Raid 5 prestaties verbeteren met intel H87

Pagina: 1
Acties:

• Kruidje20
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-01 15:29
Hallo allemaal.

Ik heb deze week mijn thuisserver een upgrade gegeven en heb ik heb Server 2012 R2 essentials geïnstalleerd. Ik heb nu 3X WD Red 4TB in Raid 5 draaien en 2x WD Green 3TB. Ik maak daarbij gebruik van een asus H87M pro bordje met intel h87 chipset. met deze chipset gebruik ik ook Raid. Het valt mij op dat de schrijfprestaties redelijk laag zijn, zo tussen de 20 en 40MB. Nou weet ik dat Raid 5 de schrijfprestaties verlaagt, maar zo erg? Voorheen had ik 2x 2tb en 2x 3TB in raid 1 draaien en dat ging prima.
Weet iemand nog iets om schrijven te verbeteren met de intel chipset zonder mijn gegevens in gevaar te brengen.

Ik hoop snel een reactie van jullie te kunnen krijgen.

Groet,

Alex kruidenberg.

Verwijderd

Je gegevens zijn al in gevaar; RAID5 is sowieso niet erg veilig, de implementaties voor Windows zijn nog minder veilig, en met Green schijven kun je ook timeouts krijgen waarbij er schijven uit de RAID array worden gegooid. Kortom, zonder backup zijn je gegevens niet erg veilig.

Maar over je schrijfsnelheid kan ik het volgende zeggen. Je dient Volume write-back cache in de Intel RST drivers te activeren, dat zou je hogere sequential write snelheden moeten geven.

Graag zie ik ook een screenshot van CrystalDiskMark én AS SSD van je.

• Kruidje20
Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 14:24:
Je gegevens zijn al in gevaar; RAID5 is sowieso niet erg veilig, de implementaties voor Windows zijn nog minder veilig, en met Green schijven kun je ook timeouts krijgen waarbij er schijven uit de RAID array worden gegooid. Kortom, zonder backup zijn je gegevens niet erg veilig.

Maar over je schrijfsnelheid kan ik het volgende zeggen. Je dient Volume write-back cache in de Intel RST drivers te activeren, dat zou je hogere sequential write snelheden moeten geven.

Graag zie ik ook een screenshot van CrystalDiskMark én AS SSD van je.
Ik heb de write back optie bij de intel rapid storage aangezet en het maakt vrijwel niks uit.
Schrijft met hooguit 20 a 25mb.

Verwijderd

Kun je de screenshots posten? Met name AS SSD want die test ook alignment.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 14:24:
Tja, het is natuurlijk wel beter beveiligd tegen hardware falen van een disk in de array. Een back-up is dus sowieso nodig als je je bestanden goed wil bewaren. RAID != backup, staat nota bene in de FAQ. ;)
Kleine waarschuwing is hierbij wel op zijn plaats. Volume write-back cache activeren geeft een groter risico op fouten bij het schrijven.

Los van dat; RAID5 is niet meer van deze tijd, onderbouwing hiervoor is er wel, maar kan ik momenteel even niet geven, die weet ik even niet meer uit mijn hoofd. Wel wordt daar veel over gesproken op GoT intussen en ook de alternatieven, zoals ZFS bijvoorbeeld. Hou er rekening mee dat rebuilden van een RAID5 array met dergelijke hoeveelheden storage ook erg lang op zich laat wachten.

[ Voor 50% gewijzigd door CH4OS op 26-10-2013 14:54 ]

• Kruidje20
CptChaos schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 14:50:
[...]
Kleine waarschuwing is hierbij wel op zijn plaats. Volume write-back cache activeren geeft een groter risico op fouten bij het schrijven.
Inderdaad. Ik wou hem liever ook niet ingeschakeld hebben.

