Audio over HDMI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jippe vD
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-04 22:35
Hallo,

Waarschijnlijk is dit een wel vaker besproken probleem, maar ik kom er helaas niet uit. Ik zal het proberen kort te houden.

Ik wil graag audio van mijn pc (met XFX HD6950 (pricewatch: XFX HD 6950 XXX 1024 MB DDR5 Dual Mini-DisplayPort (HD-695X-ZDDC)) via HDMI naar mijn amplifier (Yamaha RX-V465). Video doe ik van mijn pc via DVI naar mijn monitor. Ik heb niet genoeg ruimte om een kabel te trekken van mijn pc via hdmi naar mijn amp via hdmi naar mijn monitor, omdat mij amp aan de andere kant van de kamer staat.

Ik moet dus audio over hdmi versturen met een of ander video signaal, want je kan niet alleen audio sturen over hdmi. Ik heb geprobeerd het beeldscherm uit de bereiden en te dupliceren e.d., maar windows accepteert dit niet.

Mijn vraag is dus: hoe kan ik ervoor zorgen dat windows iets aan video door mijn hdmi kabel verstuurt naar mijn amp, zodat er ook audio gestuurd kan worden?

Jippe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 13:23
Ik heb gehoord(!) dat het niet zou kunnen. Je bent misschien nog het beste af met een simpele splitter en een hdmi->dvi-verloopje.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:44

Snuffel

Vroem!

Wacht ff.

Je gebruikt de HDMI poort van je videokaart om audio te versturen naar je amp?

Mijn eerste vraag is dan: is je videokaart je geluidskaart danwel is deze ermee verbonden?

Misschien dat ik onder een steen heb geleefd, maar dat komt zo als eerste bij me op

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Snuffel schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 21:34:
Wacht ff.

Je gebruikt de HDMI poort van je videokaart om audio te versturen naar je amp?

Mijn eerste vraag is dan: is je videokaart je geluidskaart danwel is deze ermee verbonden?

Misschien dat ik onder een steen heb geleefd, maar dat komt zo als eerste bij me op
Ja, sorry dat ik het zo direct zeg, maar, ja, je hebt nogal onder een steen geleefd :p.

Hdmi is geschikt voor zowel audio als video. Daarmee is het ook logisch dat deze voorheen gescheiden taken samensmelten in één apparaat: de videokaart. Hdmi is ook digitaal, waardoor het uitsturen van geluid ook veel makkelijker is geworden dan vroeger. Dat kan dus prima samen.

[ Voor 9% gewijzigd door HarmoniousVibe op 26-10-2013 21:38 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Als Drent voel ik me niet aangesproken hoor, hunnebedden zat hier.
En ja, audio kan over HDMI, dat klopt en daarvan ben ik op de hoogte.

Maar dat de huidige videokaarten gelijk audiokaarten waren, dat wist ik niet.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jippe vD
Wat voor splitter zou ik dan nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Enniehoe, Google is je beste vriend.

Heb je onderstaande al gelezen en uitgevoerd?

-----
stap 1a: zorg ervoor dat je je tv met een hdmi kabel hebt aangesloten op je videokaart, en de tv aan natuurlijk en op het juiste kanaal

stap 1b: maak een herstelpunt van windows. Zo kun je altijd terug naar de beginsituatie.

stap 1c: check even of je geen aparte geluidsdrivers van bijvoorbeeld realtek hebt geïnstalleerd (mijn mobo heeft een realtek onboard geluidschip). Is dat wel zo verwijder deze dan, anders gaat het niet werken. Vraag me niet waarom, het is zo. Waarschijnlijk een of ander conflict. In de drivers van Ati is support opgenomen voor hdmi output.

stap 2: zet nu de extended desktop aan (ik neem aan dat je tv als tweede monitor zal worden herkend). Mocht je dit precies willen weten klik dan even op "identify display" in de catalyst control center, onderdeel "desktops & displays". Er verschijnt dan kortdurend een getal in je scherm. Dit getal geeft aan of je schermen als eerste of als tweede aangemerkt zijn in het control center. Ik ga er voor het gemak er nu van uit dat je tv als tweede display wordt herkend.

stap 3: in je systemtray heb je een icoontje voor je geluid. Klik op rechtermuistoets --> afspeelapparaten. Je krijgt nu het menu "geluid" van windows. In het eerste tabblad "afspelen" zie je, als het goed is in elk geval de volgende twee opties: ATI HDMI Output en Luidsprekers. Zet de eerste op "standaardcommunicatieapparaat" en de tweede op "standaardapparaat". Hiermee ga je straks de geluidsstromen scheiden.

stap 4: We gaan er nu voor zorgen dat je film op je tv afgespeeld wordt. Start vlc op. Kies voor de optie "extra"en vervolgens "voorkeuren". Je ziet links verschillende opties waaronder "audio" en "video". Guess what...we gaan daar wat instellingen veranderen.

