formatteren acer aspire XC-105

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een tijdje geleden hebben mijn ouders een Acer Aspire XC-105 gekocht met windows 8. Ding zou perfect moeten zijn voor mijn ouders om emails te beantwoorden, beetje op internet te surfen, etc. Helaas is dit niet zo en dat heeft imo voornamelijk ermee te maken dat er veel programma's erop staan die onnodig zijn. Het verwijderen van deze programma's lost het probleem helaas niet echt op. Buiten dat zijn mijn ouders niet echt tevreden over Windows 8 en willen ze liever Windows 7 weer hebben.

Nu probeer ik dus al een tijdje de computer te formatteren, maar dit lukt gewoon niet. Ik heb in de bios alles omgezet dat er opgestart moet worden via dvd, maar dit gebeurt niet. Ik heb een extra Bootdisk gemaakt via Active Boot Disk Creator maar dit werkte ook niet. Als ik probeer om via Alt + F10 (Acer's sneltoets combinatie) iets probeer te regelen, dan lukt het ook niet.

Ik kan alleen weer windows 8 erop zetten met dezelfde software als voorheen.

Heeft iemand van jullie nog een idee hoe ik dit kan regelen? Ik wil enkel alles formatteren en Windows 7 installeren. Ik snap echt niet waarom dit niet werkt.

Ik kan helaas geen USB bootdisk maken, aangezien de enige USB stick die ik beschikbaar heb hier niet voor geschikt is.

edit: wellicht kan een mod de fout uit de titel halen :X

[ Voor 5% gewijzigd door stin op 28-10-2013 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als er al Windows 8 op staat, is de kans heel groot dat je met UEFI te maken hebt. De standaard installatie schijf van Windows 7 kan hier niet mee overweg. W7 met SP1 erin wellicht wel, maar heb ik zelf niet getest. Je kan iig wel een aparte ISO maken als dat nodig is. Genoeg tutorials op 't web ervoor.

Maar wat je ouders denk voornamelijk het probleem vinden, is het nieuwe Start Menu. Geef ze Classic Shell, dan heb je qua werking hetzelfde als Windows 7 met de voordelen van Windows 8. Daarbij heb je, als je het voor elkaar krijgt, geen garantie dat Windows 7 ook daadwerkelijk vlekkeloos werkt op de laptop. Heb je al gekeken of er drivers e.d. beschikbaar zijn ervoor?

Enne, fout in de titel? Welke fout?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 22:06:
Als er al Windows 8 op staat, is de kans heel groot dat je met UEFI te maken hebt. De standaard installatie schijf van Windows 7 kan hier niet mee overweg. W7 met SP1 erin wellicht wel, maar heb ik zelf niet getest. Je kan iig wel een aparte ISO maken als dat nodig is. Genoeg tutorials op 't web ervoor.

Maar wat je ouders denk voornamelijk het probleem vinden, is het nieuwe Start Menu. Geef ze Classic Shell, dan heb je qua werking hetzelfde als Windows 7 met de voordelen van Windows 8. Daarbij heb je, als je het voor elkaar krijgt, geen garantie dat Windows 7 ook daadwerkelijk vlekkeloos werkt op de laptop. Heb je al gekeken of er drivers e.d. beschikbaar zijn ervoor?
Zeer goed dat je dit laatste punt even noemt, want er zijn enkel drivers beschikbaar voor Windows 8. Windows 7 is dus geen optie ;)

Mijn ouders hebben in principe geen problemen met de nieuwe layout van Windows. Ze vinden dat wel leuk, maar ze storen zich echt aan de traagheid (die ook echt niet normaal is, alsof je met een oude rammelbak van 5 jaar oud aan het werken bent). Ik kan dit niet oplossen. Er stond zoveel onnodige software van Acer op waar mijn ouders niets mee doen. Het beste voor mijn ouders zo een soort van lite version van windows 8 zijn.

Waarschijnlijk is het beste om gewoon een nieuwe windows 8 versie, zonder Acer software te installeren, en dan zal het waarschjinlijk beter lopen als op dit moment.
Enne, fout in de titel? Welke fout?
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01

TheVMaster

Moderator WOS
Misschien dat je Windows 8.0 even (gratis) moet upgraden naar Windows 8.1, eventueel even instellen dat je gelijk op je bureaublad opstart (wordt standaard door Windows 8.1 ondersteund), etc. Ik denk dat ze daar blijer mee gaan zijn dan met Windows 7, wat door je laptop (blijikbaar) officieel niet wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Ik kan, via de store, Windows 8 niet upgraden naar Windows 8.1. Dit ligt er waarschjinlijk aan dat alles via Acer gaat. Via Alt F10 werkt dit ook niet.
Ik heb een S/N voor Windows 8, dus ik ben nu een Windows 8 aan het downloaden en probeer deze dan erop te zetten met een frisse install zonder Acer software. Hopelijk lukt het nu wel.

