• TostiTostelli
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 28-05 18:55
Beste Tweakers,

Momenteel draai ik op het bovenstaande gaming systeem.
Nu wil ik na een jaar upgraden, om nieuwe games zoals Batman Arkham Origins en Assassin's Creed 4 op de hoogste kwaliteit te kunnen spelen. Ik merk bij de eerste game, dat dit niet meer kan.
Nu is Batman Arkham Origins nog niet echt ''next-gen'', maar Assassins Creed 4 zal dit hoogstwaarschijnlijk wel zijn.
Zelf zat ik te denken aan een 2e GPU(dual HD 7950), of/en een upgrade van de CPU naar een nieuwere I7.
De GPU is al licht overclocked naar 1012 Mhz Core clock en 1382 Mhz memory clock.

Wat is met dit systeem verstanding om te doen? Ik denk rond de 500 euro te besteden.
Mocht ik belangrijke informatie vergeten zijn, laat me dat dan aub weten:)

Alvast bedankt!

• benurk!
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 12-10 08:20
Je kan ook een lichte upgrade doen in de CPU door deze te nemen: pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed
Als je een 2e HD7950 wilt bijplaatsen heb je ook een sterkere voeding nodig :-( bijv. 750W

• TostiTostelli
Hmm interessant. Stel ik doe en de CPU en de Dual GPU, is het dan ook verstandig om naast een andere voeding, meer koeling erbij te zetten?
De GPU temperatuur is tot nu toe nog nooit gevaarlijk hoog geweest, en de CPU temp ziet er ook goed uit. Ik weet alleen niet hoeveel dat verandert?

• cannibal
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23-10 10:31
Wat voor i5 heb je? Zou toch nog niet echt moeten bottlenecken bij deze games.
Heb je met fraps gekeken wat je FPS is in deze games en wat voor load de CPU en GPU op dat moment hebben?

• TostiTostelli
I5-3450
Getest met Batman arkham origins ( game is net vandaag uitgekomen voor pc). Op max settings.
MSI afterburner geeft aan dat GPU gebruik tijdens gamen niet hoger komt dan 75%(op een relatief rustig stuk in het spel).
Fraps geeft rond de 50 fps aan, maar met veel actie dropt de fps naar op zn laagst 12 FPS.
CPU gebruik op max 40% met alleen steam/spel/meetprogramma's. (Volgens SpeedFan)

• cannibal
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23-10 10:31
Kijk ook eens als je lage resolutie / kwaliteit instelt. Als dan je fps flink hoger is, is het je videokaart die je moet upgraden. En daar lijkt het wel op iig.

• TostiTostelli
ik ga t nog even nameten met HWiNFO. Volgens mij kloppen de cijfertjes niet.
Volgens HWiNFO draaien de 4 cpu cores een stuk hoger, misschien dus toch bottleneck?

[Voor 36% gewijzigd door TostiTostelli op 25-10-2013 16:13]

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 25-10 18:57

Thomg

Aww yiss

Nog even cpu verbruik meten met RealTemp of HWiNFO ja ;)
"Volgens HWiNFO draaien de 4 cpu cores een stuk hoger, misschien dus toch bottleneck?"
Wat? 8)7

[Voor 46% gewijzigd door Thomg op 25-10-2013 16:14]

• TostiTostelli
Thomg schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:14:
Nog even cpu verbruik meten met RealTemp of HWiNFO ja ;)
"Volgens HWiNFO draaien de 4 cpu cores een stuk hoger, misschien dus toch bottleneck?"
Wat? 8)7
Het is een quadcore. HWiNFO meet de 4 cores appart, hoeveel ze gebruikt worden.
Hier was het eerder 90% of hoger per core, dan de 40% die SpeedFan aangaf als totaal CPU gebruik.

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 25-10 18:57

Thomg

Aww yiss

Dat hoef je me niet te vertellen...
Het punt is "hoger draaien" is normaal, wat moet ik daaruit aflezen?

Het punt is dat het totale verbruik ongeveer richting de 100% moet gaan, anders is er geen sprake van een bottleneck, maar eerder een gpu bottleneck of een slecht geoptimaliseerde spel.

• TostiTostelli
Is niet mn bedoeling om lelijk te doen;)
Ik ben nogal vaag soms^^ Ik heb volgens de ''sensors'' optie in HWiNFO idd kunnen aflezen dat de CPU cores soms op 100% zitten.
Na nog een test ingame zit ik in een normal vechtscene(geen cutscene dus), constant boven de 32 FPS bij maximale kwaliteit instellingen. Kortom, best raar dat er dan uitschieters zijn naar 12 FPS.

Even later:
De game lijkt nu wel soepel te lopen, zelfs als ik firefox nog erbij heb.. vaagheid.

Anyway, ik zal toch veranderingen moeten aanbrengen, want de aankomende games zijn nog zwaarder.
Is de dual GPU van de HD7950 een goed idee? Of kan ik beter een andere GPU erbij nemen?
Heb ik als ik de CPU en GPU upgrade, naast betere voeding ook nog andere koeling nodig?

Sorry voor al mijn vragen, maar Tweakers is IMO wel de beste plek om ze te stellen.

[Voor 37% gewijzigd door TostiTostelli op 25-10-2013 19:51]

• catfish
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17-10 21:43
het lijkt mij sterk dat de 3450 niet snel genoeg zou zijn
hoeveel ram heb je?
persoonlijk ben ik niet zo voor CF/SLI

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Een quadcore (zonder ht) kan al bottlenecken als hij continu op 25% staat. (1 core op max) Ik denk ook niet dat die 3450 heel snel bottlenecked trouwens, maar hij heeft wel een lage turbo. Maar de vraag is of 1 core maximaal belast word. Dat is soms lastig te zien als het OS de threads van core naar core laat hoppen. Maar hoe ziet je cpu graph er uit gesplitst in 4 cores? (Tijdens het gamen) Meten is weten!

[Voor 10% gewijzigd door maratropa op 27-10-2013 12:21]

specs

• TostiTostelli
De individuele cores zitten afwisselend op 100%. En ik heb 8gb RAM.
Ik heb de knoop qua cpu al doorgehakt, en heb een I7-3770 besteld.

Ben nu alleen nog opzoek naar een goede keus qua 2e videokaart.
Mn huidige moederbord kan geen 2e ''high-end'' kaart aan zonder veel performance te verliezen op de 2e GPU, dus ga eerst mn moederbord vervangen.(wss Z77 Extreme4).
Vraag is dus, welke GPU is verstandig om erbij te nemen?

Bedankt voor alle reacties, super!:)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee