Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ik heb dit systeem aangeschaft en heb het in elkaar gezet en wil hierop windows installeren:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 113,-€ 113,-
1Gigabyte GA-B75TN (rev 1.1)€ 0,-€ 0,-
1WD Green WD20NPVT, 2TB€ 141,45€ 141,45
1Akasa Akasa Euler Fanless Case incl. 120W Power Adapter€ 88,10€ 88,10
1Corsair Value Select CMSO4GX3M1A1600C11€ 36,20€ 36,20
1Crucial mSata M500 120GB€ 83,99€ 83,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 462,74

Ik gebruik hiervoor een externe USB DVD speler met windows 7 home DVD (origineel) en probeer het ook met een bootable externe 2,5" USB schijf met hierop een windows 7 installatie (denk niet origineel, geleend van iemand).

Wanneer ik de PC start met alles aangesloten, gaat hij automatisch naar het bios en daar zie ik dat alle schijven en het geheugen en de CPU herkend worden. Wanneer ik de PC reboot, verschijnt het splash-screen en nadat dat (snel) verdwijnt, komt er een volledig zwart scherm met een knipperende cursor te staan.

Ik heb om te troubleshooten een voor een componenten los gemaakt en ben tot de conclusie gekomen dat de mSata HD het probleem veroorzaakt. In alle configuraties waarin die mSata aangesloten zit, werkt het systeem niet (zoals bovenstaande beschrijving) en wanneer de mSata er niet in zit gaat de windows installatie van start na booten.

Het moederbord is nog erg nieuw (staat nog niet eens in de PW) en ik heb bios F2 / 4.6.5.3 erop staan. Volgens de site is dat de nieuwte. Ik heb ook de Cmos al eens gereset en de bios naar default waarden gezet. Ik weet ff niet hoe ik dit moet verhelpen. Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Heb je in bios de dvd drive wel voor de ssd gezet in de bootvolgorde.

Zo niet blijft hij mogelijk hangen bij de ssd om een of andere reden.
Als je hem dan verwijderd kan hij er niet blijven hangen en gaat hij naar de dvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ja, je kunt ook tijdens het booten kiezen voor een device. Ben voor the time being maar op de HD aan het installeren. Snap niet waarom die ssd dit probleem geeft... Het lijkt wel stuk, maar daar geloof ik nooit zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

M500 = mSATA...
Connector op moederbord = mini PCI-Express, lijkt mij zo volgens specs...

mSATA en mini PCI-e hebben zelfde fysieke connecter, maar andere pin layout.

[ Voor 147% gewijzigd door Swordlord op 27-10-2013 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Dat moederbord heeft er 2. PCI-e en mSata

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1361454357.jpeg

1 bij de sata sloten en 1 bij het normale pci-e slot

[ Voor 60% gewijzigd door timberleek op 27-10-2013 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Het bios herkent de msata schijf ook gewoon he? Hij blijft alleen hangen tijdens het booten, direct na het splash screen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

Firmware van de SSD upgraden?

Het klinkt echt alsof het zou moeten werken wanneer je handmatig de DVD drive als boot device kiest (meestal F10 ofzo bij het opstarten), maar als je dat inderdaad al gedaan hebt dan lijkt het een bug.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
En wat als je een ubuntu usb stick probeert op te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Zo ver komt het systeem niet eens. Hij begint gewoon niet met booten. Je kunt met f12 specifiek de correcte drive of schijf kiezen, maar het werkt niet.

Firmware update zat ik ook aan te denken. Moederbord heeft al de nieuwste en voor de schijf zal ik er eerst voor in Windows mee moeten komen. Maar ook nadat ik op de normale HD Windows heb geïnstalleerd, wil hij niet booten.

Troubleshooten is extra arelaxed omdat dat (op zich schitterende) kastje aan de processor vastgemaakt zit als koeler. Niet je meest relaxte troubleshoot behuizing :P.

Overigens ben ik ook erg ontevreden over de wd 2,5" schijf. Die maakt veel irritanter geluid dan mijn externe 3,5".

Ik heb daarom besloten om die crucial en wd terug naar de winkel te sturen en installeer een 40gb Kingston ssd in het systeem. Niet de allersnelste, maar het belangrijkste doel voor mij is dat het volledig stil is en vlot boot. Scheelt ook weer 200 euro. Ik had niet echt het gevoel erop vooruit te gaan ;(

[ Voor 25% gewijzigd door JvS op 27-10-2013 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyyyyy
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:01
Als je niet weet hoe je het in moet stellen, doe het dan niet, of lees je eerst goed in over hoe het werkt. Nu doe je alsof het aan je componenten ligt ipv aan jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Eh pardon?

