Toon posts:

Vraag: Mamaplank: raid en ahci tegelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidige mammaplank Asus P8Z77-V ondersteunt OF raid OF ahci maar je kunt er niet beiden tegelijk instellen.
Mijn SSD ss 840evo 250 mekkert dat ie kort wordt gehouden doordat ik de boel op raid heb staan.

Bestaan er borden die dat wel kunnen?
Als ik een insteek controller neem van bv Conrad gaat dat dan wel?

die conrad controller zal niet de snelste zijn maar er MOET op de raid een setje in RAID1 komen, dit zijn de twee schijven die mijn boekhouding en foto's bevatten..

de verdere rest (SSD en nog een bosje losvaste pruttel) heb ik natuurlijk het liefst lekker op stoom.

TIA
Hans

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2013 17:29 ]

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:40
Is het niet gewoon mogelijk om de instelling Raid te gebruiken. Vervolgens de schijven die je wilt in raid zetten en de overige gewoon niet toewijzen aan een array?

Verder is raid toch eigenlijk gelijk aan ahci bevalve de extra functionaliteiten?

[ Voor 20% gewijzigd door Headshot_NL op 28-10-2013 17:36 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

Verwijderd

Topicstarter
de ssd gaat er langzamer door werken...
beweert SS magician

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:27
Headshot_NL schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:36:Verder is raid toch eigenlijk gelijk aan ahci bevalve de extra functionaliteiten?
Euh, nee.

RAID is een manier om meerdere disks te gebruiken als een. Hetzij om snelheid te winnen, hetzij om redundantie te krijgen op hardware niveau.
AHCI is een standaard van communicatie tussen de controller en de hardeschijven om extra functionaliteiten zoals command queueing mogelijk te maken.
Dat RAID aanzetten schijnbaar voor veel fabricanten ook gelijk AHCI aanzet of mogelijk maakt is natuurlijk het volgende.

Als het goed is is RAID aanzetten blijkbaar ook gelijk AHCI aanzetten (weer wat geleerd vandaag). Of dit dan ook zo beschikbaar is in het OS is de volgende vraag waar ik het antwoord niet op weet. Maar Intel adviseert bijvoorbeeld om het moederboard gewoon op RAID te zetten omdat dit ook AHCI activeerd bij hun. En ook al zal het niet het geval zijn op jou moederboard, het verlies in performance wat je hebt zonder AHCI valt uit te drukken in losse procenten. Ik zou er niet van wakker liggen in ieder geval.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:50:
de ssd gaat er langzamer door werken...
beweert SS magician
Op intel moederborden is het als volgende geregeld:
Als de controller in RAID mode staan, dan zal een schijf die niet in een RAID array is opgenomen, blijven worden aangestuurd middels ATA/AHCI protocol, doordat de drivers van Intel wat slimme trucjes uithalen.

SSD magician is in dit geval de domme factor...
het gaat uit van de oude "standaard" situatie.
Zodra een controller in RAID mode staat, dat windows gaat communiceren met de disks hiervan middels SCSI protocol.
Hierdoor verlies je wel enkele essentiële functionaliteiten, zoals TRIM.

Maar zoals ik al eerder aangaf, de drivers van Intel vangen deze miscommunicatie af en blijven de SSD aansturen in ATA/AHCI modus.
Moet je natuurlijk wel recente Intel drivers gebruiken.

[ Voor 49% gewijzigd door Swordlord op 28-10-2013 18:31 ]

• Headshot_NL
Swordlord schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 18:19:
Als de controller in RAID mode staan, dan zal een schijf die niet in een RAID array is opgenomen, blijven worden aangestuurd middels ATA/AHCI protocol, doordat de drivers van Intel wat slimme trucjes uithalen.
Dit bedoel ik inderdaad. Als hij niet is opgenomen in de RAID array moet hij gewoon functioneren als een losse disk.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

Verwijderd

Topicstarter
Kortom,
ik maak me weer druk om niets.

Zijn die kaartjes van Conrad trouwens iets?
Ik kom nl. chronisch sata poorten tekort.
(ik had een P8Z68 Gen3 pro en zit nu met een Z77 lor wat amper slots en poorten heeft na 3x een rma)

http://www.conrad.nl/ce/n...s-RAID-controllerkaart-LP

of liever een gigabyte bord met 10 poorten.....en veel slots...
asus ben ik een beetje klaar mee, 3x achter elkaar aan flarden zonder aanwijsbare oorzaak en nee, ik werk esd vrij)

• Headshot_NL
Deze heeft volgensmij geen Sata 600 aansluiting. Verder zou ik kijken naar een ander kaartje in plaats van een "no-name".

pricewatch: Highpoint Rocket 640L
pricewatch: Dawicontrol DC-3410 Raid Blister
pricewatch: Highpoint RocketRAID 2640X4SGL
zijn wat goedkope alternatieven. Check wel even de compatibiliteit.

pricewatch: Intel DZ68BC
Dit moederbord heeft bijvoorbeeld (tegen een nette prijs) wel 8 sata aansluitingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Headshot_NL op 30-10-2013 21:14 ]

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:26:
die conrad controller zal niet de snelste zijn maar er MOET op de raid een setje in RAID1 komen, dit zijn de twee schijven die mijn boekhouding en foto's bevatten..
Beetje off topic, maar ik begrijp niet wat RAID 1 met boekhouding en foto's te maken hebben.
Een virus, een verkeerder delete actie, en programma wat zich misdraagt, bliksemschade, etc. en je foto's en boekhouding zijn weg.
Weet je zeker dat je RAID 1 nodig hebt, lijkt alsof je beter een goede (cloud) backup kan nemen dan hoef je ook niet te kiezen tussen RAID of AHCI.
Pagina: 1