Nog tips hoe ik er nu voor kan zorgen dat hij boot via DVD, zodat ik hem goed kan formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01

TheVMaster

Moderator WOS
Eh.....hoezo zou dat aan Acer moeten liggen? En wat zou Alt-F10 precies moeten doen dan? Heb je geen USB stick (4GB of groter) waar je de ISO naartoe kunt uitpakken, dat gaat sneller (en makkelijker) dan installeren vanaf DVD. Je zult in de BIOS mogelijk moeten aangeven dat je wilt kunnen opstarten vanaf USB. Als je overigens in Windows zit kun je op het start scherm ook Refresh intypen. Kies dan de onderste optie, dan boot hij naar een 'opstart menu' waar je kunt kiezen om vanaf USB te booten.

Als je geen Volume License hebt (en dat lijkt me bij een Acer niet waarschijnlijk), dan zou je Windows 8.1 gewoon in de Store moeten kunnen vinden. Kijk anders of je hier verder me komt.

[ Voor 39% gewijzigd door TheVMaster op 29-10-2013 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-07 10:20
Je kan ook een Windows 8 ISO downloaden en deze gebruiken ipv de Acer image.
Drivers voor je begint even backupen voor de zekerheid. Soms mis je net die ene speciale driver die nergens te vinden is op de site.

Je zou nog kunnen overwegen om de harddisk te vervangen door een SSD.
Verschil in snelheid is heel goed te merken. Daarbij een schone windows 8 installatie en dan moet hij toch echt prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Ik had helaas geen USB-stick beschikbaar die geschikt was daarvoor. Ik had wel nog genoeg DVDs, dus heb ik het zo opgelost.
De computer werkt nu een stuk sneller. Ben wel tevreden, alleen krijg ik af en toe "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" waar verschillende Acer computers problemen mee hebben. Heb het een paar keer gehad bij de installatie en af en toe bij een restart, waarbij het na een nieuwe restart weer weg was. Volgens Google lopen de oorzaken nogal uiteen (bios, verschillende drivers, etc.).

Bedankt voor de hulp in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-07 10:20
Als je deze melding krijgt dan staat er vaak onderop nog meer info. Zo kun je redelijk achterhalen waarop deze fout loop.

Maar anders een foto van de foutmelding en plaats deze hier zodat wij kunnen zien welke info er verder bij staat.

Vaak zijn videodrivers een boosdoener. Check eens bij de fabrikant (dus niet Acer) van de videokaart naar nieuwe drivers en anders juist een oudere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Hero of Time schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 22:06:
Windows 7 RTM kan wel degelijk met UEFI overweg. Zelfs Vista (vanaf SP1) kan met UEFI overweg. Waar Windows Vista en 7 niet mee overweg kunnen is het ontbreken van legacy support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Trommelrem schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:32:
[...]

Windows 7 RTM kan wel degelijk met UEFI overweg. Zelfs Vista (vanaf SP1) kan met UEFI overweg. Waar Windows Vista en 7 niet mee overweg kunnen is het ontbreken van legacy support.
Ik zeg niet dat W7 er niet mee overweg kan, ik zeg dat de installer van de DVD er niet standaard mee overweg kan. Dat is een groot verschil. Met de RTM installer moet je een stukje aanpassen voordat 't gaat werken in EFI mode.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Hero of Time schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:59:
[...]

Ik zeg niet dat W7 er niet mee overweg kan, ik zeg dat de installer van de DVD er niet standaard mee overweg kan. Dat is een groot verschil. Met de RTM installer moet je een stukje aanpassen voordat 't gaat werken in EFI mode.
WinPE kan ook prima overweg met UEFI, zonder enige aanpassing. Als je WAIK 6.000 hebt, dan kan WinPE inderdaad niet out of the box overweg met UEFI, maar Windows 7 gebruikt WinPE 3.0 (=WAIK 7) en kan out of the box overweg met UEFI. Er is echt geen enkele aanpassing nodig, behalve dat je soms de legacy support moet inschakelen, maar dat is geen aanpassing in WinPE. WAIK 6.001 kan overigens ook zonder aanpassing overweg met UEFI (=WinPE Vista SP1).

Wat is dan volgens jou precies de aanpassing?

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 31-10-2013 12:11 ]

Pagina: 1