Wat kost MEER energie?

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• iroQuai
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 07:36
de computer de hele dag aan laten staan en dus alleen 1 xje s'Ochtends de computer aanzetten of de computer steeds na het gebruiken weer uitzetten om hem vervolgens weer aan te zetten (dat is dus al snel 5 x per dag 2 computers aanzetten; mijn computer, en de hoofdcomputer met internet, waardoor ik kan internetten)

ik heb beide computers nu de hele dag aan staan zodat ik snel kan internetten, maar mn vader zegt dat dit energieverspilling is en wil dat ik de computers voortaan alleen aanzet als dit nodig is..

dusss, wat kost meer energie? hele dag aan of vaak opstarten?

alvast bedankt

-iroQuai-

Een Vergissing Is Meesterlijk

Verwijderd

Ik denk dat als je de computer aan laat staan dat veel meer energie kost. Maar als je het wil testen moet je een kWh-meter kopen en tussen je computer zetten en dan testen.

Je kunt ook alleen je monitor uitzetten als je even niet computerd.

Verwijderd

gewoon lekker aanlaten staan doe ik ook daar is ie voor gemaakt

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

zover ik weet.

Continue aan, kost iets meer geld.

steeds aan/uit zetten kost meer, qua slijtage.

Netto was het een jaartje geleden de eerste optie iets goedkoper. Ongeveer een tientje op jaarbasis.

De tweede optie wordt veel duurder als je je PC maar 10 min. per keer aanzet.
Bij ongeveer 2 uur per aan/uit sessie lopen de totale kosten gelijk.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Gewoon aanlaten, het opnieuw opstarten kost meer energie dan het aan laten staan...

En minder tijd :)

Verwijderd

Uitzetten :? Echt waar, kan dat ook?

Verwijderd

de mijne gaat alleen uit als er geen spanning meer is en anders blijft ie aan staan tot ie uit zijn eigen uitfikt :)

Verwijderd

Ik zou hem 's nachts toch wel uitzetten. Dat scheelt veel in kosten van stroom.

• Crashman
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-07 14:59
Ik zou hem overdag uit laten staan. s'nachts is de stroom tenminste goedkoper :P

specs | You know you are addicted to the internet when you refer 'books' as 'portable websites'. | http://radio.c64.org:8000/

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
stroomkosten....daar zijn ouders voor uitgevonden

• Klippy
  • Laatst online: 01:11

Klippy

Still Game

's nachts gewoon uitzetten lijkt mij verstandig.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• eviltweaker
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 17:11

eviltweaker

DDPEEKIW

wake on lan of zoiets

DDPEEKIW

• A_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 14:29

A_K

Bedrijfsaccount NKON
een athon gebruikt zo 60 watt of zo, een computer heeft een voedign van zo`n minimaal 200 watt, en die gebruikt ie toch constant?
ik bedoel: bij opstarten kan er toch niet veel meer worden gebruikt? en als computer loopt gebruikt ie ook wel wat. als ie loopt en hij gebruikt 200 watt(niet stand-by of zoiets, hoeveel gebruikt ie dan?), en opstarten duurt 1 minuut, dan is het al beter om hem voor enkele minuten uit te zetten. (met opstarten kan ie nooit veel meer gebruiken, anders vliegen de stoppen er uit.)
hoop dat iedereen het snapt

edit:
hier beneden(volgende reactie) is duidelijker dan mijne.

[url=http://sk.nkon.nl]

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 19:18 schreef Duur het volgende:
zover ik weet.

Continue aan, kost iets meer geld.

steeds aan/uit zetten kost meer, qua slijtage.

Netto was het een jaartje geleden de eerste optie iets goedkoper. Ongeveer een tientje op jaarbasis.

De tweede optie wordt veel duurder als je je PC maar 10 min. per keer aanzet.
Bij ongeveer 2 uur per aan/uit sessie lopen de totale kosten gelijk.
Dus echt niet he

ik heb een keertje gewoon een ampere meter tussen het stopkontact en de computer gezet, en daar komt uit dat mijn k6/2 met 3600rpm schrijf en een piepklein fannetje al 60Watt nodig heeft en dat is zonder monitor. ga je hem gebruiken dan stijgt het naar zo~n 80Watt en met monitor naar de 120Watt. Dit zal voor een t-brid met 7200rpm schijf en wat fannetjes al snel meer richting 150Watt gaan. En als hij lekker niets aan het doen is met monitor uit altijd nog meer dan 80Watt denk ik.

