Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Advies nodig; Samsung vs Asus Ultrabook

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben net begonnen met studeren en merk dat ik echt toe ben aan een nieuwe laptop. Ik ben van plan de laptop altijd bij me te hebben (naar colleges, werkgroepen etc) dus mijn voorkeur gaat uit naar een lichte laptop/ultrabook, ik moet hem immers altijd meezeulen. Daarbij vind ik het ook belangrijk dat hij stevig is aangezien ik hem constant vervoer.

Ik zal mijn laptop voornamelijk gebruiken voor het typen van documenten, surfen op internet, (heel veel) films en series kijken en af en toe photoshop en het programmeren van websites. Voor de administratie van mn 'bedrijfje' betekent het wel dat ik non stop bezig ben op mijn laptop met het bijhouden van bestanden etc. Het komt daarom regelmatig voor dat ik heel veel programma's open heb staan (denk aan spotify, torrent, internet, photoshop). Ik wil daarom een laptop die dat prima aankan.

Ook vind ik het belangrijk dat ie de tand des tijds kan doorstaan en ik er dus over een paar jaar ook nog prima mee uit de voeten kan.

Met deze eisen in mijn hoofd kwam ik op de volgende laptops uit:

pricewatch: Samsung NP370R5E-A03NL
+ Samsung is voor mij een vertrouwd merk
+ Een mat scherm wat erg fijn werkt (ook tegen zonlicht)
+ Iets betere processor en videokaart dan de Asus
+ Mooier design
+ 300 gram lichter dan de Asus (!!)

- Ik kwam 2 verschillende recensies tegen waar geklaagd werd over het koelsystwwm, dat na 30 min gamen de laptop uitschakelde wegens het oververhit zijn. Ik ben niet van plan om te gamen maar ik heb wel vaak veel tegelijk open waardoor dit misschien ook voor mij een probleem is? Of over een aantal jaar een probleem wordt als de laptop aftakelt?
- Ook las ik in een recensie dat het toetsenbord slecht is, van een kennis hoorde ik echter dat je hier simpelweg aan moet wennen, dat het enkel anders is

pricewatch: Asus S56CA-XX221H
+ Een erg goed koelsysteem (alom gerespecteerd las ik?)
+ Draagt het label ultrabook alhoewel ik geen dingen van dat gebied anders zie dan de samsung? Beide zijn erg dun etc
+ Meer van metaal en daarom steviger dan de samsung (geloof ik toch?)
+ Geen slechte reviews over gelezen, ook geen heel positieve maar wel gewoon prima

- Hij is zwaarder dan de Samsung
- Geen mat scherm
- Iets slechtere processor en grafische kaart dan de samsung
- Minder strak design

Kortom; wat zouden jullie doen? In hoeverre denken jullie dat het koelsysteem van samsung een probleem voor mij gaat worden? Ik neig meer naar de samsung maar wil heel graag een rationele keuze maken dus daar heb ik jullie expertise voor nodig! Ik ben maar een simpele leek die een klein beetje van computers denkt te weten.

Als jullie nog andere opties hebben die goed bij mij passen hoor ik het ook heel graag, max 600eu + rond de 15".

Alvast bedankt!!!

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-11 18:20

Plato112

Da is toch nie normaal!

Ik weet niet of je overwogen hebt (en of het überhaupt mogelijk is binnen het budget) om ook te kijken naar een laptop met full-HD resolutie?
Ik en velen met mij kunnen niet meer zonder, daar zou ik zelf best wat cpu- of gpu-kracht voor in willen leveren omdat het zoveel fijner werkt als je veel hebt open staan of twee vensters naast elkaar wilt gebruiken.

Als je dit niet wilt en al overwogen hebt even goede vrienden, maar ik wil voorkomen dat je er pas na aanschaf aan denkt :)

Edit: Ik zie nu dat dit met jouw budget erg moeilijk gaat worden om een degelijke te vinden met full-HD. Hier sta ik van te kijken aangezien ik zelf een bijna 2 jaar oude Dell laptop heb met full-HD scherm voor toen €700 met een Sandy Bridge Core i7.

