Toon posts:

Telefoonlijn splitten.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ondanks het gevoel dat dit een retorische vraag worden, ga ik hem toch stellen.

Ik woon in een studio boven een winkel en wij delen de meterkast, deze bevind zich in de winkel beneden.
De huurder beneden heeft momenteel een abonnement bij KPN, ik deelde dit lange tijd met hem, maar ik wil nu toch echt zelf een lijn (tele2 Digitale TV, telefonie en 50MBit.
De vorige bewoonster van mijn woning is zo snugger geweest om de telefoon lijn kapot te trekken en door de vloer terug naar beneden te proppen...
De kabel is nu te kort om terug naar boven te trekken en deze wil ik sowieso vervangen.
De huurder beneden is nu aan het inpakken om te gaan verhuizen en mijn lijn word volgende week opgeleverd.
Ik heb dus enige haast om een lijn naar boven te krijgen.

Goed.... de vraag!

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/hh6d8cwx7/WP_20131028_003.jpg

Ik kan toch gewoon de binnenkomende lijn via een "domme" splitter (RJ-14) weer aan elkaar knopen?
Mocht tijd echt écht een probleem zijn is het dan zelfs mogelijk om alles even snel met tape weer te plakken ( :F ) zonder dramatische snelheden te krijgen?

Verwijderd

Laat dit door een monteur doen. Tegenwoordig is dat bijna gratis bij een aansluiting. Dan weet je zeker dat je straks geen storingen krijgt, en later alsnog een (betaalde) monteur moet laten komen.

Verwijderd

Topicstarter
Een monteur van Tele2 zou €70 kosten. Dat wil ik niet echt bijna gratis noemen :).
Daarnaast moet het eigenlijk morgen allemaal gebeuren, omdat ik er anders voorlopig niet meer bij kan.

Opzich heb ik best wel vertrouwen in mijn eigen kunnen, ik twijfel alleen tussen de soorten splitters.
Ik zie veel ADSL-splitters voornamelijk, maar daar heb ik niks aan denk ik?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Kroonsteen tegen de houten wand en daar je aders in

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Hoi Ricoot, als ik het goed begrijp is dit dus het hoofdaansluitpunt waar de lijnen binnen komen? Dat punt is de verantwoordelijkheid van KPN, zei moeten daar een nette ISRA op leveren, dit is geen ISRA, maar een zelf gemaakte contactdoos die dient als "ISRA".

De ISRA monteur kost niets, zolang je maar niets aan het ISRA punt zelf kapot maakt, of openmaakt.
Alleen zie ik geen blauwe grondkabel, weet je zeker dat dit de hoofdaansluiting van het pand is en er niet een andere plek is waar de draad binnenkomt?

Je kunt het beste tegen Tele2 zeggen dat er geen goed ISRA punt is opgeleverd op je adres, dan sturen hun KPN aan / schuring met een monteur die dan gratis een nieuw isra punt aanlegt

Het is in ieder geval belangrijk om een goed ISRA te hebben i.v.m. toekomstige pair-bonding, en om die 50 MBIT zover mogelijk ook te halen, op dit moment ziet het er echter niet echt overzichtelijk / goed uit.

Probeer dit eerst, en mocht dit niet lukken / willen, dan komen er betere instructies met hoe en wat aansluiten..

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2013 01:56 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
En ja, je kan tijdelijk de lijn 'dom' splitsen, maar met ^, regel eerst een goed ISRA punt!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat is de hoofdaansluiting niet, zoals al eerder gezegd. Zoek het echte israpunt (waar ook de grondkabel het pand binnenkomt). Om problemen te voorkomen moet je zorgen dat er een fatsoenlijk isra punt komt.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle reacties! Zodra de huurder er beneden is ga ik even verder zoeken en ik ga er meteen even een e-mailtje uitgooien naar Tele2.

Als ik nog iets wonderbaarlijks tegen kom dan zal ik dit posten.

EDIT:

Aangezien dit niet het officiele ISRA punt is ben ik van mening dat ik dit mag veranderen :9.
Ik heb zojuist een simpele RJ11 2 weg verdeler gehaald en wat RJ11 stekkers.
Dat maakt het voor voorlopig in ieder geval netjes, in plaats van dat krimkous gebeuren.
Mocht ik problemen krijgen met stabiliteit / snelheid dan zal ik eens overleggen met de huisbaas om er naar te laten kijken.
Mochten er wel kosten aan verbonden zijn dan zijn die in ieder geval niet voor mij.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2013 14:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
De lijn die nu gesplit word is 4-aderig. Twee voor mij en twee voor beneden.
Nu kreeg ik bij mijn Tele2 pakket een splitter.

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/h38klpva5/WP_20131101_001.jpg

Deze kan ik toch juist gebruiken hiervoor?
En dan gewoon met RJ11 plugjes richting de modems, één voor mij en één voor beneden,

Ik twijfel door de eenvoud...

edit: bij nader inzien, heb ik hier niet veel aan geloof ik.
beidde outputs hebben dezelfde draden.

Kroonsteen it is....

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2013 17:10 ]

Pagina: 1