Toon posts:

Probleem pc na schoonmaak

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Zit hopelijk met een klein pc probleem maar kom er niet echt uit..

Na gebruik van pc activiteiten zoals Youtube of een bepaalde game voor zoon 5 / 10 min begint de pc hard te blazen en slaat deze af na een lange piep dan 3 kleine piepjes ( nvidia 470 gtx ) ( 4 gb ram )
( i5 cpu)

Pc vervolgens schoongemaakt, dacht dat het aan de videokaart lag, zat letterlijk een hand vol stof tussen de fan.
Na het stof te hebben verwijderd en de pc weer te hebben aangesloten bleef ik de melding: Reboot and select proper boot device or insert boot media krijgen.

Bij het opstarten hem laten opstarten via de Hdd maar blijf deze melding krijgen.

Nu vraag ik mij af omdat ik geen blokjes en strepen in mn scherm kreeg zou het stof de oorzaak van de videokaart zijn geweest?
En betreft de boot media melding wat zou ik hieraan kunnen doen? overigens tijdens het aansluiten zag ik dat de plugs voor power led, reset sw, hdd led power niet waren aangesloten heb deze aangesloten voordat ik de media melding kreeg is dit wellicht de oorzaak?

Mvg,

Jake

• Ryada
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-02 13:35

Ryada

She/Her

De melding:
Reboot and select proper boot device or insert boot media krijgen.
Betekend dat de computer geen windows/linux of andere Os kan vinden.
Je kan proberen als je de windows cd nog hebt liggen (ik neem aan dat je windows hebt) de cd erin te doen en dan te booten via de cd en kijk of dat werkt.

Steam: Ryada.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn OS is windows 7, zal na het werk even kijken of de opstart cd dit hopelijk kan verhelpen.

Die plugs H.D.D. LED,power SW, Reset SW maakt het uit of deze aansluit of niet en wat doen deze nou eigenlijk?

Een collega geeft aan dat als mn videokaart problemen blijft geven het bakken van de kaart dit zou kunnen verhelpen, bij de vorige 2 nvidia kaarten werkte deze weer 2 jaar maar dit keer zie ik geen strepen en blokjes..

Verwijderd

Power SW = kabels van de aan/uit knop
Reset SW = kabels van de reset knop
HDD led, lampje van HD activiteit.

Het lijkt mij handig in iedergeval de knoppen wel te monteren.

• Ryada

Ryada

She/Her

Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 11:32:
Mijn OS is windows 7, zal na het werk even kijken of de opstart cd dit hopelijk kan verhelpen.

Die plugs H.D.D. LED,power SW, Reset SW maakt het uit of deze aansluit of niet en wat doen deze nou eigenlijk?

Een collega geeft aan dat als mn videokaart problemen blijft geven het bakken van de kaart dit zou kunnen verhelpen, bij de vorige 2 nvidia kaarten werkte deze weer 2 jaar maar dit keer zie ik geen strepen en blokjes..
De plugs H.D.D etc.
H.D.D. laat zien hoeveel een schijf word gebruikt op dat moment
Power SW is de aan knop
Reset SW is de reset know

Het probleem ligt zeer waarschijnlijk niet bij je videokaart.
maar bij of een beschadigde windows of een fout in de harde schijf.

Edit: heb foutje gemaakt :P

[ Voor 13% gewijzigd door Ryada op 28-10-2013 11:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nadat mijn systeem steeds vastliep en bij opstarten aangaf windows is herstelt, heb ik even gekeken bij systemlogs wat voor foutmelding ik kreeg.

Telkens bij het crashen stond bij de logs Disk fout in rood, mischien is het beter dat ik hem gewoon helemaal formatteer?

Vind alleen zo vreemd dat ik steeds 1 lange piep en 3 kleintjes kreeg dacht dat zoiets een videokaart probleem moest zijn.

• Ryada

Ryada

She/Her

Je kan als je weet wat voor bios je hebt (uefi of andere) opzoeken op google wat die piepjes inhouden dat zou misschien helpen met het verhelpen en achterhalen van het probleem.
Wat ik zowieso zou proberen is de harde schijf eruit halen en in een andere computer doen om te kijken of ie daar wel opstart zo niet dan is je harde schijf het probleem.

• TeunisDokter
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-01-2022
Heb je toevallig de HDD stekker eruit getrokken en vergeten er weer in te stoppen? Het kan ook zijn dat je toevallig de stekker in een andere ingang hebt gestoken dan hij voorheen zat.

Verwijderd

Topicstarter
Bij het schoonmaken wat ik heb los gemaakt is 2 kabels voor de videokaart met een schroef, fan schoon gemaakt met pincet de hdd kabel even los gemaakt daarna weer vast gemaakt.

Zag wel dat de ledjes niet waren aangesloten dus die maar vast gemaakt voor de zekerheid.

De cpu ook even los gemaakt maar kreeg de kabel niet los van het moederbord klikkertje ging niet helemaal lekker dus liet dat maar zitten die pinnetjes weer vast krijgen op het moederbord is ook geen pretje.

• TeunisDokter
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-01-2022
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 12:06:
Bij het schoonmaken wat ik heb los gemaakt is 2 kabels voor de videokaart met een schroef, fan schoon gemaakt met pincet de hdd kabel even los gemaakt daarna weer vast gemaakt.

Zag wel dat de ledjes niet waren aangesloten dus die maar vast gemaakt voor de zekerheid.

De cpu ook even los gemaakt maar kreeg de kabel niet los van het moederbord klikkertje ging niet helemaal lekker dus liet dat maar zitten die pinnetjes weer vast krijgen op het moederbord is ook geen pretje.
Ik zou zeggen, probeer je HDD in alle sata stekkertjes te drukken en dan op te starten. Wanneer dat niet werkt moet je het stekkertje in de originele aansluiting drukken en de windows repair te doen. Dit kan met de W7 disc.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Wat geeft je BIOS aan bij het opstarten? Ik heb zelf het idee dat je HD niet goed aangesloten is.

Als hij herkend wordt in je BIOS dan ben je al goed op weg. Daarna even de Boot Sequence nakijken en zien of hij opstart van de juiste schijf.

(Zo moest ik na een bios update die altijd goed zetten aangezien hij standaard van de verkeerde schijf wilde opstarten)

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Hoe heb je het stof verwijdert? Ik hoop niet met een stofzuiger?
Sowieso moet je je fans vasthouden zodat ze niet opspinnen als je die schoonmaakt.
Pagina: 1