[ Voor 20% gewijzigd door Plato112 op 26-10-2013 23:33 ]

Speed limits are like herpes.

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ja ik heb er inderdaad al aan gedacht maar zoals je zelf al zegt wordt dat met mijn budget heel erg lastig. Ik kwam alleen een Acer Aspire V3 tegen die voor de rest niet echt aan mijn eisen vdoet (2,6 kg en iets mindere processor bijvoorbeeld) waardoor ik er toen toch voor gekozen heb om niet voor full HD te gaan. Ik heb het op dit moment ook niet dus gelukkig weet ik niet wat ik mis ;)

Wat vind je overigens van het Samsung - Asus dilemma? Welke vind je beter, of beide slechte keuzes?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 23:38:
Hey, ja ik heb er inderdaad al aan gedacht maar zoals je zelf al zegt wordt dat met mijn budget heel erg lastig.
Lenvo ideapad E531 met 1080p valt in jouw budget.

Ik zou zowel de asus als samsung niet aanraden, grotendeels vanwege de resolutie en de prijs. €600 voor iets met een i5 zonder dedicated GPU is niet echt spetterend te noemen.. Daarvoor had je het afgelopen jaar een inspiron 15R SE met aardige GPU en 1080p scherm. Maar die is nu niet meer te krijgen in die config.

Zelfs zonder 1080p scherm lijk ik bij de E531 uit te komen...
http://shop.lenovo.com/nl...hinkpad/edge-series/e531/

Alle laptops waar ik enigzins vertrouwen in had onder de €700 zijn de afgelopen maand EOL geworden, behalve de E531. €600 betalen voor een laptop met i5 zonder dedicated GPU, 1080p scherm of SSD vind ik gewoon achterlijk, de latitude uit mijn signature was niet eens zo duur 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 00:48:
[...]

Lenvo ideapad E531 met 1080p valt in jouw budget.

Ik zou zowel de asus als samsung niet aanraden, grotendeels vanwege de resolutie en de prijs. €600 voor iets met een i5 zonder dedicated GPU is niet echt spetterend te noemen.. Daarvoor had je het afgelopen jaar een inspiron 15R SE met aardige GPU en 1080p scherm. Maar die is nu niet meer te krijgen in die config.

Zelfs zonder 1080p scherm lijk ik bij de E531 uit te komen...
http://shop.lenovo.com/nl...hinkpad/edge-series/e531/

Alle laptops waar ik enigzins vertrouwen in had onder de €700 zijn de afgelopen maand EOL geworden, behalve de E531. €600 betalen voor een laptop met i5 zonder dedicated GPU, 1080p scherm of SSD vind ik gewoon achterlijk, de latitude uit mijn signature was niet eens zo duur 8)7
De enige Lenovo binnen mijn budget die ik kan vinden op de pricewatch is deze: pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E531 (N4I69MH) . Zonder 1080p scherm en met een i3 processor terwijl de andere laptops in die klasse wel i5 hebben. Via jouw link zie ik wel een uitvoering met i5 voor 600 euro, alleen op de pricewatch kan ik die nergens vinden. Ik heb de laptop uiterlijk woensdag in huis nodig dus ik kan helaas niet wachten op de 14 dagen verzendtijd.....

Wat zou je me aanraden? In hoeverre in 1080p echt nodig dan?

+ In deze prijsklasse krijg je echt geen betere GPU als je het wil combineren met de i5 geloof ik, alles in zo'n beetje hetzelfde, of zeg ik nu iets heeeel raars?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2013 10:21 ]

Verwijderd

Je kan hem op de site van lenovo \bestellen: http://shop.lenovo.com/nl...hinkpad/edge-series/e531/

Imo is een goed scherm met afstand het belangrijkste kenmerk van een laptop. Je kan beter een 1080p scherm hebben dan een i7.
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 10:17:
+ In deze prijsklasse krijg je echt geen betere GPU als je het wil combineren met de i5 geloof ik, alles in zo'n beetje hetzelfde, of zeg ik nu iets heeeel raars?
Jawel, bijvoorbeeld de inspiron 15R SE met i5 en HD 7730m voor volgens mij €539. Maar een maand terug had je precies die laptop voor precies die prijs met 1080p scherm. In feite had je dat een jaar terug ook al. De inspiron is qua gewicht en accuduur overigens niet heel sterk.

