Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Besmette SD-kaartjes

Pagina: 1
Acties:

• geert19
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-10 11:25
Afgelopen jaar is mijn zusje naar New Zeeland geweest en heeft daar veel foto's genomen. Ze had daar geen laptop/ pc dus gebruikte regelmatig internet cafés om haar foto's van de SD kaart naar de externe HDD te verplaatsen.
Na een week in een national park geweest te zijn en 8 GB aan foto's geschoten te hebben (verdeelt over 2 kaartjes) is ze weer naar een internet café gegaan om weer de foto's van de SD kaartjes naar de externe HDD te verplaatsen. toen ze de HDD en het 1ste kaartje had ingeplugd bleek tot haar schrik dat het SD kaartje leeg was, dus heeft ze de 2e geprobeerd. ook die leek leeg maar er stonden wel rare files op.
En je raad het waarschijnlijk wel. de pc was geïnfecteerd en heeft ook haar opslag media besmet.

De externe HDD heb ik alle foto's van kunnen redden door een "Virus PC" te maken en de via recovery tools alle foto's te kopiëren naar een andere HDD die daarna op alles gescanned is en veilig verplaatst is naar een andere pc, daar geen problemen.

De SD kaartjes is wel een probleem. ik had geen goede cardreader die de kaartjes herkende, en heb een PCI cardreader besteld (was toch nodig voor mn HTPC) maar de "Virus PC" word ondertussen weer benut als mediaserver en daar heb ik liever geen virussen op.

Is er een mogelijkheid om een Virtual OS te draaien (sandboxed) die als enigste de SD kaartjes kan openen terwijl de main OS niet kijkt naar de kaartjes.
of zijn er nog andere suggesties om de foto's van de SD kaartjes te recoveren.

Hopelijk is er iemand die mij hiermee kan helpen, en bij voorbaat dank.

Geert19

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik ben geen expert in recovery, dat zeg ik maar vast, maar volgens mij moet je een heel eind kunnen komen met een Linux Live cd-dvd.
Neem bijvoorbeeld een Linux Mint iso bestand, http://linuxmint.com/, download die en brand m op een dvd (werkt sneller dan met een cd, al is dat logisch ;) ).
Vervolgens kun je op de pc de mogelijkheid gebruiken om (direct nadat de pc is gestart) het bios/uefi menu in te komen, en selecteer je de cd/dvd-drive om vanaf op te starten. Vervolgens zal Linux Mint gaan laden en krijg je de keuze om óf Mint te installeren óf om de dvd te gebruiken als "Live-cd". Een live-disc doet niets anders dan het besturingssysteem in het werkgeheugen laden zodat je bijvoorbeeld kennis kunt maken met het OS, zonder dat er ook maar iets aan je harde schijf verandert.
Niet alleen te gebruiken om kennis te maken, maar ook heel geschikt om bijv. bij een Windows dat niet meer wil starten alle bestanden in Mijn documenten etc. veilig te stellen. Veel geheugenkaart readers zullen onder Mint werken (niet allemaal, maar dat is de minderheid in de regel).

De truc hiervan is dat je een non-Windows OS gebruikt om het geheugenkaartje uit te lezen en je de bestanden kunt kopiëren, daarbij is een usb-stick aan te raden. Waarom naar usb-stick of externe hdd? Omdat er een hele kleine kans is dat je met de foto-bestanden ook een deel van de malware mee kopieert.
Als de foto-bestanden er in 'gewone' vorm zijn, maar door de virustroep op een Windows pc niet 'zichtbaar' zijn, dan kun je met een Live disc de foto's redden :)
LET OP: op één voorwaarde!! de computer in het internet café MOET Windows hebben gedraaid! Vraag dat dus goed na bij je zus. Er bestaat namelijk (hele kleine kans, maar het is nooit uit te sluiten) de mogelijkheid dat het om een stukje Linux malware gaat. Sommige internet cafés gebruiken namelijk een Linux variant die er grotendeels uit ziet als Windows en zich op hoofdlijnen als een Windows pc laat bedienen; wordt soms gedaan omdat een Linux variant net even wat minder onderhoud vraagt vaak dan een Windows computer.

