Trackpad en toetsenbord freeze Haswell Macbook Pro Retina

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 21:08
Zijn er al meer mensen die hun nieuwe Macbook Pro met Rina scherm enige tijd hebben gebruikt en problemen hebben met het toetsenbord en de muis?

Ik heb sinds donderdag een nieuwe 13" MBP met 8GB RAM en 256GB SSD, heb hem nu denk ik zo'n 10 uur gebruikt, en het is bij mij al twee keer voorgekomen dat het systeem compleet bevroor. Via ssh kon ik echter nog wel gewoon inloggen (en hem opnieuw opstarten).

In mijn logs tref ik de volgende foutmelding aan:
code:
1
kernel[0]: The USB device Apple Internal Keyboard / Trackpad (Port 5 of Hub at 0x14000000) may have caused a wake by issuing a remote wakeup

Ik baal er wel ontzettend van, het is toch 1.500 euro en dan verheug je je natuurlijk op een vlekkeloze gebruikservaring. Bij het Apple Support 0800 nummer hadden ze er geloof ik nog niet van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is inderdaad niet helemaal normaal. Ik zou afspraak maken bij een Apple Genius en hem deze foutmelding laten zien. gevalletje garantie denk ik.

edit:

Je bent niet de enige:

https://discussions.apple.com/message/23521246#23521246

https://discussions.apple.com/message/23528161#23528161

Heel topic vol.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2013 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-09 19:59
Hier een Haswell 15" rMBP maar nog geen last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interfico schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:52:
Hier een Haswell 15" rMBP maar nog geen last van gehad.
Volgensmij is het alleen met de 13''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
Ik denk inderdaad dat het ofwel een hardware issue is waar alle productie Haswell 13" MBP's last van hebben, ofwel een software issue. Dat laatste lijkt me overigens wel ietwat vreemd, je zou immers denken dat ze het goed testen en dan waren ze zelf ook direct wel op het probleem gestuit.

Ik denk echter wel dat het een algemeen voorkomend probleem is: ik las op een ander forum zelfs al dat iemand met zijn aanschaf terug was gegaan naar de winkel, een ander (nieuw) exemplaar had meegekregen, en die had hetzelfde probleem...

Anderzijds kan het ook wel zo zijn dat ze er al tienduizenden verkocht hebben en er maar een paar mensen met problemen zijn die nu op de fora aan het posten zijn. Vandaar dat ik wel benieuwd ben of er ook andere mensen zijn met een 13" systeem die geen freezes hebben (en ook geen keyboard/trackpad foutmeldingen in hun logs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burddie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-10 14:00
Is het overigens zo dat iedereen met een 13" problemen ondervind of maar een bepaald groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-10 10:45

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Kreeg vanmorgen mn 13" rmbp binnen, en binnen 10 minuten een freeze.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackspeedy
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:41
Ik heb er ook een sinds zaterdag, nu al 6x een freeze gehad.
Zal het aan de os liggen of..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 16:39
Hmm. Ik heb gister mijn iMac Haswell binnen gehad en heb ook een volledige freeze gehad. Echter was ik toen aan het experimenteren met target display modus, wellicht zijn ze gerelateerd, ik zal een oogje in het zeil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 12:20
Ah! Gelukkig, ik ben dus niet de enige. Ik wou al een afspraak maken met de genius bar maar nu ik hier zo lees dan is het denk ik gewoon een software probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Dit is inmiddels een bekend probleem bij Apple en het schijnt een softwarematige bug te zijn. Er volgt z.s.m. een update om dit probleem te verhelpen. In de tussentijd kun je dit probleem voorkomen door een usb-apparaat, zoals een usb-stick, in je Macbook pluggen.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
Ik denk dat het aan het OS of de Firmware ligt, het is in elk geval de combinatie van hardware (13" rMBP) en software (Mavericks) die dit probleem lijkt te veroorzaken. Volgens mij heeft iedereen met een 13" er last van, het lijkt iets te zijn dat er bij de allerlaatste build in is geslopen.

