Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-05 23:09

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Goedemorgen,

We zijn voor een vriend al een paar maanden bezig met het verbouwen van een huis. Het huis word min of meer van helemaal opnieuw opgebouwd, zo ook de badkamer.Hij wil graag een tv scherm in zijn badkamer tussen de 27 en 30 inch.

Welke mogelijkheden zijn er zonder dat de tv achter een wandje gebouwd moet gaan worden ivm vocht?
Welk type scherm kan hij het beste nemen? Zelf heb ik een klein led schermpje in de slaapkamer hangen en deze is van de achterkant helemaal dicht. Is zo’n scherm die helemaal dicht is voldoende om interne condensvorming tegen te gaan, of kan hij het beste een scherm achter een wandje zetten?

Ik heb al wat schermpjes gevonden (speciale badkamer schermen), maar deze zijn zo aan de prijs dat het gewoon niet leuk is om zoiets te willen.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Tip:
Neem een standaard LCD TV scherm en plaatst dit achter een plexiglas plaat, van voren geheel waterdicht afgesloten en alleen van achter benaderbaar. Nou weet ik niet hoe de douche eruitziet, maar buiten handbereik zou helemaal perfect zijn.
Dit is ook het principe van de zeer dure badkamerschermen ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05 20:56

EektheMan

DPC

Wordt het niet veel te warm als je het achter plexiglas plaatst? In hotels vindt je eerder 15 inch schermpjes achterglas en de grotere zonder glas, maar dan zijn de badkamers een stuk groter en zeer goed geventileerd. Maar dat is mijn ervaring.

/me EekTheMan heeft nog een 32inch ambilight scherm overen wil er wat mee doen.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-05 23:09

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Ik weet niet precies hoe het zit met de warmte ervan.. Als je een oude oldschool scherm hebt weet ik uit ervaring dat deze het aardig warm word, maar de hedendaagse led schermpjes geven nauwelijks warme af, ook niet aan de achterkant.

Ik ga het eens opperen dat een scherm achter een plexiplaat wel zo handig is. Ik weet alleen niet of hij dat zo wilt.

Thanks voor het meedenken iig!

[ Voor 5% gewijzigd door Audione0 op 28-10-2013 20:01 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:57
Als je een LED TV gebruikt, en deze in (de buurt van) de aanvoer stroom van verse lucht hangt, ver van de vocht bron (douche/bad) en ver van de afzuig ventilator, zou het geen problemen moeten zijn imo.
Mits je voor voldoende ventilatie zorgt natuurlijk. anders beslaat je scherm en zie niets meer, en gaat hij zeker kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Nivado schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:11:
Als je een LED TV gebruikt, en deze in (de buurt van) de aanvoer stroom van verse lucht hangt, ver van de vocht bron (douche/bad) en ver van de afzuig ventilator, zou het geen problemen moeten zijn imo.
Mits je voor voldoende ventilatie zorgt natuurlijk. anders beslaat je scherm en zie niets meer, en gaat hij zeker kapot.
Standaard IP 20 denk ik en een relatieve luchtvochtigheid van +95% tijdens het douchen 8)7 ??? lijkt me geen goed plan al die condens op je printplaten en geschakelde voeding :X
Daarom is een TV voor in de douche ook minimaal IP40 afhankelijk waar hij mag worden geplaatst, in de douche zone heb je ze ook, maar die zijn aan de frontzijde IP67 en klasse II uitgevoerd :z

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170423

Wat luxe inderdaad een tv op de badkamer.

Zorgen dat de tv geen last van al die vocht krijgt dus.

Tips in dit topic te over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 15:58
Er zijn wel toestellen die qua vocht dit aan kunnen (zoek maar eens op Public Displays bijvoorbeeld; o.a Philips levert deze), maar die zijn vaak groter dan wat je wilt, en behoorlijk prijzig.
Daarnaast zul je uiteraard nog aan de NEN1010-normering moeten voldoen voor plaatsing in vochtige ruimtes. Het is dus niet onmogelijk, maar ook niet heel eenvoudig.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Misschien kun je de stroom en coax kabel via een wat dikkere flexibele pijp naar de tv begeleiden. Deze pijp kun je vervolgens ook aansluiten op de afzuiging. Of gewoon alleen een pijp. Ervanuit gaande dat je de tv inbouwd en achter plexiglas plaatst.

Err..dus gewoon zorgen voor luchtafzuiging achter de plexiglas ruimte...

[ Voor 13% gewijzigd door EektheMan op 13-11-2013 14:31 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:19

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:25
Waarom luchtafzuiging? Overdruk lijkt mij beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

EektheMan schreef op woensdag 13 november 2013 @ 14:30:
Misschien kun je de stroom en coax kabel via een wat dikkere flexibele pijp naar de tv begeleiden. Deze pijp kun je vervolgens ook aansluiten op de afzuiging. Of gewoon alleen een pijp. Ervanuit gaande dat je de tv inbouwd en achter plexiglas plaatst.

Err..dus gewoon zorgen voor luchtafzuiging achter de plexiglas ruimte...
Betekent afzuiging aan de ene kant ook niet vochtige lucht aanzuigen aan de andere kant?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Dersan schreef op woensdag 13 november 2013 @ 14:42:
Waarom luchtafzuiging? Overdruk lijkt mij beter!
Hoe behoudt je dan die overdruk over laat zeggen 7 jaar dat de badkamer staat?
Tenzij je een nieuw scherm tot je beschikking hebt die geen of weinig warmte produceerd zoals Audione0 aangeeft kun je dus nog tegen een bijkomend nadeel aanlopen. Ik heb zelf een philips 9632 en die produceerd wel enige warmte. Niet veel, maar zal in een afgesloten ruimte toch te veel kunnen zijn.
albino71 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 14:43:
Betekent afzuiging aan de ene kant ook niet vochtige lucht aanzuigen aan de andere kant?
Daar heb je helemaal gelijk in. Je zal of tegen vacuum zuigen aanlopen of je moet ingewikkelde constructies bedenken die het misschien uiteindelijk moeilijker maken dan een TV aan te schaffen zoals kroegtijger en keur0000 voorstellen.
Al denk ik dat in mijn situatie er gemakkelijk een een gat gemaakt kan worden richting de woonkamer waarvandaan goede lucht gezogen kan worden. Maar ja, zo'n spiekgaatje de badkamer in :9

Proefballonnetje doorgeprikt. De wasmachine is nog te winnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 15:57
Ondertussen draait er bij mij al 4 jaar een standaard tv in de badkamer... Toendertijd de eerste 21" die full-hd was.

Het vochtprobleem heb ik een beetje als volgt opgelost:
Door een domotica-systeem wordt de tv 's ochtends aangezet, en na het douchen weer uitgezet. Superhandig om 's ochtends even onder de douche het nieuws te kunnen bekijken. Net als een verwarmde spiegel komt er dan veel minder vocht in de tv.

Al moet ik wel zeggen dat de interne DVBC-decoder het waarschijnlijk nu voor de 2e keer begeven heeft. In mijn geval niet erg, omdat ik hdmi-distributie heb... De interne decoder gebruik ik daardoor nooit.

Ik heb voor deze optie gekozen, omdat een echte badkamer-tv een veelvoud zou gaan kosten. Ik verwacht dat deze het nog wel eventjes blijft doen, dus tegen de tijd dat deze vervangen moet worden, kan ik overstappen naar 4K (of ben ik hopelijk al een keertje verhuisd om over te stappen naar een grotere tv)

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-05 14:07

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Pagina: 1