Kies eerst voor "audio". Bij uitvoermodule kies je voor "Directx audio uitvoer" en bij apparaat kies je voor "ATI HDMI Output". Je zorgt hiermee ervoor dat vlc het audiosignaal via de hdmi kabel laat lopen.

Ga nu naar "video". Zorg ervoor dat deze regel "\\.\display2" bij weergaveapparaat komt te staan. Uiteraard zonder de "". Je zorgt hiermee ervoor dat vlc het videosignaal naar je tv (display 2) stuurt.

klik op opslaan
PS Soms moet je het vlc scherm hierna toch nog handmatig verschuiven van je primaire naar secundaire display.

stap 5: zorg ervoor dat je games het geluid via je primair stuurprogramma naar je koptelefoon stuurt.

stap 6: testen. start een film met vlc. Als het goed is heb je zowel beeld als geluid op je tv, maar NIET op je monitor en je koptelefoon. Werkt het? mooi. Zo niet, dan is er waarschijnlijk iets niet helemaal goed gegaan in de voorgaande stappen.

stap 7: testen. Film starten en daarna een game. Als alles goed gaat kan iedereen genieten van de film en jij flink erop los knallen met je shooter. Iedereen heeft z'n eigen beeld en geluid en geen irritaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Maar ik zie het al, je laat het signaal van windows dus meelopen over je HDMI kabel.
Dat is wat anders dan videokaart=geluidskaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Snuffel schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 21:38:
Als Drent voel ik me niet aangesproken hoor, hunnebedden zat hier.
En ja, audio kan over HDMI, dat klopt en daarvan ben ik op de hoogte.

Maar dat de huidige videokaarten gelijk audiokaarten waren, dat wist ik niet.
Hehe.. Hoe zie je dat dan voor je met hdmi? Er zijn voor zover ik weet geen receivers die video van de ene ingang accepteren en tegelijkertijd het geluid afspelen van een andere hdmi-ingang. Men gaat er min of meer vanuit dat deze streams over dezelfde kabel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jippe vD
@Snuffel Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Erm, wat bedoel ik waarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jippe vD
"Maar ik zie het al, je laat het signaal van windows dus meelopen over je HDMI kabel.
Dat is wat anders dan videokaart=geluidskaart"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Oh, dat was meer een opmerking over mijn eerste aanname.
Niet echt relevant dus :)

Was meer tegen mijzelf. Ja, ik leef niet alleen onder een steen, ik ben nog schizofreen ook :P

[ Voor 37% gewijzigd door Snuffel op 26-10-2013 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ze hebben geen DAC en hebben dus geen analoge uitgangen, maar verder is het gewoon een geluidskaart: je kunt je speakerconfiguratie instellen, hij heeft een mixer en wordt in alle programma's herkend als zijnde een geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jippe vD
Is het niet mogelijk dat een of ander programma gewoon een willekeurig video signaal stuurt naar de amp? Windows wil niks sturen, want dat is "niet mogelijk" volgens hem/haar. Maar als ik in Catalyst Control Center de beeldschermen tijdelijk laat omwisselen, wat dus eigenlijk niet kan en na 15 seconden weer wordt teruggewisseld, omdat ik niet op bevestigen klik, hoor ik geluid over mijn speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
  • Laatst online: 25-04 08:59
Het is wel mogelijk om audio over hdmi te versturen. Zelf doe ik dit ook met een Nvidia 660TI en een Marantz nr1602. Dit is zowel mogelijk d.m.v. dupliceren of uitbreiden (dit laatste doe ik als methode). Echter, daarvoor had ik een Ati/Amd HD 4890 waar het niet mee lukte! De kaart herkende mijn receiver, maar vanaf ik de juiste ingang selecteerde op mijn receiver, liep het mis: verbinding verbrak steeds op dat moment wanneer er echt verbinding moest ontstaan.

