Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

(High end) Gaming TV 40"-42"

Pagina: 1
Acties:

• FrostyGunman
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 15:10
Beste Tweakers,

ik ben op zoek naar een nieuwe gaming tv vóór de PS4 arriveert.
Aangezien ik er veel gebruik van maak en ook niet iemand die ieder jaar een nieuwe tv gaat kopen, mag het een high end tv zijn.

Op dit moment heb ik de Sony 40W905 op het oog. Belangrijkste kenmerken voor mij zijn natuurlijk de beeldkwaliteit die naar mijn mening echt fantastisch was (dankzij het zogenaamde Triluminos display) en de input lag van de tv.

Deze review is zeer lovend over de tv net als andere reviews. Belangrijkste kritieken zijn de beperkte kijkhoek (maakt me niet heel veel uit want de inrichting staat zo dat je niet schuin naar de tv kijkt) en de beperkte smart tv functionaliteit (interesseert me ook niet, want ik heb een zeer capabele laptop).

Alternatieven waren voor mij:
  • Samsung UE40ES8000 (topmodel van vorig jaar), maar deze is niet echt meer verkrijgbaar bij een voor mijn gevoel betrouwbare winkel
  • Philips 40PFL8008, Ambilight lijkt me fantastisch maar gezien de situatie van Philips en de input lag van de tv ook niet echt de beste optie
In short:

Doel: Gamen
Budget: tot €1200,-
Kenmerken Smart tv maakt niet zoveel uit, 3D (liefst actief), Full HD etc.

Mocht er iemand ervaring hebben met de tv of suggesties hebben voor een alternatief, bart maar los. Jullie hulp wordt gewaardeerd.

PS: ik heb het idee dat de Sony binnenkort in prijs omlaag gaat, gezien de schommelingen bij verschillende webshops en de aankomende feestdagen. Misschien komt er nog een btw-weg-ermee actie bij de Media Markt???

[ Voor 4% gewijzigd door FrostyGunman op 28-10-2013 15:07 . Reden: Links toegevoegd ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Naar mijn mening is de 42 inch Panasonic GT60 de beste tv die je kunt kopen in deze prijsklasse. 3D, HD en smart zit er op, net als elke tv in deze klasse. Maar verder ook een lage input lag en bovenal een fantastisch goed beeld.

• FrostyGunman
S1NN3D schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 15:45:
Naar mijn mening is de 42 inch Panasonic GT60 de beste tv die je kunt kopen in deze prijsklasse. 3D, HD en smart zit er op, net als elke tv in deze klasse. Maar verder ook een lage input lag en bovenal een fantastisch goed beeld.
O ja: ik ga het liefste voor een LED/LCD tv.

Verwijderd

omdat? Plasma is vele malen beter. Ik heb die GT60 hier ook staan. In eerste instantie twijfelde ik ook tussen de door jou genoemde Sony en dus de Panasonic die ik heb gekocht. Ben vervolgens naar een de lokale elektronica zaak gegaan waar ze een speciale ruimte hadden om tv's te testen (niet al a media markt oid).
Het viel mij direct op dat contrast, zwartwaardes, kijkhoeken en natuurgetrouwheid van het beeld bij de Panasonic veel beter waren. De Sony heeft overigens wel een erg dunne rand en een aantrekkelijk design maar verliest het op alle andere vlakken van de Panasonic. Wat betreft energieverbruik scheelt het je misschien 2 tientjes per jaar, iets wat elke multimedialiefhebber wel overheeft voor een beetje fatsoenlijk beeld. Overigens is de Pana ook nog iets goedkoper.

• FrostyGunman
Ik begrijp jullie punten volledig echter: 1] Ik vind de tv niet mooi en 2] dat Panasonic stopt met plasma's is voor mij een reden er nu géén te kopen.

• S1NN3D
  • Niet online
FrostyGunman schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:10:
Ik begrijp jullie punten volledig echter: 1] Ik vind de tv niet mooi en 2] dat Panasonic stopt met plasma's is voor mij een reden er nu géén te kopen.
1] Smaak is persoonlijk.
2] Zelf ga ik mijn GT30 nog een upgrade geven, juist nu het nog kan. OLED is nog geen serieus alternatief en een lcd tv vind ik niet om aan te zien.

Je kan voor het geld gewoonweg geen betere tv kopen. Maar als jij liever die Sony koopt, gewoon doen natuurlijk.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
FrostyGunman schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:10:
dat Panasonic stopt met plasma's is voor mij een reden er nu géén te kopen.
Hoezo zou dat überhaupt uitmaken? Daar merk je echt niets van.

