Hoe wordt een koelblok vervaardigd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09 10:28

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Zoals de titel aangeeft ben ik op zoek (nieuwsgierig) naar hoe koelblokken/heatsinks in bijvoorbeeld een pc (cpu, gpu) gemaakt worden.
Heb internet (google) wel wat afgezocht, maar ik ben meer opzoek naar het hoe in de zin van "op welke manier"? En dan ook meer over de koelblokken welke uit 1 blok aluminium of koper bestaan.
Frezen, watersnijden...?
De koelvinnen staan namelijk erg dicht op elkaar, dus lijken deze opties te duur of te bewerkelijk.

Ik kom niet echt op een duidelijk antwoord.

Dus:
Stel ik wil een eigen koelblok (laten) maken, waar kan dit of hoe doe ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat jij zoekt heet extruderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchRam
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-09 01:05
Extruderen voor eenmalige oplage is nou niet echt betaalbaar meen ik. Ik zou zeggen: frezen maar dan zal je wel tegen de max van je materiaal aanlopen. En er heel veel tijd in moeten steken. Kan je geen bestaand koelblok aanpassen aan je wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-08 15:41
Home made cpu watercooler (full coper)

ik heb zelf een koelblok gemaakt van volledig koper. zit ongveer 20 uur in(conventioneel) + het tekenen er van.

murdy/dutchram extruderen/spuitgieten is een matrijs voor nodig die tussen de 10 a 20.000 euro kost:) en dan zit je nog beperkt met kunststof, maar je zou het in metaal kunnen spuitgieten maar dan moet je het weer afbakken ect.....

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
In de verre toekomst wordt een (cpu) cooler van kristallijn diamand gemaakt:

:"Diamond is another heat sink material, and its thermal conductivity of 2000 W/m•K exceeds copper five-fold.[8][unreliable source?] In contrast to metals, where heat is conducted by delocalized electrons, lattice vibrations are responsible for diamond's very high thermal conductivity. For thermal management applications, the outstanding thermal conductivity and diffusivity of diamond is an essential. Nowadays synthetic diamond is used as submounts for high-power integrated circuits and laser diodes"
(bron: Wikipedia)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murdock1985
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@frisianstar In de verre toekomst gebruiken de cpu's zo weinig energie en zijn ze energie efficiënt, dat er geen koeling meer aan te pas hoeft te komen ;)
Pagina: 1