Ik ben op zoek naar een 15" laptop voor foto- en videobewerking (Premiere) en wat programma´s die veel gebruikt worden bij vertalingen (o.a. SDL Trados Studio). Bij het laatste programma adviseert de maker "4 GB RAM and a screen resolution higher than 1280x1024". Aangezien dat veel minder is dan wat ik in gedachten had voor o.a. Premiere, verwacht ik niet dat dat programma de systeemeisen zal beïnvloeden, maar toch: tijdens het werk gebruik ik meestal vier of vijf programma´s tegelijk: Adobe Reader met bestanden van >50MB, Word en Excel, een paar vensters in Chrome en dan daarbij dan Trados Studio... Het toetsenbord zou zeker een keypad moeten hebben en het apparaat zou liefst minder dan 1000 Euro mogen kosten. Een touchscreen zou leuk zijn maar wordt zeker geen dealbreaker. Qua merk heb ik geen echte voorkeur.
Bij het zoeken kom ik uit bij de ASUS N56VB-S4016H/S4062H vanwege het goede scherm, de keypad, snelheid en bouwkwaliteit. Minder enthousiast ben ik over het gewicht en de accuduur. Zoals anderen ben ik ook huiverig voor een laptop die al anderhalf jaar op de markt is. Daarom een paar vraagjes:
- Als je meerdere van de eerdergenoemde programma´s tegelijk gebruikt, waar heb je dan meer profijt van... meer RAM of snellere processor?
- Heeft er iemand nog een goede tip voor een (zeer binnenkort te verschijnen) ander merk/model?
- Ik zou graag "later" een SSD inbouwen. "Later" omdat ik de komende weken erg veel werk heb en de laptop eigenlijk zo snel mogelijk in gebruik wil nemen. Maak ik het mezelf extra lastig om die klus een paar weken uit te stellen?
Bij voorbaat dank voor alle tips.
Bij het zoeken kom ik uit bij de ASUS N56VB-S4016H/S4062H vanwege het goede scherm, de keypad, snelheid en bouwkwaliteit. Minder enthousiast ben ik over het gewicht en de accuduur. Zoals anderen ben ik ook huiverig voor een laptop die al anderhalf jaar op de markt is. Daarom een paar vraagjes:
- Als je meerdere van de eerdergenoemde programma´s tegelijk gebruikt, waar heb je dan meer profijt van... meer RAM of snellere processor?
- Heeft er iemand nog een goede tip voor een (zeer binnenkort te verschijnen) ander merk/model?
- Ik zou graag "later" een SSD inbouwen. "Later" omdat ik de komende weken erg veel werk heb en de laptop eigenlijk zo snel mogelijk in gebruik wil nemen. Maak ik het mezelf extra lastig om die klus een paar weken uit te stellen?
Bij voorbaat dank voor alle tips.
[ Voor 4% gewijzigd door sinfronteras op 25-10-2013 17:01 ]