Als je serieus op zoek bent naar een televisie om goed op te kunnen gamen, dan ga je juist voor plasma. Aan een High-end LCD televisie heb je vrij weinig aangezien de meeste beeldverbeteringsprocessen worden uitgeschakeld die met zo'n dure televisie komen. Dat noemt men de game-modus. Je 200Hz LCD televisie heeft dan vrijwel dezelfde eigenschappen als een 50Hz LCD televisie met de bijkomende motion blur.

• FrostyGunman
Ik wil jullie input niet negeren, helemaal niet, maar ik wil gewoon een LED tv kopen. Ik had gehoopt dat iemand misschien ervaring had met de Sony W905 zou hebben.

• Dimens
FrostyGunman schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 23:35:
Ik had gehoopt dat iemand misschien ervaring had met de Sony W905 zou hebben.
Presteert niet zo goed als een high-end plasma betreft gaming.

• FrostyGunman
Oké, ik ga die GT60 nog eens even bekijken, maar laten we er geen plasma vs. LED debat van maken, misschien heeft iemand nog wat input over de tv's die ik in mijn startpost noemde.

• S1NN3D
  • Niet online
Het is geen plasma vs lcd (want led is gewoon lcd) discussie. Je bent op zoek naar een high end game tv. De door jou genoemde lcd tv's zullen zoals Dimens al aangaf voor de game mode alle beeldverbeteringsmogelijkheden uitschakelen. Dan zit je met motion blur te kijken en kun je naar mijn menig net zo goed een cheap-ass lcd scherm nemen. Het resultaat bij gaming is hetzelfde en je bespaart jezelf de nodige honderden euro's.

• FrostyGunman
Triluminos is geen beeldverbetering, dit is de manier waarop de pixels zijn opgebouwd, dus dat is niet helemaal waar.

En als je puur voor gaming bekijkt, ok, maar ik kijk ook af en toe een film op Blu-Ray.

• Toonen1988
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:56
Ik heb vorige week een W905 van Sony getest, en ik moet zeggen dat het kleurrijke en haar scherpe beeld heeft.

OLED schermen zijn echt perfecte beeld, ik heb nog nooit zo'n beeld gezien, zo perfect. Maar 8000 á 9000 euro maakt het geen alternatief.

En toch moet ik eerlijk zeggen dat de 9 serie van Sony die richting opgaat van OLED niveau. Je ziet uiteraard wel dat het slechter beeld is, daar zit natuurlijk ook het prijs verschil in en ander scherm, maar het gaat wel die richting op.

Ikzelf heb ook niet zoveel verstand van plasma schermen, en ik heb helaas nog geen GT60 kunnen testen. Zo gouw ik dit kan, zal ik het ook proberen.

Maar nogmaals, de 9 serie van Sony heeft mooi beeld. Zoals aangegeven, bij gaming zal het inderdaad teruglopen in kwaliteit. Hoe dit precies zit met een PS4, geen idee..

• S1NN3D
  • Niet online
Toonen1988 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:31:
[...]
OLED schermen zijn echt perfecte beeld, ik heb nog nooit zo'n beeld gezien, zo perfect. Maar 8000 á 9000 euro maakt het geen alternatief.
[...]
Een OLED scherm heeft dan ook de voor (en nadelen) van plasma schermen in zich zitten; waar de hoge beeldkwaliteit er één van is. :+

• Toonen1988
En waarom is het beeldkwaliteit een nadeel?

Verwijderd

FrostyGunman schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:13:

En als je puur voor gaming bekijkt, ok, maar ik kijk ook af en toe een film op Blu-Ray.
Nog meer reden om voor die Panasonic te gaan 8)

• S1NN3D
  • Niet online
Toonen1988 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:16:
En waarom is het beeldkwaliteit een nadeel?
Dat is juist hét voordeel van plasma.
Misschien niet handig geschreven. :S
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:35:
Nog meer reden om voor die Panasonic te gaan 8)
Absoluut de beste keuze. :+

[ Voor 29% gewijzigd door S1NN3D op 29-10-2013 11:50 ]

• Dimens
FrostyGunman schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:13:
Triluminos is geen beeldverbetering, dit is de manier waarop de pixels zijn opgebouwd, dus dat is niet helemaal waar.

