Plafondspeakers plaatsen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.728 views

• jasperaap
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-06-2023
Na veel lurken en rondlezen heb ik gekozen voor een speakersysteem in mijn (verlaagde) plafond.

Veel websites geven een behoorlijk goede score aan de Polk RC80i en de Polk RC60i. Daarnaast is in Nederland de KEF CI50 te koop.

Dit wil ik multi - room gaan gebruiken.

Wie heeft ervaring met één van deze drie speakers?

Voordelen KEF: Heel klein, zou zelf ook gaan voor KEF floorstands. Nadeel: heel klein.

http://www.amazon.com/Pol...ng-Speakers/dp/B00006BMQT

http://www.eshop.nl/winke...=cpc&utm_content=default1

• The Experiment
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-11-2021
Ik heb zelf geen ervaring met een van deze boxen maar mij lijkt dat je, als je voor de KEF zou gaan, je voor eenzelfde ruimte meerdere boxen zal nodig hebben, aangezien ze zo klein zijn en dat je er ook zeker een subwoofer moet bij voorzien. Dus meer dan 2.
Je hebt ook nog Q Install Professional QI65 die denk ik ook nog wel van prijs meevallen.
Ik heb wel ervaring met de eitjes van KEF en die zijn super, alleen zijn de inbouwspeakers van KEF aan de duurdere kant...

Het domotica systeem Loxone is zeer recent ook met luidsprekers begonnen. Ik vermoed dat dit de Q Acoustics QI65 ST zijn (dus stereo) maar zeker ben ik daar niet van. Er loopt momenteel een actie 5+1 voor €445, misschien is dit ook een optie?
Je kan hier meer info vinden.
Maar ik zou toch proberen om al je opties eens te beluisteren maar dit is niet altijd gemakkelijk.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:52
In de jachten wereld wordt veel gebruik gemaakt van polk. En ook de types die je zelf aan geeft. De RC80i klinkt aanzienlijk beter dan ik had verwacht, maar het blijven plafond speakers dus altijd wat minder dan een goede boekenplank speaker.

Waar je ook naar kunt kijken is de Sonance VP67R de opvolger van de VP65R. Deze zijn net zo goed als de Polk RC80i. Het voor en nadeel van de Polk is dat de speaker er een klein beetje gekanteld in zit zodat je hem kan richten. Afhankelijk van de situatie kan dat een voor of een nadeel zijn.

• jasperaap
Dank hiervoor beiden. De alternatieven zijn wel een stuk prijziger en vallen daarom echt buiten het plaatje. Op dit moment vooral heel erg nieuwsgierig naar de KEF ci50 vs de Polk RC80i.
kippy schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 18:29:
In de jachten wereld wordt veel gebruik gemaakt van polk. En ook de types die je zelf aan geeft. De RC80i klinkt aanzienlijk beter dan ik had verwacht, maar het blijven plafond speakers dus altijd wat minder dan een goede boekenplank speaker.

Waar je ook naar kunt kijken is de Sonance VP67R de opvolger van de VP65R. Deze zijn net zo goed als de Polk RC80i. Het voor en nadeel van de Polk is dat de speaker er een klein beetje gekanteld in zit zodat je hem kan richten. Afhankelijk van de situatie kan dat een voor of een nadeel zijn.
Heb je eventueel een mogelijkheid voor me om deze te kunnen beluisteren?

[ Voor 66% gewijzigd door jasperaap op 29-10-2013 13:16 ]

• kippy
Om goed te kunnen horen hoe dit soort speakers linken moeten ze ingebouwd zijn. Die mogelijkheid heb ik alleen als ze aan boord geplaatst zijn, en ik kan niet zo maar iemand meenemen op een jacht.

Ik kan je wel vertellen dat een de Polk aanzienlijk meer lagen tonen weergeeft dan de KEF, alleen al door het formaat. Dus ik zou voor de Polk gaan.
Je kan het geluid van plafond speaker ook nog wat verbeteren door er een kist achter te bouwen zodat er wat meer tegendruk ontstaat. Dit is vooral handig als er veel ruimte achter het verlaagde plafond zit.

