CM 412S wel goed geinstalleerd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunisDokter
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-01-2022
Hallo allemaal,

Gisteren een nieuwe koel geïnstalleerd. Mijn 8150 loopt op 4.2Ghz en met deze koeler zo'n 42C op idle en 63C stressed. Is dit normaal voor deze koeler? Ik heb bijgeleverde koelpasta gebruikt en de 'erwt in het midden koeler erop' methode gebruikt.

Ik heb hem goed vastgeschroefd. Ik dacht dat de 412S van Cooler Master wel voldoende zou zijn voor 4.5Ghz.

[ Voor 17% gewijzigd door TeunisDokter op 26-10-2013 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 20:02
Ik gebruik nooit de 'erwt in het midden' methode ;)

Persoonlijk vind ik het beter om een klein beetje koelpasta in het midden te plaatsen en deze met een oude creditcard o.i.d. uit te smeren over de hele cpu.
Dit zodat je een heel dun laagje goed verdeeld hebt op de cpu.

Je temps lijken mij echter toch goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Temps zijn normaal, wil je echt gaan overclocken met deze besten heb je echt een H80i/H100/Noctua *nog iets* nodig...

De hyper 412S staat er niet om bekent om goede koelprestaties te leveren.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
kuusj98 schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:10:
Temps zijn normaal, wil je echt gaan overclocken met deze besten heb je echt een H80i/H100/Noctua *nog iets* nodig...

Of een veel goedkopere goede scythe mugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunisDokter
Misschien moet ik dan toch even wat Artic Silver erop doen. Ik zag in een test dat het slechts 3C scheelde maar met een overklok is dat toch weer iets.

Gekke is dat AMD overdrive een temp van 55C aangeeft en ASUS AI 64C. Wat is dan juist? Bij AMD Overdrive zie ik alle core-temperaturen die steeds van temperatuur veranderen (ook onderling) in ASUS AI blijft de temperatuur gewoon constant 64C onder stress.

[ Voor 46% gewijzigd door TeunisDokter op 26-10-2013 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

jasiccama schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:06:

Persoonlijk vind ik het beter om een klein beetje koelpasta in het midden te plaatsen en deze met een oude creditcard o.i.d. uit te smeren over de hele cpu.

Je temps lijken mij echter toch goed.
dat is persoonlijk. de erwt in het midden is bewezen dat het beter is.
TeunisDokter schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:22:
Misschien moet ik dan toch even wat Artic Silver erop doen. Ik zag in een test dat het slechts 3C scheelde maar met een overklok is dat toch weer iets.

Gekke is dat AMD overdrive een temp van 55C aangeeft en ASUS AI 64C. Wat is dan juist? Bij AMD Overdrive zie ik alle core-temperaturen die steeds van temperatuur veranderen (ook onderling) in ASUS AI blijft de temperatuur gewoon constant 64C onder stress.
ivt standaard megeleverde koelpasta, kan t een groter verschil maken dan dat je denkt.
kuusj98 schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:10:

+1

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunisDokter
Hoe kan koelpasta een verschil maken in temperatuur reading? Of begrijp ik je post verkeerd Fordox? Daarbij bedoel ik de lezing tussen AOD en ASAI

[ Voor 19% gewijzigd door TeunisDokter op 26-10-2013 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Fordox schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:34:
dat is persoonlijk. de erwt in het midden is bewezen dat het beter is.

[...]

ivt standaard megeleverde koelpasta, kan t een groter verschil maken dan dat je denkt.
De erwt is helemaal niet bewezen altijd de betere methode. Er zijn inderdaad onderzoeken waaruit dat naar voren komt, maar er zijn ook onderzoeken waar de rijstkorrel beter uitkomt. Ikzelf prefereer flinterdun uitsmeren met een bankpas;)
offtopic:
Eigen ervaring met een mugen 2 i.c.m. 2500k op 4,5ghz, omgevingstemps 20'C:
  1. Mount 1 (Q1 2011 t/m Q2 2012): Stock koelpasta uitsmeren=> 70 Graden
  2. Mount 2 (mobo terug van RMA Q3 2012): MX-4 rijstkorrel =>73
  3. Mount 3 : MX-4 erwt =>72
  4. Mount 4: (Q3 2012 t/m Q2 2013) MX-4 uitsmeren =>70
TeunisDokter schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:35:
Hoe kan koelpasta een verschil maken in temperatuur reading? Of begrijp ik je post verkeerd Fordox? Daarbij bedoel ik de lezing tussen AOD en ASAI
Wat bedoel je met die termen?
Simpel gezegd wat betere koelpasta/applicatie doet, is dat het contact tussen de cpu en je koeler beter wordt. Hierdoor kan je cpu beter zijn hitte afgeven en dalen je temps.

Verschil in temps tussen verschillende types uitlees-software komt vaker voor. Ik gebruik daarom meestal 2 a 3 van dat soort programma's om een goed beeld te krijgen bij het stressen. (Core-temp, HWmonitor etc.)

[ Voor 7% gewijzigd door eL_Jay op 26-10-2013 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunisDokter
Nou, ik ben er al uit. Google :) De core temperaturen zijn bij mij lager dan de CPU temperaturen die ASUS aangeeft. Ik draai nu 4.2Ghz op 53C na 1 uur stresstest. Ik geloof dat er dus nog ruimte is voor een verdere overklok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

rijstkorrel/erwt, iig de koeler zelf uit laten spreiden is de beste methode. hierdoor krijg je geen luchtbellen gezien er geen lucht is om ze te vormen. met uitsmeren krijg je nooit je koeler gelijkmatig op de pasta gezet, en de pasta die je uitsmeert nooit gelijk kan wezen. dat zorgt voor stilstaande lucht dat een geweldige isolator is (zoals met dubbel glas of glaswol e.d.).
eigen ervaringen zijn leuk, maar worden nooit herhaalt gedaan. er is altijd een user error, je kon bijvoorbeeld de koeler op een bepaalde manier bewegen waardoor de koelpasta anders spreidt.

Bij AMD moet je NOOIT de temperatuur lezen vanuit de core. deze klopt per defenitie niet. de cpu package die je moederbord meet moet je aanhouden.

een betere koelpasta zorgt voor betere geleiding tussen de koeler en de IHS (het stalen plaatje op je cpu). als deze geleiding beter is, kan je koeler beter alle warmte opnemen en dissiperen, en als resultaat heb je dus een koudere cpu gezien de cpu minder warmte vast houdt.

verdere vragen:
Koelpasta topic

als je moederbord 65 graden aangeeft, zou ik niet veel meer doen. een AMD 8150 is helaas een heethoofd en kan niet veel hebben qua temperatuur.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
jasiccama schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:06:

Grote kans op luchtbellen op deze manier.

Druppel of Lijn is het beste.
Pagina: 1