Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Asus Zenbook UX52 vs Samsung Serie's 9

Pagina: 1
Acties:

• Toonen1988
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:30
Binnenkort heb ik een laptop nodig voor school, en moet niet al te zwaar zijn. Aangezien mijn oude laptop het heeft begeven wil ik kijken voor een nieuwe.

Ik ben een geduldige persoon, maar als het aankomt op performance's, moet het allemaal goed lopen. Daarnaast ben ik al jaren gewend om met SSD's te werken.

Wat gaat er precies gebeuren op mijn ultrabook/laptop?

Heel simpel, administratief, lichte vorm van Adobe fotoshop (wel 5k foto's) , het editen van muziek (FL Studio, Magix en Music Creator 6), internet en lichte vorm van gaming, geen zware grafische games. Denk hierbij aan bijv. Europa Universalis 4, Star Craft 2, Dota 2 of indie games. Heb thuis eenmaal een gaming PC staan, daar worden de zware games opgespeeld.

Maar nu zit ik met een groot dilemma, ik kan niet kiezen tussen een aantal exemplaren en wil jullie vragen om mij hierbij te helpen.

Het gaat namelijk om de Samsung NP900X4D-K01NL ATIV: pricewatch: Samsung NP900X4D-K01NL

En de ASUS ZENBOOK UX52VS CN021H: pricewatch: Asus Zenbook UX52VS-CN021H

Het handige aan de Samsung is, het gewicht wat ik een belangerijke factor vindt. SSD van 128gb en 8GB geheugen. Resolutie van 1600x900, 15"

Maar als ik kijk naar de Asus, is bijna een kilo zwaarder maar heeft wel betere specs, zoals de CPU en GPU. Maar daarin tegen is het aantal Ram wel lager, 4 GB en een SSD van 24GB voor de chache. Resolutie 1920x1080 15,6"

Het Ram (max 12) en opslag is wel uitbereidbaar van de Asus, maar welke is nou wijs om te kopen? Ik zou zelf neigen naar de Asus, maar ik zie toch veel mensen kiezen voor een Samsung 9 serie, terwijl deze mindere (niet upgradebare) hardware aan boort heeft en mindere beeld resolutie. Maar daarin tegen wel lichter...

Er zijn ook nog andere Asus Zenbooks maar deze hebben allemaal standaart 4GB ram en niet upgradebaar. Wil toch graag 8GB hebben..

Opslag maak mij niet zoveel uit, ik heb snelle USB3.0 externe HDD's.

Laptop moet ook 4 á 5 jaar meegaan.

Kwa design zijn ze beide erg mooi!

[ Voor 10% gewijzigd door Toonen1988 op 28-10-2013 13:46 ]

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 11:00
Dit is ook een mooie voor jou denk ik: pricewatch: Sony Vaio SVS1512V1E
Licht (1,9 kg), goede CPU, best aardige videokaart, lange accuduur, goede bouwkwaliteit en koeling en een 1080p IPS scherm. Zit 6GB RAM in, waarvan 4GB zit vastgesoldeerd. Het 2GB latje kun je dus vervangen door een 8GB, zodat je 12GB in totaal hebt. Zet er daarna een SSD in (Crucial m500 120 of 240GB is een goede). Zet die op de plek van de HDD, en zet de HDD in een caddy die dan weer op de plek van de DVD komt. Succes!

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Toonen1988
Inderdaad, is ook een leuk model.

Maar ik denk dat mijn keuze toch naar de Asus gaat. De gewone HDD gaat er toch uit, en de SSD wordt vervangen door een 128 of 256GB. Ik ben meer van de Intel's en Samsung's SSD's.

Geheugen kost tegenwoordig niks, prik gewoon een geheugen bankje van 8GB erbij. In de Asus zit ook 2GB vast gesoldeerd.

Voordeel is wel van de Asus, het heeft een dubbele HDD bay in een 15,6" laptop zitten. Mocht ik toch ooit te weinig plaats hebben, kan ik altijd nog een extra SSD erbij prikken. Aangezien ik altijd onder het gewicht blijft als wat ik uit de doos haal, omdat ik de gewone HDD eruit haal en de 24GB SSD vervang voor een grotere SSD.

Dan wordt het verschil tussen de Sony en Asus erg klein, maar heb ik wel een leukere CPU ervoor terug met de zelfde GPU.

