Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Problemen bij clonen (en vervolgens booten) van C naar SSD

Pagina: 1
Acties:

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:34
Wat ik graag wil is van een grotere standaard harde schijf de C partitie kopiëren naar een SSD schijf. Hierbij loop in 3 fases tegen problemen aan.

1. Wanneer ik ghost of easeus disk copy probeer te booten vanaf cd via de interne dvd speler of via een externe dvd speler kan hij de dvd driver CD ROM.SYS niet laden.
2. Ghost kan nog via usb worden gestart maar wil de schijf niet kopiëren vanwege bad blocks
3. Wanneer ik via easeus partion manager gebruik om “via Windows” de C schijf te kopiëren naar de SSD dan wil hij niet booten vanaf die SSD schijf volgens mij omdat de bootconfiguratie niet word overgezet. Kopiëren lukt dus wel.
a. Booten lukt volgens mij wel als de oude schijf is aangesloten en je de 2de windows opstart kiest die ik handmatig heb toegevoegd

Mijn vragen
• hoe kan ik het beste de C schijf kopiëren naar de SSD met de juiste boot settings (in het algemeen)
• OF hoe kan ik het probleem uit punt 3 oplossen aangezien het kopiëren al wel gelukt is moet alleen de boot goed worden ingesteld. Dit zou dus het simpel moeten zijn.
• Of kan ik makkelijk iets veranderen zodat ik wel kan booten vanaf cd

De Vista gaf eerst er is geen geldige partietabel na het kopieren uit stap 3
De SSD is crucial M500 111 GB daadwerkelijke grote. Het besturingssysteem is Windows via zonder aparte boot partitie
Zie hier een screen van de boot settings
Hier

Easeus.com gratis tools zijn trouwens een tip! Hele gebruiksvriendelijke programma's bij het clonen van een partitie dient wel de bron partitie enkele GB's kleiner te zijn de doel anders werkt het niet.

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Wat betreft punt 3, denk niet dat deze partitie/harddisk als active is gezet. Dit kun je b.v. met qparted recht zetten of gewoon in windows.

Het starten van cd-rom, lijkt me de boot order aanpassen in het bios.

-edit-
Overigens moet je waarschijnlijk de tool fixmbr gebruiken om het opstarten van de juiste schijf te regelen. Dit betekend booten van de cd en dan de hulpprogramma's gebruik

[ Voor 58% gewijzigd door _Rayman_ op 27-10-2013 14:22 ]

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22

Hardfreak

<!--

Voor stap 3 zou ik gewoon de originele Windows DVD booten en daar kiezen voor startup repair, dat kan véél dingen goedmaken :P .

En andere optie (als je te veel tijd en een schijf te veel hebt) is:
1) Shadow VHD maken met disk2vhd
2) In linux booten en die VHD mounten
3) Dan in linux dd if={mounted VHD} of={ssd}
4) Enjoy ;)

//edit: of gewoon in linux dd if={originele windows} of={ssd} :+
Die VHD is enkel nodig als je een vieze encryptie wil verwijderen :9

[ Voor 18% gewijzigd door Hardfreak op 27-10-2013 14:25 ]

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik snap niet waarom er vanalles in Linux moet worden gedaan. TS geeft aan dat het Vista betreft. Vista is Windows, niet Linux.
piethoogland schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 14:11:
3. Wanneer ik via easeus partion manager gebruik om “via Windows” de C schijf te kopiëren naar de SSD dan wil hij niet booten vanaf die SSD schijf volgens mij omdat de bootconfiguratie niet word overgezet. Kopiëren lukt dus wel.
Bcdboot gebruiken vanuit WinPE:
code:
1
BCDBOOT C:\Windows

[ Voor 29% gewijzigd door Trommelrem op 27-10-2013 14:32 ]

• piethoogland
De nieuwe partitie staat wel actief maar niet als systeempartitie. zie screenshot ik verwacht dat dit het probleem is. klopt dat en hoe wijzig ik dit?
Startup repair werkt niet geeft aan dat het besturingssysteem al is gestart.
bcd boot moet die dan verwijzen naar de oude C of naar de SSD schijf nu D (zie screenshot) en kan dat niet met easybcd vanuit windows?

[ Voor 29% gewijzigd door piethoogland op 27-10-2013 14:34 ]

• Trommelrem
Aan de hand van je screenshot zou ik zeggen dat het
code:
1
BCDBOOT D:\Windows
is, maar ik zou even je harddisk loskoppelen, booten in WinPE en dan BCDBOOT met de juiste schijf kiezen.

Daarna koppel je je harddisk weer aan, boot je weer in WinPE en maak je de partitie waar je OS op de harddisk op staat inactive met diskpart.

[ Voor 55% gewijzigd door Trommelrem op 27-10-2013 14:34 ]

• piethoogland
Ik ga winpe downloaden en advies van trommelrem proberen. Ii meld mij zo weer

• Trommelrem
WinPE staat ook op de Windows installatie DVD en hoeft niet perse te worden gedownload. Zodra je het welkomstscherm ziet van de Windows installatie, druk je op Shift-F10.