In je openingspost heb je het expliciet over een high-end televisie om mee te gamen daar wij dus ook jouw het advies geven voor een televisie geschikt voor gamen. Aangezien LCD minder goed presteert betreft gamen qua beeldkwaliteit, is plasma dus het antwoord wat wij geven.

Tijdens het gamen in de game-modus maakt een televisie namelijk geen gebruik van beeldinterpolatie wat essentieel is voor een LCD televisie om gebruik te maken van het 100Hz of 200Hz paneel. Dit is hetgeen wat de televisie het duurst maakt en ook grotendeels de beeldkwaliteit van een LCD televisie bepaald.

Daardoor krijg je dus altijd motion blur met een LCD televisie, iets wat plasma vrijwel niet heeft, ook in de game-modus niet. Dat maakt plasma veel en veel geschikter voor gamen dan welke LCD dan ook.

Ook voor films geldt dat de beeldkwaliteit doorgaans beter is op een plasma dan op een LCD. Triluminos is een goede techniek, maar uiteindelijk behaal je dan nog de beeldkwaliteit van een plasma televisie niet.

• S1NN3D
  • Niet online
Misschien moeten we in dit topic niet allemaal proberen te adviseren wat de beste tv zou zijn die past bij zijn wensen. TS is volgens mij voornamelijk op zoek naar bevestiging dat die Sony een goede tv is. Ik zou zeggen: ga die Sony maar gewoon kopen.

D vd V haakt af in dit topic. Zonde van de tijd.

• Toonen1988
S1NN3D schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:50:
[...]

Dat is juist hét voordeel van plasma.
Misschien niet handig geschreven. :S
Ik vraag me dan ook wel af of je ooit hebt verdiept in de nieuwere OLED schermen!

Samsung review 1
YouTube: Samsung 55 Class S9C Series OLED TV - REVIEW

Samsung review 2
YouTube: Samsung OLED TV review | Consumer Reports

Samsung review 3
YouTube: Samsung S9C Curved 55 inch OLED TV - REVIEW

LG review 1
YouTube: LG 55EA9800 Curved OLED TV Review

De OLED wordt geen LCD en geen Plasma genoemd maar als een aparte TV. Uit ervaringen op internet, reviews en verhalen wordt de OLED hoog in de wolken geprezen.

Bij OLED is zwart ook echt zwart, wat bij Plasma bijv. ook is.

Maargoed, laten we inderdaad ontopic blijven.

[ Voor 11% gewijzigd door Toonen1988 op 29-10-2013 12:24 ]

• S1NN3D
  • Niet online
Toonen1988 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 12:22:
[...]

Ik vraag me dan ook wel af of je ooit hebt verdiept in de nieuwere OLED schermen!

Samsung review 1

Samsung review 2

Samsung review 3

LG review 1

De OLED wordt geen LCD en geen Plasma genoemd maar als een aparte TV. Uit ervaringen op internet, reviews en verhalen wordt de OLED hoog in de wolken geprezen.

Bij OLED is zwart ook echt zwart, wat bij Plasma bijv. ook is.

Maargoed, laten we inderdaad ontopic blijven.
Eigenlijk wilde ik hier afhaken, maar deze vraagt toch nog om een reactie

Geen idee welke kant je op wil met je stelling...

Ik heb alleen aan willen geven dat ook OLED voor- en nadelen heeft. Ze hebben o.a. inderdaad - evenals plasma's - fantastische zwartwaarden. Als nadeel is reeds gebleken dat ze net als de eerste plasma's vroeger erg gevoelig zijn voor inbranding. Dat is toch een behoorlijk nadeel.

De OLED is inderdaad een nieuw type tv. Maar naast de hoge prijs is deze techniek nog niet ver genoeg uitontwikkeld om nu al je geld aan te spenderen. Blijkbaar ben jij degene die zich niet voldoende verdiept heeft.

We zijn nu behoorlijk off-topic geraakt. Nogmaals, ik haak hier af. Je kan me altijd nog DM'en om van gedachten te wisselen.

• Dimens
Toonen1988 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 12:22:
[...]

Samsung review 1

Samsung review 2

Samsung review 3

LG review 1

OLED is dan ook een geheel andere technologie die overigens meer de beeldeigenschappen heeft van plasma dan van LCD. Image Retention, diep zwart, groot kleurbereik, self illuminated..

Irrelevant aan dit topic trouwens.

• Toonen1988
Ik ben niet de gene die OLED heeft aangehaald, op het einde van mij reactie staat ook dat we het ontopic moeten houden.

