extra accespoint aansluiten en scheiden van prive netwerk

Pagina: 1
Acties:

• zwolly68
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-11 23:17
Hallo Tweakers,

Wie kan en wil mij uitleggen wat een makkelijke en goede manier is om een accespoint welke op een poort van de door KPN geleverde ZTE H220N modem router moet worden aangesloten te scheiden van het prive netwerk.(Althans de gebrukers welke mogen inloggen op deze accespoint)

Zelf ben ik ook opzoek geweest naar oplossingen en ben bijvoorbeeld m0n0wall, DD-WRT of een managed swtch met vlan mogelijkheden tegengekomen als eventuele oplossing.

De vragen welke nu op komen zijn de volgende:
Is het instellen van zulke apparaten te doen door een leek?
Welke is het makkelijkst in gebruik?
Zijn er andere, makkelijkere of betere oplossingen?

M vr grt,
Zwolly68

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Ik gebruik zelf een embedded monowall oplossing, en daar kun je de boel heel goed scheiden

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Er zijn verschillende mogelijkheden.

Fysiek, logisch, een combinatie.
Goedkope, simpele of duurdere en moeilijkere hardware...

Het is afhankelijk hoeveel je begrijpt wat de termen betekenen: NAT, firewall, VLAN's, managed switch etc...

• zwolly68
De monowall oplossing had ik gezien, mooi klein kastje en stroomverbruik zal minimaal zijn.

Voor de helft van het geld koop je een 2e hands managed switch.
Zo'n switch lijkt mij meer berrekend op de toekomst, makkelijk een apparaat bijprikken.
Stroomvebruik lijkt dan weer iets een nadeel.

DD-WRT geflashed op een linksys router/accespoint heeft veel instelmogelijkheden en is goedkoop maar wat ik er al eens van gezien heb was dat erg traag. Stroomverbruik zal ook minimaal zijn.

Ik weet ongeveer wat de termen NAT, firewall, VLAN e.d. inhouden...

Is het mogelijk om op een switch per gebruiker in te stellen welke bandbreedte er gebruikt mag worden, en de toegang per gebruiker is dat ook in te stellen? (connecties komen dan binnen op de switch via een accespoint op 1 poort)

Verwijderd

Mikrotik kan dat standaard. Per poort, of per gebruiker. Maar ook al heeft deze een GUI, moet je echt alles zelf instellen. NAT, masqurading, firewall, bridge, DHCP, NTP etc...

Maar als het eenmaal werkt, dan heb je er geen omkijken naar (max. 8 watt verbruik), en zoveel "leuke" mogelijkheden (zoals dynamisch traffic shaping, uit / aanzetten per gebruiker of per poort om xxx uur, transparent proxy, "afvangen" van traffic (lees: meekijken welke sites men bezoekt)....enz...)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2013 20:50 ]

• zwolly68
Dat klinkt precies zoals ik het voor ogen heb.....ben alleen bang dat ik verzand in de instel mogelijkheden.
Welk product van Mikrotic praat je nu over?

Verwijderd

Begin maar met een RB2011, al dan niet met een WiFi kaart erin.

Deze heeft 5 Gb en 5 x 10/100 Mb poorten. En ook een SFP (voor glasvezel).

Hier een link:

http://www.interprojekt.c...ons-rb2011-c-214_257.html

Prijzen zijn ex BTW en zonder verzendkosten (11 euro).

Spoedig komen ze ook met een 24 poort alles Gb router. Als je meer aansluitingen nodig hebt.

Je kan per poort alles aangeven wat er moet komen. Bv. out of the box, zit er standaard een router ingebouwd (voor geconfigureerd). Op poort 1 sluit je de modem aan, op poort 2 t/m 10 jouw LAN. Klaar. Hij doet de DHCP, NAT, routering, firewall etc...

Later kan je alles zelf gaan instellen. Er zit ook een klein touch screen op, met veel gebruikte functies, ook zelf te configureren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2013 23:47 ]

• zwolly68
Ik had net deze review gelezen, productreview: RB2011UAS-2HnD-IN review door Pogostokje
Dat is iets met mogelijkheden idd de prijs is goed.
Normaal ben ik niet "bang" om iets in te stellen maar dit heeft waarschijnlijk wel weer wat voeten in aarde.
Maar eens goed over nadenken of ik toe ben aan zo'n uitdaging.

Is de ZTE modem-router van KPN nog nodig, of kan de Mikrotik zelf ook als modem gebruikt worden?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 15:17

lier

MikroTik nerd

zwolly68 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 00:11:
Is de ZTE modem-router van KPN nog nodig, of kan de Mikrotik zelf ook als modem gebruikt worden?
Volgens mij heb je het modem nodig voor telefonie (als je dat gebruikt), maar het modem kan achter de MikroTik (of andere router/managed switch) geplaatst worden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• zwolly68
Ik zal mij eens meer gaan "inlezen" het klinkt allemaal erg interesant!
Ik heb overigens geen KPN pakket.

Verwijderd

De KPN modem is nodig om de ADSL verbinding te leggen. Want de Mikrotik heeft geen modem aan boord. Tenzij je glasvezel hebt, dan is idd, de ZTE modem niet nodig. (misschien voor telefonie). Maar dat is uitproberen.

• zwolly68
Na alles eens goed op een rij te hebben gezet ga ik niet voor een mikrotek.
Voor de kenner een mooi apparaat!
Voor mij dus waarschijnlijk een stap(of twee) te ver.

Ik ga voor een kleine managed switch met een gui interface....ook een uitdaging maar lijkt mij wel te doen.
Pagina: 1