Aankoopadvies: ZFS NAS met veel opslag

Pagina: 1
Acties:

• Minaril
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-12-2025
Beste Tweakers,

Al een tijdje loop ik rond met het idee om een thuisserver op te zetten met veel opslagruimte voor films, series en foto's. De opslagruimte die ik nu heb is gewoon een JBOD opstelling in mijn huidige game pc. Deze 4 schijven van 1tb zitten gewoon bijna vol en des te voller ze zijn, des te eerder ze kapot gaan.

Na wat leeswerk ben ik tot de conclusie gekomen dat zfs de beste optie is. Nu ben ik echter een n00b op het gebied van zfs. Ik heb ook geen ervaring met een ander besturingssysteem dan windows. Ik volg het zfs topic een beetje net als het grote opslagtopic.

Onderstaande lijst is zo'n beetje wat ik in gedachten heb met ZFSGuru. Ik denk op dit moment aan RAIDZ2. CiPHER heeft me overtuigd dat dit de beste optie is/wordt. Ben wel benieuwd wanneer de nieuwe beta uitkomt. @CiPHER; Is dit nog steeds het nieuwste antwoord?

Mijn budget is ongeveer 2000 euro maar dat wordt uiteraard verhoogd als ik wacht op 5TB schijven. Daar ben ik nog niet helemaal uit.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1225 v3 (SR14U) Boxed€ 195,-€ 195,-
1Supermicro X10SL7-F€ 229,60€ 229,60
6Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 144,99€ 869,94
1Nexus Thrio 310 Silent Case€ 39,10€ 39,10
1Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart€ 22,-€ 22,-
2Nexus Real Silent Fan, 120mm€ 5,90€ 11,80
1Kingston ValueRAM KVR16E11K4/32€ 299,-€ 299,-
1XFX Pro 550W€ 51,80€ 51,80
2Intel DC S3500 (2,5") 80GB€ 91,95€ 183,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.902,14

Processor:
Deze processor heb ik gekozen boven de 1220 omdat deze een geintegreerde gpu heeft en ik dus de server op "lokatie" aan een monitor kan hangen. Voor instellingen kan ik dus direct bij de server. Ik zou anders niet weten hoe ik de server moet instellen zonder een videokaart in de server te zetten.

Moederbord:
Ik begon met een simpeler moederbord van supermicro maar daarbij had ik een uitbreidingskaart nodig zoals de IBM m1015 of een RocketRaid 640L. Hierdoor werd het duurder dan investeren in een moederbord met een geintegreerde SAS2 controller met 8 poorten. Dat brengt me meteen tot een vraag. Werkt deze controller uberhaupt in een zfs omgeving (drivers e.d.) en als het werkt, kan ik een standaard sata600 kabel gebruiken voor de sas aansluiting op het moederbord?

HDD:
De goedkoopste 4TB schijf. Simpel zat. Wellicht wacht ik nog op de 5TB schijven.

Behuizing:
Een van de goedkopere behuizingen met genoeg 3.5 inch.

USB stick:
Voor ZFSguru. Bovendien heeft het moederbord een directe USB3.0 connector zodat ik geen USBstick achterin heb zitten maar gewoon intern.

Fan:
2 extra voor koeling van de harde schijven. Bovendien creeer ik overdruk wat stof tegengaat.

Geheugen:
32Gb ECC geheugen. Het enige component dat ik al heb gekocht omdat er brand was in de Hynix fabriek en ik bang was voor enorme prijsstijgingen.

Voeding:
Eerst had ik een 300watt voeding maar deze had te weinig sata aansluitingen. Dat had ik opgelost met 2 van deze maar dan ben je bijna even duur uit als deze voeding die wel genoeg sata aansluitingen heeft.

SSD:
De opvolger van de intel 320 series. 2x voor ZIL en L2ARC in raid0/raid1. Geen idee of deze te groot of te klein zijn.