Ik geef alleen een reactie op iets wat ik lees. Ik ben niet de gene die beweerd dat huidige Plasma altijd het beste is, maar vele ervaringen van gebruikers en reviews spreken toch echt wel tegen.

Maar ach, dat zijn natuurlijk ervaringen van andere gebruikers die niet zo tellen, terwijl bij de laptop weer werdt gezegt om veel ervaringen van modellen te lezen. En dat heb ik dus gedaan bij TV, en daar komt erg sterk na voren dat OLED de TVs zijn. Beetje tegenstrijdig op deze forum, maargoed het kan aan mij liggen. :*)

Het beste is dan ook dat we een aparte topic openen voor deze discussie.

[ Voor 75% gewijzigd door Toonen1988 op 29-10-2013 12:52 ]

• Dimens
Toonen1988 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 12:47:
Ik geef alleen een reactie op iets wat ik lees. Ik ben niet de gene die beweerd dat huidige Plasma altijd het beste is, maar vele ervaringen van gebruikers en reviews spreken toch echt wel tegen. ]
Dan ben ik toch wel heel erg benieuwd waar jij deze slechte ervaringen en reviews vandaan haalt. Hier op het forum en in vrijwel iedere professionele review worden plasma televisies doorgaans geprezen. Niet zo gek ook, want feitelijk is het ook meetbaar dat veel plasma televisies op veel punten gewoonweg beter presteren dan LCD.

• Toonen1988
Ik heb het misschien verkeerd geformuleerd, ik bedoelde te zeggen dat gebruikers ervaringen en reviews van OLED schermen beter in de wolken worden geprezen als Plasma schermen inverband met het mooie beeld kwaliteit.

Misschien toch handig om hier een aparte topic over te openen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Toonen1988 op 29-10-2013 13:14 ]

• FrostyGunman
Dank aan alle reacties hierboven. Ik ga de Panasonic GT60 zeker nog eens goed bekijken. Veel reviews zeggen toch wel dat deze tv erg goed moet zijn. Met als belangrijkste kenmerken de beeldkwaliteit en de input lag.

Dat er gezegd wordt dat ik slechts bevestiging wil dat de Sony een goede tv is, vind ik wat kort door de bocht. Het aantal consumer reviews van de W905 serie is vrij laag en ik had gehoopt hier op het forum iemand te vinden die er ervaring mee had (uiteindelijk ook gelukt).

Wat ik me wel afvraag is de opmerkingen van Dimens over motion blur etc. Op mijn 4 jaar oude Philips tv heb ik echt nog nooit echt gemerkt dat snelle bewegingen blurry worden. Misschien weet ik niet goed waar ik op moet letten hiervoor. Dus mijn vraag is waar zie je motion blur aan en waarom heeft een plasma tv er geen/weinig/minder last van?

@D vd V: ik begrijp je reactie, toch bedankt voor je input.

En OLED daar praat ik niet eens over, de techniek heeft nog last van kinderziektes en de prijs is nog veel te hoog voor consumenten. Al lijken het me geweldige tv's, maar misschien iets voor over een jaartje of 3-4.

Als laatste vraag over de plasma misschien: heeft de GT60 nog last van 'image retentie'? Bijvoorbeeld bij laadschermen van games of iets dergelijks.

• Dimens
FrostyGunman schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 13:38:
Wat ik me wel afvraag is de opmerkingen van Dimens over motion blur etc. Op mijn 4 jaar oude Philips tv heb ik echt nog nooit echt gemerkt dat snelle bewegingen blurry worden. Misschien weet ik niet goed waar ik op moet letten hiervoor. Dus mijn vraag is waar zie je motion blur aan en waarom heeft een plasma tv er geen/weinig/minder last van?
Je zou een vrij uitgebreide uitleg HIER kunnen vinden. Trek je niet teveel aan van de andere posts in het topic van het desbetreffende forum. Helaas kon niet iedereen een uitgebreide uitleg waarderen.

Mocht je daarover nog vragen hebben, kun je die gerust hier stellen. Ik ben bereid je vragen te beantwoorden tot zover ik die kennis ook beschik.
Als laatste vraag over de plasma misschien: heeft de GT60 nog last van 'image retentie'? Bijvoorbeeld bij laadschermen van games of iets dergelijks.
Image Retention komt nog altijd voor bij plasma, echter niet meer zo erg als dat het vroeger was. Naarmate de levensduur van plasma is verbeterd, is ook Image Retention verbeterd. Na een dag gamen is het inderdaad mogelijk dat je de zogenoemde HUD tijdelijk in het beeld zichtbaar is. Het hoeft dan niet duidelijk zichtbaar te zijn.