Met die Ati kaart kon ik wel geluid sturen, rechtstreeks naar een Panasonic tv.
Een andere mogelijkheid zou eventueel zijn om een coax/optical kabel te gebruiken? Krijg je wel geen surround sound over zoals in games. Enkel Dolby Digital of DTS formaten lukken wel, zoals in films.

[ Voor 23% gewijzigd door HannesB op 26-10-2013 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 360851

Hey Tweakers,

Weet niet zeker of ik mijn vraag in dit topic moet plaatsen of een eigen topic moet starten maar ik heb een ook een probleem met het versturen van audio over HDMI. Mijn HTPC heb ik aangesloten via mijn videokaart op mijn receiver (Onkyo 607) via HDMI. Nu is het probleem dat de samplefrequentie en bitdiepte niet blijft staan op studiokwaliteit. Telkens als ik mijn pc opnieuw opstart springt die terug naar DVD kwaliteit.

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/iclfvd85h/Naamloos.png

Het is nogal irritant dat ik elke keer die instelling moet veranderen, Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Da's een compleet ander probleem als dat van de topicstarter, en dus een eigen topic waard lijkt me :)
Als je een eigen topic maakt, geef dan vooral ook even aan wat je al hebt geprobeerd en waarom dat niet werkte, evenals wat je zelf al had gevonden. Zomaar een vraag neerplempen doe je bij een helpdesk, en dat is GoT niet, nooit geweest, en zal het ook nooit zijn ;)

@TS: Als ik zo het e.e.a. zoek en opzoek over HDMI en de werking daarvan, ontkom je denk ik niet aan een converter om HDMI naar Coax of Toslink om te zetten / af te splitsen. Zoiets dus :)

Probleem is dat zo'n kreng eigenlijk duurder is dan een losse geluidskaart met digital coaxial out. Ik denk dan ook dat dat je goedkoopste optie is. Heb je misschien twee geluidskaarten in je PC zitten, maar dan werkt het iig wel :) Bovendien kost een coaxkabel ook niet de wereld, zelfs niet als je 10m nodig hebt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:52
Anoniem: 360851 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 14:32:
Hey Tweakers,

Weet niet zeker of ik mijn vraag in dit topic moet plaatsen of een eigen topic moet starten maar ik heb een ook een probleem met het versturen van audio over HDMI. Mijn HTPC heb ik aangesloten via mijn videokaart op mijn receiver (Onkyo 607) via HDMI. Nu is het probleem dat de samplefrequentie en bitdiepte niet blijft staan op studiokwaliteit. Telkens als ik mijn pc opnieuw opstart springt die terug naar DVD kwaliteit.

[afbeelding]

Het is nogal irritant dat ik elke keer die instelling moet veranderen, Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Een samplingrate van 192kHz gaan gebruiken zal je niet gaan lukken. Maximaal 24bit/48kHz, of je moet een hele dure en goede (externe) geluidskaart hebben.

De Onkyo slikt volgens mij ook maximaal 24bit/48kHz.

[ Voor 3% gewijzigd door brtk op 29-10-2013 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-05 15:39
Voor beide vragen lijkt het probleem in windows te zitten..

@TS: ik heb hier m'n laptop met het externe scherm verbonden via miniDP (uitbreiden) en daarnaast via HDMI mijn Denon receiver aangesloten die nu netjes als 3e scherm fungeert (uitbreiden). Zoals Snuffel ook al aangaf is dan bij afspeelapparaten de hdmi-poort of receiver in te stellen als standaardapparaat.

@svennoow, naar aanleiding van je vraag kwam ik gister pas achter dat dit kan en heb ik mijn samplerate ook op die hoogste kwaliteit ingesteld. Na het opstarten van de laptop vanochtend bleek dit nog steeds zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-04 12:53
Ik snap niet helemaal waarom je dit wilt, waarom trek je niet een optische kabel die kant op? Als je geen gebruik wilt maken van het beeldsignaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jippe vD
Sorry dat ik zo lang weg was. Ik heb inmiddels gewoon 2 HDMI kabels gekocht en ze netjes onder de vloerbedekking weg weten te werken. Het kost een zondag, maar dan heb je ook wat.

@Llewy Om nog even terug te komen op jouw vraag, dit wilde ik graag, zodat ik kon gamen e.a. met Surround Sound, want veel games supporten wel 5.1 of 7.1. e.d., maar geen Dolby Digital e.d.

Toch bedankt voor jullie hulp.

Jippe
Pagina: 1