De hamvraag is eigenlijk lijkt dit ergens op? Hebben jullie nog op- en/of aanmerkingen? Zo ja, graag _/-\o_

Alvast bedankt!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Is veel opslagruimte echt het enige wat je wilt? Waarom dan niet gewoon een mooie NAS van QNAP of Synology? Volgens mij is dit systeem echt _enorme_ overkill..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Minaril
Eh ja. De reden dat ik het zo aanpak is omdat een vergelijkbaar alternatief van qnap of synology weliswaar minder geld kost maar dan heb ik minder redundantie en geen mogelijkheid om alles zelf in te stellen. Het is misschien wel overkill ja. Aan de andere kant, als ik iets doe, doe ik het graag goed ;)

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb als nas een bordje van asrock met geïntegreerde AMD hudson. 60 euro voor moederbord + CPU met gigabit lan en onboard grafische kaart. Meer dan genoeg power voor nas functies (downloaden + repairen + streamen gaat prima) en gebruikt maximaal 18 watt. Dit draait centos vanaf een ssd met 3x3 Tb in raidZ opstelling met 16gb ram. En dat werkt tot nu toe vlekkeloos.

Enig nadeel voor jou is dat het maar 16gb ram ondersteund en je blijkbaar al 32 gig gekocht hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door Devil op 26-10-2013 23:53 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Voor zfs heb je aan gewone/normale sata poorten genoeg, dus sas heb je niet nodig.
Dus goedkopere moederbord met 6 sata poorten is ook goed.
(Je kan zelfs nog een extra 2 poort sata controller bijzetten, dan kun je 8 hd's inbouwen.)
Bij bijv nas4free zet je de operating system op een usb stick, je andere files zijn dan je zfs raid.

Zelf heb ik zoiets uitgepluist maar nog niet gebouwd met een i3, gewone moederbord, en een sata controller(uit china, al gekocht) die onder bsd(nas4free) werkt.
Dus voor minder geld gaat dit ook, en je moet ook eigenlijk aan een backup denken, dus je zult eigenlijk minimaal 2x zoiets moeten kopen.

Goed kontroleren of alle hardware onder bsd werkt.(freenas, nas4free).
Let op met een voeding met weinig watt, bij booten wordt er veel stroom gevraagd door je hd's die starten, bij sommige hardware kun je de hd's 1 voor 1 starten, maar je 550 watt is genoeg.
Pc kast kopen waar je de hd's aan de zijkant eruit kunt schijven, indien 1 hd defect raakt, dan hoef je niet meerdere hd's los te maken.

Op alle hd's de serial nummer en hoe de os ze noemt, dit dus op de hd plakken(of kast) zodat je weet welke weigert, bij en foutmelding, en dat je niet de verkeerde eruit haalt.

[ Voor 30% gewijzigd door jan99999 op 27-10-2013 08:11 ]

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 16:30
Uit een post van vorige week van CiPHER

ASRock Avoton C2550D4I

Afbeeldingslocatie: http://www.asrock.com/server/photo/C2550D4I(s).jpg

misschien een idee?

Alles is terug te redeneren naar 4

• Minaril
@Devil
Mja klopt. Bovendien heb ik gelezen dat je beter meer RAM kunt hebben dan minder.

@jan99999
Je noemt een paar interessante punten, met name m.b.t. hardware ondersteuning. Bedankt, hiervan was ik nog niet van op de hoogte.

@Steefph
Zeker een goed idee. Nu alleen nog een shop die 'm verkoopt want als ik het zo lees op internet is hij behoorlijk nieuw. Bovendien is mogelijke hardware ondersteuning een issue?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je neemt een risico met je setup. Die bak is voor storage, maar waar zit je bootpartitie?
Die wil je eigenlijk op een aparte kleine disk (of desnoods SD kaart) zetten. Dan red je het dus niet met een bord met maar 6 aansluitingen :)
Als je een mobo met een onboard controller koopt, kost de uitval van de controller je een nieuw mobo en dus een nieuwe install van je OS. Als dat OS dan ook nog op je RAID staat...brrrrr