Ik denk dat het puur toeval is dat sommige mensen het al heel vaak hebben gehad, en anderen nog nooit. Bij mij is de gemiddelde frequentie 1x per 10 uur (4 freezes gehad in ongeveer 40 uur gebruik). Dit soort processen volgen de Poisson-kansdistributie. Stel dat een gemiddelde gebruiker hem nu 3 dagen heeft en 4 uur per dag gebruikt: dan heeft van dergelijke gebruikers 30% nog nooit een freeze gehad, 36% 1, ..., en vrijwel niemand meer dan 4. Bij intensieve gebruikers is het totale aantal freezes redelijk gelijkmatig verdeeld tussen de 1 en de 7 freezes.

Het is trouwens geen goed idee de computer te resetten bij een freeze (heb ik nog nooit gedaan): gewoon het scherm dichtklappen en een paar minuten later weer openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10 23:58
Sinds vorige week woensdag heb ik mijn 13 retina MBP, en ik had ook last van freezes. Maandagochtend na een freeze was ik het zat en heb apple support gebeld, en na een paar keer doorverbonden te zijn, wilden ze mijn mbp omruilen. Dat initiatief kwam van hen, voor mij onverwacht omdat ik meer aan een software update zat te denken. De mbp heb ik gisteren in de apple store geruild. En tot nu toe nog geen freeze gehad, wel de usb melding in de log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:36
GHB363 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 01:32:
Sinds vorige week woensdag heb ik mijn 13 retina MBP, en ik had ook last van freezes. Maandagochtend na een freeze was ik het zat en heb apple support gebeld, en na een paar keer doorverbonden te zijn, wilden ze mijn mbp omruilen. Dat initiatief kwam van hen, voor mij onverwacht omdat ik meer aan een software update zat te denken. De mbp heb ik gisteren in de apple store geruild. En tot nu toe nog geen freeze gehad, wel de usb melding in de log.
Erg goed van Apple natuurlijk, maar niet de juiste oplossing.

http://support.apple.com/kb/TS5296

Issue is officieel onderkend door Apple en ik verwacht op korte termijn een software update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
Kakaroto schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 01:38:
[...]

Erg goed van Apple natuurlijk, maar niet de juiste oplossing.

http://support.apple.com/kb/TS5296

Issue is officieel onderkend door Apple en ik verwacht op korte termijn een software update.
Maar dat stond er maandagochtend toen ik belde en ze besloten om te ruilen nog niet. Sterker nog, the genius in de store had dinsdagochtend bij het omwisselen weer contact gehad met engineering en ook toen gingen ze nog over tot omwisselen.

Maar in ieder geval fijn dat het erkend is, en dat er aan een update gewerkt wordt. Ik had ook al niet het idee dat het omwisselen wat zou helpen... maar je weet nooit, dus toch maar gedaan.

update: Op de nieuwe mbo heb ik sinds ik die dinsdag heb opgehaald, heb ik nu tot op zaterdagochtend nog geen freeze gehad. Wie weet heeft het omruilen toch geholpen...?
(Natuurlijk gevaarlijk om dit te typen, maar als ik een freeze krijg zal ik weer een update doen. )

En op zaterdagavond 2 maal een freeze gehad... omruilen had dus zoals verwacht geen zin.

[ Voor 19% gewijzigd door GHB363 op 03-11-2013 03:56 . Reden: freezes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cloud atlas
  • Laatst online: 09-03-2023
Zie ook: http://www.macrumors.com/...-inch-retina-macbook-pro/

"Apple claims to be working on an update to fix the lock up, which indicates a software-based problem."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
Vandaag heeft Apple een EFI update uitgebracht om dit op te lossen. Ik ga er van uit dat ik geen last meer heb van dit probleem.

De foutmelding zoals in de startpost, die komt trouwens nog steeds voor. Mocht er toch nog een freeze komen, dan laat ik dat hier weer weten.

[ Voor 36% gewijzigd door GHB363 op 08-11-2013 08:18 . Reden: opmerking foutmelding toegevoegd ]

Pagina: 1