SVHS out = TV out ???

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-04 00:35
Hallo! Heeft iemand ervaring met SVHS uitgangen (in dit geval op een notebook)? Ik heb een Compaq Presario 1400 (14XL352) aanschaft met DVD en TV OUT. Dat lijkt namelijk een ideale combinatie... Oftewel leek... :'(

De TV OUT uitgang is present in de vorm van een SVHS aansluiting. Heel anders dan mijn videokaart waar een composiet TV OUT op zit.

Ach ja, geen probleem (dacht ik), ik koop een SVHS naar SVHS kabel en sluit die via een scart adapter aan op de TV. Hmmm.... Nee dus... Het beeld is dan zwart-wit. :?

Compaq was zo aardig geweest om een briefje in de verpakking te doen waar dit op stond. Een SVHS naar Scart kabel werkt niet. Ik vraag me alleen af of dat per definitie niet werkt, of dat bij dit Compaq model het geval is, of met alle SVHS aansluitingen...

En... hoeveel TV's zijn voorzien van een SVHS aansluiting??? De mijne in ieder geval niet (en die is niet eens oud of een goedkoop model). Ze doen bij Compaq toch wel marktonderzoek? (waarschijnlijk is voor SVHS gekozen omdat dit betere beeldkwaliteit oplevert op een breedbeeld TV, b.v. met DVD)

Heeft iemand ervaring met een dergelijk probleem of in ieder geval met SVHS TV OUT?

En zou een SVHS -> composiet kabel werken?????

Bedankt voor het meedenken...

Verwijderd

Vele oude TV's herkenne het SVHS signaal niet .

• Rempage0611
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Bij b.v. een asus v-7100 kan je instellen wat voor signaal er uit moet komen, dit moet RGB zijn... misschien kan je dat bij jou ook wel ergens instellen...

Verwijderd

je tv heeft twee scarts (normaal) -> 1 = geen svhs.
2 = wel svhs.

En als ie alleen maar z/w geeft betekent dat dat je hem op de verkeerde scart hebt gestopt.
(bij scart 1 is het pinnetje voor de zwart wit het zelfde pinnetje als bij svhs, maar het kleurpinnetje is dan de rood van rgb)

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Interessante topic, had ik ook net een paar vragen over namelijk:

Op dit moment ben ik aan het kijken naar de Sony Vaio's en de Dell Inspirion serie, beide bevatten een "TV-Out".

Bij sony wordt dit als een "TV-Out" genoemd en bij Dell een "S-Video out" ... Kan iemand (misschien uit ervaring) vertellen wat voor aansluitingen het hier betreft?

Ik hoop natuurlijk composiet, maar zeker weten doe ik het (sjit, dit gaat rijmen) niet.

• Yero
Bij mijn nieuwe Compaq 14XL werkt het niet in ieder geval. Ik heb nu ook SVHS -> composiet geprobeerd evenals wat suggesties (verschillende scartaansluitingen, rommelen in het TV menu, enz.), maar het beeld blijft zwart-wit. Compaq gaf dit ook aan op een los briefje, maar in het handboek staat dat gewoon een converter gebruikt kan worden.

Is dit een fabricagefout?
Oftewel... SVHS -> composiet of scart zou in theorie toch kleur moeten opleveren? Hoe is dit bij andere laptops met SVHS als TV OUT?

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Ik heb een videokaart met een s-video uitgang (da's naar svhs) en die werkt gewoon met een convertorkabeltje naar composiet. Vreemd dat dat bij jou niet lukt.

Heb je toevallig niet ergens (bij display instellingen) NTSC ipv PAL staan? Dat levert nl. ook een dergelijk probleem op.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Dat klopt met dat Zwart-Wit. Ik heb dit probleem met de SVHS-Aansluiting icm SCART al een paar keer niet zien werken. Terwijl de Composietaansluiting gewoon goed (lees: kleur) beeld gaf.

Controleer voor de zekerheid of ie ook op PAL staat, NTSC geetf namelijk ook zwart-wit

Murphy was an optimist

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

gebruikt de search en zoek op zwart of [typo edit]wit[/typo edit] of dualhead of tv-out...of....etc....

Staat genoeg bij om te proberen!! Succes!!

• Roelant
  • Niet online
Ik heb ook nog eens de sales-figuur van mijn mogelijke laptop-in-spe gebeld. Die vertelde mij het volgende:
Op computers zit standaard in princiepe maar 1 soort video-out, een S-Video-out, bij een beetje zichzelf respecterende electronica-speciaalzaak kun je allerlij soorten en maten kabeltjes krijgen die je daar in kan stoppen en verlopen naar alle soorten andere kabeltjes die je maar kan wensen. Dat kan dus gewoon een S-Video in zijn, maar bijvoorbeelt ook een composiet, en via adaptertjes zelfs naar Scart of Coax.
Erg verhelderend lijkt me. Dat het niet werkt klopt dus niet.

