upgraden voor photoshopwerk

Pagina: 1
Acties:

• noenkelMi
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-02-2025
hallo,

ik heb al enkele jaartjes m'n pc.
Maar nu wordt het stilletjesaan tijd om up te graden, denk ik.
Vooral omdat ik tijdens het fotoshoppen geregeld het bericht krijg dat er teweinig geheugen is.
en ik soms tijdens een bewerking niets anders kan doen, en gewoon moet zitten wachten.

Wat doe ik met die pc?
- veel photoshoppen (de 'gewone' fotobewerkingen, ik ben amateurfotograaf) met Photoshop Elements 11, waarin nog andere (zware) plug ins zitten, zoals Nik en Noiseware
- 'gewoon' internetten
- redelijk veel muziek en filmpjes downloaden.
Meestal doe ik meerdere dingen tegelijk: m'n foto's bewerken, op fotoforum zitten, muziek downloaden.
Een andere vereiste is dat ie stil moet draaien (staat in de living) en zit in een bureaukast van ong 40 op 50 cm (open achter -en vooraan)

Mijn budget is maximum € 500 - en liever nog minder - wegens gepensioneerd.
Daardoor zou ik liefst zoveel mogelijk van mijn huidige pc willen hergebruiken - zoals mijn SSD en harde schijf - maar er mag een extra hdd bij.
Ik heb dus geen flauw idee wat ik kan verbeteren van hardware...

wat heb ik nu:

- Vista home premium 32
- intel core duo E 6600 @ 2.40 Ghz
- Ram: 4,00GB Dual-Kanaal DDR2 @ 333MHz
- moederbord: Gigabyte Technology Co., Ltd. 965P-DS3 (Socket 775)
- grafisch: 256MBATI Radeon HD 4300/4500 Series (Sapphire/PCPartner)
- hdd: 298GB ST3320620AS SCSI Disk Device (SATA)
- hdd: 119GB KINGSTON SNV425S2128GB SCSI Disk Device (SSD)
- optische schijf: TSSTcorp CD/DVDW SH-S182M SCSI CdRom Device
- geluid: AMD High Definition Audio Device

Logitech HID-Compliant Keyboard
Logitech HID-compliant Cordless Mouse
HP Photosmart C5200 series
Samsung SyncMaster 220TD

bedantk!
Michel

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je geheugen te kort komt, stop je er wat geheugen bij.

Je hebt dan zoiets nodig pricewatch: Crucial 4GB DDR2 SDRAM 667MHz
Verder zal je dan ook een 64 bits besturingssysteem moeten hebben, want 32 bits kan maar tot 4 GB adresseren.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je geen geld meer in die oude bak wil stoppen, en dan kan je beter een nieuwe computer kopen.

Als je voor een nieuwe gaat, kom je wel onder de 300 euro, en heb je natuurlijk wel iets veel snellers en beters. Ik neem dan voor het gemak het tweakers best-buy basis systeem van 340 euro.
reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2013

De ssd heb je al ( -86 euro), dan stop je er ipv 4 GB de 8 GB in (+49 euro) en je HDD neem je gewoon mee uit je oude bak.

[ Voor 34% gewijzigd door Reepje op 26-10-2013 12:15 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-02 13:13
Hallo naamgenoot :)

Kijkend naar de specs kunnen we wel concluderen dat het een oud beestje is. Iets upgraden aan het huidige socket 775 platform geeft of bitter weinig toename in performance en zou je weggegooid geld kunnen noemen. Zaken als de harddisk, de SSD, de DVD drive, de randapparatuur en eventueel de kast zou je kunnen meenemen naar een nieuwe build.
Vandaar dat ik eens gekeken heb naar de mogelijkheden voor een vrijwel gehele upgrade. Daar is het volgende uit gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 100,95€ 100,95
1ASRock B85M Pro4€ 60,50€ 60,50
1Gigabyte GeForce GTX 650 1GB OC€ 91,08€ 91,08
1Cooler Master Silencio 352€ 50,45€ 50,45
1Crucial Ballistix Tactical BLT8G3D1608DT1TX0€ 68,08€ 68,08
1be quiet! Pure Power L8 350W€ 41,80€ 41,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 412,86

Voor de CPU heb ik gekozen voor een Core i3. Je zou kunnen overwegen om een Core i5 te nemen, maar mijn reden om het niet te doen is GPU acceleration. Ik heb even wat sites doorzocht en het aanzetten van GPU versnelling, zelfs met een bescheiden grafische kaart, heeft enorm veel voordelen. Doordat een groot deel van het werk dan gedaan wordt door de GPU is het verschil in performance in combinatie met een Core i3 of Core i5 verwaarloosbaar.

