Consumentenrechten niet van toepassing. Wat dan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Via mijn werk heb ik de Panasonic PT-AT6000 projector aangeschafd. En ik heb er ontzettend veel spijt van.

Ten eerste is er een convergentieprobleem. Er is een blauwe lijn aan pixels (ik schat zo'n 5 pixels) wat je boven alle tekst ziet. Het is een beetje zoals dit, maar dan nog wat erger:

Afbeeldingslocatie: http://www.avsforum.com/content/type/61/id/236733/width/350/height/700/flags/LL

Op 4 meter kijkafstand zie ik gewoon een blauwe rand boven de ondertiteling.

Daarbij krijg ik met geen mogelijkheid de focus precies goed. Wanneer de tekst een beetje scherp begint te worden, vormt er boven de tekst een witte wazige ghostachtige vlek. Ik heb uiteraard de afstanden in relatie tot schermgrootte en projectorafstand in acht genomen.

Verder accepteert de projector geen 1080P signalen van al mijn apparaten (Xtreamer Prodigy, Xbox360, PS3) 720P doet het wel. Met dezelfde kabel deed mijn Epson TW2900 het perfect.

Leverancier gebeld en ik heb mijn ongenoegen geuit. Mijn vertrouwen in het model en merk zijn weg en ik wil eigenlijk gewoon mijn geld terug Ze melden ze dat ze hem sowieso niet kunnen terugnemen en dat ik de garantie bij Panasonic moet afhandelen in de vorm van een RMA. Maar eigenlijk wil ik geen RMA. Ik baal nu van dit apparaat die me ruim 2000 euro heeft gekost.

Is consumentenrecht in dit geval niet van toepassing? Welke regels gelden er dan wel?

;w

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
HellBeast schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:19:
Via mijn werk heb ik de Panasonic PT-AT6000
Nooit meer doen, want dan zijn je consumentenrechten plotseling niet meer van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Nu online

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Trommelrem schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:20:
[...]

Nooit meer doen, want dan zijn je consumentenrechten plotseling niet meer van toepassing.
Ja, daar ben ik nu ook achter. Maar wat zijn dan de regels die gelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:24

Perkouw

Moderator General Chat
Zoals die zijn afgesproken met je leverancier. Als er geen afspraken zijn gemaakt kan het handig zijn deze na te gaan in de voorwaarden op de website van je leverancier. Ze zullen ergens hun voorwaarden hebben staan. Wat de precieze regels voor B2B verkopen zijn durf ik je zo niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10 13:20
Heb niet zoveel ervaring met (high-end) beamers en het is misschien een domme opmerking & geen antwoord op jouw vraag maar; kan het zijn dat er iets van 3D mode ingeschakeld staat? (dat zou toch een hoop kunnen verklaren op gebied van focusing/720p/wazige randen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Nu online

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Nee, 3D modus staat niet aan. Maar toch bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
Enige optie zal dan inderdaad fabrieksgarantie zijn.

Gewoon geld terug wegens vertrouwen kwijt is zelfs bij consumentenrechten pas te bereiken na heraaldelijke problemen en verschillende reparaties.

Door aanschaf via je werk zijn er ook geen consumentenrechten van toepassing.
Of je zou natuurlijk een factuur van je werk moeten hebben dat zij dat toestel aan jou verkopen - in welk geval zij verplicht zijn je garantie als consument te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Nu online

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Dus eigenlijk zit ik ermee opgescheept en moet ik werk maken van de fabrieksgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Kan het niet gewoon gefikst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Nu online

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Dat is nu wat er gaat gebeuren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Als die het daarna goed doet, wat maakt het uit dan. Vertrouwen kan ook zo weer terug zijn ;)

Lesje voor de volgende keer in ieder geval!

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Nu online

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Nou idd. Ik ga nog wel vragen of ze hem niet willen terugnemen met een restock fee. Dan kan ik nog kijken of ik het dat waard vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:27
Toestel is wel fatsoenlijk professioneel gekalibreerd? Dit ziet er namelijk uit als foutjes die met een kalibratie goed te herstellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk vind ik dat je erg overdrijft. Het apparaat kan stuk zijn en dat gebeurt wel eens met nieuw spul dat het stuk uit de doos komt. Het wazige beeld komt denk ik door het feit dat je hem niet op de native resolutie van 1920-1080p krijgt.
Heb je überhaupt al wel een andere kabel geprobeerd? Ongeacht dat je vorige beamer het prima deed met je oude kabel is dat toch het eerste wat ik zou proberen.

Als ik van alle apparatuur van een merk die ik door de jaren heb gekocht en waar iets mis mee was bij binnenkomst of binnen korte tijd niets meer zou kopen dan zou ik weinig keuze overhouden. Poep gebeurt, get over it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik zie dat de reviews over dit product behoorlijk positief zijn, dus als de problemen middels een rma worden opgelost lijkt me er toch niks aan de hand? Of het nou particulier of zakelijk wordt aangeschaft, je hebt gewoon recht op een goed werkend product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Nu online

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:57:
Persoonlijk vind ik dat je erg overdrijft. Het apparaat kan stuk zijn en dat gebeurt wel eens met nieuw spul dat het stuk uit de doos komt. Het wazige beeld komt denk ik door het feit dat je hem niet op de native resolutie van 1920-1080p krijgt.
Heb je überhaupt al wel een andere kabel geprobeerd? Ongeacht dat je vorige beamer het prima deed met je oude kabel is dat toch het eerste wat ik zou proberen.