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

Laptops hebben standaart composiet (geel ding) ipv s-video soort din/mouse opening!!

• Yero
Mijn laptop heeft dus GEEN composiet (helaas). Maar SVHS als TV OUT.

Ik verschillende converters/stekkertjes (w.o. SVHS->composiet, SVHS->Scart) gebruikt evenals softwarematige instellingen (ook NTSC/PAL). Niets helpt. Ik heb de moed dus al opgegeven.

De belangrijkste vraag die voor mij overblijft is of dit een softwarematig of hardwarematig probleem is. Het signaal wordt waarschijnlijk vanuit de laptop verkeerd verstuurd. Een nieuwe driver (al geprobeerd) zou kunnen helpen. In het geval van een hardware probleem kan ik dat vergeten. Of moet ik misschien een soldeerpoging ondernemen? :o

Ik heb nog één ielepielige kleine hoop... een DV bridge van 1000 piek met SVHS, composiet, tulp audio, firewire... zowel IN als OUT... :?

• GoGoHaRrY
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Mag je de Laptop niet even in een TV-Winkel proberen op iets wat wel een SVHS aansluiting heeft, weet je in ieder geval zeker of je het wel aan de kant van de LAptop moet zoeken !

Murphy was an optimist

• Yero
Da's een goeie. Stel je voor dat 'ie op een SVHS TV ook z/w beeld geeft, dan is er zeker een hardware probleem... :'(

De Compaq helpdesk zegt overigens dat de volgorde van aansluiten ook de oorzaak kan zijn. Dus 1) Kabel aansluiten, 2) TV aan, 3) laptop aan. Volgens mij heb ik het ook zo gedaan, maar goed... ik heb zoveel gedaan, ik weet het niet meer............. :?

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Verwijderd

Dat ligt dan echt aan je laptop. Een S-vhs-signaal is 1 op 1 over te zetten naar een composiet: op mijn Xentor32 zit een s-vhs aansluiting en die wordt (mbv het bijgeleverde kabeltje van 5 cm) omgezet naar een composiet.

Daarnaast bestaan er ook blokjes waar aan de ene kant een scart aansluitng zit en aan de andere kant zowel composiet als s-vhs en 2 maal audio. Het blokje heeft de vorm van een groot scart-stekker. Kost rond de 15,-.

Nogmaals: als je alleen zw/wit krijgt ligt dat aan de instelling.

succes, B.B.

Verwijderd

(mbv het bijgeleverde kabeltje van 5 cm)
Ze zijn wel gul met die lengte ja ik moet m'n computer ongeveer voor de tv zetten als ik dat kabeltje er in wil rossen. Maar als ik dan beeld heb dan staat mn kast er weer voor :(

• Yero
Even off-topic: weet je hoe ik tegenwoordig film kijk? M'n desktop met TV out staat op zolder. Die sluit ik aan op een stereo videorecorder die ernaast staat (via composiet & tulp audiostekkers). Vervolgens heb ik daar een coax kabel op aangesloten die helemaal naar beneden gaat. Uiteindelijk komt die uit bij de TV, alwaar ik het videokanaal opzoek. Tadaaa! Het enige nadeel is dat ik nu de film boven moet aanzetten, dan naar beneden rennen en hopen dat ik ondertussen niets essentieels gemist heb, maar daarna is het relaxed kijken. Het enige nadeel is als de telefoon gaat, of iemand een plaspauze wil inlassen. Dan moet ik GVD weer helemaal naar boven om 'em uit te zetten.

Vandaar dat ik nu dus een laptop met DVD en TV OUT (SVHS) heb aangeschaft!!!!!!!!!!! En dan krijg ik zwart-wit!?? Moet ik alsnog naar boven rennen... |:(

• Yero
Gelukt, met moeite

Alles wat ik probeerde mislukte. SVHS -> scart (wel tien verschillende scart aansluitingen geprobeerd op TV & videorecorder), SVHS -> composiet, SVHS -> composiet -> scart, SVHS -> Coax... niets hielp... :'(

Uiteindelijk heb ik een nogal duur apparaatje (een zgn. 'DV Bridge') gebruikt, die eigenlijk bedoelt is voor videobewerking. Deze is echter ook in staat om digitale en analoge signalen om te zetten. Dus SVHS -> composiet of zelfs firewire -> composiet / SVHS. Het ding heeft wel wat stroom nodig. Hiermee kreeg ik het voor elkaar om kleur te krijgen. Blijkbaar moet er inderdaad een signaal omgezet worden. Ik blijf het echter een rare zaak vinden.

