Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 08:23

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Disclaimer: aangezien dit bericht niet van toepassing is op 1 specifieke controller heb ik hem als nieuwe topic aangemaakt.

Inleiding:
Hier een twijfelende z-wave beginner. Ik heb een Pi (model B) + Aeon labs z-wave stick 2 aan de praat gekregen en kan een dimmer aan en uit zetten; op een level zetten enzovoorts. Het 'basic' stuff zeg maar. Ik ben programmeur van beroep maar heb ook geen oneindige tijd ivm een net geboren zoon.

Nu zit ik na te denken over dat wat ik wil;
- Buitenlicht (voordeur, achterdeur, schuur) op timer (zonsondergang) (3x switch)
- Buitenlicht gangetje (bewegings sensor + switch)

Daarnaast voor de veiligheid van mijn gezin:
- Rookmelder(s)
- Licht overloop (switch, die automatisch aangaat in geval van brand)
- Licht slaapkamer (switch, die automatisch aangaat in geval van brand)
- Licht woonkamer (dimmer, die automatisch aangaat in geval van brand maar ook bij zonsondergang)
- Licht halletje (switch, die automatisch aangaat in geval van brand)

Nu weet ik genoeg van z-wave om te weten dat ik die rookmelder(s) kan koppelen met dezelfde groep, en in geval van brand een controller niet meer nodig is; slechts eenmalig aan eenzelfde groep koppelen (correct?) Daarnaast zou ik voor het buitenlicht + woonkamer licht een 'scene' kunnen maken die getriggerd word door zonsondergang. In de toekomst wil ik er nog gordijnen bij; als het budget dat ooit toelaat.

Nu de vraag;
Dit alles kan ik maken met een z-wave stick; maar dan ben ik uren bezig met programmeren en volgens mij word mijn linux z-wave server niet 'getriggerd' als er iets wijzigd; alhoewel ik niet weet of dit bij andere controllers wel is, of dat ook changes detecteerd ivm 'polling'.

Tijd is kostbaar en misschien kan ik dan beter een controller kopen die het gros al 'out of the box' kan (denk aan rules engine + android app). Het zaakje moet stabiel zijn en het liefst zonder internet verbinding werken (alsin; zaken kunnen wijzigen).

Nu twijfel ik tussen:
- Homeseer
- Micasa verde Vera 3
- Zipabox

De eerste ben ik niet zo'n fan van ivm het feit dat dit 'slechts' software is en dus nog een stick nodig heeft (die ik overigens al heb). Van de tweede zie ik alleen de 'standaard' zaken en niet echt een antwoord op datgene wat ik wil; van de derde zag ik een leuke rules engine, maar ik hoor daar weer slechte ervaringen mee... Daarnaast hebben optie 1 en 3 de mogelijkheid om zigbee te doen; wat weer leuk is met een Philips Hue lamp en andere type sensoren....

Wat zouden jullie me aanraden en wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03
Ivm met geen verplichte internet verbinding (zipabox zou deze nodig hebben) is de vera de enige optie. Je zou eens naar de PLEG plugin moeten kijken, ik hen hier zelf geen ervaringen mee maar de reacties zijn positief. Rookmelders verhaal... Tja kijk maar eens op de laatste pagina in het vera topic... En voor Hue is er een plugin voor op de vera en RFTXcom word ook goed ondersteund ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Vraagje, waarom wel Homeseer en geen HC2 in de overweging meenemen? Kwa kosten ontloopt het elkaar niet veel denk ik (uitgaande van aanschaf van een officiele licentie) en het is in mijn ogen de enige die de interface ook in een optisch mooi jasje probeert te steken.

