• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 16:28
Voor mensen met een homecinema receiver :
Sluiten jullie je TV altijd aan op de ARC aansluiting richting de Receiver..? (Dus wanneer je je TV aanzet, gaat automatisch je Receiver ook aan)

Vroeg me dit af hoe de Tweakers dit in de praktijk ervaren in het dagelijks gebruik. (ff 's ochtends tv kijken voor het werkgaan, (receiver uit/aan), tussen de middag de kids even wanneer ze uit school komen (receiver uit/aan). 's avonds nog een tijdje TV aan (receiver uit/aan).

Misschien overthink ik het wel maar het lijkt me niet echt top voor je receiver om telkens met de TV aan/uit te gaan..? :/

(EDIT: mocht een MOD vinden dat dit topic bij de HiFi sectie hoort prima! _/-\o_ )

[ Voor 6% gewijzigd door NIK0 op 28-10-2013 17:44 ]

Member of the Ukraine IT Army

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
NIK0 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:42:
Sluiten jullie je TV altijd aan op de ARC aansluiting richting de Receiver..? (Dus wanneer je je TV aanzet, gaat automatisch je Receiver ook aan)
Dat zijn volgens mij twee verschillende dingen.
ARC is 'audio return channel': receiver stuurt beeld+geluid naar TV, TV doet beeldverbetering en zo (vertraging van video) en stuurt het geluid *met dezelfde vertraging* via ARC terug naar receiver, die het dan naar de speakers stuurt. Mooi concept, als je het mij vraagt.

Dat andere, van receiver die automagisch aan gaat, dat komt volgens mij door 'CEC', apparaten kunnen onderling praten en acties uitvoeren afhankelijk van wat andere apparaten doen.
Klinkt heel handig, maar als je slimme afstandbedieningen hebt zoals Logitech Harmony, dan wil je dit juist niet. Maar over het algemeen is CEC wel uit te schakelen in de menu's van de apparatuur. (CEC heeft dacht ik wel verschillende namen bij verschillende fabrikanten).

• NIK0
vanaalten schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 18:27:
[...]

Dat zijn volgens mij twee verschillende dingen.
ARC is 'audio return channel': receiver stuurt beeld+geluid naar TV, TV doet beeldverbetering en zo (vertraging van video) en stuurt het geluid *met dezelfde vertraging* via ARC terug naar receiver, die het dan naar de speakers stuurt. Mooi concept, als je het mij vraagt.

Dat andere, van receiver die automagisch aan gaat, dat komt volgens mij door 'CEC', apparaten kunnen onderling praten en acties uitvoeren afhankelijk van wat andere apparaten doen.
Klinkt heel handig, maar als je slimme afstandbedieningen hebt zoals Logitech Harmony, dan wil je dit juist niet. Maar over het algemeen is CEC wel uit te schakelen in de menu's van de apparatuur. (CEC heeft dacht ik wel verschillende namen bij verschillende fabrikanten).
Hi vanaalten,
Ik denk dat je gelijk hebt, ARC gebruikt aspecten van CEC. Heb maar even gebruik maakt van de term ARC omdat er meestal geen CEC op de TV aansluiting staat maar ARC. :9

Ik denk dat je een geweldige opmerking plaatst en dat is gaan sparen voor een Logitech Harmony :)

Verwijderd

Ik heb juist me Harmony sinds de aanschaf van een TV en Surroundset met CEC, nooit meer uit de kast gehad en daar ligt de Harmony inmiddels een jaar stof te happen. Samen met een Philips met dezelfde mogelijkheden.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
NIK0 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:42:
[...]
Misschien overthink ik het wel maar het lijkt me niet echt top voor je receiver om telkens met de TV aan/uit te gaan..? :/
[...]
Je kan het ook op de ARC wijze aansluiten én goed instellen. Dan springt het niet altijd aan maar kun je dit nog steeds zelf bepalen. :+

• NIK0
S1NN3D schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:59:
[...]

