• matin112
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-12-2025
Is het mogelijk om een pc tegelijk ook te gebruiken als htpc dat bij gebruik op de achtergrond draait?
Als ik de pc op 2 schermen aansluit, kunnen ze apart van elkaar functioneren?

1 scherm gewoon pc functionaliteiten en op de tv XBMC wat via een cec adapter zal worden bestuurd. Ook dat de pc aangezet en uitgezet kan worden via cec, maar dat je het niet uitzet wanneer de pc ook in gebruik is.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Het zou wel kunnen maar is verre van ideaal imho. Nog afgezien van fysieke beperkingen zoals bekabeling zal je erg goed rekening moeten houden met gebruik van resources, en de de algehele setup van je systeem. Ik zou het in ieder geval nooit aanraden

iRacing Profiel

• matin112
Duidelijke taal. Mocht ik het wel willen uitproberen, in welke richting moet ik dan kijken? Virtualisatie?

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:36

TommieW

Numa numa.

Virtualisatie wil je IMHO echt niet voor dagelijks gebruik. Het werkt allemaal toch wat trager dan zonder virtualisatie.
Je kan op scherm 1 (je TV) bijvoorbeeld XBMC of Windows Media Center open zetten, en op scherm 2 (je monitor) gewoon werken.
Een groot nadeel er van is, is dat je een vrij krachtige PC nodig hebt, wil je alles vloeiend laten verlopen. Als je op monitor 2 iets zwaars doet, zal bijvoorbeeld een film die op scherm 1 draait schokkerig afspelen.
Ik ben het helemaal eens met Kroegtijger dat het niet aan te raden is. Als je echt een HTPC wil, kan je ook nog een Raspberry Pi overwegen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Eypo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-01 19:49
Hmm, nou ik doe dit al wat langer eerlijk gezegd en zonder problemen. (Nou ja ik ben alleen, dus gebruik over het algemeen altijd maar 1 scherm) Ik heb zelf ook geen krachtige PC naar mijn idee:

- i3 2100
- Radeon 6670 geloof ik
- SSD (enkel Windows)

Draaiend onder Windows kan ik zonder problemen een Full HD film dmv MediaPortal aanzetten en tevens CoD MW3 op Full HD spelen. (ik weet niet of ik verder settings vrij hoog heb staan). Ik denk dat het qua recources wel goed gaat.

Het bedienen zal het grootste probleem zijn. Wellicht kan je dmv EventGhost er voor zorgen dat de commando's van de CEC enkel naar XBMC gestuurd worden en dat bijv de muis niet naar monitor 2 kan. Ik zou zeggen, het kan wel degelijk :)

• kroegtijger
TommieW schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 18:05:
Virtualisatie wil je IMHO echt niet voor dagelijks gebruik. Het werkt allemaal toch wat trager dan zonder virtualisatie.
Dat is wat kort door de bocht, maar in deze situatie is virtualisatie niet echt handig inderdaad.
Je kan op scherm 1 (je TV) bijvoorbeeld XBMC of Windows Media Center open zetten, en op scherm 2 (je monitor) gewoon werken.
Een groot nadeel er van is, is dat je een vrij krachtige PC nodig hebt, wil je alles vloeiend laten verlopen. Als je op monitor 2 iets zwaars doet, zal bijvoorbeeld een film die op scherm 1 draait schokkerig afspelen.
Ik ben het helemaal eens met Kroegtijger dat het niet aan te raden is. Als je echt een HTPC wil, kan je ook nog een Raspberry Pi overwegen.
Het probleem wat je zeer waarschijnlijk krijgt is dat je bij een systeem dat niet helemaal goed geconfigureerd is een zware bewerking zou gaan doen, je mogelijk wel eens te weinig resources over laat voor de HTPC-functionaliteit. Daarnaast is het in praktische zin meestal niet prettig werken omdat je zo nu en dan met je muis wel eens op het Tv-scherm zal belanden en je daarmee degene die TV zit te kijken weer wat in de weg zit. Dan is zoals gezegd een Pi erbij een logischere optie; hoef je alleen er maar even ervoor te zorgen dat je de HDD waarop je data staat niet op zn limieten gebruikt, en dat je je netwerkverbinding niet dicht trekt.

iRacing Profiel

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:23
Maar wil je dat twee mensen tegelijk één computer gebruiken of wil je gewoon dat je op de bank zit dezelfde computer gebruiken als wanneer je achter de PC zit? Dat eerste lijkt me irritant, het tweede is zonder problemen mogelijk.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-01 14:06

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Nou, je zult een cpu en mobo moeten hebben met vt-d ondersteuning, en dan zou je dat in principe kunnen proberen, maar ik raad je aan van tevoren heel goed in te lezen. En je al te bedenken welk vt os je gaat gebruiken. (citrix bijv)

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-01 23:15
Ik stond een half jaar geleden ook voor dit probleem, maar opzich is het (hoewel niet helemaal ideaal) prima te doen.

