Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• joker1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-07 09:59
Mijn aandacht voor ons energieverbruik heeft geleid tot de installatie van zonnepanelen. De productiecapaciteit was ingeschat op ongeveer 80% van ons jaarverbruik van 5500kWh, maar door een aantal simpele ingrepen ( droomolen ipv wasdroger, LED lampen, tijdschakelaars, niet op stand-by, etc ) is het bruto electriciteitsverbruik met meer dan 20% afgenomen en hebben we nu zelfs een overschot. :)

Deze besparing leidt natuurlijk tot minder warmteafgifte binnenshuis en dat moeten we tijdens het stookseizoen compenseren met extra gasverwarming. Stel we hebben 's winters 1000kWh/yr minder warmetafgifte door minder electrisch verbruik, wat is dan het equivalent in m3 gas?

Ik zou dit zelf moeten kunnen berekenen maar wellicht heeft iemand dit paraat? Gaat het over 1, 10 of 100 m3 of zelfs nog meer?

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-11 17:22
Volgens mij zit daar een factor 8 in. 125 m3 gas dus. Bij toepassen van een warmtepomp kan het echter wel een factor vier meer worden. 500 m3 gas dus. Zoek maar eens op warmtepomp of elga binnen dit forum.

Verwijderd

1m3 aardgas is equivalent aan ca 8.8 (LHV)-9.75 (HHV) kWh elektriciteit. Gesteld dat je alle bespaarde stroom anders op nuttige plekken in je huis had gehad (dus niet bijvoorbeeld in een afvoerdroger naar buiten hebt gepompt of in inbouwspots weggestookt boven je plafond) dan zou je dus afhankelijk van je ketelrendement (geen condensatie en verder 100% rendement: LHV, maximale condensatie + 100 % rendement: HHV) tot wel 113 m3 gas extra moeten verstoken.

(LHV=lower heating value: uitgaande van waterdamp als eindproduct van verbranding; HHV: higher heating value: uitgaande van volledige condensatie van het vrijgekomen water.)
Bij gebruik van een warmtepomp kun je de verhoudingen veranderen door externe warmte te benutten en met 250-300 kWh zo je 1000 kWh aan warmte equivalent opwekken. Een effectieve manier om een zonnestroom-overschot in zoveel mogelijk goedkope warmte om te zetten.

• joker1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-07 09:59
Met dank voor jullie antwoorden. Het ging mij voornamelijk om de ordegrootte, dus of ik het besparen op electriciteit niet alleen theoretisch maar ook in de praktijk terug zou zien in mijn gasverbruik.

Dat is namelijk mijn volgende doel: eerst 20% besparen voordat ikeen te grote warmtepomp aanschaf ;) .