• lolwuz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-08-2025
Hallo,

Ik heb gisteren voor de eerste keer een computer in elkaar gezet. Ik maak mij nu alleen zorgen om de cpu temperaturen tijdens het gamen: :|

Gemeten met Open Hardware Monitor (Max)
CPU core 1: 80 graden C
CPU core 2: 78 graden C
CPU core 3: 75 graden C
CPU core 4: 80 graden C

De maximale temperatuur van de GPU is 74 graden maar ik heb ergens gelezen dat het heel normaal is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 155,-€ 155,-
1ASRock B85M-ITX€ 71,90€ 71,90
1MSI N760 Twin Frozr Gaming 2GD5/OC€ 224,50€ 224,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,-€ 53,-
1BitFenix Prodigy M Zwart€ 75,-€ 75,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 72,90€ 72,90
1Cooler Master Silent Pro Gold 450W€ 58,09€ 58,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 710,39

Groet,

lolwuz

[ Voor 85% gewijzigd door lolwuz op 26-10-2013 23:28 ]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ja, nee, misschien.

Wat wil je nu eigelijk?
Als je wilt weten of die temps normaal zijn zul je tenminste de specs van je pc moeten posten. Wat voor LN2 is het erg hoog, voor een stock koeler in een shuttle met dual-gpu videokaart vrij normaal.

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:16
Nee, dit is niet normaal. Als dit de temperaturen zijn tijdens gamen dan zou ik maar eens opnieuw de cooler mounten. (Jij en ik willen niet weten wat de temperaturen worden als je met prime95 test. )Heb je wel koelpasta aangebracht?

gpu is wel normaal! :)

[ Voor 5% gewijzigd door -Bas op 25-10-2013 15:01 ]

• lolwuz
-Bas schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:01:
Nee, dit is niet normaal. Als dit de temperaturen zijn tijdens gamen dan zou ik maar eens opnieuw de cooler mounten. (Jij en ik willen niet weten wat de temperaturen worden als je met prime95 test. )Heb je wel koelpasta aangebracht?

gpu is wel normaal! :)
Bedankt voor de reactie!

Ik heb de specs erbij gezet. De koelpasta zat er al op bij de stock cooler.

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 10:34
Met stock koeler kan dit best normaal zijn hoor.
Plus het feit dat niet alle programma's + sensors dezelfde waarden weergeven. Als je hier niet bovenkomt en je weet zeker dat je je koeler goed hebt gemonteerd (stock? met standaard koelpasta) dan zou het goed moeten zijn.

Max waarde voor intel loopt richting de 105c (tjMax) dus daar zit je nog dik onder.
Haswell is klein productprocess, dus kleine die dus alle warmte is geconcentreerd.

• lolwuz
cannibal schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:04:
Met stock koeler kan dit best normaal zijn hoor.
Plus het feit dat niet alle programma's + sensors dezelfde waarden weergeven. Als je hier niet bovenkomt en je weet zeker dat je je koeler goed hebt gemonteerd (stock? met standaard koelpasta) dan zou het goed moeten zijn.

Max waarde voor intel loopt richting de 105c (tjMax) dus daar zit je nog dik onder.
Haswell is klein productprocess, dus kleine die dus alle warmte is geconcentreerd.
ok bedankt!

Is er ook een manier om er achter te komen dat het niet goed gaat met de CPU, of is dit gewoon afwachten todat hij kappot gaat?

• -Bas
http://www.cpu-world.com/...Intel-Core%20i5-4430.html

Staat wel degelijk dat de Maximum operating temperature 72.72° C is. Lijkt mij in ieder geval het proberen waard om de koeler er opnieuw op te zetten. Zijn er in je bios nog settings veranderd wat betreft de cpu-fan?

temperatuur wordt op meerdere websites bevestigd ;)

[ Voor 15% gewijzigd door -Bas op 25-10-2013 15:14 ]

• cannibal
Dat zetten ze er bij AMD ook neer en AMD heeft het zelfs nergens gespecificeerd.

