Fiets via Nationale Fietsenplan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511904

Topicstarter
Mijn werkgever biedt fietsen via het Nationale Fietsenplan aan en ik ben hierin geinteresseerd. Omdat dit het laatste jaar is, is er toch wel enige haast geboden. Zijn er nadelen aan het kopen van een fiets via NFP?

Ik ben op zoek naar een fiets die geschikt is voor het volgende:
  • 8km enkele reis
  • Moet helaas elke dag buiten staan
  • Ben 193 met 90kg dus liefst een iets hoger frame dan standaard
  • Max 750,- want ik wil het belastingvoordeel maximaliseren
  • Ik heb goede ervaringen met Batavus (rij er al 15 jaar op), is dit nog steeds een merk dat aan te raden is?
Dan nog twee vragen die openstaan.
  • Iemand ervaringen met fietsenhandelaren in de omgeving Rotterdam?
  • Iemand ervaring met verzekeringen die niet moeilijk doen met het buiten stallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Anoniem: 511904 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 10:48:
Mijn werkgever biedt fietsen via het Nationale Fietsenplan aan en ik ben hierin geinteresseerd. Omdat dit het laatste jaar is, is er toch wel enige haast geboden. Zijn er nadelen aan het kopen van een fiets via NFP?
Duur.
itt wat de naam doet vermoeden zijn NFP en ook BFN gewoon commerciële bedrijven. Zij sturen knappe vertegenwoordigsters naar jouw baas en die regelen dan alles (wat niet heel veel is).

Het grote nadeel is dat deze extra tussenschakel natuurlijk betaald moeten worden, dit gaat ten koste van de korting die je kan krijgen bij de rijwielhandelaar. Een goedkope rijwielhandelaar zal zelfs extra berekenen omdat hij NFP moet betalen en dat niet kan van zijn lage marge.

Er is geen enkele wettelijke reden om de aanschaf via NFP te laten lopen dus vraag of jouw baas rechtstreeks de factuur van de fietsenmaker kan voldoen of dat je deze mag declareren.
Anoniem: 511904 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 10:48:

Ik ben op zoek naar een fiets die geschikt is voor het volgende:
[/list]
Een fiets met gesloten kettingkast trapt wat zwaarder maar is een stuk onderhoudsvriendelijker.
Afhankelijk van aanwezige hellingen kan je zelf kiezen voor een fiets zonder versnellingen.
Wat er niet op zit kan ook niet stuk en scheelt in kosten en gewicht.
Regel goede sloten, mijn fiets stond ook buiten (industrieterrein) en ik had vast een dik kettingslot liggen op het werk zodat ik dit niet steeds heen en weer hoefde te zeulen.

[ Voor 19% gewijzigd door bombadil op 27-10-2013 12:08 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-06 09:33
bombadil schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 11:52:
[...]

itt wat de naam doet vermoeden zijn NFP en ook BFN gewoon commerciële bedrijven. Zij sturen knappe vertegenwoordigsters naar jouw baas en die regelen dan alles (wat niet heel veel is).
Exact, dat alles is heel weinig. Voor een werkgever zijn er drie mogelijkheden:
1) Via NFP
2) Werknemer schiet fiets voor, werknemer declareert fiets, werkgever betaalt declaratie netto en houdt bedrag in op bruto loon (eventueel gespreid).
3) Werknemer koopt fiets op rekening. Werkgever betaalt fiets en houdt bedrag in op bruto loon (eventueel gespreid).

Optie 2 of 3 kosten de salarisadministratie circa 5 minuten per fiets. Voordeel is veel meer vrijheid voor de werknemer. Die kan immers overal waar hij wil een fiets kopen en zelf onderhandelen over de prijs. Een constructie met NFP beperkt dat alles en kost bovendien meer geld.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:51

sapphire

Die-hard pruts0r

Ja en als je werkgever optie 2 en 3 niet wil doen en optie 1 wél aanbied......

Ik ga het binnenkort ook doen, voordeel kan iig nooit kleiner zijn dan de fiets kopen en in 1x zelf betalen lijkt me.