Je zou hier en in de algemene topics voor plasma televisies kunnen vragen hoeveel last men ervan heeft.

• FrostyGunman
@Dimens, interessant, good read. Nu snap ik waar die motion blur vandaag komt. Feit blijft echter dat ik het nog nooit gemerkt heb op mijn Philips tv van 4 jaar oud, dus of ik het dan ga zien op een nieuwe LCD tv lijkt me onwaarschijnlijk.

In short heb ik dus nu voor mezelf 2 opties:
  • Sony 40W905: LED, super mooi ontwerp, lage input lag, goed beeld (volgens de reviews en mijn eigen ervaring in de winkel) - €1399,- adviesprijs, laagste prijs van rond €1200,-
  • Panasonic 40GT60: Plasma, ontwerp ok, lage input lag, beste beeld(volgens de reviews, tv nog nooit in het echt gezien) - €1299,-
PS4 komt op 29-11, dus ik heb nog even om rond te kijken. Ik ga zeker dit weekend bij een shop in de buurt kijken naar de verschillende opties. In ieder geval bedankt voor de input.

Mochten er meer mensen zijn met ervaringen met één van de tv's, verdere input is zeer welkom.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Plasma, all the way.

De Panasonics zijn gewoon vreselijk goed, hebben erg "soepel" beeld omdat plasma direct van kleur kan veranderen, erg hoog contrast, naar mijn mening wat natuurlijkere kleuren [beetje het gevoel van een CRT] dan de vaak fellere kleuren van LCD.

Nadeel van plasma: het hogere energieverbruik dan LCD schermen.

Overigens is LED een beetje verkeerde benaming voor TV's. LED slaat puur op de backlight, het is dus gewoon een LCD met LED, in plaats van CCFL, backlight.

Schermen met puur LED'jes bestaan natuurlijk wel, maar om die nou als TV te gebruiken :P

People as things, that’s where it starts.

• Dimens
FrostyGunman schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 17:32:
@Dimens, interessant, good read. Nu snap ik waar die motion blur vandaag komt. Feit blijft echter dat ik het nog nooit gemerkt heb op mijn Philips tv van 4 jaar oud, dus of ik het dan ga zien op een nieuwe LCD tv lijkt me onwaarschijnlijk.
Niet iedereen ziet het ook direct, maar eenmaal gewend, zul je niet meer zonder kunnen. Dat geldt voor heel veel dingen, dat is de gewenning.

Natuurlijk kun je dan zeggen dat je dat toch niet gaat zien aangezien het je nog nooit is opgevallen, maar uiteindelijk koop je een nieuwe televisie om verbeteringen ten opzichte van de oude televisie. Het eventuele lage contrast, de slechtere kijkhoeken, hogere input lag etc. kun jij je nu misschien niet aan storen, maar zodra je het wel hebt, zul je niet meer zonder kunnen en ben je blij dat je het hebt want het verbeterd de ervaring.
VasZaitsev schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 17:44:
Schermen met puur LED'jes bestaan natuurlijk wel, maar om die nou als TV te gebruiken :P
In principe is dat wat OLED is.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik doel meer op de hele grote reclameschermen, die zijn/waren vaak met allemaal LEDjes gemaakt, idd een beetje zoals de OLED techniek, maar dan een stuk grover.

• Linkje3
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:35
De Samung F8000 is ook een goede, hebben mijn ouders laatst gekocht.
Denk ook wel de tv met de beste smart functies.
Plasma heb ik geen ervaring mee, maar de Samsung werd over het algemeen beter beoordeeld dan de Sony W9.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

FrostyGunman schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 17:32:
Ik ga zeker dit weekend bij een shop in de buurt kijken naar de verschillende opties. In ieder geval bedankt voor de input.
Wijze keuze. Straks ben je gevoelig voor de flikkering van plasma en dan kan je die hele optie al schrappen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• FrostyGunman
Linkje3 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:11:
De Samung F8000 is ook een goede, hebben mijn ouders laatst gekocht.
Denk ook wel de tv met de beste smart functies.
Plasma heb ik geen ervaring mee, maar de Samsung werd over het algemeen beter beoordeeld dan de Sony W9.
De Samsung F8000 is zeker geen optie voor mij vanwege de hoge input lag. (klik)

En ik moet toch eerlijk bekennen dat ik nog steeds neig naar een LED TV. Bij een aantal reviews over de W905 staat dat het verschil met de kwaliteit van een plasma tv nog maar miniem is. (klik) En het design is toch wel echt veel mooier dan van een plasma tv.