Dan heb ik met de Asus nog altijd de beste specs, alleen paar hondert gram meer. Maar het scheelt nog altijd met mijn vorige laptop, die 2x zo dik is en 2x zo zwaarder. Dat was namelijk een zware gaming laptop, met dikke specs toen ter tijd.

Als de Asus volledige is geupgrade, heeft het op alle punten een voordeel kwa performances als de Samsung en Sony, alleen rond de 500 á 600 gram meer.

Weet iemand toevallig of bij de Asus een aparte CD zit voor de recovery, of zit de recovery files op de HDD?

[ Voor 59% gewijzigd door Toonen1988 op 28-10-2013 16:44 ]

• MartijnLoarne
In die Asus zit een caching SSD, het is een eigenlijk een beetje jammer dat je daar geen gebruik van gaat maken terwijl je er wel voor betaalt.. en daarbij is die Asus ook niet echt licht (een normale 15,6" zoals de Asus N56, die vaak wordt aangeraden, is 2,7 kg). De Sony is significant lichter, en heeft ook een normale (geen low-voltage) CPU. Zet er een losse SSD bij en wat meer geheugen en je hebt een prima laptop. SSD + HDD is een prima combinatie. :)

• Toonen1988
De Asus weegt 2,5kg de Sony 2kg

Ik haal de gewone HDD eruit (bespaart ook gewicht, niet veel maar toch) en prop deze in een externe HDD behuizing. Het enige wat ik dan over houw is de SSD van 24GB.

Is het niet handiger om 1 SSD te hebben vanplaatst 2 SSD's waaronder eentje alleen voor de cache? Win ik daar iets op?

Daarnaast heeft de Asus een I7 vanplaatst een I5, (Ik neem aan dat het de zelfde generatie is), en er zit een betere GPU in en dat voor nog geen paar honderd gram?

Het is natuurlijk waar ik voor ga, gewicht of performances.

Aangezien de performances meer uit elkaar liggen als gewicht, ga ik denk ik toch liever voor de Asus.

Mijn vorige Asus de G51J G60JX was 4 kilo!

Daarnaast blijkt het meeste gewicht van de Asus in de behuizing te zitten. Deze blijk erg stevig te zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Toonen1988 op 28-10-2013 17:04 ]

• MartijnLoarne
Ja, maar 0,5 kilo is toch weer een redelijke winst. Het handigst is gewoon één SSD van 120 of 240GB waar je Windows, je programma's en de meestgespeelde games op zet, en een HDD voor bulk opslag erbij naast. Zo'n caching SSD is leuk, maar haalt het qua snelheid echt niet bij een volwaardige SSD. Dus bij voorkeur ga je voor SSD + HDD.
De processoren zijn praktisch even snel, dat komt doordat de i7 een -U processor is, dat betekent dat het een low-voltage processor is. De gedachte hierachter is dat dit een langere accuduur moet opleveren, wat in de praktijk bijna nooit het geval is. Daarnaast zijn ze langzamer dan volwaardige i7 -M processoren. Vandaar dat de i7 hier ongeveer net zo goed is als de i5 -M processor.
De GPU is marginaal beter, en hier heeft de Sony ook een troefkaart in handen, je kunt de GT640M LE namelijk overklokken :)
Verder is de S15 ook een stevige laptop, daar is verder al veel over geschreven op het forum hier.

Verwijderd

Toonen1988 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:31:
Voordeel is wel van de Asus, het heeft een dubbele HDD bay in een 15,6" laptop zitten.
Volgens mij niet hoor.

Er zijn overigens nog geen reviews van de UX52VS. En dat is vaak een slecht teken.
Aangezien ik altijd onder het gewicht blijft als wat ik uit de doos haal, omdat ik de gewone HDD eruit haal en de 24GB SSD vervang voor een grotere SSD.
Het gewicht op de doos is vaak een groot leugen, raadpleeg reviews voor het werkelijke gewicht.
Dan wordt het verschil tussen de Sony en Asus erg klein, maar heb ik wel een leukere CPU ervoor terug met de zelfde GPU.
Volgens mij ben jij niet helemaal op de hoogte van de grappen en grollen die intel uithaalt in dit segment. De Intel Core i5 3210M is sneller dan de Intel Core i7 3517U. Niet veel nee, maar toch.