Het idee is dat ik niet weet wat ik verder nog kán instellen. Als jij suggesties hebt over hoe je een firmware op een stuk hardware krijgt, dat niet eens voorbij het bios splash screen komt, of wat ik hier zoal over moet lezen (google op msata / boot / bios en dergelijke uiteraard gedaan, maar kwam niet veel verder dan mensen bij wie de SSD niet eens in het bios herkend wordt. Bij mij wel. Als je suggesties hebt, hoor ik het graag.

[ Voor 41% gewijzigd door JvS op 27-10-2013 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

SATA is hotswap, de vraag is of je zo'n mSATA ding wel wìl hotswappen aangezien het direct op je mobo zit.

Wat ik wil zeggen, je kan dat ding in principe erin drukken nadat het systeem al is geboot.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

HDD wel goed gejumpered? Dit klinkt als een HDD die niet helemaal weet hoe ie zichzelf moet melden aan de rest van het systeem. Zit denk ik een cable select jumper op, of een master slave. En ja ik weet het, dat had met name op PATA disks betrekking vroeger, maar zo intelligent zij die disks nou ook weer niet :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Er zitten geen jumpers op helaas. Het is trouwens een stukje pcb van 3 x 5 cm he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 19:59
JvS schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 13:11:
Wanneer ik de PC start met alles aangesloten, gaat hij automatisch naar het bios en daar zie ik dat alle schijven en het geheugen en de CPU herkend worden. Wanneer ik de PC reboot, verschijnt het splash-screen en nadat dat (snel) verdwijnt, komt er een volledig zwart scherm met een knipperende cursor te staan.
Als je bij die eerste keer opstarten dan de boot volgorde zo zet dat de DVD speler moet beginnen.
Wanneer de tekst "Druk op een toets om op te starten..." komt druk je wel, na de eerste reboot druk je niet. Dan zou het systeem moeten verder gaan met de installatie.
Die knipperende cursor is simpelweg omdat het moederbord probeert te booten vanaf de mSata, maar er geen informatie op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:52

MaDLiVe

.-Observer-.

Ik heb zelf een samsumg pm810 (ook msata schijf) op een gigabyte mobo (z77). En dit werkt prima, zonder problemen. Het lijkt me dat er wat mis is met je msata ssd, of de firmware van mobo/ssd, of er is iets fysiek mis met de SSD.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Haal de msata er eens uit en start het systeem zodat je in het bios (uefi neem ik aan?) kunt.
Kijk even of de optie secure boot switchen naar legacy boot iets uithaald, zomaar een gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:50

Jag

Anoniem: 263284 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 18:44:
Haal de msata er eens uit en start het systeem zodat je in het bios (uefi neem ik aan?) kunt.
Kijk even of de optie secure boot switchen naar legacy boot iets uithaald, zomaar een gedachte.
Dit mobo staat standaard op legacy geloof ik.
Stef42 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 17:40:
[...]

Als je bij die eerste keer opstarten dan de boot volgorde zo zet dat de DVD speler moet beginnen.
Wanneer de tekst "Druk op een toets om op te starten..." komt druk je wel, na de eerste reboot druk je niet. Dan zou het systeem moeten verder gaan met de installatie.
Die knipperende cursor is simpelweg omdat het moederbord probeert te booten vanaf de mSata, maar er geen informatie op staat.
Dat zal het misschien toch niet zijn hij heeft ook geprobeerd van een usb hd te booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
MaDLiVe schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 18:40:
Ik heb zelf een samsumg pm810 (ook msata schijf) op een gigabyte mobo (z77). En dit werkt prima, zonder problemen. Het lijkt me dat er wat mis is met je msata ssd, of de firmware van mobo/ssd, of er is iets fysiek mis met de SSD.
Ja of met de combinatie. Het is vast niet stuk, maar het moederbord heeft de nieuwste fw en de ssd kan ik niet flashen als ie niet boot. Hot connecten lukt ook niet door de vorm van de kast.