• Dimens
FeaR schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:42:
[...]

Wijze keuze. Straks ben je gevoelig voor de flikkering van plasma en dan kan je die hele optie al schrappen.
Een winkel is niet de plek om tot een conclusie te komen dat je de flikkering van plasma kunt zien. Daar zie je die namelijk al heel erg snel.

In een winkel heb je namelijk last van interferentie door TL-verlichting. Als de TL-verlichting een frequentie van 50Hz of 100Hz heeft en de televisie een frequentie van 60Hz of 96Hz, krijg je verschillende frequenties en dat zie je dan. Niet de frequentie van de televisie zelf.

• Dimens
FrostyGunman schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 13:11:
Bij een aantal reviews over de W905 staat dat het verschil met de kwaliteit van een plasma tv nog maar miniem is.
Buiten de game-modus ja. In de game-modus zal de beeldkwaliteit ongetwijfeld omlaag gaan.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 09:46
Hou met gamen op een plasma rekening met het feit dat statische beelden (HUD bv) nog steeds zorgen voor inbranden.

• FrostyGunman
Dimens schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 15:06:
[...]

Buiten de game-modus ja. In de game-modus zal de beeldkwaliteit ongetwijfeld omlaag gaan.
Oké, dat begrijp ik, maar op de plasma kan ik ook niet alle beeldverbeteringen aan kunnen zetten toch?
mcsluis schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 15:08:
Hou met gamen op een plasma rekening met het feit dat statische beelden (HUD bv) nog steeds zorgen voor inbranden.
Dit vind ik zo lastig aan het hele LED vs. Plasma verhaal. Sommige mensen willen niks anders dan plasma en anderen zijn er enorm op tegen. Heb jij zelf recente ervaring met een plasma tv? Want in alle reviews staat dat het inbrand-probleem van plasma over de jaren enorm verminderd is.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05:44
FrostyGunman schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 15:56:

Oké, dat begrijp ik, maar op de plasma kan ik ook niet alle beeldverbeteringen aan kunnen zetten toch?
Het gaat er juist om dat de LED TV dan juist last gaat krijgen van die motion blur (door die "luie" pixels) en een plasma niet.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-11 15:52
FrostyGunman schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 15:56:

Dit vind ik zo lastig aan het hele LED vs. Plasma verhaal. Sommige mensen willen niks anders dan plasma en anderen zijn er enorm op tegen. Heb jij zelf recente ervaring met een plasma tv? Want in alle reviews staat dat het inbrand-probleem van plasma over de jaren enorm verminderd is.
Toch even mengen in deze discussie... Valt me op dat iedere vraag m.b.t. een nieuwe tv verzand in een discussie over LCD vs. Plasma (en in mindere mate vs. OLED).

Ik heb een paar maanden terug op precies dezelfde plek gezeten, ik was opzoek naar een nieuwe tv en wou het gelijk goed doen. Ik kijk veel films/series en ook gamen gebeurt vrij regelmatig dus wou graag een tv die een goede beeld kwaliteit leverde.

Dan kom je automatisch bij plasma uit, want wat er ook gezegd wordt LCD haalt plasma nog steeds niet in. Aan de andere kant de High end LCD panelen komen wel in de buurt en als je de tv eenmaal hebt staan zul je waarschijnlijk niks missen, nadeel is wel dat High end LCD tv's beginnen boven de 1.300,- en een plasma begint rond de 1.000,-.

De twee meest genoemde nadelen van plasma zijn allebei waar:
  • Kosten, klopt hij verbruikt meer stroom maar heb het uitgerekend in mijn geval was het 34,- per jaar. Als je dit verrekent met de aanschafprijs kun je nog ongeveer 10 jaar vooruit, en dan heb ik de stroom kosten van de LCD niet meegerekent.
  • Image retention, klopt zeker als hij helemaal nieuw is, is het verstandig om de tv eerst te laten inspelen (d.m.v. bijv. Break in Images). Laten we zeggen dat LCD een stuk meer hufter proof is...
Op dit moment ben ik gewend aan mijn tv, maar toevallig zat ik afgelopen weekend met vrienden film te kijken (Despicable Me 2) en toen werd gezegd:"Wat zijn die kleuren mooi, hoe doe je dat?".

