UTP extender - probleem met modem

Pagina: 1
Acties:

• Oleato
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-07 10:23
Beste lezers,

Ik heb vandaag een verhaal gehoord van iemand die ik ken die last gehad heeft met zijn internet thuis.
Situatie is als volgt:

Ze hebben thuis Telenet Fibernet met een modem van Telenet zelf. Aan deze modem is een netwerkkabel aangesloten naar een D-link router die bovenstaat, en eveneens een kabel die rechtstreeks naar de zolder gaat, maar die in 2 gesplitst is met zo'n UTP extender dingetje tussen.

Dit heeft altijd goed gewerkt tot vorige week donderdag, toen was opeens het volledige internet uitgevallen bij hen thuis. Ik zit zelf in de IT en was dit gaan nakijken en ik kon niet direct iets vinden, het enige wat ik zag is dat de modem geen WAN IP kreeg van buitenaf.

Nu is gisteren een telenet technieker langs geweest en hij beweerde dat het probleem bij die UTP extender lag, dit zorgde ervoor dat de modem blokkeerde en zijn ding niet meer deed.

Nu is mijn vraag: kan dit wel? Bij mijn weten is een UTP extender gewoon een verlengstuk en stuurt dit zelf geen signalen of dergelijke uit.. En kan dit er naar mijn mening echt toch niet voor zorgen dat een modem zijn ding niet meer doet?

Ze rekenen nu 110 euro aan omdat ze die extender vervangen hebben door een D-link routertje, omdat de fout volgens Telenet aan hen zelf lag.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
wat de hell is een "UTP extender dingetje"?!

En waarom zitten er meerdere routers in 1 netwerk, je hebt voor een thuisnetwerk met 1 subnet maar 1 router nodig lijkt me? En 1 dhcp server, 1x NAT.. enz.

Het klinkt alsof het inderdaad aan de eigenaar lag en niet aan de provider.

Verwijderd

Sluit de Telenet modem aan, zonder ook maar iets op de modem. Maar 1 PC (of laptop) mag met een LOS kabeltje op de modem. Werkt internet? Dan één voor één kabel erin steken, en blijven controleren of internet werkt (verschillende sites bezoeken). Net zo lang doorgaan tot het fout gaat.

• Oleato
UTP extender = zo'n wit dingetje om een netwerkkabel te verlengen, zoals ze in patchkasten ook gebruiken.

• speedy090
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-11 13:24
Afbeeldingslocatie: http://www.routershop.nl/img/products/large/8207_utp_koppelstuk_500x375.jpg
Zoals dit?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Oleato schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 17:27:
UTP extender = zo'n wit dingetje om een netwerkkabel te verlengen, zoals ze in patchkasten ook gebruiken.
Nooit met die dingen in een patchkast werken. gewoon een langere patchkabel pakken.

Iperf

• Oleato
Zoals dat inderdaad..
Kan dat ervoor zorgen dat een modem zijn ding niet meer doet?

Het gaat er me gewoon om dat Telenet beweert dat het daaraan ligt.

Voor alle duidelijkheid: het gaat om een thuisnetwerk

Verwijderd

Ja, dat kan.

Het beste is om dat ding na te meten met een tester, en de contacten te reinigen met contactspray. Maar ik sluit mij aan bij fish: Gebruik point to point kabel (of ten wel: NIET verlengen). Tijdelijk kan wel eventjes (een paar dagen), maar NIET voor permanent gebruik. Of je legt daarvoor een volledige UTP kabel aan, of een patchkabel van de juiste lengte (de kabel mag gerust langer zijn, er treedt geen kwaliteitsverlies op of zo...)

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Wacht ff..

Als ik het geoed begrijp, is dit de setup:

Telenet Modem --> D-link --> kabel - verlengstuk - kabel

En nu zorgt het verlengstukje er voor dat het telenetmodem niet meer werkt?

Even op mijn boerenverstand leunend zeg ik: Lijkt mij sterk...

edit: excuus....de setup is anders...

Telenet Modem --> kabel - verlengstuk - kabel

Dan nog....krijgt het modem daardoor geen Wan adres?

[ Voor 28% gewijzigd door albino71 op 28-10-2013 09:39 . Reden: goed lezen... ]

Te koop....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoah, of het daaraan ligt is niet met zekerheid na te gaan - maar het zou kunnen. Ik begrijp alleszins dat Telenet geen support wil leveren met rare meuk aangesloten.

Dan nog, TS, je kunt toch gewoon zonder dat ding testen en kijken of het dan werkt. Zo ja, weet je zelf genoeg. Zo nee kun je Telenet duidelijk maken dat het rechtstreeks aangesloten nog steeds niet werkt. Stapje verder gaan: sluit eens PC rechtstreeks op de modem aan ipv router (en geef modem een power cycle zoals altijd als je nieuwe apparaten aansluit). Kijk wat dan gebeurt. Als dat goed gaat weet je ook genoeg en hoef je Telenet ook niet lastig te vallen :z

Oslik blyat! Oslik!

• Oleato
Het heeft gedurende enkele maandag goed gewerkt met dat extendertje ertussen.. En nu plots zou die extender de reden zijn dat de modem inderdaad geen WAN adres meer kreeg..
Ik vind het allemaal maar een rare uitleg van Telenet, en ik vermoed dat ze de schuld willen afschuiven van hun zodat de technieker wel betaald moet worden.
Vandaar dat ik het toch even wilde navragen

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik vraag me ook sterk af of dat ding de boosdoener is, maar goed.

dion_b heeft wel een punt. Die manier is wel aan te raden om zaken uit te sluiten.
Sterker; vreemd dat die telenet knakker dat niet heeft gedaan!

Succes iig!

Te koop....

Pagina: 1