• Kruidje20
Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 14:48:
Kun je de screenshots posten? Met name AS SSD want die test ook alignment.
hier is link naar crystaldiskmark
https://skydrive.live.com...5E158075E48FF123!1577&v=3

Ik heb die andere niet gedaan anders moet ik weer framework 3.5 helemaal installeren en ik heb het liefst zo weinig mogelijk meuk op mijn server. Maar ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Verwijderd

60MB/s is al wat hoger; je hoort denk ik 70 - 110MB/s te halen.

Mag ik vragen wat je configuratie nu precies is? Welke schijven heb je in RAID5 staan? Het zijn verschillende type schijven dat klopt?

Je hebt AS SSD niet persé nodig. Je kunt het ook handmatig doen:
- uitvoeren: cmd
- diskpart
- select disk 0
- list partitions

(n.b.: je moet een andere disk selecteren als je RAID5 niet je C: is; zie 'list disk' voor meer volumes)

Dan krijg je een lijst van partities met in de laatste kolom de alignment. Dit getal (zoals 1024K) moet een veelvoud zijn van 4K, en het liefst een veelvoud van 128K.

• Kruidje20
Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 16:27:
60MB/s is al wat hoger; je hoort denk ik 70 - 110MB/s te halen.

Mag ik vragen wat je configuratie nu precies is? Welke schijven heb je in RAID5 staan? Het zijn verschillende type schijven dat klopt?

Je hebt AS SSD niet persé nodig. Je kunt het ook handmatig doen:
- uitvoeren: cmd
- diskpart
- select disk 0
- list partitions

(n.b.: je moet een andere disk selecteren als je RAID5 niet je C: is; zie 'list disk' voor meer volumes)

Dan krijg je een lijst van partities met in de laatste kolom de alignment. Dit getal (zoals 1024K) moet een veelvoud zijn van 4K, en het liefst een veelvoud van 128K.
Ik heb als bootschijf een 250GB velociraptor schijf met windows server 2012 R2 essentials.
Daarnaast heb ik 3x 4tb western digital red schijven in raid 5 draaien. Deze draaien met de intel h87 chipset.
Daarnaast heb ik nog 2x 3tb western digital green schijven in gebruikt. Deze had ik nog liggen.
In totaal heb ik dan 6 schijven in gebruikt (meer kunnen niet in de define mini behuizing).

Ik hoop dat ik zo zo wat meer informatie heb kunnen geven.

Verwijderd

Dus de green schijven zijn geen onderdeel van je RAID5? Dat is in elk geval al beter, want je WD Red schijven hebben TLER hetgeen Intel RST RAID nodig heeft; eigenlijk alle Windows RAID.

Je kunt de alignment nog controleren. Maar dat je veel snelheid (en veiligheid) inlevert met Intel RAID5 kun je niet heel veel aan veranderen. Dat gezegd zijn je scores aan de lage kant.
CptChaos schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 14:50:
Tja, het is natuurlijk wel beter beveiligd tegen hardware falen van een disk in de array.
Je bedoelt RAID5 is veiliger dan losse disks. Dat hoeft zeker niet zo te zijn! Het kan namelijk ook zijn dat je met Intel RAID5 juist een onveiliger volume hebt dan losse disks of zelfs RAID0.

Dat moet vreemd klinken, want 'jullie' hebben altijd geleerd dat RAID5 tegen één gefaalde disk beschermt en dat is altijd beter dan geen bescherming, toch?! Dat klopt, maar er wordt nooit door iemand gesproken over de risico's van met name RAID5. Je gaat er dus zowel op vooruit als achteruit qua veiligheid. Bijvoorbeeld: het is mogelijk toegang tot je data te verliezen door de RAID5 laag terwijl al je schijven perfect functioneren. Het toevoegen van een RAID5-laag biedt dus bescherming, maar voegt zeker ook risico's toe aan de totale keten.

De stelling 'RAID is geen backup' is ook een verouderde discussie. ZFS bijvoorbeeld heeft historie met snapshots, iets wat RAID alleen niet kan bieden maar backups wel bieden. In dit geval is je oplossing dus overlappend met de bescherming die zowel RAID en backups bieden. Overeind blijft natuurlijk wel dat de combinatie van biede (of nog beter: ZFS live én ZFS backup) de beste bescherming biedt.
Write-back is opzich zelf niet gevaarlijk. Het negeren van FLUSH BUFFER requests in combinatie met write-back is gevaarlijk, omdat je daarmee de bescherming van het filesystem uitschakelt; de journal met synced metadata writes.