De tv die ik gekocht heb trouwens is een Panasonic Viera TX-P55ST50, en ik kan hem van harte aanbevelen.

• FrostyGunman
Flans schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 08:58:
Toch even mengen in deze discussie...
Wow, waardevolle input, bedankt! Ik ben wel compleet verrast door het "Break-In" verhaal van de link die je in je post gaf. 150 uur aan één stuk je tv aan moeten zetten om ervoor te zorgen dat je tv goed wordt opgewarmd klinkt absurd...

Prijsverschil voor de tv's die ik dus nu op het oog is €100,- dus voor mij geen doorslaggevend verschil. (Sony 40W905 en de Panasonic 42GT60). Hiermee bedoel ik dus niet de goedkoopste prijzen, maar de consumentenadviesprijzen. Ik koop dit soort spullen het liefst bij een wat betrouwbare winkel in plaats van voor een dubbeltje op de eerste rij willen te zitten.

In het weekend ga ik bij verschillende shops kijken of ik de Panasonic in actie kan zien, want ik heb deze tv nog nooit bekeken. Verder vind ik het nog steeds vreemd om een type tv te kopen die binnen een half jaar gewoon volledig van de markt zal verdwijnen... Maar goed, misschien blaast de beeldkwaliteit van plasma me wel van de sokken!

Nogmaals, bedankt voor alle input!

Edit: Ik heb me er nog eens goed in de materie verdiept en ik lees nu best veel verhalen over de GT60 over inbranden en een duidelijk merkbare zoem bij voornamelijk zeer lichte en heldere beelden. Iemand hier ervaring mee? Het voordeel van de iets betere beeldkwaliteit begint overschaduwd te worden door allerlei dingen waar ik me meer aan zal storen aan misschien het beetje motion blur dat zichtbaar gaat zijn op een LED tv.... I'm lost... 8)7

Edit 2: Relevant linkje: Panasonic stopt al dit jaar met het maken van plasma-tv's

[ Voor 19% gewijzigd door FrostyGunman op 31-10-2013 11:44 ]

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-11 15:52
FrostyGunman schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:20:

In het weekend ga ik bij verschillende shops kijken of ik de Panasonic in actie kan zien, want ik heb deze tv nog nooit bekeken. Verder vind ik het nog steeds vreemd om een type tv te kopen die binnen een half jaar gewoon volledig van de markt zal verdwijnen... Maar goed, misschien blaast de beeldkwaliteit van plasma me wel van de sokken!
Lijkt me sowieso verstandig om te doen, hierbij wel de opmerking neem je eigen demo/referentie materiaal mee. In winkels wordt (meestal) een oneerlijk filmpje getoond op de schermen, daarnaast vraag aan de verkoper om de tv uit de demo-modus te halen en de tv 'gewoon' op de tv stand te zetten.
FrostyGunman schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:20:
Edit: Ik heb me er nog eens goed in de materie verdiept en ik lees nu best veel verhalen over de GT60 over inbranden en een duidelijk merkbare zoem bij voornamelijk zeer lichte en heldere beelden. Iemand hier ervaring mee? Het voordeel van de iets betere beeldkwaliteit begint overschaduwd te worden door allerlei dingen waar ik me meer aan zal storen aan misschien het beetje motion blur dat zichtbaar gaat zijn op een LED tv.... I'm lost... 8)7
Om het nog wat moeilijker te maken, zoek ook eens op 'backlight bleeding' >:)

• FrostyGunman
Flans schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:28:
Om het nog wat moeilijker te maken, zoek ook eens op 'backlight bleeding' >:)
Haha, ja dat fenomeen ken ik wel ;)

Maar ik lees in verschillende reviews dat de Sony daar nauwelijks last van heeft _/-\o_

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het lijkt er voor mij op dat je vooral aan het staren bent op de negatieve dingen van plasma, omdat je zo graag die LCD wilt.

Dat Panasonic stopt met plasma's is toch helemaal niet erg? Komt gewoon puur omdat de (domme) massa liever LCD's wil hebben omdat ze alleen maar de 10 jaar oude horrorverhalen over plasma kennen, en de verkopers doen vrolijk mee, wat al vaker naar voren gekomen is in dit soort topics is dat Samsung LEd-LCD's de hoogste verkoopmarge hebben, dus als verkoper promoot je die natuurlijk. Ook zijn winkels niet de beste plek voor plasma's, omdat plasma's iets minder helder zijn, zodat in een sterk verlichte winkel het beeld er minder uitziet dan ie thuis eruit zou zien.