Mar het opstarten wordt gemmiddeld zo'n ( ik gok hoor ) 250Watt gebruikt, voor zo'n 2 minuten lang. 250/80=~3, 2x3=6 dus als je van plan bent om langer dan 6 minuten je computer niet te gebruiken dan moet je hem uitzetten!!!!!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
Op woensdag 06 juni 2001 20:24 schreef The Rapier het volgende:

[..]

Dus echt niet he

ik heb een keertje gewoon een ampere meter tussen het stopkontact en de computer gezet, en daar komt uit dat mijn k6/2 met 3600rpm schrijf en een piepklein fannetje al 60Watt nodig heeft en dat is zonder monitor. ga je hem gebruiken dan stijgt het naar zo~n 80Watt en met monitor naar de 120Watt. Dit zal voor een t-brid met 7200rpm schijf en wat fannetjes al snel meer richting 150Watt gaan. En als hij lekker niets aan het doen is met monitor uit altijd nog meer dan 80Watt denk ik.

Mar het opstarten wordt gemmiddeld zo'n ( ik gok hoor ) 250Watt gebruikt, voor zo'n 2 minuten lang. 250/80=~3, 2x3=6 dus als je van plan bent om langer dan 6 minuten je computer niet te gebruiken dan moet je hem uitzetten!!!!!
een computer gebruikt niet meer energie bij het opstarten, dan hij gebruikt als je hem vol stressed. die 250 watt is dus een erg slechte schatting. die 80 watt klopt wel ongeveer (zelf heb ik 60 watt gemeten bij een celly 533@900, 15 gig 7200, geforce 256, cd-rom speler)

• stok
  • Niet online

[..]

*blaat* van plan bent om langer dan 6 minuten je computer niet te gebruiken dan moet je hem uitzetten!!!!!
Ik moet nix. Ik maak zelf wel uit wanneer mijn }:O graast :+

Verwijderd

je vergeet je monitor die trekt een hoop
heb zelf een CTX doet wel geinig trekt wel 1.2A * 230 = 276 watt dus meer dan je systeem trekt....

• razor-x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 07:37
Die van mij kan niet uit :)

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
Op woensdag 06 juni 2001 20:57 schreef J4ZP3R het volgende:
je vergeet je monitor die trekt een hoop
heb zelf een CTX doet wel geinig trekt wel 1.2A * 230 = 276 watt dus meer dan je systeem trekt....
276 watt.. dat vind ik erg knap. ik heb hier een eizo 20" bak staan van 35 kilo, en die trekt 90 watt (gemeten)
wat voor model is die ctx? en is die 276 watt gemeten, of opgegeven? want opgegeven waardes zijn maximumwaardes, die hij misschien 1 seconde bij het aangaan trekt.

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
...
dus als je van plan bent om langer dan 6 minuten je computer niet te gebruiken dan moet je hem uitzetten!!!!!
Ja ja, dan zet je dus 20 keer per dag je PC uit... en dan moet ie ook weer aan.

Dat afsluiten en booten kost samen zeker meer dan een minuut -> dus 20 minuten van een dag die zo verspilt worden.
Je kan niet weglopen (of iets anders doen) tijdens het booten, want anders zou het kunnen gebeuren dat de PC luttele seconden voor niets aanstaat.

Nou hangt het er vanaf hoeveel je per uur verdient of het rendabel is je PC uit te zetten.
Maar een hele (24 uur) dag 250 Watt kost maar 1,80 (uitgaande van 30 cent per kWh, is minder als er dalstroom is).
Dus als je meer dan fl.5,40 per uur verdient, dan had je beter kunnen werken in die boot-tijd.

En dan ben ik van het allerslechtste scenario uitgegaan (kwa stroomverbruik), en heb ik geeneens rekening gehouden met extra slijtage, of de extra reboots door crashes bij al dat ge-reboot.

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 22:51

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Aan of uit? Er is toch zoiets als slaapstand/ standby?

Mijn G4MP trekt in diepe slaap nog maar 5 Watt :z :Z

Specs

Verwijderd

ach wat ik tikte is ook half sarcastisch bedoelt hoor ( dan MOET je hem uitzetten )

mijn eigenbak staat ook zeker 8 uur per dag aan, en de server iets van 14 uur. Als er wat gedownload moet worden natuurlijk gewoon 24/7. Maar ik ben niet zo knetter dat ik voor een koetje mijn bak aan laat staat.

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 23:16
Heb hier tussen mijn PC + 2 monitor eem KWH meter. Heb de computer 7 dagen 24 uur aan laten en zo nu en dan de monitoren aan.

Kwam er achter dat dit geintje me 40- per
maand ging kosten aan elektra.
Pagina: 1