Op dinsdag 12 juni 2001 21:59 schreef firemen het volgende:
er is eindelijk iemand die iets leuks verteld: hij bezit dynaudio speakers. helaas zijn dat fabriek speakers.
het beste en leukste wat je kan doen is zelf bouwen. dan hou je geld in je zak en kan je exact bepalen wat jij ZELF mooi vind.
ik heb zelf de dynaudio "nuance" met een rega versterker, de mira 2x60 watt echt vermogen en zeer stabiel, engels hi-end merk.(
www.joenit.com) met de planet en tuner maar dat doet niet ter zake.
ik zou zeggen ga voor een stabiele versterker en een speaker met een wat hogere impedantie 8 Ohm en geen 4 Ohm dat je versterker dan op ze klote krijgt.
ik zie wel of je er iets van begrijpt.
ps echte goeie speakers daar vraag je niet om hoeveel watt ze zijn alleen hoe goed klinken ze.

Precies, dat hele vermogen verhaal is absoluut niet boeiend voor HiFi, tenzij je echt extreme gevallen hebt (zoals een elektrostaat).
En Yokozuna, je moet toch eens afstappen van het idee dat een speaker minimaal een 30cm woofer moet hebben om laag te kunnen gaan. Natuurlijk heeft de woofergrootte wel wat met de frequentie response te maken, maar het is niet zo wetmatig. Vandaag heb ik bijvoorbeeld eerst naar een Ruark speaker geluisterd met gewoon een 25cm woofer ofzo. En ook nog naar een Opera, met 10 of 12cm woofer ofzo. En die opera gaf een
veel mooier en strakker en zelfs dieper laag.
Op zondag 10 juni 2001 00:21 schreef algabra het volgende:
[..]
PMPO noem ik reclame-watten, elke fabrikant kan naar zij fantasie reclame-watten op zijn producten plakken. vb. koptelefoon zijn 2000reclame-watten
Ik bekijk bij versterkers naar minstens 2 dingen:
-RMS watten
-Signal/Noise verhouding
Bij speakers let ik vooral op:
-RMS watten
-impedantie Ohm
-gevoeligheid >100dB bij 1Watt en 1m ver gemeten
Dat was het minimum waar je moet letten.
toon volledige bericht
Nogal interessant zeg, de signal/noise verhouding. En hoeveel vermogen de versterker levert. En met watten maak je je gezicht schoon. In audio zijn het Watts.
En over Watt RMS, zie de FAQ!
En als laatste: als jij alleen maar speakers koopt die 100dB of hoger gevoelig zijn, wens ik je veel succes, want dan heb je niet echt veel keuze (Klipsch).
Nominale impendantie:4 ohm
Gevoeligheid, 2,83 volt/1m:92 dB
Er wordt lekker gelogen in deze specs. De afspraak is dat de gevoeligheid van een luidspreker het geluidsniveau in dBspl is, wat de luidspreker geeft bij een full range signaal waardoor er 1 Watt wordt gedissipieerd in de luidspreker, en gemeten op 1 meter afstand. Deze luidspreker heeft een nominale impedantie van 4 Ohm, dus zou er een spanning van 2Vrms over de speaker gezet moeten worden, en niet 2.83V(2* wortel(2))! Dat is namelijk voor 8Ohm speakers.
En JBL? Ze worden niet voor niets Just Bloody Loud genoemd. Als je de Mk1000 kent, dan weet je waar ik het over heb. Flinke beuk speaker dus. Gaat niet op voor al hun modellen, en zeker met hun nieuwe line array maken ze mooie spullen (PA dan). Maar JBL is niet mijn merk.