Als ik van alle apparatuur van een merk die ik door de jaren heb gekocht en waar iets mis mee was bij binnenkomst of binnen korte tijd niets meer zou kopen dan zou ik weinig keuze overhouden. Poep gebeurt, get over it.
Convergentieproblemen komen niet door native of niet native resolutie weergave, maar komen door een verkeerde panel allignment. Nadat ik dit probleem had, ben ik gaan googlen en kwam ik dit topic tegen van de Amerikaanse variant (alleen de naam is anders). De omvang van dit probleem is dus veel groter. Het is een soort prijsschieten en hopen dat je een model treft met een goede convergentie. En prijsschieten met een artikel van meer dan 2000 euro vind ik niet acceptabel. Is dat zo vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-01 14:49
Voor een artikel van €2000 had je ook zelf wat meer onderzoek kunnen doen naar eventuele problemen, dan had je dat topic al voor aanschaf gezien en waarschijnlijk ook niet tot aankoop overgegaan.

Maargoed, ook met dure artikelen kunnen wel eens problemen zijn.. Zolang het netjes onder garantie vervangen/gefixt wordt zie ik het probleem vooralsnog niet. Als je dalijk een goed exemplaar in huis hebt, heb je snel je vertrouwen in het ding weer terug en kan je ervan genieten :)

[ Voor 14% gewijzigd door leonvw op 29-10-2013 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Nu online

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik hoop dat je gelijk hebt. We gaan het zien. Ik zal melden wat het verloop wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Nu online

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Er is een medewerker net langsgeweest van het bedrijf dat hem heeft verkocht. Hij constateert in ieder geval ook een probleem, maar trekt verder zijn handen ervanaf en adviseert de standaard Panasonic RMA procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HellBeast schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:10:
[...]

Convergentieproblemen komen niet door native of niet native resolutie weergave, maar komen door een verkeerde panel allignment. Nadat ik dit probleem had, ben ik gaan googlen en kwam ik dit topic tegen van de Amerikaanse variant (alleen de naam is anders). De omvang van dit probleem is dus veel groter. Het is een soort prijsschieten en hopen dat je een model treft met een goede convergentie. En prijsschieten met een artikel van meer dan 2000 euro vind ik niet acceptabel. Is dat zo vreemd?
Ik geloof je op je woord. Ben niet thuis met beamers. Maar mijn gezond verstand verteld mij dat als je het ding al niet eens op de 1080p resolutie krijgt dat er meer aan de hand. Al met al had ik als ik wel wat meer thuis was geweest in de wereld van beamers inderdaad wat meer onderzoek gedaan. Zeker als je dat bedrag gaat uitgeven. Desalniettemin moet het ding gewoon goed zijn natuurlijk. Je zal een leverancier alleen wel een kans moeten geven om het probleem op te lossen.

Verder heb je ook als het een zakelijke aankoop betreft gewoon recht op garantie.

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/regel/garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:54:
Verder heb je ook als het een zakelijke aankoop betreft gewoon recht op garantie.

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/regel/garantie
Dat is geen recht, maar een dienst die een verkoper als onderdeel van de koopovereenkomst kan aanbieden. Een fabrikant is alleen verplicht garantie aan te bieden wanneer zij direct aan consumenten verkopen. Panasonic geeft waarschijnlijk wel garantie op zakelijke aankopen, maar de voorwaarden zullen minder gunstig zijn dan voor een consument die bij de verkoper aanklopt.

Gezien het hier niet om een consumentenkoop gaat, is ontbinding op grond van non-conformiteit niet mogelijk. Wel mogelijk is vernietiging van de overeenkomst op grond van dwaling. Daarvoor moet je wel goede trouw aan kunnen tonen en dus aan je onderzoeksplicht voldaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check even de laatste alinea.

Hebt u zelf een product gekocht (B2B)?

Koopt u een product met fabrieksgarantie, leveranciersgarantie of importeursgarantie? Dan garandeert de fabrikant, leverancier of importeur dat het product bepaalde eigenschappen bezit. Als deze eigenschappen ontbreken, moet hij aantonen dat u het product verkeerd gebruikt hebt. Is een gebrek al bij levering van het product aanwezig? Dan hebt u recht op herstel of vervanging. U moet dit als zakelijke koper wel zelf aantonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:18:
Dan garandeert de fabrikant, leverancier of importeur dat het product bepaalde eigenschappen bezit.
Kortom: als er niets gegarandeerd wordt, zijn er ook geen garanties om aanspraak op te maken. Uit art. 7:6a lid 1 BW valt ook duidelijk af te leiden dat een verkoper of producent niet verplicht is om bepaalde eigenschappen toe te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Nu online

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Even een update (had ik beloofd). De projector is na veel werk van mijn kant omgeruild door Panasonic voor een nieuwe. De nieuwe heeft geen problemen verder qua panel allignment.De handshaking op 1080P gaat alleen nog steeds niet goed. Dus ik heb hem te koop aangeboden (ook hier bij V&A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je hebt niet een alternatieve HDMI kabel geprobeerd?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Nu online

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ja, had geen effect. Direct op een bron (tv decoder/xbox360/xtreamer) doet hij het wel meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Fan zit het probleem dus niet in de beamer en ook niet in de bron, maar in de receiver die er tussenz ot.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1