Upgrade huidig netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Tommienator
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05-2024
Goedemiddag iedereen,

Ik ben er aan, aan het denken om mijn huidig netwerk wat te upgraden.. Maar ik zit met 1 bepaald iets vast, en hoop een input van jullie hierin te hebben..

Zo ziet mijn netwerk er momenteel uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/595Netwerk.png

Dus alles komt uiteraard binnen via de modem, gaat dan naar een switch (vanwege de digicorder) en dan van de switch naar mijn Pfsense box (die ook mijn IP-adressen uitdeelt). Vanuit daar alles weer door naar een switch en die verdeeld het dan verder.
Mijn vaste pc is zowel met het gewone netwerk gecontecteerd alsook direct met mijn server (via cross-over)

Nu, wat ik graag zou doen.. Aangezien ik al heel wat gaten in de muren heb geboord om overal ethernet kabel te te trekken. Zou ik graag een smart switch er tussen willen steken die oa. Vlan en LACP ondersteund (om zo een nog snellere verbinding te kunnen maken tussen het netwerk en de server)
Alsook wil ik alles reduceren naar 1 switch, en dus ook de digicorder dmv Vlan aansluiten..

Maar daar komt dan het probleem, waar moet ik de switch dan juist plaatsen? Want voor mijn Pfsense box zal toch niet lukken neem ik aan? Aangezien de digicorder geen gewoon ip adres mag krijgen (maar 1 van Telenet zelf) of is dat dan door Vlan wel zo in te stellen dat die poort een zuivere poort wordt (wil zeggen direct van de modem-switch-digicorder

Want uiteraard wil ik nog wel mijn Pfsense box behouden om zo alle ip's uit te delen :)!

Alle hulp is welkom! _/-\o_

"Small minds discuss persons. Average minds discuss events. Great minds discuss ideas. Really great minds discuss mathematics."

Verwijderd

De "betere" switches tegenwoordig, (L3 switch of managed switch) kan je ook per poort VLAN's instellen.

Maar waarom VLAN's? Zet een Gbit switch neer (bv. 5 poorts SD2005 van Cisco), tussen je PC en de server. Gaat rete snel (ik haal 750 - 800 Mbps tussen laptop en NAS).
Daar heb je de snelheid. Zolang traffic "lokaal" blijft en achter een switch zit, zal de PF sense box niet doen. De switch handelt dat af. Pas als jij "naar buiten" gaat (bv. website bezoeken), dan pas gaat pfsense werken, en routeren naar de modem en zal DAT je bottlenek zijn.

Dus vervang je switch door eej goede Gbit switch (unmanaged), en prik jouw PC rechtstreeks in die switch, en de koppeling tussen jouw PC en de server moet weg. Jouw PC mag NIET meer in de access point 2 gestoken worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2013 20:46 ]

• Tommienator
Zo is het nu eigenlijk al.. Was me gisteren aan het bezig houden met een 3e kabel te trekken van boven naar beneden. Dus de pc zelf is al op de switch rechstreeks ingeplugd.
Het zijn trouwens ook gigabyt switches die ik allemaal heb :-) . De eerste is een 5-poorts en de 2e is een 8 poorts. Gaat inderdaa lekker snel, maar heb hier nog verschillende intem nic's liggen. Dus daarmee dat lacp me wel leuk leek!

Had ook in gedachte om een managed gigabyt switch te gaan halen, maar als ik dat heb wil ik ook dat het de enige switch in mijn netwerk wordt. En dat ik dan op de 1 of andere manier een vlan instel zodat mijn digicorder zijn ip rechstreeks van telenet krijgt. Is daar dus een mogelijkheid toe?

"Small minds discuss persons. Average minds discuss events. Great minds discuss ideas. Really great minds discuss mathematics."

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het zijn trouwens ook gigabyt switches die ik allemaal heb :-)
En ik maar denken .. raar merk ken ik niet ...
Gigabit, niet byt dus

Iperf

• Tommienator
fish schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 09:15:
[...]

En ik maar denken .. raar merk ken ik niet ...
Gigabit, niet byt dus
Typo :'( .
Haha, maar goed.. Is dus wat ik bedoelde ;-) !