MAC adres doorgeven voor internettoegang?

Pagina: 1
Acties:

• lamadingdong
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-11 20:21
Beste medetweakers,

Sinds dit jaar studeer ik in Tilburg en ik heb een erg mooie studentenstudio bemachtigd. Hier ga ik binnenkort in, maar er is wat onduidelijkheid wat betreft internet. Mijn idee was, router plaatsen om zo met meerdere draadloze apparaten te kunnen internetten. Nu lees ik echter het volgende: http://www.wonenbreburg.n...ernet_krijgen_in_uw_kamer

Kan ik inderdaad maar met één apparaat op internet? En ben ik dan gebonden aan dat ene MAC adres? Het lijkt mij nogal sterk, dus ik vraag hier even om raad. Bij de woningcorporatie weten ze er helaas bar weinig van.

Alvast bedankt! :)

Verwijderd

Gebruik een wireless router waarbij je het MAC doorgeeft van je router.
Zet NAT aan en al je data gaat via je router.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ze hebben wel humor daar:
VraagKunt u wel met meerdere computers internetten op uw kamer?
AntwoordStudenten Tilburg:
  • Nee, helaas is dat niet mogelijk.
  • U kunt slechts voor 1 MAC adres een verbinding aanvragen.
Wat natuurlijk prachtig ideaal voor een router is: die heeft immers maar één MAC-adres aan z'n WAN-kant ;)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:33
Yup, zo te zien kun je maar met één MAC-adres op internet. Er staat niet bij of dit draadloos of bedraad is, maar (zeker bedraad) met een standaard consumentenrouter kun je dat probleemloos 'verdelen' over meer apparaten, een IP-adres is (specifieke gevallen uitgezonderd, hier niet van toepassing) 1-op-1 verbonden aan een MAC-adres, en je router deelt dat IP-adres (en daarmee dat MAC-adres) met meerdere apparaten zonder dat je provider (wat WonenBreburg in dit geval is) dit ziet.

Of ze dit toestaan (wat ik vreemd zou vinden als ze dat niet doen) hangt natuurlijk helemaal van de verdere voorwaarden die ze stellen af :) Als het goed is zijn die voorwaarden wel op te vragen, bij voorkeur voordat je er in trekt :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:27

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

02:00:54:55:4E:01: is GEEN Mac-adres. Dit is een adres van een virtual device
Nu weet ik niet zoveel af van MAC adressen maar volgens mij zit er echt geen verschil in virtual e.d.
In CMD staat je MAC genoteerd met FF-FF-FF etc. maar uiteindelijk wordt dit toch omgezet naar een FF:FF;FF etc notatie (net ff mijn MAC vergeleken in CMD en m'n router :+ )

Dus tja, log gewoon in op je router en check zijn MAC adres en geef die lekker door :p
Dat is natuurlijk dat je niet aan hun regels wilt gaan houden..

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:33
Dat is op zich wel een MAC-adres uiteraard, maar dat is het adres van de Teredo Tunneling Pseudo-Interface onder Windows. Met dat adres kan de provider niks, als je dat doorgeeft kun je alsnog niet op internet.

Waarschijnlijk hebben ze dat adres zooo vaak doorgekregen dat ze het waard vonden dat specifieke adres alvast te noemen als verkeerd :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

douweegbertje schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 18:32:
[...]

Nu weet ik niet zoveel af van MAC adressen.
Dat blijkt. MAC-adressen zijn namelijk gewoon een opeenvolgende rij van zes bytes. De notatie is om 't makkelijker te maken voor mensen. Je komt ook wel tegen 00abcd-defabc.

In de hardware staat alleen 00abcdefabc.

Verder: 02xxxx-xxxxxx is wel een MAC-adres maar inderdaad niet van een fysieke netwerkkaart; dat is een locally-adminstrated adres.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• lamadingdong
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-11 20:21
Ah, een router heeft dus ook een MAC adres! Daar was ik niet helemaal zeker van. Dan geef ik gewoon dat op. Probleem opgelost :)

Bedankt allemaal!

Verwijderd

Het staat ook vaak op de doos. En ik denk ook op de onderkant van de router zelf.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lamadingdong schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 19:19:
Ah, een router heeft dus ook een MAC adres! Daar was ik niet helemaal zeker van. Dan geef ik gewoon dat op. Probleem opgelost :)

Bedankt allemaal!
2 he,

1 aan de wanzijde, welke je moet doorgeven.
1 aan de lanzijde

Schrijf hem ook ff op voor het geval dat hij kapot gaat, dan kun je hem op je nieuwe router zetten zonder gezeik

Iperf

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00

weebl

YARR!

Doet me denken aan hoe het op Uilenstede (Amstelveen) geregeld is. Mijn vriendin woonde daar en zij heeft toen ze daar ging wonen te horen gekregen dat er maar een PC tegelijk op de verbinding kon. En dat elke keer als ze een nieuwe computer kocht ze bij het kleine servicepunt dat er zat langs moest komen om een soort inlogcode te vragen.

Ik kwam daar toen geregeld over de vloer en heb toen voor de lol eens een oude router die ik had liggen meegenomen om te kijken of ik hem aan de praat kon krijgen. Ik sloot dat ding aan en het werkte natuurlijk niet. Dus ik een nieuwe code opgehaald en die ingevuld op de website die je kreeg. Wat bleek nou: die code gaf alleen aan dat het huidige verbonden MAC-adres in de tabel met toegestane devices opgenomen moest worden.

De router heeft daar vervolgens anderhalf jaar gewoon gewerkt :P (daarna gingen we samenwonen :) )
Pagina: 1