Imperatief Programmeren aan de Universiteit Utrecht

Pagina: 1
Acties:
  • 1.382 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarif
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-12-2024

Zarif

Professional Commenter

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik ben eerstejaars informatiekunde student aan de Universiteit Utrecht. Eén van de vakken van de eerste periode is Imperatief Programmeren en dit vak wordt gezien als het moeilijkste vak van de hele opleiding. Ik heb zelf nog nooit eerder geprogrammeerd dus voor mij is het dubbeldrama. Ik ga dit vak dit jaar sowieso niet halen dus ga ik het volgend jaar gewoon weer opnieuw proberen.

Heeft één van jullie misschien tips voor mij hoe ik makkelijk kan leren programmeren? Het programmeertaal dat bij dit vak wordt gebruikt is trouwens C#.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argantonis
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-05 16:59
Heb je er moeite mee dan? Dit is gewoon hoe de meeste mensen nu programmeren (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een functionele taal, hoewel C# daar wel aspecten van heeft)
Je zal toch iets concreter moeten zijn over waar je problemen mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

Rannasha

Does not compute.

Toen ik het vak voor de lol er bij deed, vele jaren geleden, was het prima te doen. Het was toen in Java en ik had al wat programmeer-ervaring, maar ook voor iemand zonder ervaring lijkt het me niet echt een onmogelijk vak om te halen.

edit: Er zijn flink wat C# tutorials te vinden op het net (zoek maar op C# tutorial). Als je je vantevoren een beetje inleest, moet het een stuk makkelijker zijn om de college's te volgen.

[ Voor 29% gewijzigd door Rannasha op 27-10-2013 17:49 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Zarif schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 17:26:
Ik ga dit vak dit jaar sowieso niet halen dus ga ik het volgend jaar gewoon weer opnieuw proberen.
Het optimisme zit er al goed in. Weet je zeker dat je de goede opleiding doet; ik bedoel, hoe kan het dat je een vak nu al op geeft terwijl het jaar nog maar net begonnen is? ;)

Hoe jij het beste kan leren programmeren, dat weet jij zelf het beste, dat kan voor iedereen anders zijn.

Je zou gewoon eens bij boeken of websites kunnen kijken over beginnen met c#. Je zou eens kunnen kijken naar http://www.alice.org/index.php of de spelletjes in het linkerrijtje op http://www.kongregate.com/programming-games Of wellicht helpt het om iemand jou te laten uitleggen hoe het moet. Of wellicht moet je gewoon het collegedictaat/boek erbij pakken, enz.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik zou vooral beginnen met de vraag: waar zit de moeilijkheid voor jouw hem in? Toen ik leerde programmeren zat dat voornamelijk in recursie en de algemene denkwijze. Recursie kun je leren door veel te oefenen en/of bezig te gaan met datastructuren (zoals trees) of door de opbouw van een functionele taal te gaan bestuderen. Algemene denkwijze is voornamelijk opdrachten doorlezen, algemene structuur opschrijven die je wilt gaan aanhouden en dan vervolgens gaan uitprogrammeren. Als er dan iets niet klopt in je algemene structuur pas je die aan en ga je weer verder.

Maar het komt dus neer op: waarom vind je het moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

dit vak wordt gezien als het moeilijkste vak van de hele opleiding.
Als een beetje C# programmeren in je *eerste* jaar het moeilijkste vak van de *hele* opleiding is...

Ik neem aan dat je gewoon een lesboek hebt? Boek lezen en oefenen. Ik snap niet dat je een tip zoekt hoe je dit dan moet leren. Naar college gaan? Na college de behandelde stof doorlezen, dan je opgaven maken? Als je het na uren lang 's avonds zelf proberen echt niet snapt aan je docent of TA vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02:27

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Leren is doen.. tenminste dat ik heb ik erg met programmeren. Meestal zoek ik het één en ander op en zoek ik op het internet naar een stukje basic code die ik dan weer aanpas zodat hij wat anders doet. Zo leer je een beetje hoe dingen werken. Met een paar uurtjes leren ga je dit niet redden. Ik kom bijvoorbeeld vanuit PHP en ben nu een paar dagen bezig met C#, puur voor mijzelf als 'hobby'. Pas na 4 dagen en vele vragen + zoektochten en 3 topics op tweakers verder ben ik op het punt gekomen dat ik het één en ander snap en hiermee een simpele app heb gemaakt.

Ik vraag me af waarom je informatiekunde wilt gaan doen. Niet dat programmeren hier nou op de eerste plaatst staat maar je moet wel een beetje affiniteit hebben met alles wat met IT te maken heeft. Ik verwacht ook niet dat je opdracht al te lastig is, is het niet meer gewoon iets dat je geen ruk eraan hebt gedaan, en dat je het ook niet boeit (programmeren zelf dan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Volgens mij is die opleiding niet programmeeropleiding (voor zover die er zijn op universitair niveau.) Volgens mij zitten daar veel generieke informatici die zich na de studie meer bezig houden met de functionele / business kant i.p.v. de technische kant. Ken toevallig iemand die die opleiding heeft gedaan.

Ik zou vooral niet teveel stressen erover en gewoon een gezonde interesse tonen in het vak. Dan moet het prima te doen zijn. Veel oefenen, en vooral niet tot de laatste week wachten met leren. ;)

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 14:04
Momenteel studeer ik ook Informatiekunde (RUG) maar ik kan je verklappen dat (Imperatief) Programmeren zeker niet het moeilijkste vak is :). Gezien mijn achtergrond kon ik ook nog niet echt programmeren, maar het was uiteindelijk wel goed te doen. Nu moet ik wel zeggen dat wij veel met Python werken en niet met C#.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Een informatiekundige moet het kunnen programmeren zien als een IQ-test: als informatiekundige hoef je wellicht niet te programmeren in je latere leven, desalnietemin is het een indicatie is van je abstractievermogen en formeel denken - essentieel voor de taken die je later wel gaat tegenkomen.

Overigens zitten in het eerste, tweede en derde jaar diverse vakken waar programmeren een doorslaggevende rol speelt. Nu je aangeeft dat je het vak niet gaat halen heb je dus achterstand opgelopen en je zult deze achterstand met volle inzet moeten inhalen!

Bij het vak Imperatief Programmeren heb je diverse prakticumopgaven moeten maken. Wat zijn daar de problemen die je tegenkwam en wat zijn de kritieken van de nakijkers? Dan weet je onder andere waar de gaten in je kennis zitten.

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Zarif schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 17:26:
Heeft één van jullie misschien tips voor mij hoe ik makkelijk kan leren programmeren? Het programmeertaal dat bij dit vak wordt gebruikt is trouwens C#.
Ja volg de lesstof die je krijgt, en bij problemen open je hier een topic die voldoet aan onze richtlijnen ( Hier kort uitgelegd: Een goede topicstart: De Quickstart).

Daarbij willen we dus vooral een duidelijke (concrete) probleemomschrijving, de dingen die je zelf al geprobeerd/opgezocht hebt, en wat daar niet mee wil lukken.

Dit topic is een dermate open vraag dat we die hier niet toestaan, dus dit topic gaat ook op slot. Maar als je tijdens je opleiding tegen problemen aanloopt kan je hier natuurlijk prima een topic openen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.