Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09-2024
Ik heb Wubi gedownload en geinstalleerd via ubuntu-nl.org. Ik draai het in Windows XP. Als ik de computer opstart kan ik kiezen uit Ubuntu en Windows XP. Ik gebruik Ubuntu voornamelijk.

Mijn vraag is
Krijg ik de veiligheid van Ubuntu via Wubi? Ben ik met Wubi minder vatbaar voor virussen?

Dank u voor de reactie.

Nog een vraag
Als ik surf via Ubuntu, dan gaat het dataverkeer toch niet langs Windows XP maar Ubuntu?

-

[ Voor 18% gewijzigd door 12345dan op 27-10-2013 09:21 ]

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 14:11
12345dan schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:36:
Mijn vraag is
Krijg ik de veiligheid van Ubuntu via Wubi? Ben ik met Wubi minder vatbaar voor virussen?
Ja. Het enige dat wubi doet is de reguliere versie van Ubuntu installeren op een virtuele disk binnen een bestand filesysteem.

Wubi is echter niet meer supported voor Ubuntu 13. Als je de latest-en-greatest wilt hebben zul je Ubuntu 13.10 op 'traditionele' wijze moeten installeren. Maar de 12.04 LTS die je nu draait wordt ook nog van updates voorzien tot 2017, zij het niet van de meest recente versies van applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
Thralas schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 13:19:
[...]

Ja. Het enige dat wubi doet is de reguliere versie van Ubuntu installeren op een virtuele disk binnen een bestand filesysteem.

Wubi is echter niet meer supported voor Ubuntu 13. Als je de latest-en-greatest wilt hebben zul je Ubuntu 13.10 op 'traditionele' wijze moeten installeren. Maar de 12.04 LTS die je nu draait wordt ook nog van updates voorzien tot 2017, zij het niet van de meest recente versies van applicaties.
Dank u.
Dus als Windows XP niet meer ondersteund is, dan heb ik nog steeds een veilig(er) systeem? Mits ik uiteraard Ubuntu gebruik i.p.v. Windows XP.

[ Voor 3% gewijzigd door 12345dan op 27-10-2013 09:04 ]

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En naar NOS. Je 'link' is daarbij dan ook verwijdert.

Je hebt niet gelijk een gatenkaas als OS zodra XP niet meer ondersteund wordt. Het is alleen dat nieuwe bugs geen patches meer krijgen. Als je in Ubuntu via Wubi bent gestart, heb je niets met je XP meer te maken, behalve dan dat de 'harde schijf' een image is op je NTFS schijf. Als je Ubuntu uiteindelijk wilt blijven gebruiken, met daarbij XP vervangen, kan je altijd nog een nieuwere versie pakken en die over je bestaande XP (en daarbij ook wubi) installeren. Zorg dan uiteraard voor een backup ;).

[ Voor 82% gewijzigd door Hero of Time op 27-10-2013 14:44 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
Hero of Time schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 14:37:
En naar NOS. Je 'link' is daarbij dan ook verwijdert.

Je hebt niet gelijk een gatenkaas als OS zodra XP niet meer ondersteund wordt. Het is alleen dat nieuwe bugs geen patches meer krijgen. Als je in Ubuntu via Wubi bent gestart, heb je niets met je XP meer te maken, behalve dan dat de 'harde schijf' een image is op je NTFS schijf. Als je Ubuntu uiteindelijk wilt blijven gebruiken, met daarbij XP vervangen, kan je altijd nog een nieuwere versie pakken en die over je bestaande XP (en daarbij ook wubi) installeren. Zorg dan uiteraard voor een backup ;).
Dank u.

Maar ik heb gewoon een veilig systeem met Ubuntu via de Wubi installatie? Ik wil Ubuntu namelijk gebruiken om tot 2017 veilig te surfen (De 12.04 LTS-versie wordt niet meer ondersteund dan). Windows XP gebruik ik soms voor Adobe Dreamweaver, Adobe Photoshop en dergelijke.