Maar, omdat 99 van de 100 mensen liever een LCD kopen, is plasma gewoon niet meer intreressant.

Overigens zul je altijd meer negatieve dingen op internet tegenkomen dan positieve. Niemand zit te wachten op verhalen van "Mijn GT60 doet het geweldig", verhalen als "Mijn GT60 bromt en piept en brandt in en is onzuinig" zijn veel leuker natuurlijk.

• FrostyGunman
VasZaitsev schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 13:41:
Het lijkt er voor mij op dat je vooral aan het staren bent op de negatieve dingen van plasma, omdat je zo graag die LCD wilt.

Dat Panasonic stopt met plasma's is toch helemaal niet erg? Komt gewoon puur omdat de (domme) massa liever LCD's wil hebben omdat ze alleen maar de 10 jaar oude horrorverhalen over plasma kennen, en de verkopers doen vrolijk mee, wat al vaker naar voren gekomen is in dit soort topics is dat Samsung LEd-LCD's de hoogste verkoopmarge hebben, dus als verkoper promoot je die natuurlijk. Ook zijn winkels niet de beste plek voor plasma's, omdat plasma's iets minder helder zijn, zodat in een sterk verlichte winkel het beeld er minder uitziet dan ie thuis eruit zou zien.

Maar, omdat 99 van de 100 mensen liever een LCD kopen, is plasma gewoon niet meer intreressant.

Overigens zul je altijd meer negatieve dingen op internet tegenkomen dan positieve. Niemand zit te wachten op verhalen van "Mijn GT60 doet het geweldig", verhalen als "Mijn GT60 bromt en piept en brandt in en is onzuinig" zijn veel leuker natuurlijk.
Hier maak je wel een goed punt. Ik heb vaker dat ik me op een gegeven moment blindstaar op iets en de nadelen wat probeer goed te praten etc. Echter ik was van plan dit weekend nog eens overal goed te gaan kijken. Het probleem in de hele zaak is dat er niet echt een voor mij doorslaggevend positief of negatief punt voor zowel plasma als LCD gegeven kan worden. Ik denk dat het aan het eind van het verhaal ook gaat neerkomen op smaak en afweging beeldkwaliteit vs. design vs. gaming performance etc.

En voordat ik een verkoper geloof ga ik het altijd eerst nog eens zelf onderzoeken via internet.

Inderdaad begrijp ik de redenen waarom plasma van de markt verdwijnt wel, maar ook met het oogpunt op een mogelijke reparatie lijkt me het een lastiger verhaal.

• Dimens
FrostyGunman schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 14:04:
Inderdaad begrijp ik de redenen waarom plasma van de markt verdwijnt wel, maar ook met het oogpunt op een mogelijke reparatie lijkt me het een lastiger verhaal.
Reparatie is niet jouw zorg. Als jouw televisie kapot gaat, moet dat maar opgelost worden door de verkoper en als dat een vervangend toestel wordt omdat reparatie niet mogelijk is, kun je het alleen maar als voordeel zien. Tegen die tijd is dat misschien al OLED.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

En veel onderdelen worden gewoon nog aftermarket gemaakt, natuurlijk niet complete plasma-panelen en moederboards, maar de wat kleinere onderdelen worden gewoon gekopieerd of kunnen vervangen worden door iets wat er min of meer op lijkt. Is natuurlijk allemaar klein grut zoals de afstandsbediending, aan/uit-knop, andere knopjes, lampjes etc.

Als er iets groots [zoals het paneel] na 5 jaar stuk gaat, is de TV het sowieso niet waard om nog te repareren, die dingen kosten veels te veel en je TV is het simpelweg niet meer waard dan.

Zelf zou het trouwens voor mij geen seconde nadenken zijn: ik zou direct een GT60 gekocht hebben, maar ik ben dan ook een behoorlijke zeurkous als het aankomt op beeldkwaliteit. Toen ik nog inwoonde bij de vader van mijn vriendin, keek ik films altijd op mijn meer dan 10 oude Aristona beeldbuis, puur omdat zijn Philips LCD zulke slechte kleuren en zwartwaardes gaf dat het voor mij menig film verpeste.

Pagina: 1