Nee, dan liever een vervangbare controller :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Minaril schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 22:11:
Na wat leeswerk ben ik tot de conclusie gekomen dat zfs de beste optie is.
:Y
Nu ben ik echter een n00b op het gebied van zfs. Ik heb ook geen ervaring met een ander besturingssysteem dan windows. Ik volg het zfs topic een beetje net als het grote opslagtopic.
Hoeft geen probleem te zijn. ZFSguru en andere platforms zijn gewoon via een web-interface te configureren. Zeker als je niet teveel poespas en extra's wilt, is het allemaal best makkelijk te doen met alleen Windows-kennis.
Onderstaande lijst is zo'n beetje wat ik in gedachten heb met ZFSGuru. Ik denk op dit moment aan RAIDZ2. CiPHER heeft me overtuigd dat dit de beste optie is/wordt.
RAID-Z2 met 6 of 10 schijven is de beste configuratie. Met name 10 schijven omdat dit met 20% minder overhead heeft van met 6 schijven (33%) en dus economischer is. Maar met beide doe je weinig concessies aan overhead; RAID-Z2 is beter dan een mirror, omdat het altijd minimaal twee extra redundante bronnen heeft ipv één bij een mirror of RAID-Z. Zo ben je nog beschermd tegen bad sectors na het falen van een disk, zodat rebuilds altijd veilig zijn.
Ben wel benieuwd wanneer de nieuwe beta uitkomt. @CiPHER; Is dit nog steeds het nieuwste antwoord?
Ja, sinterklaas op zijn vroegst. Dus minimaal nog een volle maand development na het verschijnen van 9.2 en 10.0. Maar je kunt prima nu installeren en later de web-interface updaten daarvoor hoef je niet opnieuw te installeren.
Mijn budget is ongeveer 2000 euro maar dat wordt uiteraard verhoogd als ik wacht op 5TB schijven. Daar ben ik nog niet helemaal uit.
Ik vind je systeem best duur. Mobo en processor enzo. Daar kun je nog over nadenken of dat wel genoeg meerwaarde biedt.

Ook je hardeschijven kun je vervangen naar meer recente modellen. Zelf denk ik dat de WD Green 4TB (EZRX) een betere keuze is. Deze heb ik nu ook zelf en zijn zuinig, stil en redelijk snel (155MB/s max). Deze draaien op ~5400rpm hetgeen gewenst is voor massaopslag.
USB stick:
Voor ZFSguru. Bovendien heeft het moederbord een directe USB3.0 connector zodat ik geen USBstick achterin heb zitten maar gewoon intern.
ZFSguru heeft nog geen embedded modus zoals FreeNAS en NAS4Free dat hebben. Installeren op een USB-stick is dus minder gunstig voor de levensduur van je USB-stick en kan in sommige gevallen ook wat vertraging opleveren. Je kunt er ook voor kiezen om je schijven te partitioneren zodat je twee pools hebt; eentje om van te booten en eentje waar je data op staat. De pool om van te booten bestaat dan uit je 6 schijven in mirror ipv RAID-Z. Superveilig en je hebt hierdoor het gemak dat je niets anders nodig hebt om van te booten. Ook heb je een scheiding aangebracht tussen boot en data, dus eigenlijk alle voordelen. Dit laatste kan overigens alleen ZFSguru.
Fan: 2 extra voor koeling van de harde schijven. Bovendien creeer ik overdruk wat stof tegengaat.
Je kunt misschien ook overwegen een geheel passief gekoeld systeem te bouwen. Zonder geen enkele ventilator. Ook niet voor de CPU-fan. Hooguit misschien de voeding.

De nieuwe WD Greens zijn extreem zuinig voor 4TB modellen; die hoef je niet te actief koelen.

Verwijderd

De rest even in een aparte post ter verduidelijking. O-)
Glashelder schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 23:09:
Is veel opslagruimte echt het enige wat je wilt? Waarom dan niet gewoon een mooie NAS van QNAP of Synology? Volgens mij is dit systeem echt _enorme_ overkill.
Het systeem is overkill, maar dat staat los van de keuze voor ZFS of voor 'ouderwetse' opslag geboden door QNAP en Synology.