Je kan het ook op de ARC wijze aansluiten én goed instellen. Dan springt het niet altijd aan maar kun je dit nog steeds zelf bepalen. :+
Enlighten me :+

Gaan de mogelijkheden dusdanig ver dat je dat kunt instellen en doen je dat op je Receiver of je TV ? (Samsung in dit geval)

[ Voor 7% gewijzigd door NIK0 op 28-10-2013 22:44 ]

• S1NN3D
  • Niet online
NIK0 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 22:43:
[...]

Enlighten me :+

Gaan de mogelijkheden dusdanig ver dat je dat kunt instellen en doen je dat op je Receiver of je TV ? (Samsung in dit geval)
Het is waarschijnlijk geen garantie voor elke situatie maar in mijn geval werkt het als volgt. Mijn receiver van Marantz heb ik met één HDMI kabel verbonden aan mijn Panasonic tv, uiteraard op de HDMI ingang die ARC ondersteund.

In de receiver heb ik de bron "CBL/SAT" waarop mijn UPC box zit ingesteld als standby bron. Dit houdt in dat wanneer de receiver uit staat, deze het signaal vanuit de UPC box toch blijft doorgeven naar de tv. De receiver hoeft niet aan te staan om tv te kijken en springt ook niet aan wanneer je de tv aan zet. Mocht er toch de behoefte zijn om het geluid uit de speakers te hebben, zet ik gewoon de receiver aan.

• NIK0
S1NN3D schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 08:23:
[...]

Het is waarschijnlijk geen garantie voor elke situatie maar in mijn geval werkt het als volgt. Mijn receiver van Marantz heb ik met één HDMI kabel verbonden aan mijn Panasonic tv, uiteraard op de HDMI ingang die ARC ondersteund.

In de receiver heb ik de bron "CBL/SAT" waarop mijn UPC box zit ingesteld als standby bron. Dit houdt in dat wanneer de receiver uit staat, deze het signaal vanuit de UPC box toch blijft doorgeven naar de tv. De receiver hoeft niet aan te staan om tv te kijken en springt ook niet aan wanneer je de tv aan zet. Mocht er toch de behoefte zijn om het geluid uit de speakers te hebben, zet ik gewoon de receiver aan.
Thanks D vd V dat is nuttige info _/-\o_
Zal het boekje van m'n Yamaha V473 'ns gaan na pluizen of er iets te vinden is over "standby" bronnen

• S1NN3D
  • Niet online
Als ik zo snel in de online handleiding kijk, zou je blz. 72 eens moeten checken, onder "Standby Through".

Succes, en laat nog eens weten of je nu bereikt hebt wat je wil.

• NIK0
S1NN3D schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:09:
Als ik zo snel in de online handleiding kijk, zou je blz. 72 eens moeten checken, onder "Standby Through".

Succes, en laat nog eens weten of je nu bereikt hebt wat je wil.
Komt goed kan wel even duren moet eerst wel nog m'n nieuwe TV gaan aanschaffen om de gewenste setup te kunnen gaan testen..! Zoiets testen in de winkel is vrij lastig aangezien er wel wat problemen bekend zijn met versterkers icm ARC (zie oa Samsung F-series thread)

[ Voor 14% gewijzigd door NIK0 op 29-10-2013 13:42 ]

• NIK0
Heb inmiddels alles binnen en aangesloten.

Het is een beetje geklooi geweest maar via de standby-passtrough kan ik idd switchen tussen diverse bronnen zonder dat de versterker aan springt.

De Yamaha heeft een (vind ik) geweldige iPhone app waardoor ik het kastje vd versterker nauwelijks meer open hoef te zetten. Aan- en uitzetten, switchen tussen HDMI bronnen, harder, zachter het kan allemaal via de App.

Ik heb vooralsnog 1 kabel via ARC aangesloten en niet nog extra 1 van de TV naar de yamaha om de TV los al bron te zien.
Heb verder even geen experimenten gedaan om te zien of ik audio van de TV over m'n boxen kan krijgen. M'n Yamaha gebruik ik 9-10 keer alleen voor m'n films en series..

Thanks everybody..!

Pagina: 1