Heb ik met Wubi de veiligheid van Ubuntu, dat ik minder vatbaar ben voor virussen? En gaat het dataverkeer niet via Windows XP?

[ Voor 4% gewijzigd door 12345dan op 27-10-2013 18:10 ]

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 20:23
12345dan schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 17:46:
[...]

Maar ik heb gewoon een veilig systeem met Ubuntu via de Wubi installatie?
Ja, maar ook met Linux moet je je gezonde verstand gebruiken. Het is niet omdat het grootste deel van de virussen Windows only is dat je niet voorzichtig moet zijn bij het bezoeken van websites, downloaden van bijlagen, ...
[...]
En gaat het dataverkeer niet via Windows XP?
Nee, Ubuntu staat volledig los van Windows Xp. Ook met een installatie via Wubi.

[ Voor 28% gewijzigd door Aegir81 op 27-10-2013 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-09 21:40

Koenvh

Hier tekenen: ______

Er is nog een Wubi voor 13.10, het wordt alleen niet meer ondersteund..

http://releases.ubuntu.com/13.10/

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Dank u.

Maar ik heb gewoon een veilig systeem met Ubuntu via de Wubi installatie? Ik wil Ubuntu namelijk gebruiken om tot 2017 veilig te surfen (De 12.04 LTS-versie wordt niet meer ondersteund dan). Windows XP gebruik ik soms voor Adobe Dreamweaver, Adobe Photoshop en dergelijke.

Heb ik met Wubi de veiligheid van Ubuntu, dat ik minder vatbaar ben voor virussen? En gaat het dataverkeer niet via Windows XP?
Als je langere tijd er gebruik van wilt maken, kan je in 2014 altijd nog upgraden naar Ubuntu 14.04, de nieuwe LTS release. En zelfs al zou je een Linux distro gebruiken wat niet meer ondersteund wordt, er zijn zo weinig virussen ervoor, dat jij zelf veilig blijft. Echter zegt dat niets over het versturen van virussen. Als je een leuk mailtje ontvangt wat een virus blijkt te zijn en je stuurt deze door, ontvangt de geadresseerde toch mooi een virus, wat bij jou al had kunnen stoppen. Oftewel, laat je email hoe dan ook scannen.

Als je Linux prima vind werken, en je Adobe software via Wine, kan je besluiten om het je hoofd OS te maken. Hoef je geen nieuwe Windows versies aan te schaffen, evenals een paar andere voordelen die je eruit kan halen. Echter is het geen overstap waar je te licht over moet denken, je moet het wel willen en de moeite voor nemen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

benieuwd; waarom wubi? wat wil je doen? verneem uit je TS iets over dataverkeer van virt-os naar windows.

kun eventueel sandbox software voor draaien, of virtuele omgeving voor 1 toepassing.

wubi geeft je verkeerde indruk; matige prestaties

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
Wudi zorgt slecht voor een dual boot systeem, waarbij je geen apparte partitie(s) nodig hebt voor Linux. deze worden namelijk in een bestand op je windows schijf gezet.
tijdens het opstarten laad Linux een driver of module die dit kan begrijpen.
dit kost een beetje performance lijkt mij. maar verder geen rare dingen.

je kunt er ook voor kiezen je bestaande hardeschijf te herpartitioneren en dan een echte dual boot op te zetten. met XP en Ubuntu ( dus zonder wubi), zodat je ieder jaar, of ij elke lts versie makkelijk kunt "upgraden".

wanneer nu je windows XP partitie corrupt wordt, werkt ubuntu ook niet meer.
Dus wees zuinig op je windows XP, ook qua virussen e.d. goed blijven opletten, en backups maken.

verder is wubi dus slechts een manier van werken mbt installatie en opstarten van een verder normaal ubuntu systeem, en is in die zin ook precies net zo veilig.
pas wanneer iemand bedenkt systemen die op deze manier werken specifiek aan te vallen zou bijvoorbeeld via XP je ubuntu systeem kunnen worden aangetast.
Pagina: 1