Toon posts:

[NAS] Bestanden verdwenen van Zyxel NAS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste, ik heb een groot probleem met mijn ZyXel NSA320 NAS

Ik heb gisteren een filmpje zitten kijken, nadat ik wakker werd merkte ik op dat al mijn video files shares weg waren. Heb het via samba ook gechecked en kon ze niet ontdekken. Ingelogged op mijn webpagina van de NAS en daar zag ik ook dat ik die files niet meer had. Ook zag ik dat ik opeens veel meer ruimte had op mijn schijven.

Via mijn laptop (SAMBA) kan ik zien dat het lijkt alsof al die video folders rond 3 tot 5 uur snachts zijn 'aangepast'. Dan bedoel ik, ik zie dat de laatste tijd 'gewijzigd op' staat tussen 3-5 uur snachts.

Ik zie via de S.M.A.R.T applicatie dat mijn harde schijven verder gewoon goed draaien, en verder is alle andere data gewoon aanwezig erop (foto albums, muziek etc).

Snachts was mijn NAS wel verbonden met een nieuw PC die ik zat te configureren en volgens mij zat daar nog niet echt een antivirus erop, wel windows 8 met XBMC

Verwijderd

Denk toch dat je een foutje hebt gemaakt, misschien met XBMC ofzo.

Undelete kun je naar kijken, maar kans is groot dat je het kwijt bent als je daarna nog geschreven hebt naar het opslagapparaat.

Als je nou ZFS had met snapshots had je altijd terug in de tijd kunnen gaan, maar enkel RAID betekent dat je nog best kwetsbaar bent voor dit soort dingen. Dus dan zijn backups heel belangrijk om je tegen dat risico te beschermen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ok ik heb niks erop geschreven, ga zo de harde schijven eruit halen en met speciale recovery software voor NAS terug probere te halen. Ik had trouwens zo een JBOD structuur