Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Spitsbergen heeft dramatische landschappen, met fantastisch (laag) licht en lage bewolking. Beide factoren domineren de sfeer van het landschap. Dat probeer ik in deze testcase weer te geven. Ik ben benieuwd naar jullie feedback.

[edit]
Foto's zijn verplaatst

Dank voor alle feedback, ik heb contrast en verzadiging een flink stuk opgeschroefd, net als de resolutie.

[ Voor 75% gewijzigd door AlterEgo op 21-04-2014 19:05 . Reden: Gedoe met Flickr ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

In ieder geval vind ik nr 7 met de meeuwen niet in de serie passen, dat terzijde. Beoordelend op wat maakt het los vind ik dit een fraaie serie van een mooie omgeving, erg byzonder en je legt vast wat je beschrijft! Ik heb er dus met plezier naar gekeken en ga zo nog een rondje doen.
Over de technische kant behoud ik mij van feedback, ik zie niks mis maar ben ook verre van een pro.

Test geslaagd voor mij dus.
Pers favo: 3(blijf ernaar kijken) en 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik vind 3 de beste. Nr 7 zijn volgens mij Alken en geen meeuwen ;)

Leuke tour heb je gemaakt, ben je nog aan land geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Prozac[NL] en PageFault, dank voor jullie reacties. Volgens mij zijn het zeekoeten.
Ik heb per zeilboot een rondje Spitsbergen gemaakt, en bijna dagelijks aan land geweest. Oppassen met ijsberen :P

Hier staat een bredere impressie. Fantastische plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:30
Heb je de foto's bewerkt? Want ik denk dat je ze echt nog een stuk spannender kan maken.

Afbeeldingslocatie: http://idreamz.nl/fileshuttle/Screen%20Shot%202013-10-29%20at%2019.54.54.png

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
@Gdzr, ja ik heb de foto's bewerkt. De contrasten zijn lastig (en ik probeer uitgebeten witte plekken zoveel mogelijk te voorkomen) Dus een beetje licht toevoegen in de donkere delen met een lowpass-filter, contrast iets omhoog en iets verschuiven van het blacklevel. Dan nog een beetje verzadiging erbij.
Ik vind jouw bewerking heftiger, dramatischer, maar ik vind hem ook te ver van natuurgetrouw afwijken. Juist het zachte, diffuse licht geeft de plaats zo'n speciale sfeer. IMHO natuurlijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Inderdaad, de foto's zijn vaak flets.... en dat is superjammer, want Spitsbergen is overweldigend mooi! Ik ben er zelf een aantal jaren gelden op een poolexpeditie geweest, met een ijsbreker. Misschien iets nabewerken? Jammer (aan een kant) is dat het vaak bewolkt is op Spitsbergen... wat het contrast aantast.

Ik zal zelf even kijken naar mij foto's, is het goed als ik ze hieronder post?

Edit: ik heb er even een paar uitgepikt. Trouwens echt een aanradar als je op zoek bent naar een adembenemende reis (anders dan op het strand liggen aan de middenlandse zee).

(en ja, de kleuren zijn echt zo mooi! Ik heb weinig nabewerkt, dat groen van het mos komt er echt zo uit, en op sommige plaatsen is het water echt zo blauw! En veel ijs is ook erg blauw. De vulkanische gesteentes zijn erg zwart, wat zeer mooi contrasteert met het wit van de sneeuw).

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/bartzor/spitsbergen/DSC00288.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/bartzor/spitsbergen/DSC00386.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/bartzor/spitsbergen/DSC00659.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/bartzor/spitsbergen/DSC00827.jpg

[ Voor 116% gewijzigd door Bartjuh op 02-11-2013 17:32 . Reden: veel fotos verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:59
Wel een beetje topickaping zo, en je zei 'een paar' en vervolgens post je 16 (!) foto's, met 2 of 3 was je punt ook al duidelijk geweest ;)

Maar dat gezegd hebbende, trekken jouw foto's me wel een stuk meer dan de foto's uit de startpost. Vooral de laatste 5 door de kleuren.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Hahn schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 16:30:
Wel een beetje topickaping zo, en je zei 'een paar' en vervolgens post je 16 (!) foto's, met 2 of 3 was je punt ook al duidelijk geweest ;)

Maar dat gezegd hebbende, trekken jouw foto's me wel een stuk meer dan de foto's uit de startpost. Vooral de laatste 5 door de kleuren.
You are right, sorry!

