Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Asus vs Lenovo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Voor school ben ik op zoek naar een nieuwe laptop. En voor iedereen moord en brand schreeuw omdat ik een zwaardere zoek en dit toch heus niet nodig is voor gewoon wat te typen in Word, muziek luisteren en te internetten: ik volg architectuur :/

Een overzicht van systeemvereisten van de websites van Autodesk en Adobe.

Voor nu heb ik de keuze tot dit gelimiteerd:

Asus N750JV
Lenovo IdeaPad Y510P

Ik heb momenteel een Dell Studio 1558 (15.6") maar die is... dood. Mijn budget voor een nieuwe laptop is zo'n 1500 euro. Betere kwaliteit mag ook wat meer kosten.

Iemand ervaring met beide merken, of een voorkeur? Lenovo's ThinkPad heeft echt een goede reputatie, is dit ook zo voor de IdeaPad? Asus heeft voor zover ik weet gewoon een goede reputatie...

Eerlijk waar vind ik de Lenovo lelijk (tot grote verontwaardiging van mijn vriend natuurlijk), maar dat mag dus eigenlijk geen punt zijn, als het ding maar functioneel werkt en niet na een jaar getoost is door oververhitting.

edit: Liefst had ik een ssd gehad, maar dat vind je geloof ik niet in deze prijsklasse (al kan de Lenovo blijkbaar wel geupgrade worden... ). Grootte van de harde schijf maakt voor de rest niks uit, momenteel gebruik ik maar net de helft van mijn 500GB.

Alvast bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2013 13:06 ]

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:38
Qua specificaties zitten ze dicht bij elkaar, maar houd er rekening mee dat de Asus een 17" laptop is. Dat is qua formaat een stukje lastiger om mee te nemen dan een 15.6" laptop. Om die reden zou ik kiezen voor de Lenovo.

Qua reputatie is mij in ieder geval niets bekend dat de IdeaPads slecht zijn of veelvoorkomende gebreken hebben, dus dat is denk ik geen reden om daar niet voor te kiezen.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:55

Cyphax

Moderator LNX
Lenovo, Thinkpads... het staat goed te boek, maar Lenovo maakt meer machines dan Thinkpads en die zijn niet per definitie even stevig. M'n zusje heeft een Lenovo Essential Bnogwat, die was niet duur maar de bouwkwaliteit is zeker niet hetzelfde als van de gemiddelde Thinkpad. That said; het is een prima ding verder, daar niet van, als je je maar niet teveel blindstaart op het merk. :)

Een 17" laptop om mee te nemen lijkt me een slecht plan. Het is ook een minpunt op de pagina waar je naartoe linkt. :)
(Ik moet toegeven dat ik 15.n inch al te groot vind om veel mee te slepen, maar 17" is echt huge)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Ja, mijn huidige laptop kan ik in mijn rugzak meenemen (ook niet zo goed ervoor, ik weet het), anderzijds zijn er genoeg mensen op mijn campus met een 17", gewoon kwestie van handigheid omdat we wel met AutoCAD, Photoshop, 3ds,... werken.

Ik ken gewoon niemand met een Lenovo IdeaPad die mijn richting volgt (of gelijkaardig) om het aan te vragen ><

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2013 13:10 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Oh die SSD: die kun je ook gerust in de Asus stoppen (http://www.andre-bubel.de...hange-hdd-of-asus-N750JV/) dus daar hoef je je ook niet door te laten tegenhouden.

Verwijderd

Topicstarter
Nou heeft die Asus wel een hele rare review... dat de kleurenweergave niet goed is? Lijkt me vreemd.

Asus heeft wel een USBpoort meer.

Als die Lenovo IdeaPad ook echt stevig genoeg is dat ie niet sterft in mijn rugzak is het qua draagbaarheid wel handig, anders is de Asus misschien handiger omdat ik gedwongen word een betere tas ervoor te kopen

Voor het bijzetten van ssd: Kan dat bij die Lenovo echt zo snel? En bij de Asus? Ik las er tegenstrijdige reviews over. Is er echt plaats voorzien of moet ik de dvd brander opgeven?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2013 13:16 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Oh wacht, je wil er een SSD BIJ zetten? Zo te zien is dat bij de Asus geen probleem en passen er 2 schijven in zonder de optische drive te moeten opgeven:
Afbeeldingslocatie: http://www.andre-bubel.de/images/notebook/NB_3_small.jpg
Je ziet hier dat het ook niet al te lastig zal zijn. Je moet de hele onderkant loshalen, dat zijn maar 14 schroefjes :+

Het lijkt erop dat je die IdeaPad wel van een 2e HD kan voorzien, maar daarvoor moet je dan de optische drive opgeven. Als je niet vaak meer een DVD-speler ofzo nodig hebt, dan kan je overwegen een externe DVD-speler te gebruiken voor die paar keer dat je zo'n ding nodig hebt (ik doe in de praktijk zelden meer iets met DVD's of CD's).

