• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-02 20:45
Ik heb een heel raar probleem waar ik al tijden mee bezig ben om het op te lossen. Vanochtend wist ik zeker waar het probleem lag, nu weet ik helemaal niks meer.

Het probleem
Soms verschijnt er "iets" op het beeld waardoor het signaal opeens wegvalt. Een voorbeeld: ik bekijk een website. Ik scroll naar beneden en opeens valt het beeld weg. Zolang ik niks doe blijft het beeld weg. Als ik dan naar boven scroll (of verder naar beneden) dan komt het beeld weer terug. Dit probleem heb ik soms ook in de windows verkenner; ik open bijv. een menu en het beeld valt weg. Pas als ik een actie doe waardoor dat menu verdwijnt komt het beeld weer terug.

Wat het nog lastiger maakt is dat het moeilijk te reproduceren is. Ik moet ergens tegen aan lopen wat fout gaat. Op dat moment gaat het consistent fout maar als ik bijv. een week later exact hetzelfde doe kan het dan wel goed gaan.

Mijn setup
- HTPC: intel i3 4130 + Nvidia GTX 660
- 5m HDMI kabel naar de receiver
- Receiver: Onkyo 818
- 5m HDMI kabel naar de beamer
- Beamer: Epson 8100

Wat ik al gedaan heb
- Een andere PC gebruiken. Ik heb mijn gaming pc met een i7 950 + GTX 580 gebruikt en mijn vorige HTPC met een AMD APU A6 3500.
- Ik heb een Onkyo 609 gebruikt ipv de 818 en ik heb de receiver ook uit de "loop" gehaald
- Ik heb een Samsung 24" monitor gebruikt in plaats van de beamer
- Ik heb 2 verschillende HDMI kabels gebruikt

Alle bovenstaande acties hebben het probleem niet opgelost. Het ligt niet bij de receiver, het treed op bij alle 3 de PC's, op beide monitor en beamer en het vervangen van de HDMI kabel maakt blijkbaar ook niet uit.

DVI
Het probleem doet zich niet voor met een DVI kabel. Het gaat fout als ik:
- De HDMI poort gebruik
- De DVI poort gebruik, daarop een DVI naar HDMI adapter zet en dan de HDMI kabel gebruik
Maar het gaat goed / probleem doet zich niet voor als ik een DVI kabel gebruik.

Daarnaast heb ik ook het een en ander software matig getest:
- 1080p60 is de standaard resolutie waar mijn pc altijd op is ingesteld
- 1080p48 geeft dezelfde problemen
- 1080p24 heeft opeens geen problemen. Bijv. een website die ik 5 sec geleden op 1080p60 bekeek die fout ging kan ik op 1080p24 gewoon goed bekijken
- 1080i gaat ook gewoon goed
- 720p gaat ook goed

Tot vanochtend had ik alles geprobeerd wat ik hierboven heb beschreven behalve het testen van een andere HDMI kabel. Oorspronkelijk gebruikte ik een 7,5m kabel en die heb ik vandaag vervangen door een (iets duurdere) 5m kabel. Ik was er van overtuigd dat de HDMI kabel de oorzaak moest zijn, de rest had ik immers al dubbel getest. En ook dat het probleem zich alleen voordoet op 1080p48 of hoger lijkt naar de kabel te wijzen.

Aan de andere kant
99.5% van de tijd werkt alles perfect. Tijdens het kijken van films / series,bij het luisteren naar muziek en tijdens het spelen van spellen gaat het altijd goed. Het is dus niet zo dat 1080p60 te veel gevraagd is lijkt mij.

Ik weet op dit moment niet meer waar ik het zou moeten zoeken. Elk onderdeel heb ik 2 of 3 keer vervangen. Het heeft iets met HDMI te maken maar wat? Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

• Max Hunt
Elke tip is welkom, misschien dat het me op nieuwe ideeën brengt.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Gezien wat je allemaal hebt vervangen lijkt het me nuttig om even te gaan elimineren wat de mogelijkheden zijn.
- Source (pc in dit geval dus) heb je vervangen en ook van AMD naar nVidia overstappen maakt niets uit.
- Route heb je vervagen met verschillende merken / types devices
- Beeldscherm heb je vervangen met verschillende merken types

Daarnaast gaat DVI goed, maar HDMI niet.
Heb je toevallig de bekabeling vervangen voor een van hetzelfde merk / type? Want gezien dat DVI goed gaat en HDMI niet, én dat de rest allemaal qua merk / type vervangen is lijkt me dat de meest logische plek om je zoektocht te beginnen. Als het een eigenschap van deze kabel is, dan kan je m nog wel 20x vervangen, maar je resultaat blijft dan hetzelfde. Bij de rest heb je dat min of meer al wel uitgesloten.

iRacing Profiel

• Max Hunt
Ik heb een ander merk HDMI kabel gekocht voor mijn 2e kabel. Maar als alles er op wijst dat het toch bij de HDMI kabel zou moeten worden gezocht dan ga ik nog een kabel kopen. Ik zal ook, zodra ik de fout weer kan reproduceren, een DVI->HDMI verloop stekker testen en een heel kort kabeltje testen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Max Hunt schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 10:56:
Ik heb een ander merk HDMI kabel gekocht voor mijn 2e kabel. Maar als alles er op wijst dat het toch bij de HDMI kabel zou moeten worden gezocht dan ga ik nog een kabel kopen. Ik zal ook, zodra ik de fout weer kan reproduceren, een DVI->HDMI verloop stekker testen en een heel kort kabeltje testen.
Het lijkt me het enige logische dat ik nog kan bedenken eigenlijk. Verder wel een heel wazig probleem

iRacing Profiel