In mijn enthousiasme onbewust ietwat veel geplaatst (is ook té mooi daar). Gaat ook om wolken, haal gros weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:16
Bartjuh, misschien kun je je eigen show/testcase openen. Foto's waren/zijn zeker de moeite waard!

De foto's van AlterEgo zijn zo te zien allemaal van ver en van het water afgemaakt. Dat maakt het niet allemaal even spannend, maar dat hoeft in een serie ook niet altijd, zolang je het maar consistent houdt en dus geen foto's zoals foto 7 erin plaatst.

Foto 2 en 5 vind op een bepaalde manier zeer aangenaam; mystieke sfeer, geen overdreven details, prachtige wolken! :)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

@inquestos

Wellicht doe ik dat nog wel een keertje ;) Maar dan moet ik weer even goed de tijd nemen om een selectie te maken (veel foto's...).

Zoals hierboven, ik vind foto 5 de meest interessante. Maar misschien croppen op 1/3 tussen waterlijn en wolken. Dan snij je de bovenste egale wolken die niet heel boeiend zijn ook weg, en maak je de foto wat breder, wat de die "wolk-sliert" over de berg accentueert. Wat betreft contrast: ja, dat is laag... misschien iets mee doen? (zonder dat het onnatuurlijk wordt) Maar dat heb je snel op Spitsbergen als het bewolkt is. De zon staat ook nog eens laag (dag én nacht: gaat niet onder de hele zomer) en dan met bewolking, is lage licht-intensiteit met grote albedo (diffuus licht). Maar bij mij was het vaak genoeg ook zeer helder, en als je dan dat blauwe ijs hebt + vulkanisch gesteente, dan krijg je echt hele mooie contrasterende foto's.

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 03-11-2013 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie foto's! Inderdaad wat flets zoals al gezegd. Foto 5 spreekt mij het meest aan, erg mooi.
Wanneer was je op Svalbard? Veel beren gezien? Ben je per zeilschip vanuit het vaste land naar Svalbard gegaan? Dat zal wel een tijdje hebben geduurd.
Bartjuh schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 20:04:
Inderdaad, de foto's zijn vaak flets.... en dat is superjammer, want Spitsbergen is overweldigend mooi! Ik ben er zelf een aantal jaren gelden op een poolexpeditie geweest, met een ijsbreker.
Ik kom al een aantal jaar op Svalbard, werkend op een expeditieschip, en ken de meeste van onze collega's wel. Maar ik herken de gele parka's op de foto van Kapp Fanshawe niet. Welk schip zat je op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 15:37:
[...]Ik kom al een aantal jaar op Svalbard, werkend op een expeditieschip, en ken de meeste van onze collega's wel. Maar ik herken de gele parka's op de foto van Kapp Fanshawe niet. Welk schip zat je op?
Die Parka's kreeg je "gratis" bij aankomst. Dat komt van Quark expiditions... geloof dat ze dat al sinds jaar en dag gebruiken. Crew draagt een andere kleur, rood, blauw, zwart, voor het onderscheid. Schip was de Akademik Vavilov, normaal gesproken een acoustisch onderzoekschip met een zusterschip dat Akademik Ioffe heet. Russisch schip.

http://www.quarkexpeditions.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 15:37:
Mooie foto's! Inderdaad wat flets zoals al gezegd. Foto 5 spreekt mij het meest aan, erg mooi.
Wanneer was je op Svalbard? Veel beren gezien? Ben je per zeilschip vanuit het vaste land naar Svalbard gegaan?
Eind juli, begin augustus. We zijn gevlogen naar Longyearbyen als start/eindpunt. We hebben 13 beren gezien, waarvan één zwemmend dichtbij de boot.
We zijn met de Noorderlicht gereisd, met ca. 20 personen. Spitsbergen zonder groepsreis is nagenoeg onmogelijk: het is erg omdoordringbaar, zo goed als geen wegen, en ijsberen. Zo met de zeilboot rondvaren is optimaal: alle leven concentreert zich langs het water. En je komt op plaatsen waar je met een groter schip nooit zou kunnen komen.