Het risico valt dus heel erg mee. Eigenlijk alleen applicaties die hun data schrijven. Het filesystem zelf zou niet corrupt mogen raken van write-back in combintie met een stroomstoring.

Anders is dit met Hardware RAID controllers. Als je daar write-back inschakelt, worden flush requests genegeerd. In feite wordt de bescherming van het filesystem dus domweg uitgeschakeld. Als de batterij (BBU) bescherming van de hardware RAID controller niet goed werkt, heb je kans op serieuze corruptie.

Intel Volume Write-back is gewoon een kleine write-back. Je kunt in de opties ergens de flush commando's uitschakelen maar juist dat is dus heel gevaarlijk.

Afbeeldingslocatie: http://cdn2.ubergizmo.com/wp-content/uploads/2013/10/windows-write-caching-policy.jpg
onderste optie is het uitschakelen van flush commando's die het filesystem bescherming tegen corruptie bij onverwacht stroomverlies/crash/reset.
Los van dat; RAID5 is niet meer van deze tijd, onderbouwing hiervoor is er wel, maar kan ik momenteel even niet geven
De beste argumentatie is (silent) corruptie, gevoeligheid voor bad sectors en gefaalde arrays:

DISK0 NON-MEMBER
DISK1 NON-MEMBER
DISK2 ONLINE
DISK3 ONLINE

Uh wat? Mijn RAID5 opeens failed? Alle disks doen het nog? WTF? :?

Het vervelende is dat mensen hun RAID5 als veilig gaan beschouwen, en denken dat ze beschermd zijn. Terwijl ik juist denk dat ze meer risico lopen dan een enkele losse disk zonder RAID.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Wat zijn de temperaturen van je Red schijven?

• Kruidje20
Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:16:
Dus de green schijven zijn geen onderdeel van je RAID5?
*knip*
Nee, ik heb de drie red schijven in een raid 5 draaien en daarnaast nog een aparte raid 1 met de 2 green schijven. Dus dat klopt wat je zegt. Ik moet zeggen dat de green met raid 1 eigenlijk net zo traag is en dat ik daar vroeger eigenlijk geen last van had. Zou het kunnen dat de greens in raid alles beïnvloed. Zou dat anders zijn als de green er uit haal en nog een extra red toevoeg aan Raid 5.?

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2013 17:43 ]

Verwijderd

Nee dat maakt verder niets uit.

En als je zegt dat het traag is, wat is er dan traag? Werk je met kleine bestanden of draai je applicaties of spellen vanaf je RAID5?

• Kruidje20
Toen ik mijn server opnieuw ging installeren moest ik de data veilig stellen. Daarom heb de data op een andere computer tijdelijk opgeslagen. Nu wil ik die data terugzetten op de server. Ik ben op dit moment een games map met allemaal iso bestanden aan kopiëren (tussen de 4 en 8gb) en dat gaat zo rond de 15mb per seconden. Vroeger toen ik Raid 1 gebruikte met de green schijven (die er nu ook in zitten) haalde ik veel hogere snelheden. Volgens mij 50 a 60mb per seconden.

Verwijderd

Een games-map bestaat uit kleine en grote bestanden. De grote bestanden gaan wel tegen 60MB/s, maar allemaal kleine bestandjes tussendoor is juist heel traag. RAID5 is erg langzaam met random write. Dus een map met gemengde kleine en grote bestanden gaat flink trager zijn dan één groot bestand. Dat is denk ik wat je ervaart.

Een hardeschijf kan 100MB/s+ bij grote bestanden, maar tot 0,2MB/s bij kleine bestanden (random IOps). In de praktijk ligt de snelheid dus tussen deze twee in. SSDs hebben 20MB/s+ random read IOps en zijn hiermee dus 100 keer zo snel als mechanische schijven. Toch kijkt iedereen naar de hoge getallen, terwijl het laagste getal het allerbelangrijkst is.