• lolwuz
-Bas schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:12:

Staat wel degelijk dat de Maximum operating temperature 72.72° C is. Lijkt mij in ieder geval het proberen waard om de koeler er opnieuw op te zetten. Zijn er in je bios nog settings veranderd wat betreft de cpu-fan?
Ik heb niks bijzonders gedaan in de bios. Moet ik dan weer nieuwe pasta aanbrengen wanneer ik hem eraf haal? En kunnen de temperaturen ook veel te maken hebben met de airflow in de kast?

• lolwuz
-Bas schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:12:

temperatuur wordt op meerdere websites bevestigd ;)
Er staat onderaan bij specs:

Operating temperature Unknown - 72.72°C

8)7

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik weet niet precies hoe die Bitfenix kast in elkaar zit maar is er een mogelijkheid om de achterkant van je moederbord te bekijken zonder het hele ding weer uit elkaar te schroeven? Daar zou je even kunnen kijken of de pushpins van de stockkoeler goed zitten.

Denk dat het te maken heeft met een verkeerde mounting, draai hier ook met een stockkoeler in een minikastje en die wordt rond de 55/60 graden. Mocht je het opnieuw bevestigen wel even nieuwe koelpasta erop.

Waarom heb je eigenlijk geen nieuwe aftermarket koeler gekocht? Ziet eruit alsof je er wel wat geld aan hebt uitgegeven, dan snap ik die besparing niet helemaal (overigens net zoiets als mensen die besparen op de voeding).

• -Bas
lolwuz schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:20:
[...]

Er staat onderaan bij specs:

Operating temperature Unknown - 72.72°C

8)7

Minimumtemperatuur staat inderdaad niet gespecificeerd. Temperaturen onder de 0 graden is geen info over.

Wat Dagion hieronder ook al vroeg; waarom heb je niet een 3th party cooler gekocht?

• lolwuz
Ok, de pinnen van de koeler lijken er vanaf de achterkant gewoon goed doorheen te zitten.
Anders word het inderdaad maar een goede koeler kopen. :)

• cannibal
tcc, Thermal control temperature is 100c (dus wanneer hij gaat throttlen).
tCase-max is idd die 72.72, maar die moet op het midden van de die gemeten worden (denk op de heatspreader). Dat zijn dus niet direct core-temperaturen volgens mij.

http://www.intel.nl/conte...sktop-vol-1-datasheet.pdf

pagina 73 (en daarom heen.)

Verder zou ik anders ook nog wat andere tools die temperatuur uitlezen gebruiken, kijken wat eventuele verschillen zijn. Wat zijn temperaturen in idle?

[ Voor 21% gewijzigd door cannibal op 25-10-2013 15:28 ]

• lolwuz
cannibal schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:27:
tcc, Thermal control temperature is 100c (dus wanneer hij gaat throttlen).
tCase-max is idd die 72.72, maar die moet op het midden van de die gemeten worden (denk op de heatspreader). Dat zijn dus niet direct core-temperaturen volgens mij.

http://www.intel.nl/conte...sktop-vol-1-datasheet.pdf

pagina 73 (en daarom heen.)

Verder zou ik anders ook nog wat andere tools die temperatuur uitlezen gebruiken, kijken wat eventuele verschillen zijn. Wat zijn temperaturen in idle?
Zoals ik nu een beetje op internet zit te surfen zijn de temperaturen rond 30-40 graden.

• cannibal
Dan lijkt er niet heel veel aan de hand te zijn, naar mijn mening.
Tuurlijk het kan koeler met een custom koeler, maar verder geen probleem.

Case fan kan misschien nog helpen, omdat je tijdens gamen natuurlijk 2 warmte monsters in de kast hebt zitten, maar beide zitten iig nog ver van throttling af (en dus performance verlies).

• lolwuz
cannibal schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:33:
Dan lijkt er niet heel veel aan de hand te zijn, naar mijn mening.
Tuurlijk het kan koeler met een custom koeler, maar verder geen probleem.

Case fan kan misschien nog helpen, omdat je tijdens gamen natuurlijk 2 warmte monsters in de kast hebt zitten, maar beide zitten iig nog ver van throttling af (en dus performance verlies).
Goed, maar dan ga ik toch maar voor de zekerheid een mooie koeler kopen.

