Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag!

Ik heb een vraag, ik heb een NZXT kraken X40 op mijn huidige MOBO geïnstalleerd, nu gaf deze opeens een FAN ERROR en rook ik een brand lucht..
Ik kon niets vinden maar mijn CPU fan draaide niet meer rond..

Toen heb ik besloten om mijn stock cooler erop te zetten van AMD maar deze draait dus ook niet rond, temp. zie ik in de bios stijgen maar kan niets vinden... Natuurlijk zet ik de pc meteen uit gezien de temp. Alleen maar omhoog gaat.

Iemand een idee wat er fout/kapot is?

Gr crazymee

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Lijkt mij iets doorgebrand, zoals de aansluiting op het moederbord voor je fan.
Dit daar de andere fan het ook niet doet.

Kun je niet een andere aansluiting op het moederbord proberen?
Misschien dat je dan kunt uitsluiten of het inderdaad aan de aansluiting ligt.

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:38
Je kan een andere aansluiting gebruiken. Maar deze reageerd dan niet meer op de temp van je processor.

Je kan ook kijken of er wel stroom staat op die pinnetjes. Sommige (zeker grotere) fans reageren wat later en draaien te traag / niet om door de bios te worden gezien.

Maar gezien deze echt niet draait zou ik dat niet zomaar doen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad nog een andere FAN aansluiting, als ik deze gebruik met een case fan draait de case fan wel..

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

als je brandlucht ruikt maar PC boot nog wel dan is je CPU nog in takt.

zat er misschien een beschermfolie op de koeler die is gaan smelten?

d:)b :henk d:)b

Verwijderd

Topicstarter
Nee helaas niet, maar als ik de CPU koeler op de andere "stekker" prik doet de fan het wel maar natuurlijk wel op Max vermogen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:17

Nemesizz

Untouchable

Ik heb wel een keer gehad dat ik de fan iets verkeerd aansloot (tja, hoe krijg je het voor elkaar zul je denken :P ), toen kwam er ook rook, stank en fan error. Was zo'n 4 pin PWM connector, en had de fan stekker er iets scheef opzitten (op de verkeerde pinnen zeg maar, dus had 1 pin vrij). De PWM functie van die connector werkte niet meer (of van de fan zelf niet) maar op een andere connector werkte de boel wel gewoon.

Dus als de fan op een andere connector wel werkt en voor de rest geen problemen zijn zou ik me er niet al te druk om maken.
Overigens, bij sommige moederborden kun je wel gewoon de fan snelheid regelen op 3 pin connectors (dan gaat het via voltage ipv de PWM pin).

• hoekies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Wat je kan doen is een externe Fan controller inbouwen en het alarm in het bios uitschakelen

Ik vind de controllers van NZXT

http://tweakers.net/categ...AxRKLk4EiQJnkVN_MPCUrg1oA

en Scythe erg mooi

http://tweakers.net/categ...ijKzCpW0gHRyam-mXlKVga1AA

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor jullie hulp!
Gezien ik toch al een upgrade wilde doen, is het mss nu een echt goede rede ;)

Nogmaals thx!
Pagina: 1