Ik heb zelf Zipabox gehad en heb nu toch de switch naar Fibaro gemaakt, kwa kosten misschien even slikken, maar ik zou niet meer terug willen. De eerste heeft een paar slimmigheidjes die gewoon echt heel goed bedacht zijn. Dingen zoals de rule creator, climate widget en alarm installatie zijn in concept gewoon veel beter dan op HC2, maar het staat mij allemaal nog net iets teveel in de kinderschoenen om er ook echt zaken als een alarm en temperatuurregeling continu mee te gebruiken (kleine kinderen enzo..). Daar had ik geen geduld meer voor. Misschien had ik moeten wachten tot de laatste update die ze vorige week hebben uitgebracht, die schijnt een hoop bugs op te lossen. Daar is m'n vrije tijd me te kostbaar voor; dan betaal ik liever wat extra's en dat de fabrikant er al voor mij over heeft nagedacht. Dus mocht iemand nog een Zipabox zoeken.. ;)

De Vera is heel uitgebreid met allerlei plug-ins en scripts die kant en klaar geïnstalleerd kunnen worden. Toch ontkom je er (net zoals bij HC2) niet aan om ook een beetje met LUA overweg te kunnen. Voordeel wat beiden hebben is dat er een grote en actieve community achter zit die je snel op weg kan helpen als je een probleem hebt. Bij Zipabox is de rule creator veel eenvoudiger te begrijpen voor beginners, je kunt dan ook veel sneller een werkende regel maken. Dat 'triggeren' waar jij het over hebt is in ieder geval iets wat alle 3 de boxes gewoon kunnen. Voor het programmeren zou ik niet al te bang zijn. Ik weet er ook niks van, maar heb nu in een weekendje met behulp van de community toch al een basis vergaard om mee verder te gaan en kom ik er echt niet uit, dan heb ik meestal binnen een paar uur een pasklaar script van een andere enthousiasteling.

Verder heeft Vera ondersteuning voor de RFXcom en Zipabox ondersteunt ongeveer alles wat je maar nodig kunt hebben. HC2 kan buiten z-wave alleen nog 0-10v sensoren via de RGBW-module aansluiten. Voor mij is dat geen beperking voor de dingen die ik wil, maar ik kan me voorstellen dat anderen wel dingen willen die daardoor niet zouden kunnen.

Enige wat ik me afvraag is hoe ik m'n rooksensoren aan elkaar kan koppelen door ze in 1 groep te associeren, zodat ze inderdaad op elkaar reageren zoals jij zegt. Ik heb ze inderdaad aan elkaar geassocieerd, maar op elkaar reageren doen ze niet. Ik neem aan dat je dan praat over de Everspring rookmelders. Ik heb dat in ieder geval nog niet voor elkaar gekregen; van Everspring kreeg ik de jongste bediende per mail die in half Engels uitlegde dat ik Zipato moest mailen en Zipato wist het ook niet. Mocht iemand toch nog een tip hebben over hoe het wel werkend te krijgen is dan hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 08:23

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Tja, inmiddels staat homewizard ook op de kandidaten lijst.. Die kan alles wat ik wil, en volgens mij is KAKU sneller dan Z-Wave;

Vragen mbt KAKU:
*) Geen terugkoppeling over de laatste status. Hoe gaat het dan in geval van een stroomstoring? Gaat alles 'back to default'? Of moet ik dan alles uitzetten en reset op HomeWizard doen voordat het weer 'in sync' is?
*) Waar moet ik op letten bij de aanschaf van zenders, d.w.z. stel ik wil met traditionele schakelaars blijven werken of bijv. met opbouw schakelaars; geven die ook een signaal terug naar HomeWizard?
*) Hoe is de zendkwaliteit? Ik lees dat sommige commando's (zoals gordijnen) wel eens gemist worden door HomeWizard. Kan het vanaf mijn voordeur naar achter in het gangetje? (+/- 35 meter met daarbij 10 meter huis) want volgens mij is KAKU geen repeater zoals Zwave.

