Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11-2020
Bij mijn laptop die ondertussen 5 jaar oud is, maar nog steeds dienst doet als mijn main system, kreeg ik Windows Vista Home Premium 64 bit. Dat was uiteraard niet om over naar huis te schrijven dus ben ik meteen terug gegaan naar xp waar ik jaren mee gewerkt heb. Sinds een half jaar heb ik system recovery gedaan en ben ik dus weer terug bij Vista. Ik moet zeggen het was in het begin even wennen maar nu vind ik het best een aangenaam systeem en het werkt gewoon goed. De updates hebben blijkbaar geholpen. Ik denk niet dat ik nog terug zou kunnen naar xp omdat ik sommige features zou missen en mijn hardware eigenlijk niet 100% goed ondersteund wordt in XP.

Een hoop vrienden zeggen dat Vista kut is en dat ik beter op Windows 7 over kan gaan. Is dat waar? Mijn systeem werkt perfect en ik zou niet weten wat er zou verbeteren met 7. Is het de aanschaf waard of is Vista gewoon bijna hetzelfde na de updates (dat vermoeden heb ik)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Je schrijft zelf dat het nu allemaal goed werkt, waarom luister je dan naar je vrienden??

Verder let a.u.b. op je taal gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Met Vista is niks mis en ook nooit wat mis geweest. Veel mensen zeggen ongefundeerd dat het slecht was, maar dat kwam meestal door "wat anderen" weer zeggen.

Als het goed werkt, moet je gewoon er mee blijven werken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Panzy schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 02:57:
Een hoop vrienden zeggen dat Vista kut is en dat ik beter op Windows 7 over kan gaan. Is dat waar? Mijn systeem werkt perfect en ik zou niet weten wat er zou verbeteren met 7. Is het de aanschaf waard of is Vista gewoon bijna hetzelfde na de updates (dat vermoeden heb ik)?
Niet naar die vrienden luisteren. Iedereen papegaait elkaar na maar meestal zonder Vista echt gebruikt te hebben. Vista had in eerste instantie wel problemen maar die zijn in het eerste jaar na release al gefixt en als je tevreden bent zijn er niet veel redenen om naar W7 over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je toch de keuze moet maken voor een ander OS ,
zou ik voor Windows 8.1 gaan.

Werkt hier perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:18
Windows Vista "werkt prima" inderdaad, maar dat maakt het nog niet goed. Windows 7 en Windows 8(.1) zijn gewoon veel sneller. MS heeft daartoe namelijk allerlei verbeteringen doorgevoerd ondertussen.

Een voorbeeld. In Windows Vista gebruikt ieder venster wat je opent extra geheugen. In Windows 7 is dit geoptimaliseerd:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GibCTFO.png
WDDM 1.1 is het drivermodel van Windows 7.

Dat betekent minder geheugengebruik en meer geheugen over voor applicaties. Daarnaast heeft Windows 7 natuurlijk de nieuwe taakbalk en beter window management met winkey+left en winkey+right.

Kijk je naar Windows 8(.1) dan heb je nog meer snelheid met handige features zoals de nieuwe file-copy dialog en de nieuwe taskmanager:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fNPwOiQ.png
Afbeeldingslocatie: http://res2.windows.microsoft.com/resbox/en/6.2/2012-win8ga/ad9f961b-aa80-438d-809f-71cfeaf1b396_25.jpg

Ik denk eigenlijk dat zodra je W7 of W8 ervaart je jezelf gaat afvragen waarom je Vista ook alweer prima vond werken ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzy
Ok bedankt voor de reacties, als iets werkt moet je er meestal vanaf blijven, alleen vrienden zeggen wat Ramon ook zegt, dat het beter geoptimaliseerd is. Nou heb ik geen gebrek aan geheugen dus weet niet hoeveel ik er in de praktijk van merk. De nieuwe taakbalk van windows 7 vind ik trouwens wel heel erg wennen met die gekke knoppen, doe mij maar gewoon zoals bij Vista dat er text in staat.