• Kruidje20
Kan ik hieruit opmaken dat dit normale snelheden zijn voor raid 5? Zelf met grote bestanden kan alles maar met maximaal 60mb geschreven worden, blijkt uit de crystaldiskmark. Red schijven kunnen volgens mij op zijn minst 80 a 90mb halen, toch?

• Saturnus
  • Niet online
Ik zie nu je screenshot met ingezakte write speed. Wellicht is er dus toch aan de hand wat ik vermoed.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2124231

Je kan het testen door je pc van de stroom te halen en daarna weer te benchen.

Als ik de write speed meeschaal met mijn resultaten hoor je op ~200MB/s uit te komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Saturnus op 26-10-2013 18:04 ]

Verwijderd

@Saturnus: dat is met Linux software RAID en dus een totaal andere RAID engine. Alle onboard RAID zijn Windows-only drivers. Onder andere operating systems zoals Linux en BSD wordt het formaat van Intel herkend en wordt de eigen software RAID engine gebruikt om de Intel RAID-array toegankelijk te maken. De snelheden die je vervolgens haalt kunnen sterk afwijken, omdat een totaal andere RAID-engine wordt gebruikt.

• Kruidje20
Dus wat zou ik verder nog kunnen doen of kan het gewoon niet sneller, dat zou ik erg jammer vinden.

• Saturnus
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 18:09:
@Saturnus: dat is met Linux software RAID en dus een totaal andere RAID engine. Alle onboard RAID zijn Windows-only drivers. Onder andere operating systems zoals Linux en BSD wordt het formaat van Intel herkend en wordt de eigen software RAID engine gebruikt om de Intel RAID-array toegankelijk te maken. De snelheden die je vervolgens haalt kunnen sterk afwijken, omdat een totaal andere RAID-engine wordt gebruikt.
Het gaat daar niet om wel of niet RAID.
Red schijf onder de ~20 graden = keihard inzakken van de write speed.

Of dat bij álle Red schijven zo is weet ik niet, bij de drie van mij wel.

Verwijderd

Als je met grote bestanden gaat werken op het RAID5-volume dan kan het zeker sneller. Test dat ook maar eens. Maar ga je mappen met ook allemaal kleine bestandjes schrijven naar de RAID5 (lezen is sneller) dan wordt het inderdaad traag. Dat is kenmerkend voor RAID5. Het enige afwijkende aan jouw setup vind ik de lage sequential write die wel iets hoger had kunnen zijn. Maar ik heb dan ook nog niet de alignment gecontroleerd bij je (zie instructies boven; met diskpart enzo).

Onboard RAID5 onder Windows is in principe langzaam en niet zo betrouwbaar. Maar wel economisch met opslagruimte. Toch kun je misschien beter overwegen om een RAID0 te maken en dan een andere disk als backup. Dan heb je snellere opslag en uiteindelijk ook veel veiligere opslag voor de gegevens die je hebt gebackupped.
Saturnus schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 18:15:Het gaat daar niet om wel of niet RAID.
Red schijf onder de ~20 graden = keihard inzakken van de write speed.

Of dat bij álle Red schijven zo is weet ik niet, bij de drie van mij wel.
Maak als je wilt maar een eigen topic aan, dat wil ik wel eens goed getest zien.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2013 18:16 ]

• Saturnus
  • Niet online
Op Ubuntu forums kan je er 4 bladzijden over lezen.

Voor Kruidje20 is het vrij gemakkelijk om dit te testen.

Ik ga geen tijd meer besteden aan testen. Er zijn al genoeg uren aan verloren gegaan. Sinds ik er actief voor zorg dat de temperatuur niet meer onder de 24 graden komt is het niet meer fout gegaan.

• Kruidje20
Saturnus schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 18:22:
Op Ubuntu forums kan je er 4 bladzijden over lezen.