Edit: KAKU valt af; ik wil toch terugkoppeling van mijn sensoren; zeker als het gaat om leven/dood situaties :)

[ Voor 82% gewijzigd door xces op 29-10-2013 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-09 19:08
Nu ben ik geen expert, maar het ziet er naar uit alsof je bezig bent met iets waar veel mensen aan werken. Voordat je het wiel opnieuw uit gaat vinden kan ik aanraden eens naar een aantal bestaande hobby projecten te kijken:
- OpenHAB (ben ik zelf nogal onder de indruk van)
- Nodo / Domotiga
- Wat je nog meer kan googlen.

Wat mij opviel is dat met een aantal van deze oplossingen je niet vast zit aan 1 protocol en dat vind ik zelf erf fijn.

Zelf heb ik een HomeWizard en ik ben er erg tevreden mee.
- Het is relatief goedkoop.
- Schakelaars en sensoren zijn makkelijk te krijgen.
- Prima betrouwbaarheid voor appartementen. (Voor een huis kan de plaatsing veel verschil maken.)

Nu ik eenmaal een HomeWizard heb en hiermee snel en makkelijk heel wat kan schakelen en meten heb ik ervaren waar mijn behoeftes liggen. Omdat je met OpenHAB niet aan 1 standaard vast zit ben ik dus vrij om uit te breiden naar wat ik zelf wilt (philips Hue, zWave, etc).

Ook voordat je over stapt op een cross platform domotica server zijn er tal van inventieve trucs om meer functionaliteit uit een bestaand product te halen. HomeWizard (en vele andere domotica oplossingen) zijn eigenlijk een internet bridge. Je kan vaak met een HTTP bericht zelf een schakelaar aansturen of sensor uitlezen. Een mede tweaker heeft me er op gewezen dat met tasker (android app) veel extra functionaliteit toe te voegen is. Een app of Pi applicatie is snel gemaakt om precies te doen wat je wilt.

Mijn conclusies:
- Failure is always an option.
Daarom heb ik in eerste instantie gekozen niet zelf iets te maken, maar een goedkoop uitbreidbaar systeem te nemen waar ik direct plezier aan heb. Van daaruit is het veel makkelijker om verder te zoeken naar open-source projecten of zelf iets te maken.
- Domotica is nooit betrouwbaar.
Voor beveiliging of veiligheid moet je investeren in systemen die daarvoor gemaakt zijn. Pas ook op met het schakelen van een aquarium.
- Wat is goed genoeg?
Heb je echt die dat dure protocol met terugkoppeling nodig? Als je het me een jaar geleden had gevraagd had ik heel graag een beter protocol gehad, maar voor mij is variatie en uitbreidbaarheid veel belangrijker gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik ben het met AJedilAm eens. Bij domotica moet je er altijd vanuit gaan dat het in kritische situaties kan falen. Sommige mensen bouwen hele ingewikkelde constructies voor een vloerverwarming die ze op die manier onder de 38 graden willen houden (veel hoger en je vloer kan scheuren). Daar zijn prima mechanische regelkleppen voor die hun werk vele jaren zonder problemen zullen doen en als ze falen, dan schiet hij dicht. Doe je het via domotica, dan is de kans vrij groot dat het binnen nu en 2 jaar een keer mis gaat, dat er iets blijft hangen en dat hij hem volgas opstookt.

Als aanvulling is het prima. Zo heb ik regels die alle verlichting aanzetten en de zonwering intrekken op het moment dat m'n rookalarm afgaat. Maar als ik rolluiken zou hebben, dan zou ik nooit op m'n domotica vertrouwen om ze omhoog te doen in geval van brand. Dan wil je er op z'n minst een fysieke knop naast hebben die in directe verbinding met de motor staat, of liever nog een manier om hem handmatig omhoog te doen.

Daarin is Z-wave zeker niet anders dan de andere protocollen. Maar ook in dagelijks gebruik heeft 2-weg communicatie en een goed meshnetwerk in veel gevallen wel de voorkeur boven protocollen die dat niet hebben.
Pagina: 1