Bij deze review als ook deze van Hardware.info kun je zien dat het niet heel veel uitmaakt wat voor een GPU je neemt. Een GTX650 van nog geen 100 euro geeft je een vrijwel gelijke performance als een GTX680 van meer dan 300 euro.

Verder heb ik gekozen voor 8GB aan RAM, mocht je later meer willen kan je dit eenvoudig uitbreiden. Zoals Reepje al aangaf moet je hiervoor wel een 64 bits operating system hebben. Wellicht dat je het al ergens hebt liggen, anders zou je nog een Windows 7 of Windows 8 64 bits besturingssysteem moeten aanschaffen.

Tenslotte de kast en de voeding. Wellicht dat de huidige kast nog prima volstaat, in welk geval je geen nieuwe hoeft aan te schaffen. De hierboven gekozen Cooler Master Silencio is een kleine kast met geluidsisolatie erin. Daarbij is hij ook niet eens zo duur.

Tenslotte zou je de voeding kunnen meenemen vanuit het oude systeem, maar ik zou dit afraden. Ten eerste weet ik niet welke voeding er op dit moment in zit, maar afgezien van diens leeftijd gok ik dat het geen topkwaliteit is. Een voeding die het begeeft kan potentieel veel meer stuk maken dan alleen zichzelf, met eventueel schade aan het moederbord, de CPU of andere componenten. Deze voeding van bequiet! is zeer degelijk, heeft genoeg aansluitingen en vermogen voor de hardware.

Alles bij elkaar blijf je hiermee binnen de 500 euro, maar zul je nog moeten kijken voor een 64 bits besturingssysteem en je zou nog kunnen kijken voor meer schijfruimte. De prijzen van Windows 7 en Windows 8 verschillen zowat niet van elkaar, het is wat je liever hebt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 83,-€ 83,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 32/64 bit€ 83,20€ 83,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 166,20

Voor extra schijfruimte is een goede en niet al te dure oplossing een 1TB WD Blue drive. Net als extra geheugen is dit iets wat je eventueel later heel eenvoudig kunt upgraden.

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 52,95

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Weer wat geleerd, ik zie nu dat AMD processor werkelijk bagger is met photoshop vergeleken met de Intel.

• noenkelMi
WOW! bedankt!
Dat is nu eens iets waar ik echt iets aan heb.
Michel's advies zal het worden, denk ik.
Dat zal voor volgende maand zijn.
Nu nog iemand vinden die dat voor me in elkaar kan steken.

Nogmaals merci!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-02 12:28
Een goede investering voor foto en/of video -bewerkers is een nieuwe monitor, en een kalibreerapparaat!
Dat zou ik in ieder geval bij je upgrade voegen.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:58
Moi_in_actie schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:29:
Voor de CPU heb ik gekozen voor een Core i3. Je zou kunnen overwegen om een Core i5 te nemen, maar mijn reden om het niet te doen is GPU acceleration. Ik heb even wat sites doorzocht en het aanzetten van GPU versnelling, zelfs met een bescheiden grafische kaart, heeft enorm veel voordelen. Doordat een groot deel van het werk dan gedaan wordt door de GPU is het verschil in performance in combinatie met een Core i3 of Core i5 verwaarloosbaar.
Er zijn maar een paar functies in PS die gebruik maken van de gpu: http://helpx.adobe.com/ph...-cs6-gpu-faq.html#mercury
En in de review waar je naar toe linkt is te zien dat de igp (HD4000) daar nog wel prima mee overweg kan. de HD4600 is nog een stuk sneller.

Ik zou die €91,- dus deels gebruiken voor een pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed ipv een i3.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-02 13:13
wappiewappie schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 00:30:
[...]
Er zijn maar een paar functies in PS die gebruik maken van de gpu: http://helpx.adobe.com/ph...-cs6-gpu-faq.html#mercury
En in de review waar je naar toe linkt is te zien dat de igp (HD4000) daar nog wel prima mee overweg kan. de HD4600 is nog een stuk sneller.

