Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Foto galleries

Pagina: 1
Acties:

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:40

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Kunnen jullie mij soms helpen met de zoektocht naar een goede site waar je foto's kan hosten en deze als gallerij laten weergeven.

Wegens een steeds groeiend archief van foto's die online geplaatst moeten worden ben ik dus op zoek naar een goede service. Echter hangen hier een aantal eisen/wensen aan.
  • Genoeg ruimte hebben (bij voorkeur 10 GB of meer)
  • gratis / goedkoop
  • Mogelijkheid tot aanpassen
De eerste twee spreken voor zich denk ik. Bij de derde geef ik nog een woordje uitleg. Het zou aangenaam zijn als je de keuze hebt over een aantal verschillend layouts zodat ik de best passende kan kiezen. Ook kleine aanpassingen zoals achtergrondkleur kunnen wijzigen zou welkom zijn. Dit moet namelijk dienst doen voor de club en als ik een beetje een samenhorigheidsgevoel kan bekomen met de website van de club dan is dat steeds welkom.

Voor wat betreft functionaliteit zou het mogelijk moeten zijn om per gallerij een titel op te geven en het geheel te tonen van titel met thumbnails. Bij het klikken op een thumbnail krijg je dan de grote foto, bij voorkeur met doorloopmogelijkheid. Een pluspunt zou nog een slideshow mogelijkheid zijn, maar dit is geen harde eis.

Het leek mij in eerste instantie een simpele opdracht, echter als ik naar de gekende spelers ga kijken zoals Flickr en Google dan kan ik hier precies niet meer mee doen wat ik wens. Ik krijg zo stilaan het idee dat de laatste 6 maanden bij zowat alle sites deze mogelijkheden worden verwijderd. Ook de layouts veranderen meer en meer naar een klein onoverzichtelijk hoekje voor de foto's en verder veer rommel op je scherm (zoals reclame, maar ook "mooie" balken/versiering die ik niet wil). Dat er ergens een logo op het scherm staat van de dienst die het verzorgd heb ik geen probleem mee.

Gewoon iets simpel, een beetje dit idee (maar dan aangepast) wat ik van internet heb geplukt:
Afbeeldingslocatie: http://dev.gentoo.org/~jkt/tmp/sshot33.png

Verder zou het natuurlijk heel handig zijn om op een makkelijke manier te kunnen uploaden. Bijvoorbeeld door een stukje software op de pc, of helemaal ideal zou zijn een folder (met subfolders per gallerij) op mijn synology NAS die automatisch synct wanneer ik er iets in plaats. Maar hier plak ik dus geen harde eisen aan vast.

Nu is dus concreet mijn vraag, bestaan zulke diensten nog die bruikbaar zijn volgens mijn wensen. Of zie ik opties over het hoofd bij een dienst zoals flickr?

Volvo Classic Club Belgium

• krosis
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-11 10:44
Misschien is ownCloud een optie? Het is gratis, open-source, heeft een sync-programma. Gallery bestaat uit mappen met thumbnails, slideshows etc als je op een image klikt.

Je kan het zo ver customizen als je kennis reikt. Ik draai het op shared hosting en dat werkt prima.

[ Voor 55% gewijzigd door krosis op 26-10-2013 11:57 ]

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Ik heb het eens even bekeken en de functies zien er goed uit, maar je moet nog altijd zelf plaats hebben om alles te zetten. En laat dat nu net het begin van mijn probleem zijn, plaatsgebrek op de hosting. Anders zijn er meer dan genoeg scripts te vinden waarmee je een nette gallery kan vormen. Maar dit kan misschien nog interessant worden in de toekomst, bedankt voor de tip.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Als je echt leuk foto's wil hosten, zou ik gewoon een simpele webhosting regelen. Bijvoorbeeld bij mijndomein.nl, daar heb je voor 30 euro per jaar (!) 1 GB ruimte en krijg je er jaarlijks 1 GB bij. Als dit niet genoeg is, gewoon even rondkijken naar andere hosters. Is allemaal niet zo duur meer en kun je zelf kiezen welk pakket je installeert om je foto's te presenteren.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Zoals je zelf al zegt, scripts genoeg te vinden. Dus waarom niet gewoon een degelijk hosting pakket aanschaffen? Bijkomend voordeel is dat je zelf bepaald waar je data komt te staan. Die keuze heb je niet bij een dienst als Google.

En anders kan je hier, http://jalbum.net/nl/, eens kijken, wellicht dat zoiets wat voor je is.

[ Voor 51% gewijzigd door Perkouw op 28-10-2013 10:12 ]

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 14:12
Maar wat is er mis met Flickr? 1TB ruimte, gratis. En daarnaast een API om te uploaden/bekijken.

Ik gebruik ook voor verschillende sites met een groot archief, gewoon een Flickr account en een script dat de albums/collections ophaalt van Flickr en opslaat in database. Kan je precies weergeven zoals jij het wil. Heb je maar een kleine hostingaccount nodig, aangezien je de foto's zelf gewoon via Flickr weergeeft (dus geen diskspace/bandwidth)

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Had zelf nog phanfare gevonden. Als ik het zo bekijk is dit een beetje te vergelijke met jalbum.net. Dit gaat al de goede richting uit.

Wat flickr betreft, hoe moet ik dat zien met die scriptjes en zo? Kun je dan de foto's echt in eigen html/php pagina's gooien? Heb een mysql database ter beschikking, dus om daar linken in bij te houden is niet zo moeilijk. Heb je misschien wat meer info over die manier van werken?

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 14:12
Ehh, je kan gewoon even googelen op Flickr API. In de documentatie staat precies wat je allemaal kan bekijken. Weet zo niet of er open source projecten zijn die precies doen wat je wil, maar het is niet erg ingewikkeld, als je de relaties doorhebt.

• klepje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:37
Flickr heeft een overzicht met verschillende "apps" die dit voor je doen, namelijk hier: https://www.flickr.com/services/apps/tags/website/

Zo staat daar onder andere "Flogr", een script die de foto's weergeeft op je website. Kijk eens op die pagina of je iets kunt vinden en het dan kunt implementeren. Het is als goed is niet zo moeilijk :)

[ Voor 0% gewijzigd door klepje op 30-10-2013 10:43 . Reden: typo ]

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Ik ga in ieder geval nog verder in het bestuderen van de tips over flickr. Lijkt me zeer interessant. Klinkt alsof dit het ideale is wat ik zoek. Nu alleen nog achterhalen hoe dit praktisch werkt. Ik kan in ieder geval weer even verder.

Pagina: 1