Het is iig niet iets dat ik makkelijk op kan lossen. Heb de msata schijf daarom maar weer terug gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-06 14:40

henwy

Meh

Boot de PC wel door als je geen HDDs, DVDs e.d. hebt aangesloten? Meestal is het wel zo dat als je een mSATA gebruikt er wel 1 van je SATA poorten word opgeofferd. Misschien dat dat conflicten geeft als er toch op die SATA poort iets zit aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

henwy schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 12:43:
Boot de PC wel door als je geen HDDs, DVDs e.d. hebt aangesloten? Meestal is het wel zo dat als je een mSATA gebruikt er wel 1 van je SATA poorten word opgeofferd. Misschien dat dat conflicten geeft als er toch op die SATA poort iets zit aangesloten?
Dat inderdaad. Mijn ervaring is dat de Windows 7 installer over z'n nak gaat als je op SSD probeert te installeren terwijl er ook een SATA HDD in het systeem zit. Het lijkt enigszins mobo-afhankelijk te zijn (ken mensen bij wie het geen issue was), maar het is iig makkelijk zat te proberen.

Sowieso zou ik dmv een ander OS (Linux livecd bijv) checken of het hard- danwel softwarematig fout gaat. Als Linux wel vrolijk doorboot (wat ik vermoed) dan is het gewoon een Windows-probleem en helpt loskoppelen HDD tijdens install. Wil Linux ook niet doorbooten dan klinkt het meer als hardware.

Dit heeft trouwens weinig met processors, moederborden of geheugen te maken maar met opslagtechnologie.

Move PMG -> OT

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 30-10-2013 08:50 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat de mSATA ssd en 2Tb hd inmiddels terug op weg naar de webshop zijn :).

Ik denk overigens dat JvS ook heeft geprobeerd de 2TB hd los te koppelen en alleen met mSATA ssd te booten?

[ Voor 3% gewijzigd door Jag op 30-10-2013 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Jag schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:36:

Ik denk overigens dat JvS ook heeft geprobeerd de 2TB hd los te koppelen en alleen met mSATA ssd te booten?
Ja dat klopt, alleen de msata en verder niets resulteerde in een bios splash screen en vervolgens een knipperende cursor op een zwart scherm. Zo ook met die mSata en de USB installatieschijf of de Externe DVD schijf met windows 7. Ik heb de zaak terug gestuurd omdat ik het in deze combinatie niet werkend krijg.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 30-10-2013 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 20:33
Is je probleem al opgelost?

Het draadje was net zo interessant maar er zit helaas (nog) geen goed einde aan. Zo vlak voor de kerst willen we toch allemaal wel een goed einde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Nee dit probleem is niet opgelost. ik heb de mSata schijf terug gestuurd en heb mijn oude Kingston SSD weer geinstalleerd. Dit werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:39

sphere

Debian abuser

:/

Weet je trouwens wat het verschil is tussen de 1.0 en de 1.1 revisie van dat moederbord?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Nee, alleen dat ik de 1.1 revisie heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 569391

Hallo iedereen!

Er zijn blijkbaar meer problemen met GA-H77TN:
http://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=13520.0
http://forum.crucial.com/...T240M500S-SD3/td-p/134737
http://www.plextoramerica...etected-in-bios-fw-ver103

Zelf heb ik geprobeert met:
OCZ Vector 128GB
(kon wel twee dagen genieten van de snelheid en toen kwam BSOD . . .)
en
Sandisk X110 mSATA 128GB
=start hellemaal niet op :(

Als ik in google "GA-H77TN" in tik, krijg ik "About 899,000 results"
maar als ik probeer met "low capacity mSATA SSD Gigabyte GA-H77TN"

zijn dat: About 1,270,000 results

So far mSATA probleem, maar waarom lust deze bord gewoone SSD niet?

Vanaf USB (zonder mSATA) werkt het altijd . . . .

P.S.
gigabyte heeft een lijstje met compatible SSD's:
GA-H77TN (rev. 1.1) SSD Support List

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpazzII
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-05 22:07
Vrij beperkt lijstje...

Ik heb een wenslijstje gemaakt met een systeem waar dit bordje in zit met een mSATA-schijf, overigens ook met dezelfde kast als OP. Enige moeite is gedaan om kosten te drukken, waar dit bord prima aan meewerkt. Is er nog nieuws over compatibiliteitsproblemen met mSATA-SSD's? Combinaties die werkend gezien zijn?

[ Voor 34% gewijzigd door SpazzII op 27-10-2014 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik weet dat JvS een normale SSD gebruikt, dus die heeft geen nieuws. Ik gebruik zelf ook een normale ssd icm dit bord. Ik heb wel ook boot issues als er meer dan 1 usb apparaat aanhangt. Gelukkig is het een server die in principe altijd aanstaat :).
Pagina: 1