Ik zou die €91,- dus deels gebruiken voor een pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed ipv een i3.
Welke onderdelen van PS er wel of niet gebruik maken van de CUDA ondersteuning was/ben ik niet volledig van op de hoogte. Aanvankelijk was ik ook aan het kijken naar een i5 build, eventueel in combinatie met een GPU, maar naar aanleiding van het Hardware.info artikel en het verschil tussen de GTX650 en de i7 3770K daar kreeg ik de indruk dat meer CPU power wel veel meer kostte, maar niet veel meer opleverde.

Wat TecHHeaD aangeeft is trouwens een goede en is iets wat vaak over het hoofd wordt gezien, de monitor. De pc kan natuurlijk nog zo snel zijn met Photoshoppen, als de kleuren op je scherm dusdanig afwijken van het eindresultaat doe je wellicht al het werk voor niets. Echter is een goed, accuraat en liefst vooraf gekalibreerd scherm vrij prijzig.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• wappiewappie
Een andere benchmark: http://nl.hardware.info/r...-igpu-adobe-photoshop-cs6
Het lijkt er meer op PS niet zoveel doet met hyperthreading. Daardoor zit er weinig verschil tussen de prestaties van een i5 en een i7. Een i3 is toch wel weer een stuk trager.

PS maakt overigens geen gebruik van CUDA (exclusief voor Nvidia), maar van OpenCL wat door zowel AMD als Nvidia kaarten gebruikt wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door wappiewappie op 27-10-2013 14:30 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
En OpenGL! Maar een snelle gpu in Ps is idd echt niet zo'n issue. Intel iGPU is al prima.

Eens met wappiewappie, probeer er een intel met zo veel mogelijk mhz op de turbo in te krijgen. Kan er geen setje met een i5 4670 geklust worden? Moi's setje maar dan zonder GTX en met een i5 4670?

Investeer nu in die mhz'en dan heb je langer plezier van je cpu.

Trouwens voor rond 150 euro heb je vast een 2dehands quadcore core 2 Q9550 en 4gb ram er bij.. Dat is helemaal niet onwerkbaar met Ps. Ook overweegbaar.

Klinkt vooral alsof je workflow + vista + 4Gb geen goeie combi is. Ik kan me voorstellen dat 4GB extra en een getweakde Vista of 7/8 al een heel verschil kunnen maken. Als je ram te kort komt dan kun je niet heel veel zeggen over of je cpu ook echt te traag is. (onderschat een q9550 met genoeg ram en een SSD niet iig)

[ Voor 58% gewijzigd door maratropa op 27-10-2013 23:37 ]

specs

• wappiewappie
En dan de rest van het budget, zoals TecHHeaD voorstelt, in een goede monitor + kalibratiespul stoppen.
Is nog wel een betere optie dan wat ik eerst voorstelde.

[ Voor 21% gewijzigd door wappiewappie op 27-10-2013 23:27 ]

• noenkelMi
nog eens bedankt allemaal.
Zal de mogelijkheden eens bestuderen.
Een kalibratie spyder dacht ik ook al aan te schaffen.

merci

• noenkelMi
ik heb nog eens nagedacht:
zou een tweedehands -betere- pc iets voor mij kunnen zijn?
Zoiets als

Lekker snelle (game) PC. Specificaties:

Behuizing: Coolermaster CM690 II
Moederbord: Asus P7P55D-E Pro
CPU: Intel Core i7 860
CPU koeler: Scythe Mugen 2 Rev. B
Geheugen: 8GB Kingston HyperX Kingston DDR3-1600 KHX1600C9D3K2 (4x2GB)
Voeding: Coolermaster SilentPro 600W modulair
SSD: Plextor PX-128M2P
HDD: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB
Videokaart: Gigabyte GTX 460 GV-N460OC-1GI

Heb ik hier gevonden. Of zou dit overkill zijn?
En zou m'n SSD (128 Gb) en m'n gewone hdd (320GB) hier nog bij kunnen?
Mag dat 2 x SSD?

Nogmaals bedankt om te denken voor me.
Michel

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
8GB ram....en een SSD schijf waar je swapdisk op staat + willekeurig welke GPU (Zelfs intel HD-4000 is prima). De rest is eigenlijk bijna niet belangrijk.

Ik photoshop enorme bestanden voor m'n werk op een i5 laptop van 2012 met HD-4000, dat gaat als de wind. Veel sneller gaat het sowieso niet worden, of je er nou een i7 in propt of een top-of-the-line videokaart. Photoshop is helaas niet zo bijster slim wbt multithreading, meer dan 2 cores gebruiken voor een meerderheid van de filtertjes gaat je sowieso niet lukken. Ram ram ram...daar wordt het blij van.
Pagina: 1