Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Macbook Pro late 2013: 13 inch vs 15 inch

Pagina: 1
Acties:

• JasperCLA
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-07 10:02
Weer een nieuwe generatie Macbooks, tijd om terug te twijfelen tussen de 13" variant en de 15" variant. In tegenstelling tot vorige generatie, zijn er toch opmerkelijke veranderingen doorgevoerd bij beide modellen. Ik twijfel momenteel nog tussen 2 uitvoeringen:
  • 13" met 8GB Ram en 256 GB SSD
  • 15" base line model
MacBook Pro - Bestel MacBook Pro en laat 'm gratis bezorgen - Apple Store (België)

Een discrete grafische kaart heeft die 15" niet meer standaard, maar die heb ik eigenlijk niet nodig. Het verschil zit hem dus enkel in de grootte van het scherm, prijsverschil, portability en de snelheid van de CPU. Uit benchmarks is gebleken dat de 15" makkelijk een rekenkracht bezit die het dubbele is in vergelijking met zijn kleinere broer.

De computer zal niet gebruikt worden als 'main' computer in termen van entertainment. Het is ook vooral de bedoeling het toestel makkelijk te kunnen meebrengen naar de colleges om zo notities te maken. Nu heb ik al die cpu-kracht extra niet zozeer nodig en zou dat uurtje extra battery life wel van pas kunnen komen, maar ik vrees dat ik niet aan een scherm van 13" zou kunnen wennen. Momenteel werk ik op een desktop van 29".

Met de studentenkorting rekening houdend, zou het totaal verschil tussen de 2 modellen zo'n +/- 430 euro bedragen, maar voor die meerprijs heb je wel een computer die in principe dubbel zo snel is. Zijn er mensen die voor dezelfde keuze staan, of in het verleden een gelijkaardige twijfel hebben gekend? Wat raden jullie aan voor deze generatie, 13 inch of 15 inch?

Wil nog even kwijt dat het ook mijn eerste Mac OS apparaat zal worden :)

Verwijderd

Zelf ga ik voor de 13 inch, dat is ook wat ik de laatste twee keer heb gekocht. Daarvoor had ik de 15 inch, op zich een mooier apparaat (ik heb hem nog steeds staan), maar door de omvang/gewicht nam ik hem veel minder vaak mee.

Je moet jezelf afvragen wat belangrijker is: de portabiliteit of de rekenkracht/schermgrootte? Hogere specs zien er vaak verleidelijk uit, maar de vraag is of je ze echt nodig hebt. Schermgrootte idem dito. Voor notities tijdens college en wat e-mail bij de McDonalds is 13 inch echt wel genoeg. Wil je echter in de pauze flink gaan gamen dan wordt het een ander verhaal.

Verwijderd

De macbook pro is een regelrechte miskoop. Zowel de 13" als de 15". De retina variant is te overwegen, vergeet niet de juiste terminologie te gebruiken ;)

De rMBP 15" basis heeft overigens een iris pro GPU, die is behoorlijk wat sneller dan de standaard IGP. Ik geloof dat hij zo ongeveer op 70% van de GT 750m presteert op hoge resoluties. Op lagere resoluties wordt het verschil kleiner: http://www.anandtech.com/...view-core-i74950hq-tested

• JasperCLA
Non-retina bestaat zelfs niet meer in 15" variant op apple.com, al zeker niet met up-to-date specs. Ik nam aan dat het wel duidelijk was dat het om retina-toestellen ging :)

Die Iris Pro ziet er idd wel zeer deftig uit, maar hoe zit dat met die Iris GPU die terug te vinden is op de 13 inch MacBook Pro? Ik kan nergens een deftige vergelijking vinden tussen de 13 inch en de 15 inch van de huidige generatie. Momenteel lijkt die 13 inch een pak interessanter, maar ik wil toch zeker geen miskoop doen.

Verwijderd

De iris is gewoon een fancy naam voor de normale IGP.. Er zijn wat verschillende modellen met kleine verschillen.

Helaas zegt apple niet welke CPU er precies in zit. Ik kan er niet eens achter komen of er een 15w, 28w of 37w TDP CPU in zit. Zolang dat niet bekend is kunnen we weinig zinvols zeggen over de prestaties van de retina 13".

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06:59
Aan de kloksnelheid kun je wel zien welke cpu erin zit.
2.4GHz (2.9GHz turbo) is een Core i5-4258U.

Verwijderd

Ik zat al te kijken, maar kon de juiste combinatie van kloksnelheid en turbo niet vinden.

Teleurstellend dat er geen 37W in zit. Zodra je iets met de GPU gaat doen is dit in feite gewoon een ULV..

• brommer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:41
Als je de computer echt als portable wilt gebruiken, dan moet je zeker voor de 13" gaan. Dat is het ideale compromis tussen draagbaarheid en functionaliteit.

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:07
Je enige vrees voor de 13" is het schermformaat.

Uit ervaring kan ik vertellen dat een Retina display zo scherp en helder is dat het lezen erop prettig is en dat je het gevoel hebt dat het scherm groter is dan het is. Ik heb twee 27" monitoren en een 42" TV en de rMBP is heerlijk om op te lezen en schrijven. Het klinkt onzinnig maar de resolutie maakt lezen prettiger.

De 15" is best een brok computer voor in een schooltas (al ben ik een watje) en is een stuk duurder. De 13" is hier logischer dan de 15", en met het overgebleven geld kan je student zijn (bier zuipen) of een iPad kopen als de nieuwe uit zijn.

Lijkt mij een makkelijke keuze, toch?

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• JasperCLA
Ja, eigenlijk wel. Volgende week maar eens bestellen :)

• JasperCLA
Nu een kleine 24u in m'n bezit, ik kan bevestigen dat het echt een goede keuze is geweest. Toptoestel!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:07
Veel plezier met de rMBP :)

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Pagina: 1