• piethoogland
Ik probeer WinPe te starten vanaf de vista cd maar shift F10 werkt niet ik kan wel iets later opdrachtprompt aanklikken maar deze kent BCDboot niet

De schijf wordt dan trouwens wel gezien als C omdat de ander losgekoppeld is.
het downloaden van winpe 4.0 blijkt trouwens niet eenvoudig. Ik heb deze niet gebruik altijd hirens en ERD

• Trommelrem
Omdat je Vista gebruikt, zou ik WAIK voor Vista gebruiken. Die bevat WinPE 2.0 (= Vista). Het kan inderdaad zijn dat de oudere WinPE's geen BCDBOOT bevatten, maar WAIK bevat die wel.

• piethoogland
Ik heb BCDBOOT D:\Windows gedaan maar nog steeds kan hij niet booten van die schijf insert systeem disk

Ik probeer startup repair nogmaals. En anders dit. https://neosmart.net/wiki...nging-the-boot-partition/ dit laatste vind alleen wel eng aangezien je daarmee de origine schijf aanpast.

Startup repair geeft de melding "de opstartstatus geeft aan dat het besturingssysteem is gestart"

[ Voor 52% gewijzigd door piethoogland op 27-10-2013 15:19 ]

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22

Hardfreak

<!--

Ik kan mij vergissen, maar heb je die eerste (hidden) partitie niet nodig om te booten ?

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

• Trommelrem
Windows 7 heeft een 100 MB partitie waar de BCD en BOOTMGR op staan. Vanaf Windows 8 is dat een partitie van 350 MB. In Vista staat de BOOTMGR en BCD nog gewoon op de OS disk, tenzij je een UEFI installatie doet.

In Windows 7 en Windows 8 kun je de BOOTMGR en BCD overigens ook gewoon op de OS disk zetten zonder de 100/350 MB partitie, mits je een BIOS boot doet. Met UEFI is die partitie nodig.

• piethoogland
@ hardfreak die is er volgens mij bij vista niet windows geeft hem niet weer dat weet ik maar easeus partition manager laat hem ook niet zien.

volgens mij moet de nieuwe schijf de systeempartitie worden maar hoe je dit moet doen weet ik niet
OF het zou kunnen werken om de bootschijf met easybcd te veranderen in D dit durf ik nu niet te doen zonder het ontbreken van een goede backup die wel wil booten. met name van het booten ben ik niet zeker.

Het veiligst lijkt mij het maken van een nieuwe cloon die hopelijk wel de boot settings over zet naar de nieuwe schijf. Alleen weet ik nog niet hoe ik dat ga doen.

• piethoogland
Heb besloten dit met clonezilla te proberen en anders kap ik voor vandaag.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Probeer Macrium Reflect Free eens?

https://discord.com/invite/tweakers

• Trommelrem
Als alles mislukt, dan kun je ook nog met
code:
1
xcopy /choerky
klonen. Niet heel handig, maar het werkt altijd. Echter ook dan moet je de BCD opnieuw aanmaken. Handiger is als je met imagex gewoon een wimfile aanmaakt van je huidige installatie, en die opnieuw deployetet op de SSD.

Als BCDBOOT niet lukt, dan kun je ook met BCDEDIT een nieuwe BCD aanmaken, maar dit vereist nogal wat werk en dan moet je goed Googlen welke commando's je moet invoeren.

• piethoogland
@ redfoxert: heb net met clonezilla de boel gekopieerd gaat goed en snel alleen vervolgens dezelfde problemen in de bootconfiguratie

@ trommelrem bedankt voor alle hulp en geduld. maar zie hierboven het probleem zit hem schijnbaar in de bootconfig. Hier ben ik niet erg handig in. easybcd gaf na de eerste cloon wel de optie om de boot te veranderen naar de andere schijf echter durf ik dat niet te doen want als hij dan niet boot word herstellen erg lastig.

Dus ik kap er voor nu mee tenzij diegene waar ik het voor doe akkoord gaat met het risico dat hij helemaal niet meer boot.

Vind t wel vreemd dat clonen van een C schijf (met vista) zelfs met behulp van startup repair zo moeilijk is.

• piethoogland
Ik kreeg de hele tijd de melding "Disk boot failure, insert system disk and press enter "
Ik heb dit opgelost met BOOTREC.EXE via de command prompt van de vista dvd dit hielp niet
•bcdedit /export C:\BCD_Backup
•c:
•cd boot
•attrib bcd -s -h -r
•ren c:\boot\bcd bcd.old
•bootrec /RebuildBcd

bootrec / fixboot
bootrec / fixmbr hielpen wel

probleem is nu dat hij vrij snel na het booten op bureaublad etc vastloopt. Morgen chkdsk e.d proberen

Iedereen BEDANKT
Pagina: 1