Toon posts:

Raar geluid gpu (Coil whine) met spelen van games + 3DMark

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Heb sinds kort een raar fenomeen dat coil whine heet. Ik irriteer me er nogal aan. Alhoewel het met Vsync op te lossen is, vraag ik me af of ik misschien een verkeerde keuze heb gemaakt met de voeding. Aangezien Nvidia aangeeft een 600 watt voeding te installeren. Verder werkt alles prima alleen ingame krijg ik dus coil whine. Wat zal ik doen? Niet zeiken en leven met Vsync. Voeding of gpu terug keren na Azerty, of allebei vervangen? :(

Specs:

Gtx 770 OC edition twin frozr
Cooler master 520W M2 silent pro

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-02 17:58

Thomg

Aww yiss

Voeding gewoon terugbrengen, zijn betere voor te vinden, als het nog kan dan. Het is niet echt een slechte voeding. Probleem ligt niet bij de voeding.
Aan coil whine valt weinig te doen, dat is "normaal" bij high end kaarten.

[ Voor 26% gewijzigd door Thomg op 27-10-2013 16:48 ]

• prupke15
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-01 20:26

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Thomg schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 16:35:
Voeding gewoon terugbrengen, zijn betere voor te vinden, als het nog kan dan. Het is niet echt een slechte voeding. Probleem ligt niet bij de voeding.
Aan coil whine valt weinig te doen, dat is "normaal" bij high end kaarten.
kom helaas niet echt wijs uit je bericht thomg, je stelt breng hem terug, vervolgens stel je dat het probleem niet bij de voeding ligt.... daarbij is coil whine helemaal niet normaal, en al helemaal niet bij high end producten.

Desondanks zou ik de voeding inderdaad terug brengen.

Coil Whine houd eigenlijk gewoon in dat er iets tegenelkaar aan zit te schuren wat niet hoort, en lang doorgaan met zo'n voeding zal hem toch redelijk snel kapot laten gaan.
dus terug brengen en eventueel (afspreken met azerty) of je mischien als je iets bijlegt een voeding met meer wattage kan krijgen?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag is dan ligt het wel aan de voeding? Want in veel gevallen hoor ik dat de mensen die de voeding vervangen alsnog coilwhine er aan over houden. Helaas ben ik het doosje van de voeding kwijt geraakt zie ik net..

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-02 13:51
Heb zelf al een paar keer coil whine gehad op een paar gfx kaarten en op 1 voeding. Ik denk dat het hier het aan de voeding ligt.

Het is eigenlijk soms makkelijk te achterhalen welke van de 2 het is. Gewoon even een game of benchmark draaien, kast opschroeven en met je oor aan de voeding en dan aan de gfx card. Meestal hoor je wel waar het vandaan komt. Het helpt hierbij om de case fans even te stoppen.

Een andere mogelijkheid is om de onboard gfx te gebruiken, (weet niet of je een intel cpu hebt) En dan even de 770 uit het pci slot halen. Als je dan nog de coilwhine hoort dan is het de voeding.

Nog een andere mogelijkheid is om de gfx card te overclocken en hem meer volt te geven, meestal als het de gfx card is dan gaat het ook hierdoor weg.

Echter denk ik dat het hier om de voeding gaat, het is al niet een beste voeding als ik eerlijk ben, veel mensen sparen aan de voeding, echter dit is best een belangrijk onderdeel, ik heb altijd een gold voeding en meestal kan je deze meenemen naar de volgende build, dus dan haal je het geld er wel uit.

Het kan ook zijn dat je last hebt van tinnitus, heb dit eens meegemaakt, vroeg iemand mij om advies waarom zijn pc zon piep geluid maakt sinds kort, bleek dat hij naar een feest was geweest en een tinnitus had opgelopen :+

• prupke15

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Coil Whine kan op/aan alles komen dat met draaiende onderdelen werkt.

Ook je normale case fans, HDD, graka cpu cooler noem het maar op.

