Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding wil niet handmatig starten

Pagina: 1
Acties:

• Meesos1100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-02-2024

Meesos1100

Steampowered

Topicstarter
Hoi iedereen,
Ik heb een voeding van een oude pc gehaald. Ik heb op het internet rondgezocht naar een mogelijkheid om de voeding zonder moederbord te starten. Je moet het groene draadje met een zwart draadje verbinden.
Dat werkt dus niet, sterker nog, ik heb alle draadjes geprobeerd maar geen een werkt. Bij twee verschillende draadjes gaat het kastje wel tikken maar verder start hij niet. Ik heb het ook al met belasting van de voeding geprobeerd.
Het rare is dat de voeding wel start als ik dat via een moederbord met het aan/uit knopje doe. Dan gaat het gewoon prima. Het gaat om een Compaq PDP116P. Kan ook zo zijn dat hij niet wil werken doordat de voeding zo'n 2 jaar heeft stilgestaan?

Kan iemand me verder helpen? :? (Ik heb trouwens ook al geprobeerd om met meerdere draadjes contact te maken)

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Het eerste wat ik mij afvraag: wat wil je hier mee bereiken? Waarom moet die voeding starten zonder aangesloten te zijn?

Desktop | Server | Laptop

• Meesos1100

Meesos1100

Steampowered

Topicstarter
Rupie schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 08:17:
Het eerste wat ik mij afvraag: wat wil je hier mee bereiken? Waarom moet die voeding starten zonder aangesloten te zijn?
Ik wil graag deze voeding gebruiken om te testen of bepaalde apparaten werken.
Zoals een harde schijf of een cd speler. (Alles met een molex aansluiting)
Ik knutsel ook veel en daar kan ik deze voeding prima voor gebruiken!

Verwijderd

hoe probeer je ze te verbinden?

Bij mij werkte een paperclip het beste.
Die zo buigen dat hij in de groene en in een zwarte pas en dan goed in de connector drukken (redelijk diep)
dan de stroom erop zetten en dan zou hij moeten starten.

Tenzij compaq voedingen op een anndere manier werken.
lijkt me sterk, maar je weet nooit...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Misschien verwacht de voeding een minimum load, hang er dus even wat hardware aan voor je de groene draad met een zwarte verbind.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Meesos1100

Meesos1100

Steampowered

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:23:
hoe probeer je ze te verbinden?

Bij mij werkte een paperclip het beste.
Die zo buigen dat hij in de groene en in een zwarte pas en dan goed in de connector drukken (redelijk diep)
dan de stroom erop zetten en dan zou hij moeten starten.

Tenzij compaq voedingen op een anndere manier werken.
lijkt me sterk, maar je weet nooit...
Ik probeer ze ook te verbinden met een paperclip! Als ik ze dan verbind, hoort de voeding dan tegelijk aan te springen? Ik neem aan van wel.
Raven schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:24:
Misschien verwacht de voeding een minimum load, hang er dus even wat hardware aan voor je de groene draad met een zwarte verbind.
Ik heb dat net geprobeerd, t werkt helaas niet :(

Verwijderd

Meesos1100 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:33:
[...]

Ik probeer ze ook te verbinden met een paperclip! Als ik ze dan verbind, hoort de voeding dan tegelijk aan te springen? Ik neem aan van wel.
Ja, zodra je contact maakt hoort hij aan te springen. Als je het contact verbreekt gaat hij weer uit.

Ik stak de paperclip er altijd in zodat ik hem niet vast hoefde te houden (het is niet gevaarlijk zegt men, maar toch) en zodra ik dan de voeding aanzet ging deze aan.

Echter kan dit omdat het een compaq voeding is niet werken.
Ik weet dat het bij sommige dell voedingen ook niet werkt op dit manier, daar lukte het mij ook niet mee.

Heb je geen andere voeiding in de buurt? In een werkende pc ofzo?

Als je dan de connector van het moederbord afhaalt en die kabeltjes verbind hoort deze aan te gaan, dan weet je in ieder geval zeker dat je het goed doet :)

• Meesos1100

Meesos1100

Steampowered

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:38:
[...]

Ja, zodra je contact maakt hoort hij aan te springen. Als je het contact verbreekt gaat hij weer uit.

Ik stak de paperclip er altijd in zodat ik hem niet vast hoefde te houden (het is niet gevaarlijk zegt men, maar toch) en zodra ik dan de voeding aanzet ging deze aan.

Echter kan dit omdat het een compaq voeding is niet werken.
Ik weet dat het bij sommige dell voedingen ook niet werkt op dit manier, daar lukte het mij ook niet mee.

Heb je geen andere voeiding in de buurt? In een werkende pc ofzo?

Als je dan de connector van het moederbord afhaalt en die kabeltjes verbind hoort deze aan te gaan, dan weet je in ieder geval zeker dat je het goed doet :)
Helaas is dit de enige (werkende) voeding die ik heb. Kan het ermee te maken hebben dat het een 24 pin connector is? Misschien heeft deze soort een andere "startkabel" in combinatie met de groene nodig.
En als ik de groene kabel aansluit aan een zwarte, dan gaat de voeding een beetje stinken?! (Van die elektronisch aangebakken geur)

[ Voor 9% gewijzigd door Meesos1100 op 29-10-2013 16:41 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

20 vs 24 pin maakt niks uit mbt de groene draad en de functie daarvan.
Ho wacht, stinken? :o

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 29-10-2013 17:13 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11 15:38

Fordox

00101010

(Ik heb trouwens ook al geprobeerd om met meerdere draadjes contact te maken)
zeker weten dat ie het nog doet? aardig gevaarlijk voor een voeding om alles zomaar aan elkaar te knopen.

als een voeding tikt, kan het wezen dat je kortsluiting hebt. vooral icm de elektronica lucht.
hoe oud is de voeding?