Voor Kruidje20 is het vrij gemakkelijk om dit te testen.

Ik ga geen tijd meer besteden aan testen. Er zijn al genoeg uren aan verloren gegaan. Sinds ik er actief voor zorg dat de temperatuur niet meer onder de 24 graden komt is het niet meer fout gegaan.
Vind het raar dat ze minder gaan presteren als ze koeler worden. Ik heb de red schijven in een fractal design define mini draaien en ze zitten voor de standaard fan van de behuizing.

Verwijderd

Het is ook best moeilijk om je schijven onder de 25 graden te krijgen. Aangenomen een 20 graden omgevingstemperatuur zorgt de 4W idle er wel voor dat de schijf tussen de 28 en 40 graden wordt terwijl hij niets doet (idle).

Maar ik blijf het een vreemd verhaal vinden; ik vermoed zelf een heel andere oorzaak.

• Kruidje20
Als ik de green schijven er uit haal en nog een red schijf toevoeg aan de al bestaande red schijven zal het schrijven dan omhoog gaan?

Verwijderd

Een heel klein beetje misschien. Niet de moeite waard. Als je snelheid wilt moet je de RAID5 verbreken en een andere keuze maken. Zoals RAID0 + backup, dat lijkt me beter dan wat je nu hebt.

Verwijderd

Wellicht een idee om SSD-Caching te gebruiken? De H87 ondersteunt intel's SRT SSD caching op een RAID van dezelfde controller. Als je dan write caching instelt, dan krijg je een enorme performance boost op je kleine bestanden.

Kleine bestanden zullen altijd een probleem zijn met HDD. Zelfs met grote queue's zal een RAID-5 met 3 disks hooguit 2x zo snel zijn als één enkele harddisk. In de praktijk zal je vermoedelijk meer rond de snelheid van 1 disk blijven hangen. Ook met RAID-0 zal het niet veel beter worden. 3x traag blijft traag...

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

RAID 1 of RAID 10 is op een Intel en AMD board gewoon veel sneller dan RAID 5. Ik lees dat je Windows 2012 gebruikt dan zal ik als ik jou was gewoon voor 3 x 4TB losse disk gaan en een 2 x 3TB RAID 1 set.

De Windows storage Spaces zijn sneller dan de "pseudo" hardware raid van Intel en AMD. Het berekenen geschied namelijk gewoon in de driver en niet op de controller. Bij RAID 1 en RAID 10 gaat het allemaal veel sneller, daar hoeft er namelijk niks berekend te worden.

RAID 1 of RAID 10 Schrijven: 2 x write naar 2 disks.
RAID 1 or RAID 10 Lezen: 2 x lees vanaf 2 disks en geeft geen van de disks een fout dan krijg je gelijk de data.

RAID 5 Schrijven: Read stripesize x (disks-2) data, bereken pariteit, schrijf data naar 2 disks.
RAID 5 Lezen: Read stripesize x disks, bereken parity, return data to user.

Bij kleine bestanden, dus kleiner dan stripesize is RAID 5 heel inefficient. Bij grote bestanden minder efficient, maar nog steeds traag.

Wil je dus snelheid kies dan voor RAID 1 of RAID 10. En ja, er zijn betere oplossingen, maar niet Native onder Windows 2012. Overigens zou je je moeten verdiepen in Storage Spaces met Deduplicatie.

Om je een indruk te geven. Zelf gebruik ik AMD chipset onder Windows 2012. RAID-5 was iets van 80MB/s. Niet vooruit te branden. Nu een 4 drive RAID 10 met de volgende waarden (WD EARS/2TiB):

HD Tune: AMD 2X2 Mirror/RAID1 Benchmark

Transfer Rate Minimum : 96.7 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 171.1 MB/sec
Transfer Rate Average : 140.5 MB/sec
Access Time : 11.1 ms
Burst Rate : 107.9 MB/sec
CPU Usage : 9.6%

Met 8 draaiende Hyper-V VM's.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1