EDIT:
Volgens wikipedia heeft Vista ook gewoon WDDM 1.1 na de platform update.

[ Voor 9% gewijzigd door Panzy op 27-10-2013 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik denk dat na een zootje updates Vista best o.k. is, ik heb het ook een tijd gebruikt als workstation OS, dat ging prima. Wat ik wel merkte is dat de juiste services uit zetten en een SSD een wereld van verschil is. Soms kom je vista intalls tegen op laptops die niet vooruit te branden zijn. Maar dat is vaak ook een combin van geen ssd, veel crapware en niet zo veel ram.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 22:46

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

de belangrijkste performance winst van de afgelopen jaren is de SSD
de overstap van een typische laptop 5400 rpm HD naar een SSD is ronduit dramatisch
netto: Vista + SSD is sneller dan Win7 + HD

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chills
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 08:42
Ik ben met mijn pc uit 2007 overgestapt van Vista naar Windows 7 met tegelijk een upgrade naar een SSD en draai nu 8.1. Mijn systeem is nog steeds razendsnel en ik zou als ik jou was ook de stap maken naar 8.1 en Windows 7 achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzy
Ja dat geloof ik dus ook, mijn laptop heeft trouwens wel een 7200rpm hdd en 4gb ram, het was een dikke in die tijd. Ik heb wel al een SSD besteld gisteren want er is nog een HDD bay over.

Ik blijf gewoon bij Vista dan, heb geen zin om onnodig geld uit te geven aan MS producten en illegale versies zijn ook niet echt mijn ding, dan kan ik niet lopen zeiken op Microsoft als het weer niet werkt.

Bedankt voor de reacties.

[ Voor 1% gewijzigd door TheVMaster op 27-10-2013 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:18
Zonde. Het is echt een ingrijpende verbetering om naar W7 of W8 te gaan namelijk. Natuurlijk is het met een SSD nóg sneller maar dat was de vraag niet.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chills
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 08:42
Ramon schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 11:11:
Zonde. Het is echt een ingrijpende verbetering om naar W7 of W8 te gaan namelijk. Natuurlijk is het met een SSD nóg sneller maar dat was de vraag niet.
Ik sluit me hier bij aan: het is zelfs een doodzonde !!!

Vista is echt een draak vergeleken met Windows 7: het is lomp en zwaar. Ik was er destijds tevreden mee, maar toen ik overging naar Windows 7 had ik pas door wat er mis mee is. Het enige wat ik mis van Vista zijn de prachtige bewegende achtergronden.

Ik durf zelfs te stellen dat ik door Windows 7 > 8 > 8.1 de levensduur van mijn pc met 4 jaar heb verlengd; lekker snel en de beste mogelijkheden.
En voor ca. € 90,- heb je het al gekocht http://tweakers.net/price...-81-nl-oem-32-64-bit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Windows 7 Home Premium is nog te krijg als OEM versie. Kost je rond de 80-90 euro dacht ik. Dat is niet zo duur.

Bedenk je wel dat je Vista nu uit de mainstream support is. Extended support loopt tot 2017. Windows 7 wordt ondersteund tot 2020. Scheelt toch weer drie jaar.

Windows 7 is niet zo schrikbarend anders vanuit het perspectief van de gebruiker. Het verschil is kleiner dan wanneer je bijvoorbeeld naar 8 zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Windows Vista is in de eerste maanden flink afgezeken, maar ik heb met plezier Ultimate gebruikt. Vista ging prima draaien naar SP1 en na SP2 draait het heel erg goed, alleen Windows 7 is gewoon Nieuwer, en gaat beter om met je geheugen.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 00:31
Zo zal het blijven gaan met iedere nieuwe versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb Vista ook een aantal jaren met veel plezier gebruikt op een desktop en laptop.

Nu ik Windows 8.1 heb wil ik nooit meer terug , misschien alleen voor nostalgie.
Pagina: 1