Verder: pricewatch: Asus N56VB-S4016H
200 gram zwaarder dan de UX52, 2x zo snelle CPU, bewezen bouwkwaliteit, iets wat ik van de UX52 niet kan zeggen. We weten simpelweg niets over die laptop, vergelijkbare modellen zoals de S56 zijn behoorlijk slecht naar mijn mening.

En de sony weegt echt 1.89kg. Haal noot het gewicht van laptops uit de pricewatch, dan zit je er dikwijls naast omdat fabrikanten vaak geen betrouwbare gegevens leveren.

• Toonen1988
@MartijnLoarne, Ik doe op dat punt ook geen zware dingen op de laptop. Dat een I7 U variant een low voltage is, is voor mij nog geen probleem.

Daarnaast doe ik niet aan overclocken op een laptop, daarvoor heb ik mijn dekstop PC.

@Darkstone, Het gewicht klopt niet altijd, het zal altijd iets afwijken. Maar dat is bij elke product tegenwoordig, het is altijd een ongevere indicatie.

Daarnaast bevat de Asus Zenbook UX52VS-CN021H 2 bays, dit staat overal aangegeven. Reviews zijn ook te vinden (niet veel) maar zijn toch te vinden. Deze zijn erg positief, de enige minpunten wat worden gegeven is, 4GB DDR3 geheugen, geen volwaardige SSD en de touchpad werkt niet altijd nabehoren. Geheugen heb ik nog liggen, SSD heb ik nog liggen, dus deze 2 minpunten vallen voor mij af. Daarnaast werk ik altijd met een gewone muis.

Mocht de laptop niet aan mijn eisen voldoen, heb ik nog altijd de kans om deze te ruilen.

Ik was eerst vanplan om een Ultrabook te kopen (bijv. Samsung Serie's 9) maar kom toch weer uit op een notebook wat ik eigenlijk niet wilde.

[ Voor 19% gewijzigd door Toonen1988 op 28-10-2013 21:23 ]

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Ik heb precies dat model van samsung series 9. Ben er niet echt zeer tevreden mee, had beter gekund. Maar ik had het natuurlijk voor een goed prijsje. Voor 1200 is het imo een slechte koop.

Een van de traagste ssds die je maar kunt vinden.. Een sandisk u100 volgensmij. Geen idee waarom ze hun eigen ssds er niet in doen.. De tn paneel is reteslecht. Je wilt niet weten hoe irritant de verticale kijkhoeken zijn, dat is al te verwachten met een tn paneel. Daarom ook zeer frustrerend op een laptop. Daarbij komt nog dat de kleurreproductie onder elk hoek ook niet echt geweldig is. Keytravel is zeer weinig, maar daar kun je aan wennen.

Uiteindelijk is het een zeer licht en dun 15" laptop en dat verbaast me nog steeds.

[ Voor 11% gewijzigd door Chris Smoove op 28-10-2013 21:27 ]

Verwijderd

Toonen1988 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:18:
@MartijnLoarne, Ik doe op dat punt ook geen zware dingen op de laptop. Dat een I7 U variant een low voltage is, is voor mij nog geen probleem.
Photoshop en muziek editen zijn volgens mij wel zware taken..
Daarnaast bevat de Asus Zenbook UX52VS-CN021H 2 bays, dit staat overal aangegeven.
Overal? Behalve op asus.com? http://www.asus.com/Noteb...ks/UX52VS/#specifications ;)
Mocht de laptop niet aan mijn eisen voldoen, heb ik nog altijd de kans om deze te ruilen.
Dit vind ik echt zo'n dooddoener. Je moet gewoon weten of het product goed is voordat je het aanschaft. Je betaalt er niet voor niets bijna €1000 voor.
Er zit niet eens TN in. Volgens mij heb jij het over een heel andere laptop..

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Nee... ik heb het over de Samsung NP900X4D-K01NL.

• Toonen1988
Photoshop ben ik met jou eens, maar ik doe een lichte vorm van photoshop. Daarnaast heeft na mijn mening muziek edit nooit veel performance's gevreten. Ik heb op veel slechtere laptops gewerkt zonder problemen, werk er al jaren mee.

Daarnaast geeft de Asus website wel een dubbele bay aan, namelijk op 2 manieren. 500GB 5400/7200RPM With 24 G SSD SSD en daaronder zie je in het klein Storage x2 staan.