Kant en klaar NAS is leuk en heeft mooie configuratiemogelijkheden en is gebruikersvriendelijk en snel werkend te krijgen. Maar het grote nadeel is dat het geen écht veilige opslag biedt. Het biedt geen enkele bescherming tegen corruptie of bad sectors. Ik zelf zou mijn data niet graag op onbeschermde systemen opslaan. Je weet nooit wat er van over blijft jaren later. Bij ZFS is dat veel beter geregeld en eigenlijk een nieuw tijdperk waarin computeropslag naar een hoger niveau wordt getild.
The Eagle schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 11:49:
Je neemt een risico met je setup. Die bak is voor storage, maar waar zit je bootpartitie?
Hij had een USB-stick daarvoor in gedachte. Maar ik denk dat je beter kunt partitioneren op je gewone disks, dan heb je ook redundancy op je systeemdisk.
Als je een mobo met een onboard controller koopt, kost de uitval van de controller je een nieuw mobo en dus een nieuwe install van je OS. Als dat OS dan ook nog op je RAID staat...brrrrr
Ehm, UNIX is geen Windows. Dat Windows over de zeik gaat als je een systeemdisk in een ander systeem duwt, betekent niet dat dit geldt voor andere operating systems. Linux en BSD installaties kun je prima gebruiken voor andere systemen. Bij Windows krijg je dan vaak een BSOD bij het booten.

Dus opnieuw installeren als je een nieuw mobo krijgt is niet van toepassing.

Bovendien kun je jouw stelling ook omdraaien: gaat je controller stuk dan moet je een aanschaf doen even groot als een moederbord waar ook al 6 of 8 poorten op zitten.

Ik ben dus wel een voorstander van poorten op je moederbord. Om meerdere redenen:
  • Het zijn de best mogelijke poorten met de laagste latency; niets gaat sneller zijn dan je chipset SATA.
  • Je hebt native AHCI-toegang waardoor features als TRIM/APM/spindown goed werken.
  • Je bespaart zo het verbruik van een controller. De IBM M1015 SAS controller verbruikt ongeveer evenveel als een zuinig computersysteem (~8W).
  • De chipset poorten ondersteunen DIPM power management waardoor de controller zelf niets meer verbruikt (0.0W verschil met controller uitgeschakeld in BIOS) en ook SSDs kunnen hiervan profiteren.
Bovendien een mobo gaat niet zo heel snel stuk. En als het wel gebeurt ben je misschien een half uurtje kwijt aan het replacen zodra de vervanging binnen is. Als het even kan, kun je daarom denk ik beter een losse controller mijden.

• Minaril
Allereerst bedankt voor dit uitvoerige antwoord. Dit zijn antwoorden waar ik wat mee kan.

-
Ik denk niet dat 10 schijven in mijn budget past maar ik onthoud het zeker. Hoewel 10x3Tb misschien wel.

-
Ok, cool. Ik wist niet dat de web interface apart updatebaar is/was.

-
De mobo en processor, tja. De Asrock is een goed alternatief maar is deze wel ondersteund in ZFSGuru? Bovendien kan ik nergens een prijs vinden van dit bordje met proc. Zijn er goedkopere alternatieven? Vast wel maar ik begreep dat AMD niet zo goed werkt met ZFS.

-
Bij deze is de USB stick geschrapt. Hoe groot is een geïnstalleerde versie van ZFS eigenlijk. Ofwel hoe groot moet de partitie zijn op elke schijf? 100Mb ofzo?

-
Passief systeem, interessant. Ik dacht dat hdd's altijd gekoeld moesten worden.

-
Goed om te weten dat een kapot mobo of controller geen gevolgen heeft voor de data

Bedankt allen voor zover

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:48

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik heb bijna eenzelfde setup in gedachte. Ik wil echter na ZFS ook ESXi gebruiken. Ik behoud de USB wel, ik ga ESXi booten vanaf deze stick. Moet nog bedenken welk OS ik in een VM wil draaien, FreeNAS, ZFSGuru of Nas4Free. Je hebt eigenlijk alleen andere SSD's. Wat zijn de meerwaarde van deze ten opzichte van de M500? Ik zal CiPHER zijn blogje nog eens doorlezen.