Het grootste probleem is inderdaad de bediening, je moet er voor zorgen dat je een manier hebt om xbmc te bedienen terwijl de focus (het programma op de voorgrond) een ander programma is.

Ik doe dit door met eventghost de keypresses van mijn mediacenter remote op te vangen en deze via de xbmc web api door te sturen naar xbmc.
Maar een andere optie kan zijn de smartphone remote te gebruiken, deze gebruikt namelijk ook de web api en heeft dus geen focus nodig.
Voor CeC zou je op moeten zoeken hoe dit zit, maar ik verwacht dat er iig de optie kan bestaan om het via eventghost te doen.

Een tweede probleem waar je tegenaan zult lopen is het geluid. Momenteel heb ik twee geluidskaarten, 1 op het moederbord en 1 extern via usb. Xbmc is ingesteld om geluid te geven via de usb kaart, (net als spotify, gezien extern aan mijn goede stereo hangt) en de rest van mijn programmas lopen via de interne, zodat ik kan gamen terwijl mijn vriendin lekker film zit te kijken.

Hiervoor gebruik ik het programma Indievolume. (wat best wel buggy is, en NIET werkt met 64bit programmas)

qua resources zou ik me niet zoveel zorgen maken, voor HD film heb je tegenwoordig niet veel meer nodig :)

T enige probleem wat ik nu nog heb is t switchen van refreshrate op elke monitor als ik een film/serie aanzet, maar dat duurd ook maar 1 sec dus echt een probleem is het nooit.

android since G1.

• kroegtijger
Ramon schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 23:50:
Maar wil je dat twee mensen tegelijk één computer gebruiken of wil je gewoon dat je op de bank zit dezelfde computer gebruiken als wanneer je achter de PC zit? Dat eerste lijkt me irritant, het tweede is zonder problemen mogelijk.
Dat is inderdaad wel een relevante vraag. Ik ging eigenlijk al uit van de eerste situatie die je hier schetst, maar mogelijk ten onrechten

iRacing Profiel

• matin112
Twee mensen tegelijk inderdaad. Meer basisfuncties als internetten en filmpjes. Het zwaarste zal zoeits zijn als league of legends. Denk dat het makkelijks is om xbmc via een app te besturen. Aan en uit via wol en dan gewoon xbmc altijd op de achtergrond laten draaien als ik de pc opstart.

Zal eerlijk gezegd het vaakst niet tegelijk zijn, maar wil wel de optie.

Alleen kijken hoe xbmc dan apart op een scherm komt.

En kan de geluidskaart van de moederbord niet 2 bronnen aan?

[ Voor 6% gewijzigd door matin112 op 29-10-2013 18:32 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:23
Als je de tv aansluit via HDMI kan je de "geluidskaart" van de videokaart gebruiken voor alles wat via de TV gaat. Dan gebruik je de geluidskaart op het moederbord voor al het geluid wat je op je desktop wilt horen. Dat is een makkelijke scheiding.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• matin112
Ik zat te denken aan de budget gamingbuild. Zou dat goed werken?

• kroegtijger
matin112 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:26:
Dat zal vast wel werken, maar ik zou je toch eigenlijk wel willen adviseren om die lekker dedicated voor gaming te gebruiken en als storage voor je media, en er een raspberry pi bij te kopen. Kan je gewoon de remote van je TV gebruiken om je Pi mee te bedienen, je plaatst de content op je PC (of externe HDD als je dat liever hebt) en je weet zeker dat het prima zal verlopen. Voor die 35,- haal je dan toch wat meer gebruiksgemak in huis imho

iRacing Profiel

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-01 14:06

Achilles

Koning van de Myrmidonen

matin112 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:26:
-Los van hier boven, ook een mogelijkheid
-zoals ik al zei (Achilles in "Basis pc en htpc tegelijk?" O-) ), heb je, als je gaat virtualiseren vt-d nodig zodat een videokaart/geluidskaart aan een os kan worden toegewezen met minimaal snelheidsverlies.
-Wat ook kan:http://screenhero.com/
-Of dat je het dus allemaal in een besturingsysteem laat draaien, waarbij je dus twee schermen hebt en met een app het 2e programma bedient. Bijvoorbeeld dat je met een app muziek op zet terwijl je kunt gamen, en waarbij het geluid dus opgesplitits wordt: (muziek-> boxen 1) (gamen -> boxen 2). Want dat kan ook gwn. In dat geval laat je xmbc in het tweede scherm windowd en op de achtergrond draaien en bedien je het met een xmbc app. Geen idee of xmbc zich dan op de achterrond laat staan of in de voorgrond gaat draaien. Dat zul je zelf moeten uitvogelen :)

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

• matin112
Virtualisatie lijkt mij net nodig. Denk dat het makkelijks gewoon op 1 OS te draaien. Gewoon testen dan maar.

Heb zelf ook een raspberry geprobeerd, maar mij net iets te langzaam.

Mocht dit niet goed werken zal ik waarschijnlijk een htpc in elkaar zetten met een a6.
Maar als het wel werkt bespaart dat toch een aardig bedrag :)
Pagina: 1