Waarom is dat dooddoener? Je kunt zeker uitzoeken wanneer een product goed is, maar dit moet ik zelf ondervinden. Ik kan niet langs een winkel gaan, en dan de dingen installeren die ik graag wil doen voordat ik koop.

Deze moet ik zelf gaan ondervinden, en nergens kan ik laptops lenen om dit te proberen. Waar we nu over praten zijn cijfertjes en lettertjes op website's en dozen.

Net zeg je dat het gewicht afwijkt van wat wordt gezegt, maar dit geldt misschien ook voor andere specs in een laptop.

Het beste is om dit zelf te ondervinden.

Daarnaast heb ik minder betaald als €1000. De laptop is begin deze avond besteld.

[ Voor 13% gewijzigd door Toonen1988 op 28-10-2013 21:38 ]

Verwijderd

Chris Smoove schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:28:
Nee... ik heb het over de Samsung NP900X4D-K01NL.
Ahh ik zie de fout al, ik dacht dat hij het over de NP900X3D had.
Toonen1988 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:34:
Photoshop ben ik met jou eens, maar ik doe een lichte vorm van photoshop. Daarnaast heeft na mijn mening muziek edit nooit veel performance's gevreten. Ik heb op veel slechtere laptops gewerkt zonder problemen, werk er al jaren mee.
Ik edit geen muziek, maar de meeste mensen die hier komen met de vraag om een laptop te halen voor muziek editen vragen om minstens 16GB RAM en een redelijke quadcore. Ik leid daaruit af dat bij het bewerken van muziek de sys specs wel van belang zijn.
Daarnaast geeft de Asus website wel een dubbele bay aan, namelijk op 2 manieren. 500GB 5400/7200RPM With 24 G SSD SSD en daaronder zie je in het klein Storage x2 staan.
Dat lees ik heel anders. er staat *2, wat volgens mij de voetnoot is. Bij networking staat *3, dat zal dan wel niet betekenen dat er 3 ethernet poorten in zitten.

Die 24GB SSD betekent niet dat er een 2e harde schijf in zit. Asus soldeert meestal een eMMC (= soort van SSD-on-a-chip) op hun moederborden. Deze is niet te vervangen (en kan qua performance niet op tegen een 'echte' (mSATA) SSD. Maar dat is bijzaak als je toch nog een SSD hebt liggen).

Tenzij je een plaatje van de onderkant kan vinden of een configuratie die daadwerkelijk 2 HDD's bevat zou ik ervan uit gaan dat er slechts 1 schijf in kan.
Waarom is dat dooddoener? Je kunt zeker uitzoeken wanneer een product goed is, maar dit moet ik zelf ondervinden. Ik kan niet langs een winkel gaan, en dan de dingen installeren die ik graag wil doen voordat ik koop.

Deze moet ik zelf gaan ondervinden, en nergens kan ik laptops lenen om dit te proberen. Waar we nu over praten zijn cijfertjes en lettertjes op website's en dozen.
Ik zeg niet dat dit voor jou opgaat maar...

Soms komen hier echt van die mensen waarvan je denkt 'wat doe jij hier?' Die een topic openen en om advies vragen, om vervolgens de notebook te kopen die iedereen afraad bij de winkel die iedereen afraad, om nooit meer terug te keren (true story).

Uit goede reviews kan je veel halen, en om nu te zeggen "minput A B en C vind ik niet belangrijk, ik kan hem altijd nog ruilen", dat nodigt niet echt uit tot discussie en verschuift snel richting bovenstaand profiel.

Ik zeg niet dat de UX52 noodzakelijk een slechte laptop is, maar met het percentage laptops op de huidige markt waarvan de koeling/input devices of accuduur zo slecht is dat de rest eigenlijk al niet meer uit maakt weet ik een ding zeker: ik raad niets aan waar geen goede reviews of ervaringen van zijn.
Net zeg je dat het gewicht afwijkt van wat wordt gezegt, maar dit geldt misschien ook voor andere specs in een laptop.
Het gewicht wijkt vaak af van wat de fabrikant beweert. Zo maakt dell er meestal een potje van door het gewicht te meten in een configuratie die niet eens te koop is (3 cel batterij terwijl de website niet lager dan 6 gaat, 'airbay' in plaats van dvd drive). Gewicht haal je uit reviews, niet uit de specs van de fabrikant. Alleen apple en sony produceren naar mijn mening betrouwbare getallen (maar die worden niet altijd goed doorgevoerd naar de pricewatch en shops).