Verwijderd

Topicstarter
Wel... ik denk dat alleen ssd misschien wat duur uitvalt?

Ik zou het ding dan ook niet zelf open vijzen maar het vragen aan iemand die graag laptops open vijst :p

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
De SSD koop je natuurlijk los een keer, als de meerprijs te hoog is. :)

En openmaken: tja, de Asus schroef je dus gewoon open, dat kan je makkelijk. ;)
De Lenovo zou je nieteens open moeten hoeven maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Cyphax op 28-10-2013 13:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
En DVD's gebruik ik eigenlijk niet... voor die paar keer per jaar dat we gedwongen onze bestanden ook op CD moeten branden kan dit eigenlijk op school zelf.

Sommigen zeggen dat Asus nogal gekend is voor oververhitting? (ziet er voor de rest wel mooier uit dan de Lenovo vind ik XD )

• Blauw_
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-11 21:52
Heb zelf sinds een maandje een vergelijkbare Asus 17 inch laptop. Ben er meer dan tevreden over! SSD was er zo bij geplaatst in het lege slot dat over is, zeer eenvoudig en dus met behoud van de optische drive. Heb geen last van oververhitting. Bij zware applicaties wordt de laptop (uiteraard) warmer, maar niet warmer dan andere laptops.

[ Voor 23% gewijzigd door Blauw_ op 28-10-2013 13:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
is er eigenlijk een gelijkaardige Asus maar dan 15.6"?

Blauw, voor wat gebruik jij hem? Gamen, renderen,...? Geen last van oververhitting of slechte kleurenweergave of zo?

edit: De Lenovo kan een tweede grafische kaart hebben (als ik het goed begrepen heb is het dus of ssd of grafische kaart erbij in), kan de Asus dit ook?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2013 13:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus kunnen AutoCAD gebruiken, Photoshoppen en internetten tegelijker tijd zonder een probleem te hebben (ook niet na een jaar :p )

Ik ben meer geneigd naar de Asus qua looks, maar naar de Lenovo kwestie van draagbaarheid. Vraag me gewoon af hoe goed die IdeaPads gemaakt zijn (zoals hierboven al vermeldt: ThinkPad is overgenomen en goede kwaliteit, andere series zijn iets minder... maar is iets minder nog steeds goed genoeg?)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou voor de details waar je nu nieuwsgierig naar bent geworden vooral op zoek gaan naar reviews. :)
Ik heb even gekeken naar een paar reviews maar ik ben niets negatiefs tegengekomen over de bouwkwaliteit van één van deze laptops.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:15
ik zou gaan voor 15,6 inch met full hd scherm.
Heb je toch de ruimte van een 17 inch scherm met de gemakken van de mobiliteit van een 15.6 inch.
Asus of lenovo... beide prima producenten van laptop.
Echter voor het robuuste meesleep werk zou mijn voorkeur uitgaan naar de lenovo (die vind ik persoonlijk toch altijd wat degelijker aanvoelen dan een asus of dell)

...

Verwijderd

Topicstarter
deze: http://www.laptopshop.be/product/371364/asus-n550jv-cn270h.html#product_specifications

is er een verschil met de 17"?

@koen: Lenovo ThinkPad dan, die hebben een goede reputatie, IdeaPad geeft tegenstrijdige reviews

Verwijderd

De Y510p is niet echt een aan te raden laptop. Hij scoort op een paar punten minder dan de voorganger Y500. Met name de accuduur en koeling zijn simpelweg bar slecht. De input devices zijn matig.

Verder zou ik de N750 ook afraden. Niet alleen omdat ik van mening ben dat 15.6" het maximale is wat je mee wilt slepen, maar ook omdat de asus N76 net zo goed is, alleen wel €200 goedkoper. Je wou een SSD? dan heb je nu genoeg ruimte in je budget om er een aan te schaffen ;)

Verder de N550: heel leuk, maar waarom deze laptop €150 meer moet kosten dan de pricewatch: Asus N56VB-S4016H is mij een raadsel. Zo veel beter is hij namelijk helemaal niet. Als de prijs van de N550 nog €100 zakt (bij introductie was-ie €1199..) is hij te overwegen. Tot die tijd lijkt mij de N56 de betere keuze.

• koentjuh1987
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 14:34:
deze: http://www.laptopshop.be/product/371364/asus-n550jv-cn270h.html#product_specifications

is er een verschil met de 17"?