Je moederbord ondersteunt trouwens IPMI, dus je hebt eigenlijk geen interne GPU nodig. Je kunt net als ik de 1230v3 nemen, die ondersteunt ook hyperthreading.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 214,-€ 214,-
4WD Green WD40EZRX, 4TB€ 150,10€ 600,40
2BitFenix Spectre All White, 120mm€ 5,19€ 10,38
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 57,-€ 57,-
2Crucial 2.5" M500 120GB€ 78,50€ 157,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.589,38

is everything cool?

• Minaril
Dus ik hou zoiets over afhankelijk van de keuze over het mobo en proc. De kabels heb ik er ook maar bij gedaan. Volgens mij zitten er niet genoeg kabels bij het mobo. Gezien iedereen hier zegt dat het overkill is heb ik ook maar de instapper van de proc gekozen, zonder geintegreerde gpu.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220 V3 Boxed€ 177,-€ 177,-
1ASRock C2550D4I€ 0,-€ 0,-
6WD Green WD40EZRX, 4TB€ 150,10€ 900,60
1Nexus Thrio 310 Silent Case€ 39,10€ 39,10
8Sharkoon SATA III standard (50cm)€ 2,98€ 23,84
1XFX Pro 550W€ 51,80€ 51,80
2Intel DC S3500 (2,5") 80GB€ 91,95€ 183,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.904,84

Verwijderd

Je voeding is zwaar overdone en volgens mij kun je beter een mooie SeaSonic nemen. Er zijn een aantal users die hier zwaar veel verstand van hebben, zoals The_Mask, misschien kun je in het voedingen topic rondkijken wat daar voor advies wordt gegeven.

De beste is deze fanless (zonder fan; passief gekoeld) maar is wel erg duur: pricewatch: Streacom PicoPsu 150W + 150W Adapter Power Kit.

Je hebt niet zoveel vermogen nodig. Reken 150W voor het systeem + CPU in maximaal verbruik. Dan reken je 20W per schijf spinup vermogen - vroeger was dat 33W). Dan kom je met 6 schijven aan 150 + 120 = 270W. Dus vanaf 350W heb je al aardig wat marge laat staan als je systeem geboot is en de schijven geen piekvermogen meer trekken. Als je 20 of 40 schijven gaat opspinnen tegelijk is het natuurlijk een ander verhaal. SSDs verbruiken vrijwel niets, <1W idle en met stroombesparing <0.1W.

Verder nog:
ik begreep dat AMD niet zo goed werkt met ZFS.
ZFS werkt perfect op AMD-systemen en hun SATA controllers. Wie beweert anders?

AMD Brazos (Intel Atom concurrent) is momenteel niet zo interessant omdat het verouderd is (traag) maar bood wel 6 SATA poorten zodat het als instap ZFS NAS kon dienen. Maar de opvolger Kabini is vertraagd en komt pas begin 2014 uit zo heb ik begrepen. Pas dan kan AMD weer meedoen met Intel in dit segment. Een AMD Fusion met single-chip chipset oplossing kan ook en is ook relatief zuinig. De CPU-cores van AMD zijn echter wel minder krachtig. Maar AMD kan ook meer cores per euro bieden en ZFS kan daar ook uitstekend van gebruikmaken. Dus een 16-core koppig AMD monster kan prima een snelle quadcore chip van Intel de baas.

Kortom, dat AMD niet goed samengaat met ZFS zou ik willen bestrijden.

@FREAKJAM: Die Intel SSDs zijn juist heel goed, voor met name SLOG functie. Dan kun je twee SSDs gebruiken voor:
1e partitie in mirror = boot/systeem (bij ZFSguru)
2e partitie in mirror = SLOG voor RAID-Z2 pool
3e partitie in stripe = L2ARC cache voor RAID-Z2 pool
+ niet-gepartitioneerde ruimte als overprovisioning.

Ik raad aan 15GB systeem, 4GB SLOG, 40GB L2ARC cache, ~20GB overprovisioning (niet gepartitioneerd).