Van een laptop met TV OUT verwacht je gewoon dat 'ie normaal werkt en niet -zoals in dit geval- een DV bridge van 1000 piek nodig heeft om een signaaltje om te zetten.... Hmmm... Nu op zoek naar een losse bridge zonder meteen een compleet videobewerkingspakket te hoeven aan te schaffen... ;-) :D

Verwijderd

Damn wat een gedoe zeg. Daar moeten ze ook maar is een standaard voor bedenken dit is veel te veel werk ik :Z liever

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 01:30

Kettrick

Rantmeister!

Zit er geen PAL/NTSC optie in het BIOS van de laptop ?,

ik bij mijn moeders laptop wel het geval...

Verwijderd

ik doe aan video bewerking en ben blij met mijn s video svhs out.
ik heb voor jullie de oplossing:
koop een video recorder met een svhs aansluiting dan ben je overal vanaf en kun je nog opnemen ook. voor mij een must voor jullie eigenlijk niet.
y/c (svhs) chrominantie/luminantie is niet hetzelfde signaal als rgb of composiet.
en dus zie je dat als zwart wit. het wordt niet verwerkt.

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Even een oud topic opgraven :)

Waar ik ff niet uit komt is het aantal pinnnetjes in een TV_kabel.

Ik heb een verloopje (naar zo'n enkel tulpstekkertje) van mijn oude TNT2, daar zitten 7 pinnetjes in, en een SVHS kabel met 4 pinnetjes.

Gebruik ik voor mijn Dell Latitude de eerste heb ik geen beeld en er wordt geen TV in het ATI-config-proggel gezien. Bij de SVHS kabel wel, maar heb ik geen beeld.

Hoe ziet nu eigenlijk een "echte" TV-out kabel eruit :?

One of the animals has left its cage today.

• Blindfold
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-07-2025

Blindfold

Donde estan los conejos?

Op donderdag 07 juni 2001 16:26 schreef da-Lynx het volgende:
Dat ligt dan echt aan je laptop. Een S-vhs-signaal is 1 op 1 over te zetten naar een composiet: op mijn Xentor32 zit een s-vhs aansluiting en die wordt (mbv het bijgeleverde kabeltje van 5 cm) omgezet naar een composiet.

Daarnaast bestaan er ook blokjes waar aan de ene kant een scart aansluitng zit en aan de andere kant zowel composiet als s-vhs en 2 maal audio. Het blokje heeft de vorm van een groot scart-stekker. Kost rond de 15,-.

Nogmaals: als je alleen zw/wit krijgt ligt dat aan de instelling.
Nee sorry. Het kan wel degelijk aan de TV liggen. Ik had hetzelfde probleem met een Radeon met SVHS. Instellingen staan goed, maar geen kleur. Wat ik na intensief zoeken bij de Search heb begrepen is dat bij SVHS het kleurensignaal apart wordt verstuurd. Als je TV dat dus niet snapt krijg je ook geen kleur.

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
Op woensdag 06 juni 2001 19:53 schreef Negotiator het volgende:
Bij sony wordt dit als een "TV-Out" genoemd en bij Dell een "S-Video out" ... Kan iemand (misschien uit ervaring) vertellen wat voor aansluitingen het hier betreft?

Ik hoop natuurlijk composiet, maar zeker weten doe ik het (sjit, dit gaat rijmen) niet.
TV-out is geen vastgelegde connector.. vbaak moet je zelfs n,og een adapterkabeltje gebruiken om of een s-video aansluiting en/of composite aansluiting te krijgen.

Jij hoopt op composite, raar, s-video is namelijk betere kwaliteit.

s-video is een mini-din4 connector.. composite is een kinch (RCA) connector.

Verwijderd

Ik heb het zelfde probleem als ik mijn ati radeon via svhs op een scart verloop plug aansluit. Doe ik dit niet, en ga ik met svhs mijn tv in dan is alles goed.
Je schijnt ook een verloop van svhs naar composiet te hebben. Misschien het proberen waard.

• qless
  • Laatst online: 18-08 23:56

qless

...vraag maar...

Wat ik met mijn laptop heb gedaan is nog simpeler...zat geen tv-out op, dus ik heb zo'n trust televiewer aangesloten - > werkt perfect!

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 12:33

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA -> AV

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Ik kom er nog steeds niet uit :? laptop 7 pinnen uit, TV 4 pinnen in :( .

TV is auto-sensing. Zal eens langs de TV-boer lopen met de laptop.