Zoals ik al had uitgelegd komt dat ''high pitch'' geluid van vaak metalen onderdelen die tegen elkaar schuren. Om erachter te komen welk onderdeel het geluid maakt kun je zoals hierboven verteld het beste je kast open maken en met je oor heen en weer bewegen langs draaiende onderdelen om erachter te komen welke van de onderdelen het geluid maakt :)

Verwijderd

Topicstarter
@glydoscoop ja precies het zelfde geluid als op de video. Goed ik weet vrijwel zeker dat het aan de video kaart ligt aangezien ik een cpu/geheugen stress test heb gebruikt, hier gebeurt niks. Zodra ik 3Dmark aan zet maakt hij het geluid. Met VSync is het geluid ook direct weer weg. Ik heb bij Azerty al een aanvraag lopen of ik mogelijk de kaart kan vervangen voor een ander exemplaar.

Maar de vraag; is een 520 watt schadelijk voor mijn pc? Aangezien alles wel gewoon goed loopt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2013 13:46 ]

• prupke15

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

zolang je systeem niet meer verbruikt dan de voeding kan leveren is er geen probleem.

Zodra je systeem meer vraagt dan dat de voeding kan leveren is het POEF uit.
aangezien je niet meld dat dit gebeurt kan je voeding genoeg leveren en is er geen probleem met het wattage :)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-02 17:58

Thomg

Aww yiss

Wat ik probeerde te zeggen is "breng die voeding sowieso maar terug", van Cooler Master word ik niet vrolijk tenzij het gold of hoger is.

Zodra je de nieuwe voeding hebt kan je ook meteen ziet waar het probleem zit.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
prupke15 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 12:57:
Coil Whine kan op/aan alles komen dat met draaiende onderdelen werkt.

Ook je normale case fans, HDD, graka cpu cooler noem het maar op.

Zoals ik al had uitgelegd komt dat ''high pitch'' geluid van vaak metalen onderdelen die tegen elkaar schuren. Om erachter te komen welk onderdeel het geluid maakt kun je zoals hierboven verteld het beste je kast open maken en met je oor heen en weer bewegen langs draaiende onderdelen om erachter te komen welke van de onderdelen het geluid maakt :)
Nee het heeft niets te maken met bewegende delen.
Het komt doordat variabele stromen of spanningen in sommige onderdelen mechanische trillingen opwekken.
Bij spoelen (coils) ontstaat het door het opgewekte magnetische veld dat een mechanische kracht veroorzaakt, maar ik heb het ook wel in condensatoren gezien waar het elektrisch veld verantwoordelijk is. Een derde mogelijkheid is het piezoelectrisch effect in keramische condensatoren, omgekeerd heet dat microphonics

Bij de videokaart zijn vermoedelijk de spoelen van de buck regelaars verantwoordelijk. Misschien kun je ze op de een of andere manier akoestisch dempen.

Edit: Wat ik op google vind is dat mensen nagellak, superlijm of hot melt glue gebruiken. Die laatste werkt vermoedelijk het beste.

[ Voor 4% gewijzigd door Ploink op 28-10-2013 16:43 ]

• NasT89
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09-2025
[quote]prupke15 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 11:10:
[...]

kom helaas niet echt wijs uit je bericht thomg, je stelt breng hem terug, vervolgens stel je dat het probleem niet bij de voeding ligt.... daarbij is coil whine helemaal niet normaal, en al helemaal niet bij high end producten.

Coil whine is wel zeker tegenwoordig een product eigenschap bij high end kaartjes..
MAAR je heb grenzen.. Mocht het echt extreem zijn ( dat bepaald de winkel / of bij evt opsturen de fabrikant ) zal het een defect zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Nou volgens Azerty word Coilwhine gezien als een defect. Alleen zit ik er eigenlijk niet op te wachten dat ze het opsturen na de fabrikant. Aangezien dat vaak een hele tijd duurt.
Pagina: 1