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik wil dit topic niet hijacken, maar op dit moment had ik slechts 2 SSD's in totaal in gedachte. Ik wil 1 SSD gebruiken als datastore voor mijn VM's. (ESXi), en op de andere SSD wil ik zowel SLOG als L2ARC. Kan dat ook? Of raad je dan 3 SSD's aan in mijn setup? (dus 2 voor ZFS en 1 voor ESXi).

is everything cool?

Verwijderd

ESXi heeft het probleem dat de controller waar ESXi van boot niet doorgegeven kan worden. ESXi kon ook via USB-stick geboot worden toch? Maar dat moet je misschien aan FireDrunk vragen, die weet daar veel meer vanaf.

2 SSDs is leuk zodat je en mirror en stripe kunt combineren. Beter dan 1x 160GB. Maar als je maar één SSD kunt is dat ook prima natuurlijk. Scheelt echt niet zoveel.

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

ESXi kun je inderdaad vanaf USB booten. Vandaar ook de Sandisk Extreme USB in mijn setup, welke door jou wordt aangeraden in je guide.

Dan hou ik het mooi op 2 SSD's. Dan ga ik echter wel voor de Intel voor mijn ZIL/L2ARC en een M500 (240GB) voor mijn storage.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 214,-€ 214,-
4WD Green WD40EZRX, 4TB€ 150,10€ 600,40
2BitFenix Spectre All White, 120mm€ 5,19€ 10,38
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 57,-€ 57,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 133,49€ 133,49
1Intel DC S3500 (2,5") 80GB€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.657,82

[ Voor 98% gewijzigd door FREAKJAM op 27-10-2013 20:54 ]

is everything cool?

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 20:24:
AMD Brazos (Intel Atom concurrent) is momenteel niet zo interessant omdat het verouderd is (traag) maar bood wel 6 SATA poorten zodat het als instap ZFS NAS kon dienen. Maar de opvolger Kabini is vertraagd en komt pas begin 2014 uit zo heb ik begrepen. Pas dan kan AMD weer meedoen met Intel in dit segment.
Brazos is inderdaad relatief trager, maar wat heb je nou uiteindelijk echt voor performance nodig voor een NAS systeem? Ik heb zo'n Hudson bordje (nog trager) van slecht €60 euro! Ram erbij en kast met voeding en klaar voor rond de 150 euro exclusief de schijven. ZFS draait zonder problemen, download gewoon met de maximale snelheid die mijn internet verbinding aan kan (100Mbit), repairen en uitpakken van films is in een paar minuten klaar (en gebeurt toch 24/7 ik zit er nooit op te wachten. Tenslotte gaat kopiëren naar de PC via SAMBA met een constante 85MB per seconden. En zoals ik al eerder aangaf, ik kan zonder problemen downloaden + repairen/uitpakken + 1080p streamen te3gelijk. Dit was een grote ergernis bij mijn vorige nas, die begon dan te haperen. En dat alles in een server die exclusief schijven zo'n 25Watt gebruikt.

Zo lang je geen 'rare' dingen gaat doen met ZFS, zoals deduplication ed werkt het uitstekend op eenvoudige hardware.

Natuurlijk zul je met een xeon of een core I3 net iets betere performance hebben, maar wat heb je daar uiteindelijk nou echt aan? Is dat het tienvoudige waard?

[ Voor 4% gewijzigd door Devil op 27-10-2013 22:17 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Minaril
Eigenlijk heb je dus een aantal opties:

AMD proc met mobo, maar dan heb je wel een AM3+ mobo nodig wegens ondersteuning ECC. Bovendien waarschijnlijk een aparte controller nodig of anders een duur/groot mobo wegens hoeveelheid SATA.

Een intel pentium op een 1150 mobo. Ik vind alleen tegenstrijdigheden m.b.t. ondersteuning ECC. Gaat het erom of de chipset het ondersteunt of de proc, of allebei?

Intel E3 xeon op een 1150 mobo.

Wachten op Kabini (2014)

Wachten op de Asrock C2550D4I of vergelijkbaar. (november)

Som ik het zo goed op of mis ik nog een optie? :P
Als ik het zo bekijk ben ik geneigd te wachten op de Asrock of i.i.g. iets met die proc.
Pagina: 1