• memphis
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op vrijdag 13 juli 2001 09:38 schreef mrknowitall het volgende:
Ik kom er nog steeds niet uit :? laptop 7 pinnen uit, TV 4 pinnen in :( .

TV is auto-sensing. Zal eens langs de TV-boer lopen met de laptop.
1 van die andere 3 pinnen bevat een CVBS signaal, er moet dan bij je kaart/laptop een verloopkabeltje gezeten hebben !

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Op vrijdag 13 juli 2001 09:48 schreef Sinclair het volgende:

[..]

1 van die andere 3 pinnen bevat een CVBS signaal, er moet dan bij je kaart/laptop een verloopkabeltje gezeten hebben !
Net ff bij de TV-boer langs geweest, hij geeft wel het Y-sgnaal (als dat het beeld is) maar niet het C-signaal (kleur)

Verwijderd

Foutje.. had het allemaal niet zo goed gelezen :)

• Roelant
  • Niet online
Op vrijdag 13 juli 2001 08:51 schreef poohbeer het volgende:
Jij hoopt op composite, raar, s-video is namelijk betere kwaliteit.
Ondertussen ben ik daar ook achter en mijn nieuwe laptop heeft (achteraf gelukkig *D) een S-video aansluiting met (beter kan imho niet) een verloopje voor composiet.

De rede dat ik overigens in eerste instantie op een tulpje hoopte was dat ik een verloopje heb liggen van composiet naar scart, en daarmee dus ook op oudere TV's mijn laptop kan aansluiten. Over de kwaliteit wist ik op dat moment nog weinig en ik ging er vanuit dat dit nagenoeg gelijk is.

Ik heb overigens al op meerdere TV's geprobeert en heb nog nooit zwart-wit problemen gehad zoals hierboven beschreven.

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Op zaterdag 14 juli 2001 17:29 schreef Negotiator het volgende:

[..]

Ondertussen ben ik daar ook achter en mijn nieuwe laptop heeft (achteraf gelukkig *D) een S-video aansluiting met (beter kan imho niet) een verloopje voor composiet.

De rede dat ik overigens in eerste instantie op een tulpje hoopte was dat ik een verloopje heb liggen van composiet naar scart, en daarmee dus ook op oudere TV's mijn laptop kan aansluiten. Over de kwaliteit wist ik op dat moment nog weinig en ik ging er vanuit dat dit nagenoeg gelijk is.

Ik heb overigens al op meerdere TV's geprobeert en heb nog nooit zwart-wit problemen gehad zoals hierboven beschreven.
Zo'n plug heb ik nog liggen, een maat van me zo'n scart-ding. FF gaan proberen.

Verwijderd

Heb dat rapje ook eens gezien bij een Sony DVD speler s-vhs kabeltje en geen kleur

Bleek gewoon een instelling te zijn van de extere ingang van de TV deze moet je dus handmatig op s-vhs zetten en toen was alles,
pervect in kleur ;)

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

heeft je tv 2 SCART aansluitingen? wil het wel eens dat die ene die je nu gebruikt er niet voor geschikt is, had ik namelijk ook. Check effe je tv manual.
Ik propte em gewoon in de andere SCART ingang, voila, colors..
:)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Verwijderd

Er worden telkens misverstanden de wereld in geholpen...................

S-VHS is DUIDELIJK alleen SUPER VHS (van de uitvinder JVC)wat wel degelijk beter beeld heeft, binnen dit systeem.

S-VIDEO is wat in het begin van deze lange thread gevraagd wordt, een gescheiden Luminance en Chominance en een goed afgeschermde kabel, waardoor minder invloeden van buiten af....! DIE MOET JE HEBBEN.

Video-Composiet(wat ook veel op SCART zit, is alleen maar het beeld signaal, met slechte afscherming....!

dus verwissel SVHS, S-VHS en S-VIDEO niet !

• memphis
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op zondag 15 juli 2001 03:01 schreef harry het volgende:
Er worden telkens misverstanden de wereld in geholpen...................

S-VHS is DUIDELIJK alleen SUPER VHS (van de uitvinder JVC)wat wel degelijk beter beeld heeft, binnen dit systeem.

S-VIDEO is wat in het begin van deze lange thread gevraagd wordt, een gescheiden Luminance en Chominance en een goed afgeschermde kabel, waardoor minder invloeden van buiten af....! DIE MOET JE HEBBEN.

Video-Composiet(wat ook veel op SCART zit, is alleen maar het beeld signaal, met slechte afscherming....!

dus verwissel SVHS, S-VHS en S-VIDEO niet !
Ehmmm.... niet helemaal.....

SVHS kon alleen beter beeld krijgen door die S-video te gebruiken. En SVHS is ook niets anders dan Chrominance en Luminance gescheiden bewerken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1