@koen: Lenovo ThinkPad dan, die hebben een goede reputatie, IdeaPad geeft tegenstrijdige reviews
klopt bedoelde ook de thinkpads...

maar voor de TS... is een goed aangeklede dell laptop ook niks voor je? Denk dat je dan voor minder geld een aardige laptop in elkaar hebt gezet waar je de komende tijd ook nog wel meer vooruit kan komen.

...

Verwijderd

Topicstarter
Deze kan ik niet vinden met AZERTY op de webshop: http://www.laptopshop.be/...lenovo-ideapad-y510p.html maar dat is dus de Lenovo met 16GB erin (geen optic drive meer)

De N56 hebben er heel veel op mijn campus geloof ik, maar ik had wel graag minimum 8GB RAM gehad (kan ik dat er direct gewoon bijkopen?), en is die processor niet trager dan de i7-4700hq?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 15:20:
De N56 hebben er heel veel op mijn campus geloof ik, maar ik had wel graag minimum 8GB RAM gehad
Dan zet je er zelf meer in.
en is die processor niet trager dan de i7-4700hq?
Een procent of 10, waarschijnlijk minder voor jouw taken. zeker niet genoeg om het prijsverschil te overbruggen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gekeken naar de Dell Inspirons...

Een probleem met sommige andere Asus is dat ze met touchscreen zijn. Dat heb ik dus absoluut nodig en zie ik enkel als een extra zwaar scherm dat ook nog eens moeilijker te herstellen valt en misschien gewoon slechter is

Verwijderd

Topicstarter
taken: renderen in 3Ds Max, AutoCAD 2D en 3D, Photoshop cs6, Illustrator,...
Zeker AutoCAD en Photoshop tegelijk met ook internet

"dan zet je er zelf meer in": [:] Ik heb de kennis van de binnenkant van een laptop van theelepeltje. Is er ergens een webshop waar ik die laptop zou kunnen kopen en er dan meteen extra RAM laten inzetten? En de grafische kaart lijkt me ook minder, neen?

999 vind ik nu niet overdreven voor een laptop. Maar de Lenovo IdeaPad raad je dus echt af ivm koeling? (mijn grootste zorg... daar ging mijn vorige laptop dus steeds aan ten onder, was dus een Dell)

• koentjuh1987
ook al eens gekeken naar de lattitude laptops? zijn toch wat betere modellen dan de inspirons...

...

Verwijderd

Topicstarter
zou ik ook een ssd/grafische kaart in de 15.6" van Asus kunnen zetten? (de n5501v of de n56)

Latitude: boven de 1500 euro

een volgend probleem: Waarom bieden ze bijvoorbeeld de N550JV in 17" wel in Azerty aan maar de 15.6" NIET?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2013 16:10 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 15:31:
999 vind ik nu niet overdreven voor een laptop. Maar de Lenovo IdeaPad raad je dus echt af ivm koeling? (mijn grootste zorg... daar ging mijn vorige laptop dus steeds aan ten onder, was dus een Dell)
Volgens mij heeft de 1558 een betere koeling dan de Y510p. Notebookcheck maakt geen melding van throtteling en meldt dat de case koel blijft (daar heb ik als oud studio 1555 gebruiker zo mijn twijfels bij..). De Y510p klokt bij een stresstest terug tot de laagst mogelijke kloksnelheid, en combineert dat met de hoogste oppervlaktetemperatuur die ik volgens mij ooit op een laptop heb gezien: 30° boven ambient.

En als je goede koeling wilt, laat dan de N550 en N750 ook links liggen. De koeling daarvan is een stuk slechter dan op de N56 of N76. Wat nog een extra reden is dat ik nog steeds 'oud' spul aan raad. Er is niets mis met de huidige 1-generatie oude hardware. Het is al lang niet meer zo dat daar een significant verschil tussen zit.

En ja je kan een harde schijf bij de N56 of N550 zetten, als je de oude harde schijf of DVD drive eruit schroeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2013 19:14 ]

• Blauw_
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-11 21:52
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 13:48:
is er eigenlijk een gelijkaardige Asus maar dan 15.6"?

Blauw, voor wat gebruik jij hem? Gamen, renderen,...? Geen last van oververhitting of slechte kleurenweergave of zo?

edit: De Lenovo kan een tweede grafische kaart hebben (als ik het goed begrepen heb is het dus of ssd of grafische kaart erbij in), kan de Asus dit ook?
Ik gebruik hem voor dagelijks gebruik, en dat bestaat bij mij uit browsen, photoshoppen, (HD) videobewerking en af en toe gamen. Heb dus geen last van oververhitting of slechte kleurweergave. Moet daarbij wel zeggen dat ik geen officiele kleurentest heb doorlopen, maar op het oog lijkt er niets mis te gaan iig.
Pagina: 1