Als je trouwens niet veel ruimte hebt zijn er ook een aantal speakers van Niles. Ik heb ze zelf nooit gehoord maar onze leverancier zegt dat ze erg goed klinken, en ze zijn niet heel erg duur.
http://www.nilesaudio.com...goryID=Speakers&catcdID=1

[ Voor 21% gewijzigd door kippy op 29-10-2013 13:57 ]

• jasperaap
kippy schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 13:53:
Om goed te kunnen horen hoe dit soort speakers linken moeten ze ingebouwd zijn. Die mogelijkheid heb ik alleen als ze aan boord geplaatst zijn, en ik kan niet zo maar iemand meenemen op een jacht.

Ik kan je wel vertellen dat een de Polk aanzienlijk meer lagen tonen weergeeft dan de KEF, alleen al door het formaat. Dus ik zou voor de Polk gaan.
Je kan het geluid van plafond speaker ook nog wat verbeteren door er een kist achter te bouwen zodat er wat meer tegendruk ontstaat. Dit is vooral handig als er veel ruimte achter het verlaagde plafond zit.

Als je trouwens niet veel ruimte hebt zijn er ook een aantal speakers van Niles. Ik heb ze zelf nooit gehoord maar onze leverancier zegt dat ze erg goed klinken, en ze zijn niet heel erg duur.
http://www.nilesaudio.com...goryID=Speakers&catcdID=1
Ik ga zelf een verlaagd plafond maken dus kan sowieso inderdaad een kist er achter maken en die bijvoorbeeld vullen met speakerwol. Ik ga denk ik wel voor de Polk inderdaad, dit ook doordat de speakers te richten zijn (vind ik ideaal).

Wel echt balen dat ik speakers als dit niet kan beluisteren. Heb je overigens goed adres voor aankoop hiervan? De KEF ci50 zijn wel zo klein en KEF ben ik stiekem verliefd op. Kijkend naar je andere tip: Dit is ook weer een stuk prijziger dan de Polk.

[ Voor 5% gewijzigd door jasperaap op 29-10-2013 15:20 ]

• kippy
De enige bedrijven die dit aan ons leveren, leveren niet aan particulieren. Dus dat wordt een beetje lastig.
Je kan wel marktplaats en e-bay in de gaten houden. Dat scheelt ook al vaak een hoop.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
kippy schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 18:29:
yep, maar dan de Sonance speakers!

http://www.abt.com/catego.../In-Ceiling-Speakers.html

of Monitor audio

http://www.monitoraudio.c...products/200-series/c280/

[ Voor 9% gewijzigd door HyperTrophy op 30-10-2013 13:25 ]

• jasperaap
Dank! Kan de Sonance VP 65 XT 4 paar kopen voor 50 euro gebruikt. Mist alleen de kap en tweeters volgens mij.

• kippy
VP65XT zijn buiten speakers. Klinken ook best goed. Maar dan liever de VP65R (TL).

Maar dat stond ook al in mijn eerste reactie.

Zonder de tweeters zullen de VP65XT's niet goed klinken, is ook wel zo'n beetje het eerste wat door kan fikken als er iets fout is met de versterker waar ze op aangesloten zitten.

• TheExperiment
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:10
Je kan hier nog een bespreking vinden van verschillende merken in verschillende prijsklassen.

Op Amazon heb je ook nog 2 setjes van telkens 6 speakers van yamaha (je hebt ook sets van 2 en 4):
NS IW280CWH3P voor €342
NSIW360C3K voor €400

Ik vind er alleen geen informatie over op de yamaha site maar de reviews op amazon zijn wel positief. Waarschijnlijk zijn het oude modellen want de nieuwe in-ceiling van yamaha hebben typenummer: NS-IC

[ Voor 66% gewijzigd door TheExperiment op 31-10-2013 14:23 ]

• jasperaap
TheExperiment schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:53:
Je kan hier nog een bespreking vinden van verschillende merken in verschillende prijsklassen.