[ Voor 141% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2013 22:32 ]

• Toonen1988
Om even te verduidelijken, ik heb altijd Asus laptops gehad en ben zéér tevreden over hun service. Ik hoorde veel positieve reacties over Samsung, maar de specs zijn me net iets te laag. Daarnaast hoor ik ook veel negatieve reacties over Samsung dan Asus. Dan is mijn keuze snel gemaakt. :)

De Sony is helaas geen verkrijgde exemplaar waar ik mijn laptop heb gekocht. Daarnaast heb ik ook niet zoveel ervaring van Sony laptops. Niet dat het een probleem is, want Sony is ook een goed merk.

Een I7 U variant is voor mij meer als verdoende, 16Gb voor muziek edit is toch ECHT overkill. Een SSD win je veel meer op, men wilt tegenwoordig snel overdrijven hoe zwaar iets is..

Daarnaast heb ik altijd krachtige laptops gehad, en die hebben het nooit lang volgehouden met warmte. De I7 U mag misschien een low voltage zijn, maar het produceert natuurlijk ook minder warmte. Nu zullen jullie hier natuurlijk ook weer niet mee eens zijn, of ik moet gebruik maken van een externe koeler (wat ik al jaren gebruik). Daar wil ik juist weer van af. De I7 U is voor mij meer als voldoende.

Hetzelfde met overclocken, kan de GPU van Sony beter overclocken als die van Asus. Daar vraag ik eigenlijk niet om, en dat wil ik nog niet eens. Daarvoor heb ik een gaming desktop gebouwd van honderden euro's. Mijn grafische kaart koste anderhalf jaar geleden nog €400, waar ik binnenkort nog dezelfde erbij ga zetten. Overclocken en dat soort zaken gebruik ik mijn dekstop wel voor.

Een laptop is eenmaal een mobiele apparaat waar weinig hardware mogelijkheden opzitten. Iets sneller en beter hoeft niet altijd een voordeel te zijn, maar wat performance mag het wel hebben. Low voltage gaat niet alleen je batterij langer mee, maar het zal gegarandeert ook minder warmte creëren. Iets wat de doodsoorzaak nummer 1, 2 of 3 van laptops is, warmte..

Natuurlijk kun je warmte niet verkomen, maar wel verminderen. En ik wil af van mijn koeler, want bij mijn vorige kon ik later niet meer zonder terwijl ik elke maand mijn apparaten schoonmaak.

Dan maar liever hardware waarbij de performance is afgenomen wegens low voltage, maar toch krachtig genoeg is voor de dingen wat ik wil doen.

[ Voor 29% gewijzigd door Toonen1988 op 29-10-2013 11:32 ]

Verwijderd

Toonen1988 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:21:
Daarnaast heb ik altijd krachtige laptops gehad, en die hebben het nooit lang volgehouden met warmte. De I7 U mag misschien een low voltage zijn, maar het produceert natuurlijk ook minder warmte.
Hij produceert minder warmte onder load ja.

Maar dat alleen zegt niets over over de laptop zelf. Ik zal nog een keer verwijzen naar de asus S56. Deze laptop heeft een low-voltage CPU en een lagere klasse grafische kaart dan de N56. Maar de N56 gaat langer mee op de accu. De N56 heeft een stillere fan. De N56 blijft koeler onder load, ondanks de 40 watt extra aan hardware die er in zit.

Daarnaast is een low-voltage CPU niet zuiniger dan een full-voltage CPU (met uitzondering van misschien haswell, omdat daar de PCH on-chip zit in plaats van op het mobo). Het enige verschil tussen een 'low voltage' en 'full voltage' is de maximale kloksnelheid waar hij op draait, en dus de maximale warmte-uitstoot. De voltages verschillen niet.

• Toonen1988
Morgen zal ik het definitieve antwoord hebben. Ik zal dan ook mijn ervaring gaan posten!

Verwijderd

Toch wel benieuwd hoe ie inmiddels bevalt.. Twijfel zelf ook of de asus ux52 de moeite waard is
Pagina: 1