Hackintosh en Windows 8 dual boot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xirerf
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-10 09:45
Beste Tweakers,

Ik ben sinds vandaag aan het kijken naar de hackintosh mogelijkheden voor mijn computer. De compatibiliteit van de belangrijkste componenten blijken te werken (i7 3770, Gigabyte H77-DS3H), ik ben al meerdere builds tegen gekomen die deze samenstelling hebben. Ook de integrated gpu van de i7 schijnt geen problemen te leveren met hackintosh, daar Apple zelf ook computers levert met de hd 4000.

Nu heb ik Windows 8.1 op mijn computer staan. Deze staat geïnstalleerd op mijn ssd, Samsung 830 128GB, en daar heb ik nog +-65Gb vrije ruimte. Trek hier 10Gb af (heb gelezen dat het verstandig is altijd 10Gb vrij te hebben op een ssd), en er blijft nog 55Gb ruimte over voor een eventuele OS X partitie.

Nu zit ik echter met een dilemma: ik heb OS X nog niet getest op mijn computer, dus zeker weten of het werkt doe ik niet. De OS X image kost slechts 20 euro, dus dat is het probleem niet, echter: is het verstandig mijn ssd te partitioneren, en OS X naast Windows 8 op mijn ssd te installeren? Ik heb gelezen dat het mogelijk is, maar lees er heel wisselende ervaringen over.

De andere optie zou zijn om een tweede ssd in mijn computer te prikken. Op het moment zijn deze niet heel prijzig, dus in principe is dat geen probleem. Het is echter wel jammer van het geld om een ssd te kopen, als OS X niet werkt... Nu heb ik nog wel een netbook, HP Pavilion DM1 3200 sd waar ik eventueel de andere ssd in kan zetten, maar eigenlijk vind ik dat nog niet nodig, als Windows eenmaal is opgestart is de pavilion waar ik hem voor gebruik snel genoeg.

Samenvattend is mijn vraag: wat is verstandig; een ssd kopen en daar OS X op te installeren, of mijn huidige ssd te partitioneren en OS x op een aparte partitie zetten? (wat eventueel dus een hoop meer gedoe kan zijn).

Mocht ik een nieuwe ssd kopen, hoe kan ik deze dan het best installeren in mijn computer? Mijn moederbord heeft 2 sata-600 poorten en 4 sata-300. Nu weet ik dat om volledig gebruik te maken van de snelheid van een ssd deze aangesloten dient te worden op een sata-600 poort. Eén sata-600 poort is echter bezet door mijn huidige ssd, de andere door een Seagate Barracuda 1TB. Kan ik deze seagate dan gewoon op een sata-300 poort aansluiten zonder dat dit problemen geeft, of ga ik hiervoor een hoop ellende moeten doorstaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Man_in_a_shed
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 11:28

Man_in_a_shed

Kunstenaar aan huis

Ik heb hier Mavericks en Windows 7 naast elkaar geïnstalleerd op 1 SSD; gaat prima. Zeker als je niet zeker weet of OS X compatible is met je hardware lijkt me dat de beste keuze. Niet nodig om een extra SSD te kopen, tenzij je ruimtegebrek hebt. Ik weet niet zeker of 't mogelijk is om je huidige Windows installatie te behouden als je je SSD gaat herpartitioneren, maar daar is vast informatie over te vinden.

What a terrible world we live in where ninjitsu can't solve our problems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xirerf
Bedankt, daar kan ik inderdaad wel weer informatie over vinden. Als het met windows 7 lukt om te dual booten, dan moet het met windows 8 ook lukken lijkt mij? Daar kan ik namelijk niet veel over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Man_in_a_shed
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 11:28

Man_in_a_shed

Kunstenaar aan huis

Ik neem aan dat die info hier wel te vinden is: http://www.osx86.net/index

What a terrible world we live in where ninjitsu can't solve our problems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-10 12:25
Die Barracuda kan je gewoon aan een sata-300 hangen. Mogelijk moet je dan even je boot list priority aanpassen.

Het kwestie van je partities en de instellingen van e bootloader goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xirerf
Ik heb osx86.net inderdaad al goed bekeken, en ik denk dat ik daar wel een heel eind mee ga komen. Op het moment is het alleen nog even stoeien met os x draaiende te krijgen in een VM zodat ik unibeast kan gebruiken, ik heb namelijk zo geen (bruikbare) mac staan.

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn, donderdag ga ik er even voor zitten. Als het goed is moet het installeren op een door Windows gemaakte partitie met deze ( http://www.macbreaker.com...ion-mbr-unibeast.html?m=1 ) handleiding wel lukken. Hierover bericht ik donderdag waarschijnlijk meer.

Oké, dus dat met die sata poort zal wel lukken, bedankt! Ben niet bang om wat dingen in mn computer te veranderen, ik vind het alleen wel fijn als ik weet hoe het zit, heb er toch een tijdje voor gespaard.

Bedankt voor de hulp in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xirerf
Het werkt! Helaas kon ik niet installeren op de MBR disk en moest ik dus opnieuw formatteren. Mac OS staat nu op mijn hdd. Voorlopig eerst maar eens aankijken of het een beetje stabiel en snel draait allemaal, dan wordt er misschien nog een ssd aangeschaft:)

Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1