Realtemp:
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/8jnja1m8p/Capture.png

• lolwuz
Nog een laatste vraag:

Kan ik de fans beter zo plaatsen dat ze lucht afvoeren of invoeren in de kast? Of mischien een mix van bijde?

Tnx!

• -Bas
Afbeeldingslocatie: http://build-gaming-computer-guide.com/image-files/computer-case-airflow-diagram.jpg

Zo dus ;)

[ Voor 5% gewijzigd door -Bas op 25-10-2013 15:43 ]

• lolwuz

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De temps die je hierboven hebt, 32c max 38 zijn toch uitstekend? (realtemp)

• lolwuz
Reepje schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:45:
De temps die je hierboven hebt, 32c max 38 zijn toch uitstekend? (realtemp)
Ja maar wanneer ik echt ga gamen stijgen ze naar 80.
Daar maakte ik mij dus wat zorgen om. :o

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
80 graden met stock cooler onder het gamen (niet eens echt voluit stressen) vind ik persoonlijk veel te warm.. de meeste pc's die ik bouw (denk ook aan medion kastjes enzovoort) worden eigenlijk niet warmer dan 60 a 65 graden onder games.. max 75 onder prime ofzo

Denk dat er toch iets niet helemaal lekker zit;) remount je koeler met nieuwe koelpasta (wel koelblok en processor eerst goed schoonmaken) en kijk hoe de temps dan zijn

• lolwuz
skipe schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 19:21:
80 graden met stock cooler onder het gamen (niet eens echt voluit stressen) vind ik persoonlijk veel te warm.. de meeste pc's die ik bouw (denk ook aan medion kastjes enzovoort) worden eigenlijk niet warmer dan 60 a 65 graden onder games.. max 75 onder prime ofzo

Denk dat er toch iets niet helemaal lekker zit;) remount je koeler met nieuwe koelpasta (wel koelblok en processor eerst goed schoonmaken) en kijk hoe de temps dan zijn
Ik heb deze avond nog een tijdje battlefield gespeeld op Ultra. De Temperatuur blijft nu wel tussen de 60-70.
Morgen komen er ook nog extra fans in de kast dus moet het dan wel goed zijn. :D

• -Bas
lolwuz schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 20:47:
[...]

Ik heb deze avond nog een tijdje battlefield gespeeld op Ultra. De Temperatuur blijft nu wel tussen de 60-70.
Morgen komen er ook nog extra fans in de kast dus moet het dan wel goed zijn. :D
Wat heb je er nu uiteindelijk aan gedaan? Gezorgd dat de airflow beter was, of was er toch nog iets met de koeler aan de hand en heb je hem opnieuw gemount?

Edit: 70 graden tijdens gamen is nogsteeds vrij warm naar mijn mening, hoe warm wordt hij met prime95?

[ Voor 11% gewijzigd door -Bas op 26-10-2013 20:43 ]

• lolwuz
-Bas schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 20:42:
[...]

Wat heb je er nu uiteindelijk aan gedaan? Gezorgd dat de airflow beter was, of was er toch nog iets met de koeler aan de hand en heb je hem opnieuw gemount?

Edit: 70 graden tijdens gamen is nogsteeds vrij warm naar mijn mening, hoe warm wordt hij met prime95?
Ik heb hem nog niet opnieuw gemount en niks met de airflow gedaan. De prodigy M is qua airflow een erg vreemde kast. De Cpu van zit aan de voorkant waardoor ik de lucht er wel via de achterkant moet laten inkomen.

Plaatje dat ik vond op het Internet: (Maar dan met stock koeler en een chassis fan minder aan de onderkant.)

Afbeeldingslocatie: http://img33.imageshack.us/img33/5489/gn5m.png

. Maandag krijg ik de nieuwe koeler dus doe ik het nu wel even rustig aan.

Prime95 blijft hangen rond deze temperaturen:

Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/8dshhmkup/Capture.png

[ Voor 5% gewijzigd door lolwuz op 26-10-2013 23:14 ]

Pagina: 1