Overigens kun je gewoon op bv. batavus.nl kijken welke fietsen ze hebben. Fietsen hebben gewoon verschillende framematen dus in jouw geval word dan dat gewoon de grootste maat voor heren wat vaak maat 60~61 is. Beetje fietsenwinkel kan je daar gewoon goed over adviseren :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-06 12:57
Ik had gewoon zelf met mijn werkgever een fiets geregeld. Rekening werd betaald door mijn werkgever en kon daardoor zo 100 euro korting krijgen omdat het niet via NFP ging. Ik heb een schaduwfactuur laten maken waardoor ik een duurdere fiets kon uitzoeken, deze werd deels als onderhoudsbonnen en accessoires weggeschreven.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-06 09:33
sapphire schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 14:03:
Dan kun je een poging doen om je werkgever te overtuigen van optie 2 of 3, met als voornaamste argument dat vooral NFP voordeel heeft bij optie 1. Wil de werkgever dat niet en het belastingvoordeel slechts deels ten goede van de werknemer laten komen, dan is optie 1 vanzelf beter dan optie 0 (gewoon zelf een fiets kopen van netto geld).

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-06 12:07
Fietsplan rechtstreeks via de werkgever is veruit het interessants. Fietswinkels hebben over het algemeen geen enkele moeite om de rekening te splitsen zodat je voor de belasting niet boven de 749 uitkomt.

Fietsenwinkels weten heel goed de nadelen van het NFP. Als je met je werkgever kunt regelen dat het rechtstreeks met hem geregeld wordt, ben je voor de fietswinkel gewoon een klant die een fiets koopt waarbij de rekening toevallig gedeeld moet worden.

Misschien een tip:
Op deze manier komt een (overjarige) eletrische fiets wellicht ook binnen bereik. Ik heb er in september zelf een op deze manier gekocht en ben er extreem blij mee. Zelfs met het weer op deze stormachtige maandag is het nog niet eens heel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-06 12:57
Het enige wat NFP voor je doet is van de werkgever geld innen, hiervan een bedrag inhouden en het restant overmaken aan de fietsenwinkel. Vandaar dat deze laatste korting geeft als je het niet via NFP laat lopen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sapphire schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 14:03:
Vrij simpel: gewoon shoppen, rekenen en desnoods netto aftikken als dat goedkoper uitkomt.

Wat via NFP zeker niet kan en bij de duurdere fietsen even goed te overwegen is als bij auto's: koop een jonge 2e handsje wat nog in goede staat is maar waar 'de kop eraf is' qua kosten. Als je dat gaat vergelijken ben je vrijwel zeker goedkoper uit.

NFP is vooral goed in NFP promoten. Heb daar evenveel argwaan bij als bij WC-Eend :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511904

Topicstarter
Ik ben er inmiddels achter dat het NFP heel veel kost. Per saldo nemen ze 15% van de adviesprijs wat er toch vaak op neerkomt dat je de adviesprijs betaald.. Ik vind het vrij veel voor een formulier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:18
Zijn nogal hoge marges dan. Ik heb fietsen van 799 per stuk gekocht voor 675 per stuk bij een fietsenhandelaar die nog 2 modellen van het jaar ervoor op zolder had staan. Een Batavus Intermezzo grijs/zwart en een Batavus Mambo in het knalrood. Als NFP dan 15% van 799 wil hebben krijg je die dingen no way voor 675 per stuk mee.

Leuk detail van die knalrode fiets is dat m'n vriendin ermee naar haar thuiszorgklanten fietst, overal bekijks heeft en zelfs de lokale fietsenmaker vraagt zich af waar dat ding vandaan komt (sowieso... met een fiets uit Dokkum (subtiel stickertje achterop) rondfietsen door Zwolle :D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:51

sapphire

Die-hard pruts0r

argro schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 17:57:
[...]
Dan kun je een poging doen om je werkgever te overtuigen van optie 2 of 3, met als voornaamste argument dat vooral NFP voordeel heeft bij optie 1. Wil de werkgever dat niet en het belastingvoordeel slechts deels ten goede van de werknemer laten komen, dan is optie 1 vanzelf beter dan optie 0 (gewoon zelf een fiets kopen van netto geld).
Werkgever is dusdanig groot dat ze dat niet eens overwegen, vinden ze teveel werk, straks gaat iedereen dat doen...

Uitrekenen wat totaal kost is idd wel iets wat ik altijd doe. Maar zoals vele met mij kan ik niet even snel X honderd euro missen op dit moment en in 36 termijnen gaat dat weer wel lukken. Dus er is ook wel wat voor te pleiten hoor :)

Gabriël AM5

Pagina: 1