Ik vind het slimmer om pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT3FMH) te halen dan een van de laptops uit de topicstart. De processor is maar 10% trager dan het exemplaar in de asus, maar met het geld wat je bespaart kun je nog een SSD aanschaffen. De accuduur is ook een stuk langer dan de asus.

van de samsung kan ik geen echte reviews vinden, alleen een user review op tweakers: productreview: Samsung NP370R5E-A03NL review door ourari. Een laptop die uitvalt onder gaming is gewoon not done. Ik ken maar 2 of 3 laptops in de huidige markt die dat doen, lijkt mij geen aanrader.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 10:53:
Je kan hem op de site van lenovo \bestellen: http://shop.lenovo.com/nl...hinkpad/edge-series/e531/

Imo is een goed scherm met afstand het belangrijkste kenmerk van een laptop. Je kan beter een 1080p scherm hebben dan een i7.

[...]

Jawel, bijvoorbeeld de inspiron 15R SE met i5 en HD 7730m voor volgens mij €539. Maar een maand terug had je precies die laptop voor precies die prijs met 1080p scherm. In feite had je dat een jaar terug ook al. De inspiron is qua gewicht en accuduur overigens niet heel sterk.

Ik vind het slimmer om pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT3FMH) te halen dan een van de laptops uit de topicstart. De processor is maar 10% trager dan het exemplaar in de asus, maar met het geld wat je bespaart kun je nog een SSD aanschaffen. De accuduur is ook een stuk langer dan de asus.

van de samsung kan ik geen echte reviews vinden, alleen een user review op tweakers: productreview: Samsung NP370R5E-A03NL review door ourari. Een laptop die uitvalt onder gaming is gewoon not done. Ik ken maar 2 of 3 laptops in de huidige markt die dat doen, lijkt mij geen aanrader.
Ik ben het met je eens dat de Lenovo beter is. Het enige probleem daarbij is dat de uitvoering die binnen mijn prijsklasse valt en ook de goede specs heeft alleen op de lenovo site voor 600 euro te bestellen is. De levertijd is daar 14 dagen en zolang kan ik helaas echt niet wachten (niet omdat ik ongeduldig ben maar simpelweg omdat ik de laptop woensdag nodig heb).

Ik heb bij de samsung inderdaad vaker gelezen (2x) dat hij uitvalt bij het gamen. Nu is het wel zo dat ik echt nooit games op mijn laptop speel dus daar in principe geen last van ga hebben. Maar het zegt waarschijnlijk wel gewoon heel veel over het koelsysteem van de laptop wat gewoon heel slecht is? De vraag is echter of ik daar last van ga krijgen gezien de dingen die ik er mee ga doen (zie topicstart).

Als je trouwens googelt op Samsung Series 3 370R dan krijg je veel meer reviews, dat is 'm namelijk gewoon geloof ik.

Trouwens heel erg bedankt voor al je reacties, ik vind het heel chill om het hier even over te hebben zodat ik zeker weet dat ik een goede keuze ga maken.

Verwijderd

Als een laptop zonde dedicated GPU uitvalt tijdens het gamen, dan krijg je dat ook wel voor elkaar onder normale omstandigheden. Als ik wat software compileer is het verbruik van mijn CPU net zo hoog als tijdens een game. Daarnaast is het koelsysteem meestal het eerste wat gaat falen als de laptop wat ouder wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Oke thanks, dan ga ik toch op safe spelen en de Asus bestellen denk ik. Vind je dat dan ook de goede/minst slechte keuze?

Verwijderd

Ik denk dat je beter pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT3FMH) kunt halen, de processor is slechts ~10% trager, maar de accuduur is 2x zo lang als de asus S56.

van het geld wat je bespaart kan je er nog een pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB in zetten bijvoorbeeld. Dat maakt veel meer verschil dan dat beetje CPU kracht.
Pagina: 1