Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 550701

Topicstarter
beste tweakers,

ik weet dat deze vraag al ergens op het forum staat alleen dat ging over de 2012 modellen en aangezien er veel geupdate is in het afgelopen jaar stel ik de vraag opnieuw.
ik zit te kijken om een macbook pro aan te schaffen, de nieuwe late 2013 versie met haswell en retina dan ook. Nu kan ik alleen niet kiezen tussen de 13" en 15".
Ik ga de mbp gebruiken voor mijn school, 6vwo, en ook thuis voor video editing. programma's zoals adobe after effects zal ik zeker gaan gebruiken. Hoger dan het baseline 15" model ga ik niet omdat ik de nog duurdere versie toch echt te veel geld vind. Dus de keuze gaat tussen het baseline 15" model ( Quad-core 2,0 GHz Intel Core i7 turbo boost tot 3,2 GHz, 8gb, 256 gb PCIe flashopslag en intel iris pro graphics. )'en de 13" retina (Dual-Core 2,4 GHz turbo boost tot 2,9 GHz, 8gb, 256 gb PCIe flashopslag en intel iris graphics).
hopelijk kunnen jullie mij helpen bij deze keuze!
alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Als je thuis een grotere monitor hebt (waar je de MacBook aan gaat hangen) dan zou ik voor de 13" gaan, want handzamer op school. Anders voor de 15" gaan.

Zeker voor de 15" zou ik eens nadenken over een all-risk inboedelverzekering. D.w.z. een inboedelverzekering die ook schade buitenshuis dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-06 21:39
Ik ben vorige week bij de Mediamarkt geweest om te kijken naar laptops.
De Macbook 13 inch of VAIO pro 13 inch leek mij wel wat.

Echter bij de Mediamarkt viel het formaat 13 inch wel heel erg tegen (veel te klein).
Uiteindelijk weer een 15 inch laptop gekocht.

Ik zou sowieso eerst even gaan kijken in de Mediamarkt naar het formaat.
Kopen is op internet vaak goedkoper :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:24
15" aangezien je van plan bent om video's te editen is de extra cpu kracht en grotere werkruimte op het scherm verdomd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:58
Ik zou voor de 15" gaan omdat je meer CPU en GPU kracht hebt. Ik heb zelf de Macbook Pro 2012 15", dik tevreden. Ik vond de vernieuwde modellen niet zo bijzonder eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kevinkrs schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 13:28:
Ik zou voor de 15" gaan omdat je meer CPU en GPU kracht hebt. Ik heb zelf de Macbook Pro 2012 15", dik tevreden. Ik vond de vernieuwde modellen niet zo bijzonder eigenlijk.
hoe vind jij dat het qua portabiliteit is? vind je hem in dat opzicht te groot of is die prima mee te nemen in je tas en niet te zwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:58
Mijn vorige laptop was een Dell Latitude. Zodra ik mijn Macbook in mijn tas deed merkte ik meteen verschil. Ik vind de 15" absoluut niet te zwaar en prima mee te nemen. Het fijne aan de 15" model is:

- Dat je speakers aan de bovenkant van de behuizing zitten.
- Je meer ruimte op je scherm hebt en eigenlijk net wat lekkerder zit.
- Prestaties toch een stuk sneller zijn

En qua draagbaarheid vind ik hem prima, zou hem niet kleiner willen. En zodra je sowieso al wat spullen mee neemt heb je al een wat grotere tas nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AquaSheep schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 13:11:
15" aangezien je van plan bent om video's te editen is de extra cpu kracht en grotere werkruimte op het scherm verdomd handig.
is de 13" niet krachtig genoeg om dat allemaal aan te kunnen?

daarbij; als ik op de minder krachtige 13" alsnog al die programma's zou gaan draaien beinvloedt dat dan ook de levensduur van de laptop? en zou een krachterige 15" dan dus langer meegaan?

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 550701 op 27-10-2013 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-07 13:08
Anoniem: 550701 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 16:05:
[...]

is de 13" niet krachtig genoeg om dat allemaal aan te kunnen?

daarbij; als ik op de minder krachtige 13" alsnog al die programma's zou gaan draaien beinvloedt dat dan ook de levensduur van de laptop? en zou een krachterige 15" dan dus langer meegaan?
Ja, de 13 inch kan dit ook allemaal aan, hoewel je soms wat meer geduld zal moeten hebben.

Nee, de levensduur wordt niet verkort door gebruik te maken van zware programma's. Hoogstens zal je op de krachtigere 15 inch een langere tijd tevreden zijn met de manier waarop hij de zwaardere programma's aankan, en zelf dus minder snel hem zal vervangen.

Ik zou adviseren om degene te pakken waarvan de schermgrootte je het meeste aanspreekt. Vooral als je geen extern scherm gebruikt lijkt mij de 13 inch te klein. Als je echter wel een extern scherm gebruikt (zou ik zelf aanraden bij elk formaat laptop), dan zullen zowel de 13 als de 15 voorlopig prima meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Takenzo schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 16:41:
[...]

Ja, de 13 inch kan dit ook allemaal aan, hoewel je soms wat meer geduld zal moeten hebben.

Nee, de levensduur wordt niet verkort door gebruik te maken van zware programma's. Hoogstens zal je op de krachtigere 15 inch een langere tijd tevreden zijn met de manier waarop hij de zwaardere programma's aankan, en zelf dus minder snel hem zal vervangen.

Ik zou adviseren om degene te pakken waarvan de schermgrootte je het meeste aanspreekt. Vooral als je geen extern scherm gebruikt lijkt mij de 13 inch te klein. Als je echter wel een extern scherm gebruikt (zou ik zelf aanraden bij elk formaat laptop), dan zullen zowel de 13 als de 15 voorlopig prima meegaan.
En om te wachten voor de dell precision m3800 als mogelijk andere 15" optie zat ik ook aan te denken. Nou vroeg ik mij af of deze dell computers, of eigenlijk windows in het algemeen een net zo lange levensduur heeft (bij normaal gebruik) als de apple macbook pro's waarvan ik weet dat die gemiddeld lang meegaan. Is het het wachten waard of niet?
Pagina: 1