Dank jullie allen voor de feedback, en inmiddels deel ik jullie mening dat de foto's wel wat meer kleur kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 18:32:
[...]

Die Parka's kreeg je "gratis" bij aankomst. Dat komt van Quark expiditions... geloof dat ze dat al sinds jaar en dag gebruiken. Crew draagt een andere kleur, rood, blauw, zwart, voor het onderscheid. Schip was de Akademik Vavilov, normaal gesproken een acoustisch onderzoekschip met een zusterschip dat Akademik Ioffe heet. Russisch schip.

http://www.quarkexpeditions.com/
Aah, de Vavilov, a.k.a. het "containerschip" :) Die zitten momenteel vlak achter ons. Ik hoor goede verhalen over hun staff, maar het schip schijnt nogal spartaans te zijn.
AlterEgo schreef op zondag 17 november 2013 @ 16:38:
[...]
Eind juli, begin augustus. We zijn gevlogen naar Longyearbyen als start/eindpunt. We hebben 13 beren gezien, waarvan één zwemmend dichtbij de boot.
We zijn met de Noorderlicht gereisd, met ca. 20 personen. Spitsbergen zonder groepsreis is nagenoeg onmogelijk: het is erg omdoordringbaar, zo goed als geen wegen, en ijsberen. Zo met de zeilboot rondvaren is optimaal: alle leven concentreert zich langs het water. En je komt op plaatsen waar je met een groter schip nooit zou kunnen komen.
Je bent er einde van het seizoen geweest, in het begin zul je meer beren zien. 13 beren is de laatste jaren niet echt veel meer. Geen goed teken als het gaat om global warming. Dit jaar hebben we tijdens onze "beste" trip van 1 week 52 beren gezien.
Hier wat impressies van mijn ervaringen daar. Voor mij is het een van mijn favoriete bestemmingen, maar om mijn werk te doen heb ik er de meeste uitdagingen. Het is te ver noordelijk voor fatsoenlijk internet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

AlterEgo schreef op zondag 17 november 2013 @ 16:38:
[...]Eind juli, begin augustus. We zijn gevlogen naar Longyearbyen als start/eindpunt. We hebben 13 beren gezien, waarvan één zwemmend dichtbij de boot.
Hehe, volgens mij ben ik dat schip toentertijd nog tegen gekomen in een fjord, vlakbij een gletsjer... én ik heb er foto's van! Zal vanavond eens opzoeken :)
Verwijderd schreef op zondag 17 november 2013 @ 17:25:
[...]Aah, de Vavilov, a.k.a. het "containerschip" :) Die zitten momenteel vlak achter ons. Ik hoor goede verhalen over hun staff, maar het schip schijnt nogal spartaans te zijn.
[...]Je bent er einde van het seizoen geweest, in het begin zul je meer beren zien. 13 beren is de laatste jaren niet echt veel meer. Geen goed teken als het gaat om global warming. Dit jaar hebben we tijdens onze "beste" trip van 1 week 52 beren gezien.
Hier wat impressies van mijn ervaringen daar. Voor mij is het een van mijn favoriete bestemmingen, maar om mijn werk te doen heb ik er de meeste uitdagingen. Het is te ver noordelijk voor fatsoenlijk internet...
Het is geen cruisschip nee, maar de mensen die zo'n reis maken intereseert luxe niet zoveel :p

Echt een Russisch schip, lekker praktisch, maar wel super-stabiel. Wel prima bar op bovenste verdieping, en zeer goed eten!

Ik had in 12 dagen op de boot ook rond dat aantal gezien...

[ Voor 41% gewijzigd door Bartjuh op 17-11-2013 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:57

Polariteit

Fietsende fotografeur

Geweldig landschap; erg mooi.Qua variatie misschien niet de allerbeste testcase die ik gezien heb, maar de ruigheid van het landschap doet voor mij al een hoop...
Pagina: 1