Toon posts:

Vastlopers na 1 uur resulterend in BSOD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:
Mijn desktop loopt een uur na het aanzetten vast, reageert nergens meer op, ook niet op de powerknop; na een minuut komt er een BSOD en moet ik de stroom onderbreken met de hoofdschakelaar. Vijf tellen wachten, computer weer aanzetten, opstarten, en ik kan weer een uur verder tot de volgende crash. Let wel, het duurt circa een uur, niet korter, niet langer. Het maakt niet uit wat ik aan het doen ben - Skyrim, Firefox, Notepad, etc. Als ik denk de crash voor te zijn door bv. 5 minuten vantevoren via het startmenu even opnieuw op te starten, heeft dat geen effect - de crash komt dan na 5
minuten toch, dwz. ongeveer een uur nadat ik de computer heb aangezet.

Ik heb een zelfbouwsysteem, bijna 2 jaar oud, al die tijd geen problemen gehad. Recentelijk geen nieuwe hardware of programma's geïnstalleerd, anders dan de normale windows-updates. Nooit iets overgeklokt.

Foutmelding op de BSOD: ofwel "Page fault in nonpage area", ofwel "A process or thread crucial to system operation has unexpectedly exited" met de code 0x000000F4. Het systeem blijft steken bij "Initializing disk for crash dump...". Ik kan dus geen crashdumpbestand vinden. :(

Wat ik heb geprobeerd:
-MSSE-scan naar malware/virus. Niets.
-Systeemherstel naar een punt voor de laatste windows update.
-BIOS opnieuw geflasht.
-SSD geformatteerd, Win 7 vers geïnstalleerd.
Maakte allemaal geen verschil.
-Task scheduler doorgekeken om te zien of er een bepaalde service na 1 uur wordt opgestart. Kon niets vinden.
Op verschillende forums wordt bij dit soort problemen direct aan RAM gedacht, dus...
-Windows geheugentest. Niets.
-Memtest86 9 uur lang (6 passes) gedraaid op beide modules tegelijk.
-Memtest86 1 pass gedraaid op elke RAMmodule afzonderlijk terwijl de andere eruitgehaald was.
Helaas, geen enkele foutmelding. Of gelukkig, natuurlijk - CPU en RAM lijken tenminste in orde.
-CHKDSK, SMART en HDTune gedraaid op de SSD. Lijkt OK.
-Temperaturen gemonitord. Alles lijkt normaal. De videokaart komt niet boven 39-40 graden, CPU 36-37 graden, HD 22 graden. Ik kan me ook niet voorstellen dat het een temperatuurprobleem is, vanwege het feit dat de computer pas na een uur crasht, en dan maar een paar seconden uitgezet is voor ik opnieuw begin.)
(Voeding: hoe test ik die? Ik heb er maar één. OCCT geprobeerd te draaien maar daar word ik niets wijzer van. Bovendien kan de machine bij de memtest 9 uur zonder crash doorlopen.)

HELP... en BVD :)

Specs:
Mobo - Gigabyte GA-Z68AP-D3
Intel Core i5 2500k boxed socket 1155 quad 3,3ghz
RAM - Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low profile 2x4GB
Video - Sapphire HD6950 Dirt3 800mhz 2GB GDDR5
SSD - Crucial m4 64GB CT064M4SSD2
HD - Samsung EcoGreen HD204UI 2 TB
Cooler - Gelid Solutions Tranquilo CC-TRANQ-01-A
DVD - Sony OptiArc AD-7280S-0B0
Voeding - Corsair Builder CX600 CMPSU-600CXEU
Kast - Bitfenix Shinobi Midi-Tower
Kaartlezer - Eminent EM1059
Win 7 Home Premium
Toetsen & Muis - Logitech Cordless Desktop MK250

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Vanaf een linux live cd booten en dan kijken of de pc nog uitvalt. (ubuntu of xubuntu livecd).

Indien bovenstaande wel goed werkt, dan is je pc misschien niet goed schoon ivm virussen.
Hd goed schoon maken/leeg maken ivm virus,(mbr en partities wissen, van alle harde schijven).

Pc vanaf de ubuntu livecd starten, dan gparted starten, dan,

Let op harde schijf wordt nu helemaal leeg gemaakt:

Nu booten van de ubuntu livecd,(of gparted livecd of parted magic(hier zit gparted en clonezilla in)).
Gparted starten,
kies rechtsboven je hd,
verwijder alle partities,
boven in gparted de pulldown menu, kiezen device, Create partion table(mbr wissen),
(boven in gparted de pulldown menu, kiezen partition, manage flags, vink hier alles uit,)
doe dit voor alle hd's, reboot en installeer ubuntu of windows.

Zo maak je de hd ook schoon van virussen, formateren is niet genoeg.
En als je meerdere hd's hebt, dan moet je ook de andere hd's de mbr wissen,
want als je 1x boot vanaf die hd's die geinfecteerd is, dan ben je weer geinfecteerd.

Zo min mogelijk software installeren, zodat je zeker bent dat je geen virus installeerd.
Misschien alle drivers/software op een andere pc downloaden.

Probeer eens zonder ssd?
Heb je de ssd de laatste firmware, kontroleer of je niet een slechte firmware op je ssd hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door jan99999 op 27-10-2013 13:42 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Welke firmware versie staat op je Crucial M4 SSD? 0009? of nog lager?
En hoeveel "draai uren" heeft hij?

Doet me namelijk zeer sterk vermoeden dat je de 5000 uren bug hebt... Gezien het altijd precies 1 uur duurt voordat hij vast hangt.

Ik raad je dus aan de firmware te updaten.

[ Voor 41% gewijzigd door Swordlord op 27-10-2013 13:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties, ik kan weer even verder zoeken. :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Met Swordlord, 99% kans dat de firmware van je SSD de veroorzaker is.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
Firmware update voor de Crucial M4 SSD gedaan. De machine draait nu tweeënhalf uur zonder crash, probleem lijkt opgelost. Ik zou hier zelf nooit op gekomen zijn, hartelijk dank dus! :)

Verwijderd

Ik heb hier een topic geopend over precies dezelfde fout. Bij mij was het ook de firmware update. Hele frustrerende fout. Heb hem zelfs terug gebracht naar de winkel om na te laten kijken maar daar was de service belabberd.

Vind het wel vreemd dat ik dit topic niet ben tegen gekomen met het zoeken op het forum. Wellicht omdat ik alleen op blue screen heb gezocht en niet op bsod.

Ben erg blij dat het opgelost is. Goed om te zien dat dit ook bij jou het geval is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2013 15:08 ]

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-02 21:05
We gaan alle gebruikers van een M4 die de firmware niet hebben geupdate hier vast zien de komende tijd.

Die van mij staat op 7600 uur.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Maar zoals enkele mensen al opmerken, het is een heel belabberde fout.
Iedereen die een M4 heeft krijgt ermee te maken, dat is bij veel mensen veel stress en ongemak. En hoeveel van die mensen krijgen dan wel een goede service? Blijkbaar weet de technische dienst van een winkel het ook niet altijd.
En hoeveel mensen vinden dan de oplossing op het internet? Misschien maar een klein deel.

Verwijderd

Klopt hier heb je gelijk in. De link naar de ssd is in veel gevallen ook niet direct te leggen.

Ik heb een behoorlijk aantal websites gezien voordat ik de stap heb genomen om het na te vragen op GoT.
Pagina: 1