[ Voor 18% gewijzigd door Fordox op 29-10-2013 18:03 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Hallo Meesos1100,
Dan heb je vermoedelijk de standby spanning kortgesloten!

Niet erg slim om alleen op de kleur van de draad af te gaan (het is namelijk niet altijd groen.
Zeker bij een merk als Compaq die veel dingen net even anders doet).

Dus zoek even een plaatje van de voedings connector met pin specificatie en tel de juiste pin uit.

Dan moet het wel lukken.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:31

D4NG3R

kiwi

:)

theuser schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:19:
Hallo Meesos1100,
Niet erg slim om alleen op de kleur van de draad af te gaan (het is namelijk niet altijd groen.
Zeker bij een merk als Compaq die veel dingen net even anders doet).
Het is altijd groen. Dit is een standaard. Een random OEM voeding zou ik sowieso al niet willen gebruiken voor testdoeleinden.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 29-10-2013 18:24 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Meesos1100

Meesos1100

Steampowered

Topicstarter
Fordox schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:02:
[...]

zeker weten dat ie het nog doet? aardig gevaarlijk voor een voeding om alles zomaar aan elkaar te knopen.

als een voeding tikt, kan het wezen dat je kortsluiting hebt. vooral icm de elektronica lucht.
hoe oud is de voeding?
Ik denk dat de voeding tegen de 5 jaar aan ligt. En hij doet het nog steeds, ik heb hem net nog met het moederbord gestart!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11 23:06

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

D4NG3R schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:20:
[...]

Het is altijd groen. Dit is een standaard. Een random OEM voeding zou ik sowieso al niet willen gebruiken voor testdoeleinden.
Het is dus NIET altijd groen, ik heb er een tijdje terug nog een vervangen waar deze draad grijs was. Standaarden zijn er om van af te wijken! Tenminste wel als je een groot bedrijf bent en zo je eigen "standaarden"maakt... helaas.

• Meesos1100

Meesos1100

Steampowered

Topicstarter
Ik las ook net dat je bij sommige voedingen 2 kabels moet aansluiten, de PWR-OK (grijs) en dus de PS-ON (groen). Ik heb deze combinatie ook al geprobeerd door ze allebei met een zwarte kabel te verbinden. Het getik gaat dan nog steeds door. Is er iemand bekend met deze manier?

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Een beetje dom om zonder vooronderzoek aan voeding te gaan prutsen. Je moet gewoon altijd bij nadenken dat bij een voeding van de grotere merken net altijd anders zijn.
Brandgeur?? Direct weggooien en niks meer aan doen.

[ Voor 13% gewijzigd door J.S. Bach op 29-10-2013 22:25 ]

Johann Sebastian Bach

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11 15:38

Fordox

00101010

als je de grijze draad naar aarde legt, gaat de voeding aan/uit/aan/uit/aan/uit. heb ik eerder getest met een voeding die kapot mocht en een lampje op de molex.

heb je de voeding verder ook helemaal los gekoppeld? dus geen hdd's of weet ik veel wat?

de brand lucht kan ook komen door stof als hij heel warm wordt.

toch adviseer ik wel snel een nieuwe voeding, net als dat Nvidia_intel zegt.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Meesos1100

Meesos1100

Steampowered

Topicstarter
Fordox schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:18:
als je de grijze draad naar aarde legt, gaat de voeding aan/uit/aan/uit/aan/uit. heb ik eerder getest met een voeding die kapot mocht en een lampje op de molex.

heb je de voeding verder ook helemaal los gekoppeld? dus geen hdd's of weet ik veel wat?

de brand lucht kan ook komen door stof als hij heel warm wordt.

toch adviseer ik wel snel een nieuwe voeding, net als dat Nvidia_intel zegt.
Ik heb de voeding al meerdere keren proberen te starten zonder hardware.
En ik maak me trouwens niet zo druk om die voeding, het is al een oud ding. Het zou leuk zijn als het nog kon werken zonder moederbord.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Is er niet een schema te vinden van de voeding? Even googlen levert onder andere dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rWQaUuzv0G7wDg9EnNNGcexC/full.gif
Als dat klopt zou je volgens mij een witte moeten hebben en geen groene. Maar geen garantie dat dit plaatje overeenkomt met jou voeding natuurlijk he, maar misschien dat er ergens wel een exacte beschrijving te vinden is.

[ Voor 11% gewijzigd door Rupie op 30-10-2013 08:16 ]

Desktop | Server | Laptop

• Meesos1100

Meesos1100

Steampowered

Topicstarter
Rupie schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 08:16:
Is er niet een schema te vinden van de voeding? Even googlen levert onder andere dit plaatje:
[afbeelding]
Als dat klopt zou je volgens mij een witte moeten hebben en geen groene. Maar geen garantie dat dit plaatje overeenkomt met jou voeding natuurlijk he, maar misschien dat er ergens wel een exacte beschrijving te vinden is.
Hoi Rupie, bedankt voor dit plaatje. Ik was daar ook al naar op zoek.
De PS-ON op pin 16 bij mijn voeding is niet groen, deze is wit. De 'startkabel' is dus niet altijd groen!
Ik zal nog even proberen vandaag.
Pagina: 1