Bovenstaande gaat er vanuit dat de foto's gewoon op de sd-kaart staan. Nu de vervelende varianten:
• 1 de pc waarop de geheugenkaart er leeg uit zag

EDIT:
geert19 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:21:
Bedankt voor de reactie, maar het grootste probleem is dat het virus de foto's ook verwijderd heeft.
bij de HDD heb ik een recovery gebruikt om de foto's terug te krijgen, maar ik heb geen idee welke programma's ik kan gebruiken in linux voor recovery.
Ben opzicht best bekend met recovery cd/dvd's en ook met Ubuntu (niet met linux mint)

Nu zijn de kaartjes "Leeg" en daarvoor heb ik ook gelijk een recovery tool nodig (mocht er een goede zijn kan dit natuurlijk ook in linux/ubuntu/etc.
^ Dat dus ^

[ Voor 75% gewijzigd door Bluepenguin op 28-10-2013 17:22 ]

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

• geert19
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-10 11:25
Bedankt voor de reactie, maar het grootste probleem is dat het virus de foto's ook verwijderd heeft.
bij de HDD heb ik een recovery gebruikt om de foto's terug te krijgen, maar ik heb geen idee welke programma's ik kan gebruiken in linux voor recovery.
Ben opzicht best bekend met recovery cd/dvd's en ook met Ubuntu (niet met linux mint)

Nu zijn de kaartjes "Leeg" en daarvoor heb ik ook gelijk een recovery tool nodig (mocht er een goede zijn kan dit natuurlijk ook in linux/ubuntu/etc.

• Bluepenguin
  • Niet online
Mint is volledig gebaseerd op Ubuntu, alleen zonder Unity 3d en andere 'Canonical-fratsen'. Loopt qua ontwikkeling niet echt voorop als distro, maar is vooral gericht op gebruiksgemak. Lijkt een mix tussen Windows en Ubuntu qua UI en men gaat uit van een minder sterke 'opensource' overtuiging. Zo zijn er diverse prop. drivers etc. aan boord of kunnen eenvoudig geïnstalleerd worden.
Als je Ubuntu kent, dan ken je dus ook Mint :)
Hm, lastig, ik ken maar weinig recovery tools voor onder Linux. Enige die me zo gauw te binen schieten zijn http://ubuntu-rescue-remix.org/ en http://www.mediacarve.com/.

Ik zou zeggen dat je onder een Windows of met een virtuele omgeving installeren waarschijnlijk redelijk wat tijd kwijt zult zijn. Wat ongetwijfeld ook jouw reden is om e.e.a. hier te vragen ipv op dezelfde manier als de hdd de sd kaart te recoveren?
Snelste route die ik ken, kost je geld. Met Acronis TrueImage of Norton Ghost Backup (Ghost zou ik aanraden, maar de meerderheid lijkt sterk een voorkeur voor TrueImage te hebben) maak je een exacte kopie van je OS + alle bestanden, instellingen, noem maar op. Kost je eenmalig 60 euro oid, de installatie en één keer uitzoeken hoe je de software bedient (let wel op: niet alle 'kant en klare' profielen voor backups maken een complete kopie 8)7 :X ). Dan maak je van Windows (non-server) een kopie op een veilige externe schijf.
Vervolgens red je de sd kaart en zet je mbv de meegeleverde Norton/Acronis disc de kopie vanaf de veilige externe schijf terug.
Windows is dan geheel weer terug in de staat van vlak voor de recovery actie :) Maar goed ook dat kost je wat tijd (niet veel, maar toch) en 60 piek. Dus wat betreft is ook die oplossing niet 100% ideaal.

Hirens boot disc is nog een 3e optie.

Gok dat je dus linksom of rechtsom tijd kwijt zult zijn.

• Bluepenguin
  • Niet online

Wat laat als reactie, maar ik neem aan dat je ook al de hdd recovery tools hebt gebruikt op de sd-kaart? Zo niet dan zou je misschien kunnen overwegen (als je een losse Windows dvd hebt) om een nieuwe partitie aan te maken op de hdd (30 GB al gauw voor win7, als je er ook de tool + foto's wilt opslaan) en daar een losse windows installatie op te zetten. Let uiteraard goed op op welke partitie je windows installeert!
Installeer je alleen de recovery tool & gaan met die banaan!