Op Amazon heb je ook nog 2 setjes van telkens 6 speakers van yamaha (je hebt ook sets van 2 en 4):
NS IW280CWH3P voor €342
NSIW360C3K voor €400

Ik vind er alleen geen informatie over op de yamaha site maar de reviews op amazon zijn wel positief. Waarschijnlijk zijn het oude modellen want de nieuwe in-ceiling van yamaha hebben typenummer: NS-IC
Dank voor deze tips, maar hoe is de kwaliteit? Ik zie geen lovende audiofiele reviews over deze speakers.

Ik ga deze iig wel meenemen in mijn overweging.

• TheExperiment
Geen idee over de kwaliteit maar ik denk niet dat je er audiofiel geluid zal uit krijgen. Dan ga je toch eerder naar KEF's moeten gaan (of de andere duurdere voorstellen), en dan niet de Ci50, als je die kwaliteit wil nastreven. Het is vaak een afweging tussen geluidskwaliteit & budget en minder budget gaat meestal ten koste van kwaliteit. Alles hangt dan weer af van wat je waar nodig hebt, achtergrondmuziek, hifi vervanging, buiten of 5.1 surround.

Het is inderdaad wel niet gemakkelijk om goede reviews te vinden van de 'budget' inbouwluidsprekers. Inbouw is voor audiofielen sowieso een no-no.

Je hebt trouwens nog niet gezegd wat je budget is, hoeveel je er nodig hebt en waarvoor...

• jasperaap
TheExperiment schreef op maandag 04 november 2013 @ 12:00:
Geen idee over de kwaliteit maar ik denk niet dat je er audiofiel geluid zal uit krijgen. Dan ga je toch eerder naar KEF's moeten gaan (of de andere duurdere voorstellen), en dan niet de Ci50, als je die kwaliteit wil nastreven. Het is vaak een afweging tussen geluidskwaliteit & budget en minder budget gaat meestal ten koste van kwaliteit. Alles hangt dan weer af van wat je waar nodig hebt, achtergrondmuziek, hifi vervanging, buiten of 5.1 surround.

Het is inderdaad wel niet gemakkelijk om goede reviews te vinden van de 'budget' inbouwluidsprekers. Inbouw is voor audiofielen sowieso een no-no.

Je hebt trouwens nog niet gezegd wat je budget is, hoeveel je er nodig hebt en waarvoor...
Als eerste dank hiervoor. Mijn budget is vrij, maar vond zelf 50 euro per speaker goede richtprijs. Ik denk er ongeveer 8 te kopen of 10. Hangt even van set af.

2 of 4 slaapkamer, 4/5/6 woonkamer, 1 of 2 hal, 1 badkamer, 1 of 2 keuken (of niets, grenst aan woonkamer).

Ik ga ze in de woonkamer gebruiken als vervanging van een surround systeem. En voor de rest als aanvulling. Ga het geheel multiroom aansturen. Oftewel badkamer, woonkamer en slaapkamer apart.

Woonkamer stuur ik aan met een Harman Kardon AVR 145.
Slaapkamer en badkamer even kijken maar denk twee simpele andere versterkers of er moet een betaalbare multi room versterker zijn die goed met 3 ruimtes overweg kan.

[ Voor 16% gewijzigd door jasperaap op 04-11-2013 13:14 ]

Verwijderd

10 2 inch drivers kopen voor in totaal bijna 500 euro is mi echt geld weggooien.
Het is fysiek niet mogelijk om ook maar een benadering van een volledig audio spectrum te krijgen met 2 inch "fullrange" drivertjes.

Kijk anders naar de Focal IC lijn (105-108). Betaalbaar en een hogere kans op succes.

Zoiets;
http://www.eshop.nl/winke...van_10_stuks_+_kabel.html

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2013 13:36 ]

• jasperaap
Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 13:34:
10 2 inch drivers kopen voor in totaal bijna 500 euro is mi echt geld weggooien.
Het is fysiek niet mogelijk om ook maar een benadering van een volledig audio spectrum te krijgen met 2 inch "fullrange" drivertjes.

Kijk anders naar de Focal IC lijn (105-108). Betaalbaar en een hogere kans op succes.

Zoiets;
http://www.eshop.nl/winke...van_10_stuks_+_kabel.html
Dat snap ik, het is ook zo dat ik het gewoon erg leuk vindt om overal in huis een muziekje te hebben.
Los daarvan zoek ik ook geen volledig audiobeeld, had de Harman Kardon HKTS 11 en dit klonk prima maar gebruikte het zelden.

Mocht ik er niet uitkomen kan ik altijd nog losse speakers gebruiken. Maar mijn wens is om alles in het plafond in te bouwen omdat ik dit simpelweg gewoon leuk vindt om een keer in mijn leven te doen.

• TheExperiment
Ik was het bijna vergeten maar je hebt ook nog het Belgische ArtSound. Zouden redelijk goed zijn qua prijs/kwaliteit en wordt hier vaak geïnstalleerd in huizen. Ze hebben ook oplossingen voor multiroom (versterkers, bediening,...).
Ik zie wel dat er precies geen Nederlands verdeler is maar je kan ze altijd in België beluisteren/kopen. 8)

• jasperaap
TheExperiment schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:05:
Ik was het bijna vergeten maar je hebt ook nog het Belgische ArtSound. Zouden redelijk goed zijn qua prijs/kwaliteit en wordt hier vaak geïnstalleerd in huizen. Ze hebben ook oplossingen voor multiroom (versterkers, bediening,...).
Ik zie wel dat er precies geen Nederlands verdeler is maar je kan ze altijd in België beluisteren/kopen. 8)
Dank hiervoor! Moet even kijken wat ik ga doen maar die site ziet er goed uit! Speakers is even zoeken naar prijzen en reviews. Mooie accesoires ook!

• jasperaap
Nu ben ik zover gekomen dat ik de Polk RC80i na veel wikken en wegen wil bestellen maar nu schijnt men deze niet naar Nederland te versturen. Jullie daar ervaring mee?

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:16
Ik heb deze speakers van Artsound in de keuken en badkamer, klinkt redelijk tot goed Het grote voordeel voor mij was dat ze erg ondiep bouwen (redden voor mij om hiervoor te kiezen).

http://www.bestekeus.nl/p...Set_van_2_-pId-11306.html

• jasperaap
weertenaar schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 12:54:
Ik heb deze speakers van Artsound in de keuken en badkamer, klinkt redelijk tot goed Het grote voordeel voor mij was dat ze erg ondiep bouwen (redden voor mij om hiervoor te kiezen).

http://www.bestekeus.nl/p...Set_van_2_-pId-11306.html
Dank hiervoor, ik focus me voor nu toch even op de Polk speakers. Ik hou niet zo van compromissen doen ;)

• jquispel
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-08-2025
Hoi Jasper,

Ik ben ook op zoek naar die Polk Audio speakers, maar kan ze ook niet vinden. Heb je ze uiteindelijk ergens kunnen bestellen?

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:12
Op ebay worden ze door meerderen aangeboden. Een aantal verstuurd ook naar Nederland.

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04-2025
Hifiklubben heeft ook nog wat informatie over inbouwspeakers op hun website.

• jquispel
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-08-2025
Thanks. Ebay had ik al gezien ja, maar dan komen er wel wat kosten bij. Hifiklubben heeft ook mooie inderdaad, die DALI PHANTOM E-50 is een mooi alternatief.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

jquispel schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 23:18:
Hoi Jasper,

Ik ben ook op zoek naar die Polk Audio speakers, maar kan ze ook niet vinden. Heb je ze uiteindelijk ergens kunnen bestellen?
Welkom op GoT!

Je kicked nu een topic van 3 jaar oud. Zou je misschien een eigen topic willen maken?
Neem vooral nog even Het algemeen beleid #quickstart door!

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.